VozidláAutobusy MHD › Karosa/Irisbus Citelis 12MKeď bol v roku 2004 do skúšobnej prevádzky nasadený autobus typu SOR BN 12, znamenalo to prvé pokusy o zapracovanie nízkopodlažných vozidiel do vozového parku MHD Trenčín. Hoci sa uvedený voz do stabilnej prevádzky nakoniec nezaradil a zhruba po týždni bol stiahnutý, myšlienka pre uľahčenie prepravy starším a imobilným pasažierom ostala naďalej aktuálna. Tú sa podarilo zrealizovať napokon koncom letných prázdnin roku 2006, kedy bol do Trenčína zakúpený prvý nízkopodlažný voz Karosa Citelis 12M. Vo februári 2008 obohatili trenčiansku MHD ďalšie 4 Citelisy 12M.


Karosa Citelis 12M #01


Irisbus Citelis 12M #05

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaRok výrobySprevádzkovanieVyraďovaniePočet
1. Karosa Citelis 12M TN-789CC 2006 2006 1
2. Irisbus Citelis 12M 02 – 05 2008 2008 4
Spolu: 2006 – 2008   5

Technické parametre

Dĺžka:11990 mm
Šírka:2500 mm
Výška:2979 mm
Výška podlahy:320 mm (1. - 2. dvere)
330 mm (3. dvere)
Rázvor:6120 mm
Počet dverí:3
Počet miest na sedenie:28 + 1
Počet miest na státie:71
Celkový počet miest:99 + 1
Pohotovostná hmotnosť:11200 kg
Celková hmotnosť:18000 kg
Motor:Iveco F2BE0682D (EURO 3), preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním (#01)
Iveco Cursor 8 (EURO 4), preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním
Výkon motora:180 kW / 2050 rpm
Objem motora:7800 cm3
Krútiaci moment motora:1100 Nm / 1080-1500 rpm
Maximálna rýchlosť:74 km/h
Prevodovka:VOITH D 851.3, automatická, 3-stupňová
Nápravy:Predná: Renault E 70 XH, tuhá
Zadná: ZF AV 132.80, portálová

Opis

Nízkopodlažné autobusy Citybus 12M vyrábala Karosa Vysoké Mýto už od roku 1996. Autobus vznikol v spolupráci s francúzskym Renaultom, vychádza z autobusu Renault Agora. V priebehu výroby City busu prišlo k jeho niekoľkým vylepšeniam, použitie menšieho motoru umožnilo odstrániť aj schod pri zadných dverách.
Polosamonosnú karosériu autobusu ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa a následne oplechovali pozinkovaným plechom. Na nárazníky a spodné časti bočníc použili plastový materiál. Nad predné okno umiestnili veľký zasklený priestor pre transparent. Motor umiestnili nastojato v zadnej časti. Strop zvnútra obložili plastom a hliníkovým plechom. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice troje priestranné dvojkrídlové elektropneumaticky ovládané dvere otvárajúce sa dovnútra s blokovaním rozjazdu pri otvorených dverách.
V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá s textilným poťahom v mestskom usporiadaní, v zadnej časti ich umiestnili na vyvýšený schodík. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou. Pri stredných dverách umiestnili priestor pre kočík a invalidný vozík, pre uľahčenie ich nástupu umiestnili pri týchto dverách výklopnú plošinu. Na sledovanie priestoru dverí umiestnili vnútri pri stredných a zadných dverách zrkadlá pre vodiča. Vetranie interiéru zabezpečili výklopnými časťami bočných okien a dvomi výklopnými stropnými vetrákmi. Pracovisko vodiča oddelili uzavretou kabínou. Pohodlie vodiča zvýšili bezkompresorovou klimatizáciou Trav-l-cool umiestnenou na streche vozidla. Bočné okná osadili technológiou lepenia.

Prevádzka

V rámci MHD Trenčín je momentálne v prevádzke 5 autobusov typu Karosa/Irisbus Citelis 12M.
Najčastejšie sa objavujú na linke 18 a garantovaných nízkopodlažných poradiach ostatných liniek, ktoré sú v cestovnom poriadku označené značkou „i“.

Katalóg vozidiel

01
02 03 04 05

  • Počet nevyradených vozidiel: 5 (100%)
  • Počet vyradených vozidiel: 0 (0%)

Legenda

05nevyradené vozidlo

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
TN-789CCdo 200701od 2007

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Login: Heslo:













K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.