Aktuálna situácia s koronavírusom znamenala pre väčšinu miest, okrem výrazného obmedzenia týkajúceho sa dopravy, aj značné výpadky príjmov.
-
9. marec 2020 – Po prvých siedmych potvrdených prípadoch a s ohľadom na vývoj vo svete sa pristupuje k prvým opatreniam, na základe odporúčaní RÚVZ sa zrušili zastávky na znamenie, vodiči sú povinní otvárať všetky dvere a rovnako sa zrušil aj doplnkový predaj cestovných lístkov u vodičov.
-
11. marec 2020 – Zrušenie prezenčnej výučby na vysokých školách sa premietlo do zrušenia posilových študentských liniek 5 a 57, a zavedení predčasného prázdninového režimu na linke R4.
-
13. marec 2020 – Zatvára sa pobočka dopravného podniku na Rooseveltovej ulici a stánok na Námestí osloboditeľov. Zakazuje sa nástup prednými dverami.
-
15. marec 2020 – Do odvolania prestáva v nedele jazdiť dobrý trolejbus.
-
16. marec 2020 – Všetky linky MHD začínajú premávať podľa cestovných poriadkov platných pre voľné dni. Výnimku tvoria linky R, RA a 55 premávajúce podľa prázdninového režimu. V špeciálnom režime premávajú linky 23 a 25, kde sa zachovávajú spoje do výrobných podnikov. Zavádza sa povinnosť nosenia ochranných prostriedkov prekrývajúcich dýchacie cesty.
-
25. marec 2020 – Nad rámec víkendových cestovných poriadkov začína opäť premávať linka 30.
-
1. apríl 2020 – Skracujú sa otváracie hodiny v zákazníckom centre na Bardejovskej ulici.
-
3. apríl 2020 – Schválilo sa predĺženie platnosti predplatných časových lístkov, ktoré boli zakúpené v období od 9. do 31. marca 2020 o ďalších 60 dní bezplatne.
-
10. – 13. apríl 2020 – Veľkonočné sviatky so sebou priniesli nariadenie o obmedzení voľného pohybu, kedy je zakázané zhromažďovanie sa s osobami nežijúcimi v spoločnej domácnosti a akýkoľvek pohyb na verejných priestranstvách okrem istých výnimiek. Z toho dôvodu je prevádzka MHD obmedzená len do časov dopravných špičiek, a to od 4:30 do 8:00, a tiež od 16:00 do 20:00. Vo všetkých týchto časoch sa naďalej premáva len podľa víkendových cestovných poriadkov. Jedinou výnimkou boli dovozy a odvozy z/na zmeny do USS a ostatných priemyselných parkov.
-
14. apríl 2020 – Po značných obmedzeniach počas Veľkej noci sa doprava vrátila do „pôvodného“, víkendového stavu, a v súvislosti s postupne sa zvyšujúcim dopytom je obnovený ranný spoj na linke 21 a linka 10 dostala v čase špičiek posilu v podobe mimoriadnej linky 51.
-
15. apríl 2020 – Zatiaľ čo denných cestujúcich pribúdalo, reštrikcie týkajúce sa otváracích hodín priviedli počty nočných cestujúcich na zlomok pôvodného počtu. Z toho dôvodu je premávka nočných liniek obmedzená, počas nocí pred voľným dňom sa zrušili rozjazdy o 2:00 a 3:00 a počas nocí pred pracovným dňom o 1:00 a 2:30.
-
18. apríl 2020 – Podľa pôvodných plánov sa malo jednať o otvorenie 65. sezóny Detskej železnice na trati z Čermeľa na Alpinku, vzhľadom na epidemiologickú situáciu však prebehlo len symbolicky a odchod prvého vlaku bol vysielaný naživo cez internet.
-
8. máj 2020 – Zlepšujúci sa stav ohľadom pandémie dovolil, aby sa počas druhého májového sviatku detská železnica rozbehla, a tak bola sezóna slávnostne otvorená len o týždeň neskôr ako je zvykom.
-
11. máj 2020 – V rámci uvoľňovania opatrení dochádza k opätovnému zavedeniu zastávok na znamenie, linka 18 začína dopĺňať linku 55 podľa prázdninových cestovných poriadkov a v mimoriadnom režime bola zavedená aj linka 56. Na linke 9 je navýšená kapacita na električky typu KT.
-
13. máj 2020 – Všetky linky MHD Košice začínajú premávať podľa cestovných poriadkov platných pre školské prázdniny, rovnako sa ruší aj obmedzenie v nočnej doprave a začína premávať v pôvodnom rozsahu.
-
18. máj 2020 – Otvára sa pracovisko prepravnej kontroly v zákazníckom centre na Rooseveltovej ulici.
-
1. jún 2020 – Obnovuje sa plná prevádzka zákazníckych centier na Bardejovskej a Rooseveltovej ulici.
Po troch mesiacoch obmedzení sa život postupne začína vracať do pôvodného stavu, a jedinou odchýlkou od neho z hľadiska verejnej dopravy je nosenie rúšok vo vozidlách, centrálne otváranie dverí a zrušený doplnkový predaj. Zostáva nám už len pevne veriť, že sa k takýmto obmedzeniam už nebudeme musieť znova vrátiť.
Zvládalo mesto Košice a DPMK reagovať na vzniknutú situáciu pružne a včas?
Boli opatrenia v priebehu krízy podhodnotené, dostatočné, alebo nadhodnotené?
Vaše názory na danú problematiku a odpovede na uvedené otázky neváhajte vyjadriť v diskusii pod článkom.