VozidláAutobusy › Irisbus Citelis 18MNízkopodlažný autobus štandardnej dĺžky Irisbus Citelis 12M bol predstavený podnikom Karosa vo Vysokom Mýte v roku 2005, neskôr bola predstavená aj jeho 18 m verzia. Autobusy sa pôvodne vyrábali v závode Irisbus Iveco vo francúzskom Annonay, neskôr v talianskom meste Valle Ufita. Dokončovacie práce prebiehali vo Vysokom Mýte. V roku 2009 Dopravný podnik mesta Košice zakúpil prvých 10 ks autobusov Irisbus Citelis 18M s pohonom na CNG. O rok neskôr k nim pribudlo ďalších 19 ks zakúpených vďaka peniazom z Operačného programu Životné prostredie.


Irisbus Citelis 18M CNG z 1. série v stave po dodaní


Irisbus Citelis 18M CNG z 1. série po nalepení reklamy SPP


Irisbus Citelis 18M CNG z 2. série v novom mestskom nátere

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaRok výrobySprevádzkovanieVyraďovaniePočet
1. Irisbus PU09D2 Citelis 18M CNG 3301–3310 2009 2009 10
2. Irisbus PU09D2 Citelis 18M CNG 3311–3329 2010 2010 19
Spolu: 2009 – 2010   29

Technické parametre

Dĺžka:17900 mm
Šírka:2500 mm
Výška:3371 mm
Výška podlahy:320 mm (1. dvere)
330 mm (2. - 4. dvere)
Rozvor:5355 mm (1. - 2. náprava)
6675 mm (2. - 3. náprava)
Počet dverí:4
Počet miest na sedenie:38 + 1 invalidný vozík
Počet miest na státie:116 / 109 (s invalidným vozíkom) (1. séria)
103 / 96 (s invalidným vozíkom) (2. séria)
Celkový počet miest:154 / 147 + 1 invalidný vozík (1. séria)
141 / 134 + 1 invalidný vozík (2. séria)
Pohotovostná hmotnosť:17780 kg
Celková hmotnosť:28000 kg
Motor:Iveco Cursor 8 F2BE0642C CNG EEV, preplňovaný plynový radový šesťvalec (1. séria)
Iveco Cursor 8 F2BE0642D CNG EEV, preplňovaný plynový radový šesťvalec (2. séria)
Výkon motora:228 kW / 2100 rpm (Iveco Cursor 8 F2BE0642C CNG EEV)
243 kW / 2000 rpm (Iveco Cursor 8 F2BE0642D CNG EEV)
Objem motora:7790 cm3 (Iveco Cursor 8 F2BE0642C CNG EEV)
7800 cm3 (Iveco Cursor 8 F2BE0642D CNG EEV)
Krútiaci moment motora:1100 Nm / 1080 rpm
Maximálna rýchlosť:80 km/h
Prevodovka:VOITH D854.5, automatická 4-stupňová
Riadenie:ZF 5167
ZF 8098, integrovaný hydraulický posilňovač
Nápravy:predná: RI 75 BUS, nezávislé zavesenie kolies
stredná: Iveco BDA 132, portálová, vlečená
zadná: Iveco BRA 132, portálová, hnacia
Pneumatiky:275/70 R 22,5

Opis

Samonosnú karosériu zostavili z desiatich panelov a ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa. Strechu vyrobili z oceľového plechu, bočnice oplechovali hliníkovým plechom a čelá vyrobili z plastu. Predný a zadný článok vozidla spojili kĺbom. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice štvoricu dvojkrídlových, dovnútra sa otvárajúcich dverí s elektropneumatickým ovládaním. V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá s textilným poťahom v usporiadaní 2 + 2, v časti medzi 1. a 2. dverami 1 + 1. Podlahu pokryli protišmykovou PVC krytinou. Bočnice v interiéri obložili laminátovými panelmi, strechu obložili plastovými a hliníkovými panelmi. Na osvetlenie interiéru použili žiarivkové svietidlá zapustené do obloženia stropu. Pri 2. a 3. dverách vyčlenili priestor pre kočík a invalidný vozík a vybavili ho bezpečnostným pásom. Nakladanie a vykladanie kočíkov a vozíkov uľahčili pomocou manuálne ovládanej výklopnej plošiny v priestore druhých dverí. Vetranie interiéru zabezpečili väčšími posuvnými časťami bočných okien, stropnými vetrákmi a nútenou ventiláciou.

Autobusy prvej série mali klimatizáciu vodiča Thermo King, béžové plastové obloženie interiéru a slabší motor. Vozidlá tejto série boli dodané v žlto-tmavozelenej farebnej schéme. 19 autobusov 2. série dodaných v "beta-verzii" nového mestského náteru boli vybavené tmavošedým obložením interiéru a zvlhčovačom vzduchu Eberspächer Ebercool Master Plus. Vozidlá druhej série boli vybavené aj priestornejšou kabínou vodiča, ktorá otvorením a zaistením dverí kabíny v novej polohe v prípade potreby umožňuje oddeliť priestor predných dverí od salónu pre cestujúcich.

Úpravy

Vozidlá 2. série boli pred odovzdaním prelakované z pôvodného bielo-zeleného náteru na "beta-verziu" nového mestského náteru v kombinácii bielej, modrej a žltej farby priamo v Iveco CZ vo Vysokom Mýte alebo v košickej pobočke spoločnosti Tempus - Trans, s. r. o.

Do všetkých autobusov druhej série (okrem #3312) a do vozidiel #3304 a #3305 boli namontované reklamné obrazovky spoločnosti See&Go.

Autobus #3311 bol v marci roku 2012 vybavený kamerovým systémom.

Prevádzka

Prevádzka autobusov prvej série začala 10. apríla 2009 na linkách 10, 18 a 34. V letnom období sa objavovali aj na linke 14 a po rozdelení linky 34 na linke 36.

Od zaradenia druhej série ich bolo možné pravidelne stretávať na linkách 10, 15, 19, 36 a 57.

Po zaradení nových autobusov SOR bola väčšina Citelisov preradená na delené služby alebo medzi dispozičné vozidlá. Na celodenných službách stabilne premáva už iba 6 autobusov tohto typu, a aj to len počas pracovných dní.

Katalóg vozidiel

3301 3302 3303 3304 3305 3306 3307 3308 3309 3310
3311 3312 3313 3314 3315 3316 3317 3318 3319 3320 3321 3322 3323 3324 3325 3326 3327 3328 3329

  • Počet nevyradených vozidiel: 29 (100%)
  • Počet vyradených vozidiel: 0 (0%)

Legenda

3329nevyradené vozidlo
3326odstavené vozidlo

Komentáre

Login: Heslo:













K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.

afeno30.6.2014 21:58 #3 Re:
Reakcia na #2 od Alex06:
Ano, je to na to, ale skúšal som to v 3327, a nefunguje to tam
Alex067.5.2014 21:20 #2 Re:
To je asi vystrazne svetlo ked sa vysuva plosina,nevsimol som si ale na fotkach nieco vidno.
Marek897.5.2014 21:10 #1 Re:
Pri druhych dverach som si vsimol oranzove, akoby smerovky, no je to zvlastne, ze iba na strane dveri. Co je to zac ?