Úvod

Karosa Vysoké Mýto v rokoch 1964 - 1981 vyrábala autobusy typového radu Š 11. Vývoj mestského autobusu s označením ŠM 11 sa zavŕšil v roku 1964 vyrobením overovacej série. Konštrukcia bola v mnohom na tú dobu prevratná a unikátna. Aby sa pokryl dopyt po autobusoch, použila sa panelová konštrukcia. Karoséria sa skladala zo 6 panelov - základného rámu, bočníc, predného, zadného čela a strechy, čo umožňovalo jednoduchšiu a rýchlejšiu montáž. Ročná produkcia sa rátala na tisíce. Celkovo sa vyrobilo 26669 autobusov radu Š 11. Nevýhodou tejto konštrukcie bola krátka životnosť, čo v socialistických podmienkach nevadilo.

Autobusy tohto typu boli dodávané aj pre mestskú hromadnú dopravu v Spišskej Novej Vsi.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa ŠM 11 SN 35-06 1976 1976 1984 1
2. Karosa ŠM 11 SN 40-69 – SN 40-70, SN 40-81, SN 41-20 1978 1978 1984 – 1985 4
3. Karosa ŠM 11 SN 44-60, SN 44-67 1979 1979 1986 2
4. Karosa ŠM 11 SN 48-33, SN 48-74, SN 49-91 1980 1980 1986 – 1989 3
5. Karosa ŠM 11 SN 51-84 – SN 51-85 1981 1981 1982 – 1989 2
Spolu 1976 – 1981   12

Technické parametre

Dĺžka 11170 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3120 mm
Výška podlahy 880/885 mm
Rázvor 5500 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 29 + 1
Počet miest na státie 67
Celkový počet miest 96 + 1
Celková hmotnosť 8720 kg
Motor Škoda ML 634, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním
Výkon motora 148,5 - 154,4 kW / 2000 rpm
Objem motora 11940 cm3
Krútiaci moment motora 778 Nm / 1300 rpm
Maximálna rýchlosť 65 km/h
Prevodovka Praga 2M 70, automatická, 2-stupňová s hydrodynamickým meničom
Riadenie Technometra 712HRS
Nápravy predná: Liaz, nezávislé zavesenie kolies, rovnobežníková konštrukcia s nerovnako dlhými ramenami
zadná: RÁBA A 018, hnacia, tuhá s planétovou prevodovkou v nábojoch kolies, stály redukčný prevod

Opis

Na oceľovom ráme zostavili zvonka oplechovanú panelovú karosériu s ozdobnými lištami. Strop a bočnice interiéru pokryli sololitmi, podlaha bola z drážkovej gumy. Pre cestujúcich osadili latexové sedadlá s PVC poťahom v mestskom usporiadaní 2 + 1. V bočnici umiestnili troje skladacie dvere s elektropneumatickým ovládaním. Pracovisko vodiča získalo polouzavretú kabínku bez bočných manipulačných dverí. Vykurovanie interiéru zabezpečoval naftový agregát, vetranie prebiehalo cez stropné vetráky a horné posuvné časti bočných okien. V interiéri použili žiarivkové osvetľovacie telesá.

Prevádzka

Vozidlá boli používané na všetkých linkách MHD.

Vyraďovanie a likvidácia

Vyraďovanie autobusov sa začalo od roku 1984 a posledný kus bol vyradený v roku 1989.

Katalóg vozidiel

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.