VozidláAutobusy › Solaris Urbino 12Solaris Urbino 12 je model poľského nízkopodlažného autobusu, ktorý od roku 1999 vyrába spoločnosť Solaris Bus & Coach. Urbino 12 je základným modelom autobusovej rodiny Solaris Urbino.


Solaris Urbino 12/II #5101 z 1. série


Solaris Urbino 12/II #5102 z 2. série

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaRok výrobySprevádzkovanieVyraďovaniePočet
1. Solaris Urbino 12/II 5101 2003 2003 1
2. Solaris Urbino 12/II 5102–5103 2004 2004 2
Spolu: 2003 – 2004   3

Technické parametre

Dĺžka:12000 mm
Šírka:2500 mm
Výška:2850 mm
Výška podlahy:320 mm (1. - 2. dvere)
340 mm (3. dvere)
Rozvor:5900 mm
Počet dverí:3
Počet miest na sedenie:30 + 1
Počet miest na státie:70
Celkový počet miest:100 + 1
Pohotovostná hmotnosť:10300 kg
Celková hmotnosť:18000 kg
Motor:DAF PE 183 C1, radový šesťvalec
Výkon motora:188 kW / 2080 rpm
Objem motora:9186 cm3 (DAF PE 228 C)
Maximálna rýchlosť:80 km/h (s obmedzovačom rýchlosti)
Prevodovka:VOITH DIWA.3 D854.3E
Pneumatiky:275/70 R 22,5

Opis

Samonosnú karosériu dvojnápravového autobusu tvoria navzájom zvarené nehrdzavejúce oceľové profily, bočnice sú zvonka oplechované oceľovým plechom. V pravej bočnici sú osadené troje dovnútra sa otvárajúce dvojdielne dvere.

V interiéri boli osadené plastové sedadlá s textilným poťahom STER 6MN. Pre cestujúcich na invalidných vozíkoch bola v priestore stredných dverí umiestnená výklopná nástupná plošina. Nástup do vozidla je uľahčený možnosťou naklápania skrine vozidla v zastávke, tzv. kneelingom. Sklá boli do karosérie osadené technológiou lepenia.

Vodičovi bol umožnený lepší výhľad z vozidla znížením čelného skla v pravej časti. Vetranie interiéru je zabezpečené elektronicky ovládanými výklopnými stropnými vetrákmi a výklopnými hornými časťami bočných okien. Pre pohodlie vodiča sa na strechu vozidiel 2. série umiestnila bezkompresorová klimatizačná jednotka Trav-l-cool pracujúca na báze odparovania vody.

Motor sa nachádza v zadnej časti vozidla, nádrž na naftu s celkovým objemom 250 l osadili pod sedadlami na pravej strane v blízkosti zadnej nápravy. Autobus je vybavený jednou natáčacou nápravou a zadnou poháňanou nápravou. Informovanosť cestujúcich je zabezpečená optickým a akustickým informačným systémom firmy BUSE.

Prevádzka

Prvé vozidlo, #5101, bolo po zaradení do premávky možné stretnúť na rôznych linkách obsluhovaných 12-metrovými autobusmi. Po zaradení ďalších dvoch autobusov boli všetky pridelené na linky 13 a 25.

Neskôr opäť premávali na viacerých linkách, najmä na garantovane nízkopodlažných spojoch a vozidlo #5101 dlhodobo slúžilo ako zálohové vozidlo.

Od roku 2012 boli tieto autobusy vypravované počas pracovných dní na linky 16, 25 a 29.

Po dodaní autobusov SOR NB 12 boli preradené k dispozičným vozidlám, pričom #5101 sa najčastejšie objavuje na delenom poradí linky 24.

Katalóg vozidiel

5101
5102 5103

  • Počet nevyradených vozidiel: 3 (100%)
  • Počet vyradených vozidiel: 0 (0%)

Legenda

5103nevyradené vozidlo

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Login: Heslo:













K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.