VozidláElektričky › ČKD Tatra KT8

Tatra - ČKD KT8D5 #500 v stave po dodaní
Tatra - ČKD KT8D5 #530 v stave počas prevádzky
Tatra - ČKD KT8D5 #525 v nátere „Strausberg“
Tatra - ČKD KT8D5 #500 v prototypovej verzii nového náteru
Tatra - ČKD KT8D5 #523 v novom nátere
Tatra - ČKD KT8D5 #517 po modernizácii na typ KT8D5.RN2
Tatra - ČKD KT8D5 #538 po veľkej prehliadke s novým korporátnym náterom

Úvod

Prototypy veľkokapacitných obojsmerných trojčlánkových električiek KT8D5 boli vyrobené v ČKD Tatra Praha roku 1984. Išlo o električky určené na obnovu vozového parku električiek v Československu. Overovacia séria, z ktorej Košice získali 2 vozne, bola vyrobená v roku 1986. Sériová výroba týchto električiek prebiehala v rokoch 1989 - 1999, pričom sa vyrobilo 206 týchto električiek, vrátane modernizovanej verzie KT8D5N. Okrem miest bývalého Československa jazdili tieto električky len v Moskve (jeden z prototypov, neskôr predaný do Volgogradu), Strausbergu (Nemecko), Miskolci (Maďarsko), Sarajeve (Bosna a Hercegovina) a Pchjongjangu (Severná Kórea).

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. KT8D5 500 – 501 1986 1986 2
2. KT8D5 502 – 511 1989 1989 od 1992 10
3. KT8D5 512 – 535 1990 1990 od 1992 24
4. KT8D5 536 – 539 1991 1991 od 1992 4
Spolu 1986 – 1991   40

Technické parametre

Dĺžka 30300 mm
Dĺžka so spriahadlami 31240 mm
Šírka 2480 mm
Výška 3550 mm
Výška podlahy 900 mm
350 mm (KT8D5.RN2 - stredný nízkopodlažný článok)
Rázvor 7500 mm (medzi všetkými podvozkami)
Počet dverí 10
Počet miest na sedenie 54 + 2 (KT8D5)
56 + 2 (KT8D5R.N2)
Počet miest na státie 177 (5 osôb/m2, KT8D5)
283 (8 osôb/m2, KT8D5)
171 (5 osôb/m2, KT8D5.RN2)
274 (8 osôb/m2, KT8D5.RN2)
Celkový počet miest 231 + 2 (5 osôb/m2, KT8D5)
337 + 2 (8 osôb/m2, KT8D5)
227 + 2 (5 osôb/m2, KT8D5.RN2)
332 + 2 (8 osôb/m2, KT8D5.RN2)
Pohotovostná hmotnosť 38000 kg (KT8D5)
38500 kg (KT8D5.RN2)
Celková hmotnosť 61550 kg (KT8D5)
60620 kg (KT8D5.RN2)
Elektrická výzbroj ČKD TV3, tyristorová
Motor TE 023 (600 V)
Výkon motora 45 kW
Počet motorov 8
Celkový výkon 360 kW
Maximálna rýchlosť 65 km/h

