Autobusy Karosa B 731 a B 732 na Slovensku

Foto © Majkl


Pred 35 rokmi začali z výrobných liniek podniku Karosa vo Vysokom Mýte vychádzať nové mestské autobusy typu B 731. V uliciach slovenských miest sa začali objavovať „nové hranaté autobusy“ a pre viacerých z nás sa Karosy B 731 a B732 stali autobusmi nášho detstva. Autobusy Karosa B 731 a B 732 boli štvrťstoročie najrozšírenejším dopravným prostriedkom MHD na celom Slovensku. V období rokov 1982 – 1996 ich bolo vo Vysokom Mýte vyrobených približne 9400 kusov (51 % tvoril typ B 731 a 49 % typ B 732), z nich menej ako štvrtina bola dodaná na Slovensko. V pomerne krátkom období nahradili v mestskej doprave svojich predchodcov – autobusy Karosa ŠM 11 – a na dlhé roky sa udomácnili nielen vo väčšine slovenských miest, ale čiastočne aj v prímestskej doprave.

Karosa B 731 a B 732 je 3-dverový dvojnápravový autobus s hranatou, polosamonosnou karosériou panelovej konštrukcie a motorom umiestneným v zadnej časti vozidla. Vyfarbenie vozidiel z rokov 1982 - 1985 bolo červeno-krémové, autobusy vyrábané od roku 1986 už boli dodávané v kombinácii červeno-bielej. Rozdiel medzi typmi B 731 a 732 bol iba v použití automatickej (B 731) resp. manuálnej prevodovky (B 732). Aj preto bol typ B 732 pôvodne určený pre prímestské spoje na kratšie vzdialenosti, avšak čoskoro začal premávať aj na linkách MHD. Kvôli poruchovosti automatickej prevodovky a vysokej spotrebe vozidiel ňou vybavených boli mnohé autobusy rekonštruované z typu 731 na typ 732, preto ďalej v článku označujeme všetky vozidlá ako Karosy B 731/732. Najstaršie vozidlá (vyrobené v rokoch 1982 – 1986) nazývame aj ako „atmosférické“, pretože mali motor s atmosférickým nasávaním. V kombinácii so zadnou nápravou Rába A 118.37 (tzv. „veľká Rába“) mali nezameniteľný zvuk. Neskoršie autobusy už mali preplňovaný motor a tieto sú v texte označované aj ako „neatmosférické“. Najnovšie vozidlá (vyrobené v rokoch 1997 – 1999) mali označenie B 832 a boli prioritne určené pre východné trhy. Časť z nich sa dostala aj Slovensko vo forme náhrady za staršie Karosy B 731/732.

V súčasnosti sa éra Karos B 731/732 nezvratne končí, rýchlo miznú z premávky a stretnúť posledné jazdiace vozidlá tohto druhu je stále ťažšie. V čase uzávierky tohto článku v decembri 2016 bolo na Slovensku v pravidelnej premávke s cestujúcimi už len menej ako 30 vozidiel, z toho 4 na západnom, 22 na strednom a 3 na východnom Slovensku. Tento článok prináša nielen prehľad posledných jazdiacich Karos B 731/732 na Slovensku, ale najmä historický pohľad na ich pôsobenie v jednotlivých mestách a regiónoch Slovenska. Štruktúra článku vychádza z ich zaradenia k jednotlivým dopravcom (dopravným podnikom, podnikom Slovenskej autobusovej dopravy) na začiatku roka 2002, kedy začali byť dostupné registračné údaje na internete. Článok zároveň mapuje aj ich následné presúvanie medzi prevádzkami, resp. dopravcami, ako aj Karosy B 731/732 dovážané na Slovensko už ako jazdené. V závere každého mesta, resp. regiónu je aj stručný prehľad aktuálne nasadzovaných značiek autobusov, ktoré Karosy B 731/732 v MHD nahradili.

Vzhľadom na rozsah údajov sú popisy rozdelené na tri časti:

Zbierky historických vozidiel

Aby sme si viacerí aj po čase mohli pripomenúť vozidlá, s ktorými sme sa vozili v detstve, resp. ukázať ich nasledujúcim generáciám, je vždy dôležite zachovať a obnoviť aspoň niektoré z Karos B 731/732 do formy historických vozidiel. Snažia sa o to buď vybraní dopravcovia alebo nadšenci so zmyslom pre historické hodnoty. V súčasnosti registrujeme v historických zbierkach Karosy B 731/732/832 v rôznom stave v Bratislave (B 731.04 z roku 1986), v Trenčianskej Teplej (ex žilinská #101 z roku 1992), v okolí Prievidze (ex PD-558BT z roku 1986), vo Zvolene (ex ZV-595BC z roku 1992), v Prešove #311 z roku 1990), v Košiciach (#6267 z roku 1998) a v okolí Košíc (ex NR-176AP z roku 1989 a ex prešovská #313 z roku 1990).

Použité pramene

Údaje zachytávajú stav k 31.12.2016.

V prípade, ak máte vlastné zaujímavé fotografie z prevádzky autobusov Karosa B 731/732, môžete ich pridať do diskusie pod článkom.


9.2.2017
-Author-

Komentáre

Login: Heslo:













K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.

861.00810.2.2017 0:23 #4 Re:
Reakcia na #2 od Author:
Tá z Prievidze je v spolku MHDT ak si dobre pamätám. Neviem či môžem, ak nie nech admin zmaže ale tu sú fotky
https://www.facebook.com/petrsikyrkladno/posts/10206179886207900
davidmik555@gmai9.2.2017 18:12 #3 Re:
ZV-595BC??? nevie niekto viac, kde je, ako je to s ňou
Author9.2.2017 14:12 #2 Re:
Reakcia na #1 od 861.008:
Dakujem za doplnenie. Je to uz ista doba, co som ju videl odstavenu v priemyselnom areali v Prievidzi.

Ak by mal niekto dalsie doplnujuce informacie k jednotlivym vozidlam, potesim sa. Najma udaje, resp. fotografie o prevadzke Karos B 731/732 z okresnych a mensich miest sa hladali najtazsie.

Napriklad, nemame ziadnu fotku Karosy B 731/732 priamo z Pezinka, Bytce, Svitu, Sabinova, ci Sobraniec.
861.0089.2.2017 10:55 #1 Re:
Nie som si istý teraz, ale ak si dobre pamätám tak tá z PD bola odvezená do CZ rsp. odkúpená spolkom, ktorý viac autobusy zbiera ako renovuje.