Úvod

V roku 1913 bol pre potreby Tatranskej elektrickej železnice dodaný ďalší malý elektrický motorový poštový vozeň Ganz, ktorý získal prezývku "Nová pošta".

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Ganz 22 1913 1913 —* 1
Spolu 1913   1
* Zachovalo sa historické vozidlo

Technické parametre

Dĺžka so spriahadlami 7840 mm
Počet dverí 8
6 (po rekonštrukcii)
Pohotovostná hmotnosť 12700 kg
Výkon motora 40 kW
Počet motorov 2
Celkový výkon 80 kW
Maximálna rýchlosť 30 km/h

Fotografie

Opis

Malý dvojnápravový obojsmerný vozeň s uzavretými plošinami a zatvoreným oddielom, ktorý bol rozdelený na dve časti, pozostával z oceľového rámu a drevenej vozovej skrine. Na oboch koncových plošinách sa nachádzalo pracovisko vodiča s riadiacim kontrolérom. Každý z oddielov mal na bočniciach samostatné dvere (oddiel pre zásielky mal posuvné dvere, oddiel pre personál mal dvere na pántoch). Výzbroj vozňa bola odporová s priamym kontrolérom, odporníky boli umiestnené na streche vozňa. Prúd do vozidla privádzal pantografický zberač umiestnený na streche v strednej časti. Na čelách bol umiestnený reflektor, zásuvka tlakovej brzdy, elektrická zásuvka a zvonček.

Úpravy

V 1950-tych rokoch bola vozňová skriňa značne prestavaná, pričom z dvoch oddielov vznikol jeden so stredovým vstupom. Medzi stredovým vstupom a dverami na plošiny bolo po jednom okne. Jeden reflektor na čelách bol nahradený dvojicou reflektorov a koncovými svetlami. Dvojlištový pantograf bol vymenený za jednolištový. Menil sa aj náter vozidla, na konci prevádzky bol červeno-biely.

Prevádzka

Vozeň slúžil na prepravu poštových zásielok, nákladu a ťahanie nákladných vlakov. Po prestavbe v 50-tych rokoch sa používal na služobných vlakoch. V zimnom období bol využívaný s radlicou ako snehový pluh.

V prevádzke vydržal do 70-tych rokov. Následne bol odstavený a chátral v depe. Neskôr sa podrobil rekonštrukcii na historické vozidlo, ktorá sa skončila v roku 1987. Rekonštruovaný bol do podoby, v ktorej však nikdy nejazdil. Vozeň je prezývaný "Kométa". Premáva pri rôznych príležitostiach a nostalgických jazdách na trati TEŽ v súprave s prívesnými vozňami #12 a 16.

Katalóg vozidiel

22

Legenda a štatistika

22nevyradené vozidlo: 1 (100 %)
22historické vozidlo: 1 (100 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.4.5.
22 M 200.402 M 26.001 EMU 26.001 22od 1987

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.