Fotografie

Opis

Obojsmernú osemnápravovú električku hranatých tvarov zložili z troch článkov (2 krajných - A, B a stredného - C), ktoré spojili kĺbmi. Jednotlivé články zvarované z oceľových nosníkov zvonka oplechovali oceľovými plechmi. Pod krajnými článkami a pod kĺbmi umiestnili podvozky typu PCC. Na streche oboch krajných článkov osadili pantografy KE 29 s ručným sťahovaním, brzdové odporníky, motorventilátor a teplovzdušné jednotky. Vozne z overovacej série sa od ďalších sérií líšili krytmi zariadení na strechách, ktoré boli nižšie a dlhšie, pričom zakrývali základňu pantografu. Vozne overovacej série vybavili poloautomatickými spriahadlami ESW pre prevádzku v dvojvozňových súpravách, ostatné električky dostali spriahadlá pražského typu. Konce oboch krajných článkov vybavili stanovišťom vodiča. Pre cestujúcich osadili do oboch bočníc po 5 skladacích dverí, krajné trojkrídlové, ostatné štvorkrídlové. Vnútorný priestor dverí oddelili zástenami proti prievanu, v hornej polovici presklenými. Koženkou čalúnené sedadlá usporiadali do oddielov. Osvetlenie interiéru zabezpečili žiarivkovými svietidlami s individuálnymi meničmi. Vykurovanie a vetranie priestoru pre cestujúcich zabezpečili pomocou dvoch teplovzdušných jednotiek umiestnených na streche vozidla vháňajúcich teplý resp. vonkajší vzduch zo štrbín medzi stropom a bočnicou. Vetranie riešili aj pomocou posuvných horných častí okien. Informovanosť cestujúcich riešili pomocou čelných prevíjacích transparentov s číslom linky, strešných kociek s číslom a bočných linkových tabúľ. Vyfarbenie všetkých vozidiel bolo od výroby červeno-krémové.

Úpravy

Strešné prevíjacie kocky sa používali iba krátku dobu, postupne boli z vozidiel odstraňované. Niektorým vozidlám (#512, 517, 530, 534) bola prevíjacia fólia v kocke do roku 1993 nahradená elektronickým maticovým displejom. Predné linkové označenie sa po odstránení/znefunkčnení kociek premiestnilo na čelný prevíjací transparent, zadné linkové označenie v podobe štvorcovej tabuľky s číslom/písmenom linky sa umiestňovalo do držiaka doplneného za sklom v kabíne. V prvých rokoch prevádzky boli niektorým električkám na jednom z čiel odstraňované reflektory a niektoré prvky z kabíny vodiča, čím sa v podstate zjednosmernili. Neskôr sa tieto prvky opäť domontovali. Vozňu #500 bolo začiatkom 1990-tych rokov pôvodné spriahadlo ESW na prednom čele vymenené za jednoduché spriahadlo pražského typu. Neskôr sa vymenilo aj druhé spriahadlo, rovnako ako aj obe spriahadlá na vozni #501.

V rokoch 1995 a 1996 dostali vozne #525, 530, 535 - 538 pri prehliadkach inovovaný náter v červeno-bielo-modrej farebnej kombinácii. Tento náter bol už predtým v roku 1995 použitý pri oprave električiek #503, 505 a 527, ktoré boli predané do nemeckého Strausbergu. Viacerým električkám bol pôvodný náter zmenený pri aplikácii celovozidlovej reklamy, pri ktorej boli vozne nastriekané do farieb reklamných podkladov. Neskôr boli reklamy aplikované bez zmeny náteru pomocou fólií.

V roku 2001 sa po vzore modernizovanej električky T3 #361 použil pri veľkej prehliadke nový tyrkysovo-bielo-modrý náter aj na električke KT8D5 #500. Na ďalších vozňoch (#501, 508, 523, 528, 529) sa do roku 2009 aplikoval upravený náter, pri ktorom sa spodný pás zmenil na tyrkysový.

Od druhej polovice roka 2010 boli aj vozne KT8D5 pri veľkých prehliadkach lakované do nového korporátneho náteru DPMK v modro-žlto-bielej kombinácii. Ako prvá ho dostala električka #525, ktorá sa po veľkej prehliadke do premávky zaradila 18.12.2010. Do roku 2017 bol tento náter aplikovaný aj na vozne #500, 501, 508, 529, 513, 535, 536, 537 a 538.

