6 rokov bez trolejbusov

Záverom januára uplynulo 6 rokov od prerušenia pravidelnej premávky trolejbusov. Pripomeňme si, ako vyzerala trolejbusová doprava v meste od jej spustenia až po zrušenie, a čo sa s ňou plánuje do budúcnosti.

Otvorenie

27. september 1993 sa do histórie košickej mestskej dopravy zapísal pomerne výrazne. V tento deň totiž začal Košičanom slúžiť ďalší spôsob dopravy – trolejbus. Košice sa tak stali po Bratislave, Prešove a Banskej Bystrici štvrtým mestom na Slovensku, v ktorom bola prevádzkovaná trolejbusová doprava. Začínalo sa s linkou 70 z Lingova ku Domu kultúry VSŽ. V priebehu nasledujúcich šiestich rokov sa trolejbusová sieť dobudovala do podoby, v akej ju poznáme dnes, rovnako sa do roku 1999 vyformoval aj vozidlový park, ktorý slúžil až do samotného konca.

© Peter Sirkovský

Prvý útlm

Nedostatok financií sa začal začiatkom nultých rokov podpisovať najmä na rozsahu dopravy. V roku 2003 bola obmedzená linka 70, o dva roky neskôr bola zrušená úplne. Zároveň sa na zvyšných trolejbusových linkách predĺžil interval až na 20 minút v sedle a 30 minút v okrajových časoch. Prvý návrh na úplné zrušenie trolejbusovej dopravy prišiel len necelých 15 rokov po jej spustení, a to v roku 2007. Ten sa však podarilo zvrátiť petíciou, pod ktorú sa podpísalo vyše 10-tisíc ľudí. Po zmene tarify a linkového vedenia v lete 2008 bol rozsah dopravy na linkách 71 a 72 dokonca mierne navýšený.

© Milan Gajdoš

Rozširujeme. Alebo nie? Sľubom nezarmútiš...

Začiatok skutočného konca košických trolejbusov siaha až do roku 2012, kedy sa začali viesť intenzívne debaty o budúcnosti trolejbusovej dopravy v Košiciach. Navzdory predvolebnému plánu o dobudovaní trolejbusovej siete z roku 2010 sa vtedajší primátor mesta, Richard Raši, rozhodol ísť cestou útlmu, hlavným dôvodom tohto rozhodnutia boli zrejme dlhodobé finančné ťažkosti dopravného podniku. Hneď v roku 2013 boli vyradené prvé dve vozidlá, kvôli krátkodobým či dlhodobým odstaveniam do dennej premávky čoraz častejšie zasahovali krátke trolejbusy či autobusy. O rok neskôr, v súvislosti s dodávkami nových autobusov SOR boli na trolejbusových linkách zavedené garantované nízkopodlažné spoje, čím sa opäť znížil počet vypravovaných trolejbusov. Posledným dňom, kedy vyrazili košické trolejbusy do ulíc na linkách 7172 bol 31. január 2015. Oficiálnym dôvodom prerušenia bola rekonštrukcia električkovej trate na Štúrovej, trolejbusy sa však už na pravidelné linky nevrátili.

Posledný deň košických trolejbusov. © tbus

Dobrý trolejbus

Počas najbližších troch rokov od zrušenia sa v uliciach mesta len niekoľkokrát objavilo vozidlo #2003, ktoré kolaudovalo zrekonštruované úseky. Po výmene primátorskej stoličky v roku 2018 začalo byť vedenie mesta viac naklonené trolejbusovej doprave, jedným z bodov predvolebného programu víťaza bolo obnovenie pravidelnej premávky trolejbusov. Prvou lastovičkou sa stal tzv. „Dobrý trolejbus“, ktorý premával po trasách liniek 70 a 73. V náležite polepenom trolejbuse #2003 predstavovali dobrovoľnícke organizácie svoju prácu v rámci projektu Európskeho hlavného mesta dobrovoľníctva, ktorým v danom roku boli práve Košice. V tom istom roku sa rovnako organizoval aj tzv. „Košický trolejbusový deň“, kedy sa v uliciach ukázali oba prevádzkyschopné trolejbusy, plus jazdený trolejbus pôvodom z Chomutova.

