VozidláAutobusy mestských liniek › SOR NB 12 City

SOR NB 12 City z roku 2011 v pôvodnom stave
SOR NB 12 City z roku 2012 v pôvodnom stave
SOR NB 12 City z roku 2013 v pôvodnom stave
SOR NB 12 City z roku 2012 v stave z roku 2015
SOR NBG 12 City

Úvod

Nízkopodlažný autobus SOR NB 12 štandardnej dĺžky predstavila česká spoločnosť SOR Libchavy v roku 2006 a do sériovej výroby ho uviedla v roku 2008. Autobus oproti štandardným 12-metrovým vozidlám zaujal štvoricou dverí. Neskôr prišla na trh aj verzia s trojicou dverí. Do nitrianskej mestskej dopravy boli v roku 2011 najskôr zakúpené dva pôvodne predvádzacie autobusy výrobcu a následne boli realizované niekoľkokusové dodávky nových autobusov. V roku 2018 bolo pre potreby nitrianskej MHD prenajaté jedno vozidlo SOR NBG 12 s pohonom na stlačený zemný plyn.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. SOR NB 12 City NR-118FX, NR-662FV 2008 – 2009 2011 2
2. SOR NB 12 City NR-283GA, NR-284GA, NR-285GA, NR-543GA, NR-544GA 2011 2011 5
3. SOR NB 12 City NR-721GK, NR-738GK, NR-755GK 2012 2012 3
4. SOR NB 12 City NR-131GZ, NR-981GZ, NR-984GZ 2013 2013 3
5. SOR NBG 12 City NR-443JT 2014 2018 1
6. SOR NB 12 City RK-221BC, RK-018BD 2008 2021 2
Spolu 2008 – 2014   16

Technické parametre

Dĺžka 12180 mm
Šírka 2550 mm
Výška 2900 mm (NB 12)
3330 mm (NBG 12)
Rázvor 6180 mm
Počet dverí 4
3 (4. séria)
Počet miest na sedenie 26 + 1 (1. – 3. séria)
34 + 1 (4. séria)
29 + 1 (NBG 12)
Počet miest na státie 54 (NBG 12)
Celkový počet miest ~ 102 + 1
83 + 1 (NBG 12)
Pohotovostná hmotnosť 9700 kg (1. – 2. séria)
10450 kg (3. séria)
10650 kg (4. séria)
11700 kg (NBG 12)
Motor Iveco Tector F4AE 3682E, Euro 5, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním (NB 12)
FPT Industrial Cursor 8 F2BFA602F, CNG, Euro 6, plynový radový šesťvalec (NBG 12)
Výkon motora 194 kW / 2500 rpm (Tector)
213 kW / 2000 rpm (Cursor CNG)
Objem motora 5880 cm3 (Tector)
7800 cm3 (Cursor CNG)
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka ZF Ecomat 6HP 504C, automatická, 6-stupňová s hydraulickým retardérom
ZF EcoLife 6 AP 1200B, 6-stupňová automatická s integrovaným retardérom (NBG 12)
Nápravy predná: SOR NB 004, nezávislé zavesenie kolies
zadná: Voith BRA 132 DC80, portálová, hnacia (NB 12)
zadná: ZF AV 132, hnacia, portálová s dvojitou redukciou (NBG 12)
Pneumatiky 285/70 R 19,5 (predná náprava)
275/70 R22,5 (zadná náprava)
Klimatizácia Eberspächer Sütrak AC 515 G2 (2. séria)
Webasto Spheros Citysphere (3. – 4. séria)

Fotografie

Opis

Dva kusy prvej série sa od všetkých ostatných naftových kusov odlišujú inými nátermi. Prototypová #NR-118FX je celobiela so žltými madlami a sivými stropmi, rovnako ako aj pôvodne pražská #NR-662FV. Tá má popri trojfarebnom Veolia nátere aj iný poťah sedadiel.

Pätica vozidiel z druhej série (GA) prišla v roku 2011 v červeno-sivom korporátnom nátere s logami Veolia za zadnou nápravou, ktoré boli v lete 2013 odstránené pre zmenu prevádzkovateľa MHD. Táto séria sa od prvej líši inými poťahmi sedadiel, červenými madlami aj iným rozložením palubnej dosky v kabíne vodiča (namiesto spoločného tlačidla pre trojicu dverí za prednou nápravou majú tieto kusy separátne ovládanie každých dverí). Netreba nespomenúť klimatizačnú jednotku Eberspächer Sütrak na streche, ktorá má rozvody do celého interiéru.

Autobusy tretej série (GK) prišli do Nitry súčasne so šesticou vozidiel SOR BN 9,5. Od druhej série sa odlišujú čiernym poklopom prednej masky, nižším sivým pásom v spodnej časti karosérie a úplne iným typom klimatizácie – Webasto Spheros Citysphere, ktorej má každý kus na streche dve jednotky. Majú tiež iný typ dverí a množstvo vzhľadových upgradov v interiéri: béžové stropy, sklené panely po bokoch dverí (nie však od podlahy, iba od výšky dopytových tlačidiel nahor) a iné poklopy servisných otvorov na motorovej veži. Trojica vozidiel z tejto série má v interiéri jeden nedostatok (ktorý zdieľa aj s plynovým kusom #NR-443JT) – jednoriadkový vnútorný transparent.

Štvrtá séria (GZ) zdedila akési „horšie vlastnosti“ druhej aj tretej série – po piatich najstarších bratoch zdedila menej vzhľadné vizuály prednej masky a spodnej časti karosérie, po trojici z tretej série menej výkonnú klimatizáciu bez rozvodov. Nápadný je aj o jeden menší počet dverí, ktorý opísali od druhej šestice SORov BN 9,5, ktoré prišli zároveň so štvrtou sériou typu NB 12. Výhodou tohto rozloženia dverí je väčší počet miest na sedenie, komplikuje to však nástup a výstup v centrálnych uzloch. Ďalšou odlišnosťou od tretej série sú celosklené panely po bokoch dverí a signalizácia nado dvermi SEC Infolux, ktorá namiesto piktogramov STOP a >[]< podsvieti text „zastavíme/nevystupovať.“

CNG verzia #NR-443JT je vzhľadovo aj motoricky úplne iná – vďaka CNG pohonu, a teda absentujúcej nádrži na naftu, má inak vyriešený interiér, ktorý má béžovú podlahu a strop, modré plastové sedadlá a sýtooranžové madlá. Taktiež má iný typ dverí než všetky ostatné SORy NB 12 v Nitre, nemá klimatizáciu a kabíne vodiča chýba sklo.

Katalóg vozidiel

NR-118FX NR-662FV

NR-283GA NR-284GA NR-285GA NR-543GA NR-544GA

NR-721GK NR-738GK NR-755GK

NR-131GZ NR-981GZ NR-984GZ

NR-443JT

RK-221BC RK-018BD

Počet nevyradených vozidiel: 16 (100 %)

Počet vyradených vozidiel: 0 (0 %)

Legenda

RK-018BDnevyradené vozidlo

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.