V rokoch 2003 až 2009 prebiehajali modernizácie električiek KT8D5 na typ KT8D5.RN2 v Krnovských opravovniach a strojárňach v Krnove s dosadením nového stredného nízkopodlažného článku ML8LF. Vloženie nízkopodlažného "C" článku ML8LF zabezpečilo cca 20%-nú nízkopodlažnosť vozidla. V rámci nich boli zrepasované pôvodné podvozky a trakčná výzbroj TV3 a zrekonštruované oba krajné články A a B. V interiéri bola pôvodná podlahová krytina nahradená protišmykovou podlahovou krytinou Altro, pôvodné vykurovacie telesá nahradili podsedadlové agregáty RT3/2K. Pôvodné koženkové poťahy sedadiel boli nahradené novými textilnými poťahmi sedadiel s motívom Košíc (neskôr boli pri VP vymieňané opäť za koženkové). Modernizácia sa nevyhla ani kabíne vodiča - zmenilo sa rozmiestnenie prvkov na riadiacich paneloch, vymenené sedadlá, dosadená bola aj bezkompresorová klimatizácia pre vodiča Trav-l-cool, pribudli aj vyhrievané spätné zrkadlá (pravé zrkadlá na nových ramenách) a elektrické sťahovanie pôvodných pantografov. Všetky modernizované vozne boli nalakované v novom červeno-bielo-sivom nátere a majú nainštalované dopytové otváranie dverí. Prvé dve vozidlá (#517 a #521) majú v strednom nízkopodlažnom článku pod jednými z dverí nainštalovanú aj výsuvnú plošinu NP04 pre vozíčkarov. Všetky vozidlá dostali optický a akustický informačný systém BUSE s DOT-LED displejmi, okrem #528, ktorej boli ponechané displeje EMtest inštalované už pred modernizáciou.

  • Prehľad modernizácií na typ KT8D5.RN2:
    • 2003: 517, 521
    • 2004: 512
    • 2005: 509
    • 2006: 534, 531
    • 2008: 530
    • 2009: 528

V roku 2006 bol do vozidiel inštalovaný nový odbavovací systém od firmy EMtest, ktorý nahradil pôvodné mechanické označovače cestovných lístkov. V tom istom roku začala montáž optického informačného systému EMtest s LED displejmi do nemodernizovaných električiek KT8D5. Ako posledná ním bola v roku 2013 vybavená električka #513. Nemodernizované električky tiež od roku 2006 dostali nové ramená pravých zrkadiel s možnosťou ich nastavenia z kabíny vodiča.

Od veľkej prehliadky na vozidle #535 v roku 2012 bolo pri prehliadkach aj do nemodernizovaných električiek KT8D5 montované samoobslužné otváranie dverí. Postupne ho dostali aj električky #508, 513, 523, 529, 536, 537 a 538.

Prevádzka

Prvé dve vozidlá z roku 1986 boli spočiatku v premávke na linke 1 (Štadión Lokomotívy - OD Bajkal). S príchodom nových vozidiel sa ich premávka rozšírila aj na linky 5 (Amfiteáter - OD Bajkal) a V (Štadión VSŽ - Amfiteáter), no sporadicky sa objavili aj na iných. Objavovali sa aj na ostatných mestských linkách, spoločne so súpravami 2xT. Popri nich vykonávali i niektoré spoje liniek R. Po obmedzení výpravy niektorých liniek na sólo vozne sa ich výprava ustálila na linkách 6, 7 a 9. Dnes okrem týchto liniek ich možno pravidelne stretnúť aj na linkách 5 a R4, kde jazdia kvôli úvraťovej konečnej pri OC Optima. Spoločne so súpravami 2xT jazdia aj na delených poradiach liniek 3 a R, či plnia úlohu záložných vozidiel.

Električky KT8D5.RN2 bolo možné od roku 2010 pravidelne stretnúť na garantovaných nízkopodlažných spojoch liniek 6, 7 a 9.

Počas modernizácie vozovne Bardejovská boli v apríli 2023 električky #508, 529 a 535 odstavené na vlečke U. S. Steel.

Vyraďovanie a likvidácia

Začiatkom 1990-tych rokov mal Dopravný podnik mesta Košice značný nadbytok električiek, preto v roku 1992 začal s ich odpredajom.