© Majo

Odpredaj, likvidácia

Medzičasom sa v Košiciach nachádza už len niekoľko pôvodných vozidiel, zväčša v nepojazdnom stave. Väčšina trolejbusov bola za šesť rokov zošrotovaná, päť vozidiel bolo odpredaných do ukrajinského Černivci, kde jazdia pod číslami 376 až 380. V areáli vozovne Bardejovská tak dodnes na svoj osud čakajú už len dve vozidlá, a to #1005, #1006.

© Dispecer

Čo ďalej?

Existuje niekoľko možností, čo sa v budúcnosti s trolejbusovou dopravou stane. Naďalej platí, že je vedenie mesta trolejbusovej doprave veľmi pozitívne naklonené, akýkoľvek progres je ale podľa všetkého nateraz ťažko realizovateľný vďaka strategickému plánu rozvoja dopravy, ktorý je platný do roku 2030 a rozvoj trolejbusovej dopravy neodporúča, naopak, odporúča jej likvidáciu. Pevne veríme, že aktuálne, prípadne akékoľvek ďalšie vedenie mesta bude v týchto názorových šľapajách pokračovať a mesto Košice sa jedného dňa dočká obnovy, či rozširovania trolejbusovej dopravy, ktorá tu má vďaka značne členitému terénu jednoznačne svoje miesto.

© afeno

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: 2TheMHDmarek3 #23:
a nielen to
každopádne to prepojenie cez Vodnú vzniklo narýchlo, preto som reagoval na Dimiho, že ak sa trolejbusy vrátia, tak snáď budú premávať aj po lepších trasách
Reakcia na: afeno #24:
ach jaj a pol Furče bude cestovať ako? jednoducho 17 a 71, 72 nie sú v takej podobe, v akej by to bolo potrebné

