Prešov bude mať po rokoch nový dokument dopravného plánovania
Mestu Prešov bol schválený projekt o dopravnom plánovaní s názvom Stratégia udržateľného rozvoja dopravy mesta Prešov. Tento tzv. Masterplan je komplexný dokument dopravného plánovania vrátane cestných stavieb, modernizácie či rozvoja mestskej hromadnej dopravy i všetkých ďalších druhov dopravy v Prešove vrátane vzťahov v rámci regiónu Šariš.
Strategický dokument, ktorý umožní čerpanie eurofondov pre oblasť dopravy bol podporený v objeme 794 819,51 eur. Spoluúčasť mesta na schválenom projekte je 38 740,98 eur. Predpokladaný čas realizácie je od marca 2018 do mája 2018.
„Prešov bude mať takmer po dvadsiatich rokoch významný dokument, vďaka ktorému budeme môcť prostredníctvom fondov zlepšiť mestskú infraštruktúru, budovať ďalšie cyklochodníky, riešiť pešiu, železničnú i kombinovanú dopravu, riešiť statickú dopravu, modernizáciu existujúcich, rozširovanie a budovanie nových trolejových vedení, modernizáciu depa, nákup trolejbusov, budovanie buspruhov a podobne.“ vysvetlila primátorka Andrea Turčanová.
Primátorka zároveň doplnila, že Prešov doteraz nemal spracovaný komplexný dopravný dokument pre oblasť dopravy, ktorý je základným predpokladom pre získanie eurofondov. Za podobný dokument možno považovať Generel dopravy, ktorý bol spracovaný v roku 1998, avšak jeho platnosť skončila už v roku 2008.
Stratégia rozvoja dá realný pohľad na dopravné toky, popíše a analyzuje stav verejnej dopravy a ukáže jej pozitíva a negatíva v jednotlivých druhoch. Radnica bude následne vedieť spôsoby, akými rozvíjať autobusovú a trolejbusovú dopravu, ale dokument zároveň ukáže aj možnosti smerovania železničnej, či nemotorovej dopravy.
Solider
Čo sa týka liniek spájajúcich sídliská s jednotlivými priemyselnými oblasťami, je to súčasťou bývalej koncepcie dopravnej obslužnosti a dnes je už prekonaná nielen z toho dôvodu, že pracovné príležitosti sa vytvorili aj v iných lokalitách a nie sú sústredené primárne do priemyselných oblastí, ale všeobecná dostupnosť individuálnej dopravy znížila dopyt po cestovaní v týchto reláciách. Z pôvodných robotníckych liniek v západnej časti (17, 25, 27, 30, 31) prežila len okresaná linka 17 a spojené 30/31 s 34 do dnes už opäť okresanej linky 34, z východnej časti (33, 34, 35, 37) sa to zachovalo takmer v pôvodnom rozsahu. Tieto spojenia sú ad hoc spojeniami slúžiacim primárne zamestnancom vo firmách nachádzajúcich sa v spomínaných oblastiach a zrušenie týchto spojení by im zhoršilo cestu do zamestnania, čo by viedlo k ďalšiemu nárastu automobilizmu a to hádam nechceme. Treba preto podľa môjho názoru prispôsobiť rozsah a odchody najmä firmám v okolí, aby spojenie bolo dostupné a využívané.
Linka 48 bola zriadená na odľahčenie trolejbusových liniek a preťaženej linky 32 v rannej špičke s tým, že obchádzala centrum mesta, spoj 7.18 hod. zo Sibírskej bol sólo, ostatné tri spoje boli kĺbové a spoj o 7.24 hod. bol suverénne najvyťaženejší. Poobede to bolo trápenie, čo sa týka vyťaženosti, preto sa ani nečudujem, že popoludňajší variant spiatočnej trasy dlho nevydržal.
Nakoniec, čo sa týka linky 43, nikdy som nebol jej zástancom a čas sám ukázal, že to bol zlý krok. Zrušenie trolejbusových liniek 6/9 a ich náhrada smradobusmi bol prvý krok k novodobému utlmovaniu trolejbusov, s ktorým som sa ani po vyše pätnástich rokoch nedokázal stotožniť.