  • Prehľad odpredaných električiek KT8D5 (v zátvorkách sú uvedené nové čísla):
    • 1992: Miskolc - 507 (207), 514 (209), 516 (208), 520 (206), 522 (204), 524 (203), 526 (205), 532 (202), 533 (201), 539* (200)
    • 1995: Strausberg - 503 (22), 505 (23), 527 (21)
    • 1996: Sarajevo** - 506 (302), 510 (301)
    • 2001: Sarajevo - 502 (303), 511 (304)
    • 2002: Ostrava - 515 (len článok B pre voz 1502)
    • 2002: Brno - 518 (1736), 519 (1737)
    • 2003: Brno - 504 (1738)

* Priamo z výroby
** Odpredaj firme Pragoimex Praha a následné darovanie Českou republikou Sarajevu v rámci humanitárnej pomoci.

Po týchto predajoch zostalo v Košiciach 19 električiek KT8D5.

Katalóg vozidiel

500 501

502 503 504 505 506 507 508 509 510 511

512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535

536 537 538 539

Legenda a štatistika

500nevyradené vozidlo: 19 (47,5 %)
500odstavené vozidlo: 8 (20 %)
502vyradené vozidlo: 21 (52,5 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: dopr.fanusik_ke #20:
#513 vraj odstavená po nehode...
Reakcia na: tom393 #19:
Aj 534, 528 a 513
Upravte si katalóg, odstavené už sú na kilometre okrem 500 a 501 aj 508, 525, 529, 535 a 538.
Reakcia na: Viko #17:
Máte pravdu, už som aj zabudol, že to funguje na dopyt cez diaľkové ovládanie.
Reakcia na: mi.v #16:
Bežné riešenie je také, že si to nevidiaci aktivuje cez ovládač, ktorý má. Vodič do toho nezasahuje. Nemyslím si, že by sa tu uplatňovalo nejaké alternatívne riešenie.
Amplióny (napr. na #530) patria k BUSE? Ak áno, sú na využívanie takýchto špecialitiek aj smernice/školenia? (napr. povinné použitie v prípade, ak je na zastávkovom ostrovčeku človek so slepeckou palicou) Využilo sa to v bežnej prevádzke aspoň raz? 🙂
Reakcia na: TheEnd0910 #14:
..a este si zabudol modernizaciu MET 3 jazero-bajkal ,vss-barca a z moldavskej kruhaca trat do uss ,tie su este v povodnom stave a tiez zrele na vymenu predtym nez sa pustia do tahanoviec s terminalom sever ci nmm-stanica a smer letisko ale jak toto, tak trolejbusova doprava a tak aj rozvoj a prip nakup novych elektriciek zrejme vsetko toto caka uz na noveho primatora -dufam ze uz tentokrat ludia budu volit ovela viac rozumom
Reakcia na: reparil #11:
Povedz mi ze kedy bude na slovensku slusna nerozkradajuca vlada? Ked si vsimnes tak vo vedeni DP je skoro (ak nie kazdy) smerak. K elektrickam spomeniem druhy krat ze tieto elektricky su o dost pohodlnejsie a vodici s nimi vedia o nieco setrnejsie k cestujucim jazdit a kedze maju najviac "len" 30 rokov zatial by som ich nemenil a radsej by som sa sustredil na stavbu elektrickovej trati na letisko, do tahanoviec a taktiez tu mame rozpracovany projekt tram-train (aj ked podla mna to v kosiciach a okoli nema zmysel).
Reakcia na: S499.1023 #12:
oukej tak teda 5 clankovy -to sa tu teraz budeme natahovat o slovicka.. islo o princip- aby tam bol konecne pri kormidle niekto sikovny odbornik od fachu ktory bude chciet naozaj pre mesto co najviac vydobit a presadit dobre a kvalitne projekty a rozumne investovat do dopravy(napr nakupi trolejbusy a vrati resp obnovi trolejbusovu dopravu v meste a nakupi aspon par kusov viacclankovych NP klimatiz.elektriciek (nahradu za pomaly dosluhujuce KT8 - to mi spominali aj na odbore dopravy dpmk ze v blizkej dobe chcu nahradit aj dlhe supravy KT8 modernymi) .. a nie stranicki partaji ktory budu mastit akurat tak vlastne vrecka a na dopravu meste sa vyonacia..
