Dopravný podnik aj naďalej sužuje nedostatok kĺbových autobusov

Ďalšie Karosy vypovedali službu a do premávky už zrejme nezasiahnu.

Ani v novom roku sa nedarí zvrátiť nepriaznivý stav s autobusmi, ktorý bohužiaľ ovplyvňuje aj bežných platiacich cestujúcich. Vďaka dlhodobému podfinancovaniu Dopravného podniku mesta Prešov, a.s. a tým pádom aj nedostatočnou údržbou dochádza k patovej situácii. Nové autobusy sú v nedohľadne a staré autobusy, ktoré sú už aj tak dávno za hranicou životnosti, prestávajú postupne slúžiť a musia byť vyraďované z prevádzky.

Nasledujúca štatistika je mementom aj pre vedenie mesta a poslancov mestského zastupiteľstva, ktorí pred pár rokmi stopli nákup dvojice autobusov Solaris Urbino 18 a zároveň vyjadrili nevôľu financovať nákup nových vozidiel MHD z vlastných zdrojov, resp. pomocou úveru. Tento konkrétny nákup by síce asi nezvrátil kritickú situáciu s vozidlami, no aspoň čiastočne by zabezpečil, aby na linky, ktoré majú byť obsluhované kĺbovými autobusmi, neboli nasadzované 10,5, resp. 12-metrové vozidlá.

Dlhodobo nepojazdné a vyradené vozidlá

  • Karosa B 941 #335 - v premávke naposledy 23. augusta 2019, na vozidle prebiehala oprava podvozkovej časti, no kvôli vysokej nákladovosti a nerentabilite boli opravy pozastavené. Vozidlo bude dočasne vyradené z prevádzky.
  • Karosa B 941 #336 - v premávke naposledy 26. novembra 2019, vozidlo bolo odstavené kvôli zadretiu motora, v súčasnosti je dočasne vyradené z prevádzky.
  • Karosa B 941E #342 - v premávke naposledy 14. januára 2020, vozidlo muselo byť stiahnuté z premávky kvôli zlému technickému stavu, dopravca ho dočasne vyradil z prevádzky.
  • Karosa B 961 #346 - v premávke naposledy 11. októbra 2019, autobus je odstavený kvôli poruche motora, je potrebné vykonať jeho generálnu opravu.
  • Irisbus City bus 18M #355 - v premávke naposledy 11. novembra 2019, autobus je odstavený kvôli poruche motora, dopravca pripravuje jeho opravu.
  • Iveco First FCLLI #387 - v premávke naposledy 24. decembra 2019, midibus je odstavený kvôli poruche motora a poškodenému pérovaniu, na oprave vozidla sa momentálne pracuje.
  • SOR BN 10,5 #3428 - v premávke naposledy 24. januára 2020, autobus je odstavený kvôli poruche na prevodovke, dopravca momentálne rieši opravu prevodovky s výrobcom.

Uvedené údaje z autobusovej prevádzky sú platné k 13. februáru 2020. Touto cestou ďakujeme Technickej prevádzke DPMP, a.s. za poskytnutie údajov.

Nelichotivá štatistika z posledných rokov

V období od októbra 2017 do dnešných dní bolo z dôvodu zlého technického stavu, nadmerného opotrebovania alebo z iných príčin odstavených a následne vyradených až 9 kĺbových autobusov (319, 332, 334, 335, 336, 337, 342, 347 a 349) a 4 štandardné autobusy (333, 338, 339 a 340). 

Zarážajúci je však fakt, že posledné nové autobusy boli dodané v marci 2016 (397 a 398). Náplasťou na rozpadávajúci sa vozidlový park má byť 7 prenajatých 10,5-metrových autobusov SOR BN 10,5 od bratislavského dopravného podniku, ktoré boli v domovskom meste vyradené z dôvodu prebytočnosti. Ďalšou iskričkou nádeje má byť dvojica autobusov Irisbus Citelis 12M, ktoré boli odkúpené zo žilinského dopravného podniku. Tieto autobusy boli vyrobené v roku 2007, a tým pádom sa aj oni pomaly dostávajú na hranicu životnosti.