ale s príchodom IDS sa DP bude musieť popasovať s novým, prehľadnejším linkovým vedením a vtedy už snáď nepomôže ani plač MČ
Reakcia na: Yogi616 #22:
Nosná linka, ktorá nejde dookola na námestie je predsa 15. Nerozumiem celkom tomu rozčarovaniu, ak by si chcel nejaké zmeny ohľadom 71/72, musíš prekopať pol linkového vedenia, čo nie je zrovna veľmi žiadúce, či už zo strany "DPNikdysatotaknerobilo" alebo cestujúcich.
Reakcia na: Yogi616 #22:
Pretože sa plánovala trolejbusová trať cez Sečovskú 🙂
Reakcia na: Yogi616 #20:
Pretože takto vôbec nikdy neboli plánované. A čo je to za nosnú linku do centra, ktorá ide na námestie dookola?
Reakcia na: Yogi616 #20:
Prečo?
Reakcia na: Dimi #19:
len dúfam, že nie v trasách liniek 71 a 72 😃
Reakcia na: TomoSK #17:
neboj sa, trolejbusy sa vratia. Len vydrzat.. 😉
Reakcia na: TomoSK #17:
Nemozes porovnavat metro s busmi..chapem o co ti ide ale aj tak si myslim ze niektore linky stoja za upravu na kratsie a intervalovo tym padom hustejsie.
Reakcia na: LUKYmhd #16:
Je bohapustý nezmysel, že "inde to funguje". Všetky mestá, ktoré sú postavené na sieti nejakých nosných liniek, a nejakých lokálnych liniek, majú nosné linky spravidla spájajúce dve vetvy. Či sa pozrieš na Budapešť alebo Viedeň, ich nosným druhom dopravy je metro, to tiež nekončí v centre. Ja veľmi rád používam ako príklad Graz, mesto o veľkosti Košíc, nosným druhom dopravy sú električky, tie jazdia tiež z jedného konca na druhý skrz centrum. V Košiciach je zase nosným druhom dopravy, žiaľ, do väčšiny mesta autobus, preto je absolútne nežiadúce, aby boli zrazu zalomené v centre. Navyše, čo sa v našich podmienkach považuje za "centrum", námestie? 🙃
Reakcia na: Bmpeer #15:
Nejde mi o to ze silou mocou rušit všetky priame spojenia to nie, viem ze cestujucich by to odradzalom sice inde to funguje no holt sme v KE..je to relativne male mesto, poukazujem vsak na niektore linky ktore som spominal ze naozaj tie trasy su dlhe spoje meskaju a podobne, mam skusenoti napr taka L52 kym sa dotrepka do Krasnej lebo Jazero zvykne byt problem a podobne. Podla mne su niektore linky zbytocne dlhe.
Reakcia na: LUKYmhd #14:
A čomu pomôže rozdelenie tých liniek v centre? Je v Košiciach tak zlá dopravná situácia, že sa meškanie prenáša z vetvy na vetvu? Nezdá sa mi.
Naopak, ďaleko väčšie množstvo ľudí by sa sťažovalo na prerušenie priameho spojenia.
Reakcia na: TomoSK #12:
samozrejme ze nemusi vsetko koncit v centre o to nejde ale stale tu mame linky ktore su zbytocne dlhe mozno ze to nie je pripad 71/72 ale taka 12 a 52 urcite, tam sa to da riesit uplne inak.
Reakcia na: LUKYmhd #10:
Akékoľvek mesto musí mať vypracované isté záväzné dokumenty, ktoré sa schvaľujú na určité obdobie a podľa nich sa má následne postupovať. Ak si niekto pretlačí do kľúčového dokumentu pozastavenie trolejbusovej dopravy, môžeme sa aj na hlavu postaviť, či je na čele mesta Polaček alebo Houdini. 🙂
Reakcia na: LUKYmhd #9:
Pri 12 by som to odvšadiaľ-všade asi akceptoval, ale pri nosných linkách 71/72? Prosím? To je nejaké pravidlo, že všetko musí končiť v centre? Podľa takéhoto vzorca by som aj v pražskom metre vedel urobiť šesť liniek, alebo čím viac liniek, tým viac MHD? 😃
Reakcia na: LUKYmhd #9:
4 linky a to len v rámci existujúcej trate? 🤔
Reakcia na: Viko #8:
samozrejme dalo by sa ale to by sa muselo aj nieco robit nie len tarať, Polaček sa tu zastrajal a aha nič z toho lebo najprv smer, potom pandemia a nie su love hlavne ze na jeho super bomba plat sa love hned nasli uz na zaciatku...nechcem byt vulgarny tu ale nemam na tohto blazna pekneho slova....uz nech praši
Reakcia na: Yogi616 #7:
to uz tu davno malo byt 72 ta zachadzka do Myslavy je nezmysel ta konecna tam tiez absolutny blud, z tych dvoch liniek sa daju urobit 4 linky s kratkymi intervalmi, ale to je aj pripad iných liniek..ako 52, 12 a pod, ibaze tu akosi stale funguje system odvsadial vsade a nevieme resp. sa nechceme toho zbavit lebo sa bojime zmien ako čert križa.
Reakcia na: LUKYmhd #6:
Trate by sa práveže dali stavať celkom ľahko, v Pláne obnovy majú byť vyčlenené zdroje na ekologizáciu premávky... Lenže kto bude stavať tých viac trolejbusových tratí, ak nebude mať záruku, že na nich podnik chce a má čo prevázdkovať?
Reakcia na: LUKYmhd #6:
čiže tým pádom by bolo dobré konečne "rozbiť" linky 71 a 72 a konečne ich dať do takej podoby, aby dávali zmysel