Reakcia na: reparil #10:
TY si VÝSLOVNE žiadal trojčlánkový, čiže 20 - 22-metrový. A môžem ťa uistiť, že aj keď budeš ešte dvadsať rokov študovať katalógy, nepochopíš podstatu, tak mi tu nemusíš dávať odkazy, ty Rašiovec.
Reakcia na: TheEnd0910 #8:
kto by na ne prispel? ak pride ku kormidlu schopna vlada ktora nebude mafinacit a rozkradat,tunelovat vo velkom krajinu + eurofondy a nejake nove eurace sa pre rozvoj dopravy v mestach v eu vybavia a v cele Kosic bude nejaky schopnejsi primator nie smeracke ci ine prostitutky ako boli doteraz tak preco nie? vsetko rozhodnu komunalky na jesen..
vazeny S499.1023 uz som sa tak dlho nezasmial, 100 bodov, mimochodom v technickych specifikaciach mas roznu variabilnu dlzku, ake mesto potrebuje, taku dlzku suprav objedna , mimochodom su 3,5 aj 7 clankove supravy http://www.caf.net/en/productos-servicios/familia/urbos/datos_tecnicos.php nech sa paci http://www.caf.net/en/productos-servicios/familia/urbos/descripcion/gama_urbos.php
Reakcia na: reparil #7:
A len tak mimochodom, ty ROPOVODNÁ RÚRA, trojčlánkový Urbos 3 by mal cca. 20 metrov, tým chceš nahradzovať KT8, trubica?
A ty si uvedom ze niekde v EU jazdia aj starsie tatry T3 a ludom to nevadi a ak uz by bol teraz nakup novych elektriciek tak mi povedz kto by na ne momentalne prispel? Ja sa radsej prejdem touto elektrickou ako s variom jednak koli tomu ze su pohodlnejsie sedadla a tiez ze vodici vo variach len pridavaju a hned nato prudko brzdia (nie vsetci samozrejme) este k tomu sa prida motorcek ktory rozhadzuje piesok pri rozjazde aj brzdeni a ja mam vtedy dost. To ze mame 21 storocie neznamena ze musime mat vsetko z tohoto storocia pri tvojom mysleni povedzme ze elektricky by nakupili 1999 a v roku 2001 by ich dali zostrotovat lebo uz niesu z tohoto storocia?
uvedomte si ze je 21 storocie a taketo elektricky by mali byt samozrejmost ,sme stat EU nie india ci pakistan!!!
verim ze sa toho dozijem ze aj v nasom meste bude primator ako v debrecene ci v miskolci ktory presadi taketo elektricky a ich nakup uz by ozaj bolo nacase!!! do smrti nikdy neprestanem za ne bojovat!
Reakcia na: reparil #3:
Skor by som bol za rekonstrukciu spojenu s vymenou stredneho clanku za nizkopodlazny aj u zvysnych KT (povodne malo byt modernizovanych 10 elektriciek) ?
Reakcia na: reparil #3:
CAF! CAF! CAF! Bože, odpusti tejto trubici, lebo Ty si ju takou sprostou aj stvoril! Sú aj podstatne bohatšie mestá ako Kešice a ešte takéto vozy nevyraďujú. Nemľaskaj, lebo nebude nič.
kedy ich uz planuju konecne komplet vyradit a nahradit plne klimatizovanou nizkopodlaznou skodou 29/30T ,prip trojclankovym CAF Urbos 3?(co som pocul mali by ich vyradit spolocne aj s niektorymi T6-kami)
Reakcia na: Jano3224 #1:
Vďaka za upozornenie. Už je to opravené. ?
V časti ˝vyraďovanie a likvidácia˝ máte chybu, pri Miskolci 1992 má byť 524 (203) a 526 (205).