VozidláAutobusy MHD (stredisko Piešťany) › Karosa B 731 & Karosa B 732

Karosa B 732.1654 #PN-395AZ
Karosa B 732.40 #PN-397AZ v stave po generálnej oprave
Karosa B 732.40 #PN-398AZ v stave po generálnej oprave

Úvod

Významným medzníkom vo výrobe autobusov vo firme Karosa Vysoké Mýto bol nový rad vozidiel Karosa 730 dodávaný dopravným spoločnostiam od roku 1981. Autobusy polosamonosnej konštrukcie s motorom umiestneným v zadnej časti vozidla na dlhé roky ovládli ulice miest v Československu.

Pre potreby MHD v Piešťanoch sa nové vozidlá typov Karosa B 731 a B 732 dodávali v rokoch 1983 až 1993.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa B 731.00 TT 87-05 1983 1983 1995 1
2. Karosa B 731.00 TT 94-28 1984 1984 1995 1
3. Karosa B 732.00 TT 99-48 1985 1985 1995 1
4. Karosa B 731.04 TTA 04-12, TTA 04-30 1986 1986 1995 2
5. Karosa B 732.20 TTA 11-32 – TTA 11-33 1987 1987 2006 2
6. Karosa B 732.20 TTA 15-94, TTA 15-92, TTA 15-86, TTA 15-85 1988 1988 2006 – 2008 4
7. Karosa B 732.20 TTA 20-37, TTA 20-30, TTA 20-12 1989 1989 2006 – 2010 3
8. Karosa B 732.40 TTA 21-41 1989 1989 2014 1
9. Karosa B 732.40 TTA 27-96 1990 1990 2011 1
10. Karosa B 732.1654 TTA 45-71, TTA 45-69 1993 1993 2009 2
Spolu 1983 – 1993   18

Technické parametre

Dĺžka 11055 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 890 mm
Rázvor 5600 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 31 + 1
Počet miest na státie 59 (73x.00)
63
Celkový počet miest 90 + 1 (73x.00)
94 + 1
Pohotovostná hmotnosť 9400 kg (B 731)
9500 kg (B 732
Celková hmotnosť 15780 kg (B 731)
16000 kg (B 732)
Motor LIAZ ML 635, naftový, vodou chladený, nepreplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (731.00, 732.00)

LIAZ ML 636, naftový, vodou chladený, preplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (732.20, 732.40, 732.1654)
Výkon motora 148,5 kW / 2100 rpm (ML 635)
152 kW / 2000 rpm (ML 636)
Objem motora 11946 cm3
Maximálna rýchlosť 70 - 80 km/h
Prevodovka Praga 2M 70, automatická, 2-stupňová s hydrodynamickým meničom (B 731)

Praga 5P 80, manuálna, 5-stupňová (B 732)
Riadenie Technometra 712 HRSB-350-6-01, hydraulické monoblokové servoriadenie
Nápravy predná: LIAZ 442, nezávislé zavesenie kolies, lichobežníková konštrukcia
zadná: RÁBA A 118.37, tuhá s dvojstupňovou redukciou, hnacia (731.00, 731.04, 732.00)
zadná: RÁBA A 007.24, tuhá, jednostupňová, hnacia (732.20)
zadná: RÁBA A 009, tuhá, jednostupňová, hnacia (732.40)
zadná: Detva 11N DKT, tuhá, hnacia (732.1654)
Pneumatiky 10,00 R 20
295/80 R 22,5

Fotografie

Opis

Na oceľovom ráme zostavili z panelov polosamonosnú karosériu, zvonka oplechovanú hladkým plechom. Strop a bočnice interiéru pokryli umakartom, podlahu gumou. Pre cestujúcich osadili latexové sedadlá s koženkovým poťahom v mestskom usporiadaní. V bočnici umiestnili troje výsuvné dvojkrídlové dvere s elektropneumatickým ovládaním. Pracovisko vodiča v type 732.00 oddeľovala od priestoru pre cestujúcich presklená priečka. Od ďalších výrobných sérií začali v mestských vyhotoveniach montovať uzavreté kabínky pre vodiča. Vykurovanie interiéru bolo zabezpečené naftovým agregátom a teplovzdušnými radiátormi, vetranie cez stropné vetráky s elektrickými ventilátormi, zadný výklopný vetrák a horné posuvné časti bočných okien. Interiér osvetľovali žiarivkové telesá, kabínu vodiča a priestor pri predných a zadných dverách po dve žiarovkové svietidlá.

Úpravy

Vozidlo TTA 20-12 dostalo skladacie schody umožňujúce nakladanie a vykladanie invalidných vozíkov. Autobus PN-397AZ dostal nový korporátny náter SAD Trnava v žlto-červenom prevedení a vozidlo PN-398AZ dostalo náter v červeno-modrom prevedení.

Prevádzka

V Piešťanoch sa postupne vystriedalo cca 20 Karos B 731/732. Prvé Karosy B 731/732 začali do Piešťan prichádzať od roku 1983, pričom z prvých sérií tzv. „atmosférických“ Karos (B 731.00/732.00, resp. B 731.04) bolo dodaných do roku 1986 minimálne 7 kusov (dohľadať sa podarilo 5 ŠPZ: TT 87-05, TT 94-28, TT 99-48, TTA 04-12, TTA 04-30). Postupne nahrádzali dožívajúce autobusy ŠM 11. K masívnej obnove vozidlového parku Karosami B 731/B 732 však došlo až v rokoch 1988 - 1989, kedy bolo dodaných 10 nových vozidiel. Tieto vozidlá v roku 1989 nahradili aj posledné jazdiace ŠM 11 (TT 78-84 a TT 79-74).

