VozidláAutobusy MHD › Karosa ŠM 11Karosa Vysoké Mýto v rokoch 1964 - 1981 vyrábala autobusy typového radu Š 11. Nakoľko v tejto dobe prebiehal masový rozvoj miest, ktorý neobišiel ani Trenčín, dvere pre neekologickú autobusovú dopravu boli dokorán otvorené. Končila sa výroba autobusov Škoda 706 RTO a bolo potrebné nájsť za ne náhradu. To sa podarilo práve typu Karosa ŠM 11 (Škoda Mestský 11-metrový). Vývoj mestského autobusu sa zavŕšil v roku 1964 vyrobením overovacej série ŠM 11. Konštrukcia bola v mnohom na tú dobu prevratná a unikátna. Aby sa pokryl dopyt po autobusoch, použila sa panelová konštrukcia. Karoséria sa skladala zo 6 panelov - základného rámu, bočníc, predného, zadného čela a strechy, čo umožňovalo jednoduchšiu a rýchlejšiu montáž. Ročná produkcia sa rátala na tisíce. Nevýhodou tejto konštrukcie bola krátka životnosť, čo v socialistických podmienkach nevadilo. Vozidlový park sa priebežne obmieňal. Ani pri dopravných nehodách nedopadli vozidlá Š 11 veľmi slávne - karoséria nemala dostatočnú pevnosť. Žiaľ, vývoj karosérie predbehol vývoj motora, prevodovky a zadnej nápravy. Po skúsenostiach s vývojom samonosných autobusov sa špeciálne pre Š 11 vyvinul motor (ML 630) a automatická prevodovka Praga 2M 70.


Karosa ŠM 11

Technické parametre

Dĺžka:10985 mm (ŠM 11 1608, ŠM 11 1620)
11170 mm (ŠM 11 1630)
Šírka:2500 mm
Výška:2985 mm (ŠM 11 1608)
3120 mm (ŠM 11 1620, ŠM 11 1630)
Výška podlahy:885 mm
Počet dverí:3
Počet miest na sedenie:31 + 1 (ŠM 11 1608)
29 + 1 (ŠM 11 1620, ŠM 11 1630)
Počet miest na státie:59 (ŠM 11 1608)
65 (ŠM 11 1620, ŠM 11 1630)
Celkový počet miest:90 + 1 (ŠM 11 1608)
94 + 1 (ŠM 11 1620, ŠM 11 1630)
Pohotovostná hmotnosť:7800 kg (ŠM 11 1608)
9000 kg (ŠM 11 1620, ŠM 11 1630)
Motor:Škoda ML 630, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (ŠM 11 1608)
Škoda ML 634, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (ŠM 11 1620, ŠM 11 1630)
Výkon motora:132,4 kW / 2100 rpm (ŠM 11 1608)
154,4 kW / 2000 rpm (ŠM 11 1620, ŠM 11 1630)
Objem motora:11150 cm3 (ŠM 11 1608)
11940 cm3 (ŠM 11 1620, ŠM 11 1630)
Maximálna rýchlosť:65 km/h
Prevodovka:Praga 2M 70, automatická, 2-stupňová s hydrodynamickým meničom
Zapaľovanie:PAL
Pneumatiky:10 x 20"

Opis

Na oceľovom ráme zostavili zvonka oplechovanú panelovú karosériu s ozdobnými lištami. Strop a bočnice interiéru pokryli sololitmi, podlaha bola z drážkovej gumy. Pre cestujúcich osadili latexové sedadlá s PVC poťahom v mestskom usporiadaní 2 + 1. V bočnici umiestnili troje skladacie dvere s elektropneumatickým ovládaním. Pracovisko vodiča získalo polouzavretú kabínku bez bočných manipulačných dverí. Vykurovanie interiéru zabezpečoval naftový agregát, vetranie prebiehalo cez stropné vetráky a horné posuvné časti bočných okien. V interiéri použili žiarivkové osvetľovacie telesá.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Login: Heslo:













K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.