Dalo sa na mýto včas pripraviť?

V nasledujúcich riadkoch sa pokúsime zosumarizovať, aké možnosti identifikovania spoplatnených úsekov mali dopravcovia pred zavedením mýtneho systému, aby si čitateľ mohol utvoriť obraz o (ne)pripravenosti celého systému k 1.1.2010.

Základná právna norma zavádzajúca elektronický výber mýta je Zákon 25/2007 Z. z. z 13. decembra 2006. Tento zákon upravuje (§1) elektronický výber mýta za užívanie vymedzených úsekov diaľnic, ciest pre motorové vozidlá a paralelných ciest, do ktorých sa môže odkloniť doprava z transeurópskej cestnej siete alebo ktoré priamo konkurujú určitým častiam tejto siete (ďalej len „vymedzené úseky ciest“), podľa prejazdenej vzdialenosti. Ďalej uvádza (§9), že Vláda Slovenskej republiky ustanoví nariadením vlády Slovenskej republiky spôsob výpočtu mýta a výšku sadzby mýta za 1 km vymedzeného úseku cesty a príslušné ministerstvo ustanoví vymedzenie úsekov ciest s elektronickým výberom mýta.

Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky (MDPT SR) ustanovilo Vyhlášku 413/2007 Z. z. z 24. augusta 2007, ktorou sa vymedzujú úseky diaľnic, ciest pre motorové vozidlá a ciest I. triedy s elektronickým výberom mýta. Na základe §2 malo platiť, že všetky úseky diaľníc a ciest pre motorové vozidlá bude možné užívať len po uhradení mýta, pokiaľ nie sú označené dodatkovou tabuľou „Bez mýta“. Taktiež malo platiť, že začiatok úsekov ciest I. triedy, ktoré možno užívať len po úhrade mýta be označený dodatkovou tabuľou „Mýto nad 3,5t“. Súčasťou vyhlášky je aj zoznam spoplatnených ciest. Na základe tohto zoznamu by boli spoplatnené takmer všetky linky MHD, kedže medzi spoplatnenými úsekmi bol zahrnutý napríklad aj celý vnútorný obchvat mesta Šaca (križovatka USS) – Červený rak – Nižné Kapustníky – Nad jazerom – Južné nábrežie – Prešovská cesta (Furča, Ťahanovce) - Krematórium.

Takto nastavený systém pre Košice vyznieval ako zlý žart.

MDPaT SR necelé 2 mesiace pred spustením mýta novelizovalo Vyhlášku 413/2007 Z. z. predpisom 470/2009 Z. z. z 6. novembra 2009 (účinnosť 1.12.2009), kde do značnej miery zmenilo spoplatnené úseky - v tomto prípade aj v prospech Košíc, avšak stále nie dostatočne.

K ďalšej zmene súvisiacej legislatívy došlo necelý mesiac pred spustením mýtneho systému, keď Vyhláška 413/2007 (vrátane novely 470/2009) bola zrušená a nahradená novou 529/2009 Z. z. z 9. decembra 2009 (účinnosť 1.1.2010), kde podstatnou zmenou bolo vypustenie povinnosti označiť začiatky úsekov ciest I. triedy, ktoré možno užívať len po úhrade mýta dodatkovou tabuľou „Mýto nad 3,5t“ s výnimkou cestných priechodoch cez štátne hranice SR.

Pre prevádzku MHD je potrebné detailne a včas poznať konkrétne ulice, ich začiatky/konce, resp. jednotlivé ramená mimoúrovňových križovatiek – tzv. „štvorlístok“. Predstavitelia MDPaT SR i NDS formou verejných vyhlásení deklarovali viaceré spôsoby ako zistiť, kde je potrebné mýto platiť. My sa snažíme zosumarizovať deklarované spôsoby i ďalšie kroky, ako ich identifikovať:

1. Mapa zverejnená na emyto.sk

V maximálnom rozlíšení (300%) tento PDF súbor o Košiciach obsahuje iba toto:


Zdroj: www.emyto.sk
  • Ako sa podľa tohto dajú určiť ulice, ich začiatky/konce?



2. Zoznam zverejnených úsekov (Zdroj: 529/2009 Z.z.)

Detailný zoznam úsekov okrem pátrania v 30-stranovom zozname, kde nie každý úsek v Košiciach má v názve „Košice“, znamená i ďalšie „googlenie“ čísel ciest III. triedy (ktorých kompletný verejne dostupný zoznam neexistuje), počítanie úsekových km, ktoré nesúhlasia s mapou, pričom stále nedáva odpoveď, či sa pod „križovaním“ rozumie pomyselný stred mimoúrovňovej križovatky alebo aj jej nájazdy.