Najviac Karos B 731/732 – spolu 16 – zasahovalo do dennej výpravy v roku 1989, z toho 15 na linkách MHD 1 - 6 a 8 - 15 a jedna (TTA 21-41, neskôr PN-398AZ) na prímestskej linke z centra Piešťan cez Veľké Orvište na Ostrov (pôvodne označenej číslom 7 v trase Ostrov – Piešťany – Sokolovce). Následne do výkonov MHD bola nasadená aj kĺbová Karosa C 744 (na linku 3) a Ikarus 280.08 (na linku 15) a postupne do roku 1993 boli dodané ďalšie 3 Karosy B 731/732.

V 1990-tych rokoch dochádzalo k obmedzovaniu výkonov MHD a redukcii počtu liniek. Najprv zanikla linka 14 do Banky (1992), potom linky 11 12 a 13 do priemyselných, rekreačných a prímestských oblastí (1994), následne po odčlenení Banky od Piešťan aj linka 5 do Moravian nad Váhom (1996) a nakoniec aj sídlisková linka 6 a víkendová linka 7. Na prelome tisícročí tak z pôvodného súvislého radu 15 mestských liniek ostala iba polovica. Jedinou výnimkou bolo zavedenie linky pre osoby s ťažkým zdravotným postihnutím (ŤZP) s číslom 20, kde jazdila jedna z najstarších „atmosférických“ Karos po GO s plošinou pre invalidné vozíky. V polovici 1990-tych rokov dojazdili všetky „atmosférické“ Karosy B 731/732 (posledná v pravidelnej premávke zabezpečovala linky 2 a 4) a na ŤZP-linku 20 bola presunutá PN-402AZ, ktorá bola vybavená plošinou pre invalidné vozíky. Počet Karos B 731/732 potrebných vo výprave sa znížil na cca 7, pričom na stave ich bolo k dispozícií až 13.

Zmena linkového vedenia v Piešťanoch v roku 2003 priniesla prehľadnejšie linkové vedenie (5 základných trás počas pracovných dní, 4 skrátené trasy počas víkendov a 1 školská linka), intervalové cestovné poriadky, stabilizáciou výkonov MHD i výpravy Karos B 731/732 v počte 7, ale aj koniec výkonov kĺbových vozidiel v MHD (s výnimkou školského spoja z Kocuric, kde zo začiatku ešte premávala kĺbová Karosa). Niektoré Karosy B 731/732 tak vypomáhali aj v prímestskej doprave (napríklad na linke do Hlohovca či Nitry), našli dočasné uplatnenie u iných dopravcov (PN-408AZ a PN-409AZ jazdili pre SAD Zvolen v Banskej Bystrici), alebo v iných prevádzkach SAD Trnava (PN-409AZ skončila v Senici ako TT-685CE, PN-395AN ako TT-562DS v Trnave, PN-396AN a PN-397AN v Přerove). Na prelome rokov 2008/2009 prebehla výrazná obnova vozidlového parku, vďaka čomu nielen dojazdili takmer všetky piešťanské Karosy B 731/732, ale zároveň sa kúpeľné mesto Piešťany stalo prvým mestom na Slovensku s kompletnou nízkopodlažnou MHD. Prevádzkovú zálohu pre nízkopodlažné vozidlá tvorila PN-398AZ po GO, ktorú ako poslednú jazdiacu Karosu B 732 bolo možné sporadicky stretnúť na MHD v Piešťanoch až do roku 2014.

Vyraďovanie a likvidácia

Január 2009 bol posledným mesiacom pravidelnej premávky vozidiel Karosa B 732 v Piešťanoch, zo zvyšných pravidelne vypravovaných vozidiel #PN-395AZ, #PN-396AZ, #PN-397AZ a #PN-398AZ si spoločnosť SAD Trnava ponechala vozidlá po GO (#PN-397AZ a #PN-398AZ), ktoré slúžili ako záložné vozidlá. Vozidlo #PN-395AZ bolo presunuté do strediska Trnava, kde bolo zaradené na linky MHD Trnava. Od januára 2010 boli vozidlá #PN-396AZ a #PN-397AZ presunuté do strediska Přerov na linky MHD. Vozidlo #PN-402AZ už do premávky nezasiahlo a na jeseň 2010 bolo vyradené.

Katalóg vozidiel

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
TTA 11-32 PN-409AZ 
TTA 11-33 PN-408AZod 2004
TTA 15-94 PN-403AZod 2004
TTA 15-92 PN-405AZod 2004
TTA 15-86 PN-406AZod 2004
TTA 15-85 PN-407AZod 2004
1.2.
TTA 20-37 PN-399AZod 2004
TTA 20-30 PN-401AZod 2004
TTA 20-12 PN-402AZod 2004
TTA 21-41 PN-398AZod 2004
TTA 27-96 PN-397AZod 2004
TTA 45-71 PN-395AZod 2004
TTA 45-69 PN-396AZod 2004

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.