Úvod

Príbeh autobusov SOR NB 12 sa tiahne až do roku 2008. Výrobca s názvom SOR sídliaci v meste Libchavy vo východnej časti Českej republiky predstavil prvé vozidlo s typovým označením NB 12, ktorým nadviazal na relatívne úspešný typ BN 12. Nový model sa mal stať nástupcom viacerých typov autobusov v strednej Európe – predovšetkým pomaly ale isto rozpadajúcich sa Karos radu 900, ktorých výrobca už niekoľko rokov nevyrábal žiadne nové autobusy, ale aj ďalších minoritných typov vozidiel.

Prvý autobus tohto typu s výrobným číslom 001 ponúkal záujemcom veľmi atraktívne atribúty – naftový motor Iveco so šesťstupňovou automatickou prevodovkou v základnej výbave, trojicu alebo štvoricu dovnútra otvárateľných dvojíc dverí a nízku podlahu pri všetkých z nich. V porovnaní s dovtedajšou vlajkovou loďou firmy SOR išlo o veľký pokrok, najmä z hľadiska jednoduchosti nástupu do vozidla a praktickosti interiéru.

Dizajnovo autobus vychádzal z prototypov kĺbového variantu NB 18, ktorý sa začal sériovo vyrábať tesne pred kratším nástupcom typu NB 12. Výrobca inštaloval do prednej časti vozidla dvojkrídlové dvere, výrazne zmenil vzhľad predného aj zadného čela, a vďaka plnej nízkopodlažnosti nové autobusy nielen zbavil „hrbu“, ale aj zmenil rozloženie motora, ktorý umiestnil do zvislej motorovej veže v zadnej časti – podobne, ako to dávno predtým vyrábali západoeurópske spoločnosti.

Prvý vyrobený kus opustil výrobné linky na prelome rokov 2008 a 2009 a s evidenčným číslom #3E6 0988 bol zapožičaný dopravcovi ČSAD Semily. O niekoľko mesiacov neskôr bol vyrobený aj druhý kus, ktorý tiež vystriedal niekoľko dočasných prevádzkovateľov a vo februári 2011 napokon pristál v Nitre, kde s evidenčným číslom #NR-118FX premával až do konca decembra 2021.

Pre úspešné predaje prvých sériových kusov kĺbového autobusu SOR NB 18 City sa v roku 2009 odštartovala sériová výroba aj kratšieho modelu s označením NB 12 City. Dvadsiaty ôsmy vyrobený kus, ktorý si medzi rokmi 2009 a 2011 požičalo niekoľko dopravcov vrátane Dopravného podniku hlavného mesta Prahy, napokon skončil v Nitre s evidenčným číslom NR-662FV (koncom roka 2021 bol prečíslovaný na #NR-527LP a krátko nato vyradený).

Do Nitry bolo od začiatku roka 2011 dodaných 30 ďalších autobusov radu NB 12 – päť v lete 2011, tri na jar 2012, tri v lete 2013, jeden v lete 2018 (išlo o zapožičaný kus typu NBG 12 vo vlastníctve SPP), dva na jar 2021 a doposiaľ posledných šestnásť v zime 2021, ktoré pod evidenčnými číslami #201 – #216 prevádzkuje nový nitriansky dopravca TD Transport.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. SOR NB 12 City 201 – 210 2021 2022 10
2. SOR NB 12 City 211 – 216 2021 2022 6
3. SOR NB 12 City 291 2010 2022 1
Spolu 2010 – 2021   17

Technické parametre

Dĺžka 12180 mm
Šírka 2550 mm
Výška 2900 mm
Výška s klimatizáciou 3110 mm
Rázvor 6180 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 26 + 1 (1. séria)
30 + 1 (2. séria)
Počet miest na státie 62
Celkový počet miest 88 + 1
Pohotovostná hmotnosť 11030 kg
Motor FPT Industrial Tector 7 F4AFE612F, Euro 6, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním
Výkon motora 210 kW / 2500 rpm
Objem motora 6728 cm3
Krútiaci moment motora 1000 Nm / 1250 rpm
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka ZF EcoLife 6 AP 1200B, 6-stupňová automatická s integrovaným retardérom
Nápravy predná: SOR NB 004, nezávislé zavesenie kolies
zadná: ZF AV 133, hnacia, portálová s dvojitou redukciou
Pneumatiky 285/70 R 19,5 (predná náprava)
275/70 R 22,5 (zadná náprava)
Klimatizácia Eberspächer AC 520

Fotografie

Opis

Spoločnosť Transdev si v roku 2021 objednala šestnásť autobusov typu SOR NB 12 City pre účely prevádzky mestskej hromadnej dopravy v Nitre. Vozidlá s výrobnými číslami 1001 až 1010 a 1030 až 1035 eviduje ako čísla #201 – #216. Spomedzi všetkých typov bolo ako prvé pre spoločnosť TD Transport dovezené vozidlo #211.