Kedy sa cestujúca verejnosť dočká nových autobusov, je momentálne otázne. Súčasná situácia začína byť neúnosná a hlavný akcionár DPMP, a.s., čiže mesto Prešov by malo urýchlene hľadať riešenie. Totižto jedným z hlavných rozhodovacích kritérií pri presadaní z auta do MHD je aj kvalita a bezpečnosť vozidlového parku.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: N/A #8:
Áno dajú. Z operačného programu integrovaná infraštruktúra (OPII) sa dajú čerpať eurofondy iba na dráhovú dopravu (električky a trolejbusy). Je tam aj väčší obnos peňazí.

Z integrovaného regionálneho operačného programu (IROP) bola jedna výzva na nákup environmentálnych autobusov, čo znamená buď EURO6 diesle, hybridy, alebo elektrobusy. Tam sme žiadali o 5 elektrobusov a 6 dieslov. Pre mňa ostáva záhadou rozdelenie týchto peňazí medzi krajmi, keďže každý kraj dostal istý obnos peňazí. Taká Žilina dostala na autobusy viac ako Bratislava, či Košice, aj keď je to niekoľkonásobne menšie mesto. Prešov sa delil aj s našou SAD-kou(ale aj keď sa tie čiastky spoja, stále je to menej ako dostala Žilina). Pre porovnanie
DPMZ - 11,3 mil. €
DPB - 9,5 mil. €
DPMK - 6,5 mil. €
DPMP + SAD Prešov - 6,3 mil. € (DPMP z toho dostalo 4,3)

Na elektrobusy sa bude vyhlasovať nová súťaž. Netuším kedy a už si to ani netrúfam odhadnúť.
Reakcia na: rexino #7:
Dajú sa vôbec čerpať Eurofondy na dieslové autobusy?

Mňa by inak ešte celkom zaujímalo, či ten plán kúpiť 5 elektrobusov sa odložil na neurčito alebo už padol definitívne.
Reakcia na: Jan Vartas #6:
Na mesto som tieto otázky smeroval a bolo mi povedané, že pokyn od zastupiteľstva znie tak, že prvé sa zoberie 6 dieslov z eurofondov a potom sa uvidí. Takže reálny plán na zvyšných 9 autobusov z rámcovej dohody nie je. Verím, že to budu riešiť hneď po podpise rámcovej dohody.

Hľadal by som chyby na oboch stranách. Na strane mesta došlo k podceneniu situácie, kde už v roku 2018 bol stav vozového parku tesný a aspoň tie 2 Solarisy mohli nechať kúpiť. Taktiež podcenili náročnosť procesu verejného obstarávania pri eurofondových projektoch, kde sú čakacie lehoty na kontroly a podobnú byrokraciu cca 9 mesiacov navyše. Na druhej strane DPMP spackalo až dve obstarávania. Zvlášť to pri autobusoch obsahovalo zásadné pochybenia, ktoré mali vplyv aj na výber úspešného uchádzača.
Reakcia na: Jur@j #5:
Mňa by skôr zaujímalo, čo sa bude robiť s vozovým parkom autobusov všeobecne. Myslím, že by nebolo od veci požiadať vedenie mesta a DP, aby sa vykoktali, čo s tým chcú robiť. Terajšia situácia je už na hranici únosnosti a môže skončiť tak, ako tomu bolo na prelome 70-tych a
80-tych rokov, keď boli mestské autobusové linky obmedzované a prímestské skracované po hraničné zastávky a cestujúci boli nútený prestupovať na trolejbusy, ktoré boli posilňované. Vtedy však išlo o nedostatok motorovej nafty.
Reakcia na: Karosa Lover #4:
Neprešla cez TK, uvidíme, čo s ňou budú ďalej robiť.
Už aj 341 je odstavená. Vráti sa ešte do premávky alebo to tiež má spočítané?
Reakcia na: Viko #2:
To sa už aj deje. Motor a prevodovka z vyradenej #347 zachránili #344. Problém je v tom, že tie B 941 sú v takom stave, že sa to absolútne nevyplatí.
Viem, že je to neortodoxné riešenie, ale neuvažuje sa prehodiť funkčné motory z polámaných busov do busov s motorickými problémami?