Napríklad, križovatka „štvorlístok“ Myslavská x Moldavská x R2 x Červený rak je súčasťou tabuľky, ale bližšie detaily jasné nie sú. „Vygooglili“ sme, že III/050191 je odbočka na letisko a III/050192 je pravdepodobne Myslavská ulica.

  • Kde presne však začína spoplatnený úsek na tejto križovatke?
  • V jej pomyselnom strede? Potom by bol spoplatnená aj časť bývalej trasy linky 10 a 11.
  • Alebo spoplatnené sú len vetvy v „logickom smere (Šaca – križovatka – Nižné Kapustníky)? Potom by sa trasa liniek 10 a 11 nemusela meniť.
  • Kde vlastne na Juhu tento úsek končí?

Ani zoznam úsekov odpoveď nedáva a definovanie ukončenia „MK“ t. j. nejaká miestna komunikácia nie je podľa nášho názoru hodná právneho predpisu.

Ďalší úsek bol veľmi maskovaný, keďže názov „Košice“ ani neobsahoval a nachádzal sa mimo alfanumerického oznamu ciest I. triedy, na úplnom konci zoznamu:

 



Definovanie križovania „I/68 x II/547 x MK“ vo vzdialenosti 4,224 km od križovania „ I/68 x MK“ je unikátne. „MK“ v prvom prípade zodpovedá možno Hlinkova ulica, ak „MK“ v druhom prípade zodpovedá odbočka do Krematória, aj keď vzdialenosťou to plne nesedí. Na základe takto definovaného spoplatneného úseku je otázne.

  • Sú spoplatnené všetky linky obsluhujúce Sídlisko Ťahanovce?
  • Sú spoplatnené aj všetky linky, ktoré prechádzajú čo i len jednou vetvou križovatky „I/68 x II/547 x MK“, teda linky z Lingova?

Ani tu zoznam úsekov nestačí.

 

3. Osadenie dodatkových tabúľ

Toto vnímali mnohí dopravcovia ako jediné presné definovanie spoplatnených úsekov. Žiaľ, 20 dní pred zavedení mýta bola táto povinnosť vyplývajúca zo zrušenej Vyhlášky 413/2007 Z. z. v znení 470/2009 Z. z. zrušená.

Napriek tomu sme sa boli presvedčiť 4.1.2010, či náhodou nie sú osadené dodatkové tabule priamo v teréne. Toto je aktuálny pohľad na križovatku „štvorlístok“ Myslavská x Moldavská x R2 x Červený rak:



Dodatkové tabule tam sú, ale pozor, nenechajte sa pomýliť! Osadená dodatková tabuľa „Bez úhrady“ neznamená „Bez mýta“, a teda práve na tomto úseku sa mýto platí! Myslíme si, že práve „bez úhrady“ môže navodiť pre dopravcov bez právneho vzdelania dojem, že úsek nie je spoplatnený. Žeby Kocúrkovo? Nie, realita „dokonale“ pripraveného mýtneho systému.

4. Zakúpenie palubnej jednotky OBÚ

Keďže sa nám zatiaľ nepodarilo presne identifikovať všetky spoplatnené úseky, dopravcovi asi neostávalo nič iné, než si zakúpiť palubnú jednotku OBU a obehnúť si celé mesto s cieľom zistiť, kde jednotka vydáva zvukový signál. Toto však nebolo možné skôr než 30.12.2009, teda 1 deň pred zavedením systému. Avšak, ani tento pokus nebol úspešný, keďže palubné jednotky OBU vydávajú zvukový signál aj tam, kde cesty spoplatnené nie sú.

5. Až platba ukáže...

Takže výsledok ukáže až platba, pokiaľ dopravca požiada NDS o vydanie loginu+hesla na kontrolu reálne prejazdených a zaplatených úsekov. Tento systém začal nabiehať postupne, až po 5. januári 2010 a prináša ďalšie prekvapenia... Okrem iného sa v ňom na začiatku prevádzky objavili aj úplne neznáme úseky, ktoré Vyhláška 529/2009 Z. z. neobsahuje.

Napriek tomu má až pri tejto možnosti dopravca aký-taký prehľad, čo spoplatnené je a čo nie. Následne si môže robiť vlastný zoznam skutočných spoplatnených úsekov na základe vlastných poznatkov z terénu so zapnutou OBU v konfrontácii so zoznamom skutočne spoplatnených úsekov cez používateľské rozhranie emyto.sk.


A teraz sa pýtajme: Dalo sa na mýto včas pripraviť?

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.