Typ NB 12 City bol do Nitry dodaný v dvoch rôznych vyhotoveniach – s priestrannejším interiérom s dvomi priestormi pre invalidný vozík a detský kočík a so závesným stojanom na bicykel (#201 – #210) a s menej priestranným interiérom s jediným priestorom pre invalidný vozík a detský kočík a bez stojana (#211 – #216).

Obe série sú vybavené motorom FPT Industrial Tector 7 s výkonom 210 kW (286 PS), šesťstupňovou automatickou prevodovkou ZF EcoLife 6 a dvomi nápravami, z ktorých predná je vlečená a zadná je hnacia. Do interiéru osadili 26, resp. 30 sedadiel pre cestujúcich (v závislosti od série), čím ponechali dostatok miesta pre cestujúcich s invalidným vozíkom alebo detským kočíkom.

Všetky autobusy nalakovali do nitrianskeho vzhľadu s bledomodrou farbou pod oknami a bielou nad oknami. Predné aj zadné čelo ponechali celé bledomodré, vrátane prvkov pod čelným sklom, ktoré sú na väčšine ostatných vyrobených autobusoch typu NB 12 City čierne. Interiér vybavili sivou podlahou so žltými plochami s piktogramami a sedadlá potiahli červeným vzorovaným čalúnením. Tyče v autobusoch sú hliníkové v lesklom striebornom laku. Vo vrchnej časti sú upevnené medzi plastovým pruhom, ktorý ukrýva LED osvetľovacie trubice, a béžovými stropnými krytmi.

Kabína vodiča je vybavená ergonomickým sedadlom ISRI a palubnou doskou VDO+ s možnosťou centrálneho aj dopytového ovládania dverí a malým displejom na kontrolu aktuálneho stavu vozidla. Klimatizácia nie je v tomto type autobusu plne automatická, ale podporuje automatický režim, ktorý však musí iniciovať vodič.

Srdcom optického, akustického aj tarifného systému je palubný počítač od výrobcu BUSE radu BS 300, ktorý posiela informácie na čelnú elektronickú tabuľu BS 310/5, bočnú tabuľu BS 310/4 a dvojicu malých linkových tabúľ BS 310/1, z ktorých jedna je umiestnená v rohu zadného okna a druhá je za kabínou vodiča na ľavej strane autobusu. Vo vnútri autobusu je vpredu zavesený LED panel BS 190, medzi druhými a tretími dverami visí zo stropu dvojica LCD displejov BS 370, ktoré budú zobrazovať zoznam zastávok aj možnosti prestupov. Pri stredných a zadných dverách sa nachádza dvojica označovačov Telmax.

Prevádzka

Všetky autobusy mestskej hromadnej dopravy v Nitre sú deponované vo vozovni Mlynárce v západnej časti Štúrovej ulice. Väčšina vozidiel typov SOR NB 12 City a SOR NS 12 Diesel je rozmiestnená do dvoch zadelení – jedno z nich vypravuje celodenné poradia, druhé, naopak, delené (špičkové) poradia. Niektoré autobusy radu NB 12 nie sú zaradené v žiadnom zadelení, namiesto toho sú pridelené na domovskú linku, na ktorej jazdia každý deň. Autobusy tohto typu sa v nitrianskej sieti pravidelne objavujú na takmer všetkých spojoch liniek 6, 8, 9, 13, 15, 19, 22, 25 a 99, na niektorých spojoch liniek 1, 2, 7, 10, 14, 17, 18, 24, 27, 32 a 33 a výnimočne aj na linkách 4, 11, 12, 21 a 26.

Katalóg vozidiel

201 202 203 204 205 206 207 208 209 210

211 212 213 214 215 216

291

Legenda a štatistika

201nevyradené vozidlo: 17 (100 %)
291špeciálne vozidlo: 1 (5,9 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.