Modernizácia električkových tratí, 2. etapa

Základné údaje o projekte

Investor: Mesto Košice 

Projektant: REMING CONSULT a.s. (Bratislava), DOPRAVOPROJEKT a.s. (Bratislava)

Náklady na projekt: 2 087 482,48 €

Termín výstavby: neznámy

Náklady na výstavbu (odhad): 162 139 559,40 € s DPH

Projekt Modernizácia električkových tratí v meste Košice 2 je pokračovaním projektu MET. Všetky úseky daného projektu sa nachádzajú v južnej časti mesta a ich realizáciou sa skompletizuje obnova košickej siete električkovej dopravy s výnimkou rýchlodráhy do železiarní. Zmodernizovaný bude najstarší a doteraz nerekonštruovaný úsek na sídlisku Nad jazerom vybudovaný v rokoch 1979 až 1983, ako aj doteraz najnovší prírastok v sieti – trať na Alejovej ulici zrealizovaná v rokoch 1987 až 1989. 

Prípravu projektovej dokumentácie schválilo Mestské zastupiteľstvo na svojom zasadnutí dňa 14. decembra 2015. Nové vedenie mesta v roku 2018 zrušilo prípravu projektovej dokumentácie, v novembri 2019 bol vyhlásený opätovný výber jej zhotoviteľa. Výsledok výberu projektanta bol známy 31. januára 2020, vyhralo ho koznorcium spoločností Reming Consult a.s. a Dopravoprojekt a.s. . 

V rámci rekonštrukcie bude kompletne zrekonštruovaný koľajový spodok, zvršok, taktiež bude kompletne vymenené trolejové vedenie a jeho stožiare. Použité koľajnice budú typu S49, NT3 a vo výhybkách 57R1 (Ph37). Koľajnice budú s antivibračným obložením. Rekonštrukciou prejdú aj meniarne B (Južná trieda) a K (sídlisko Nad Jazerom). Zastávky majú mať vo všeobecnosti dĺžku 50 metrov a nástupná hrana bude 200 milimetrov nad temenom koľajnice. Šírka nástupišť bude v závislosti od priestorových podmienok 1,7 až 2,5 metra. Vzhľad zastávok by sa vo všeobecnosti nemal líšiť od zastávok projektu MET 1.

UČS 16: Alejová

#521 sa štverá Alejovou ulicou

UČS 16 spája križovatku VSS a kruhový objazd Moldavská. Oba tieto úseky boli rekonštruované v rámci projektu MET 1 v rokoch 2017 - 2018. Pri zastávke Rozvojová bude umiestnená koľajová spojka. Od križovatky VSS po križovatku s Gemerskou ulicou je navrhovaný asfaltobetónový kryt. Medzi križovatkou s Gemerskou ul. a kruhovým objazdom Moldavská sú plánované medzikoľajové absorbéry, na ktorých bude umiestnený umelý trávnik. 

UČS 17, 18: VSS, križovatka - Slanecká - Važecká

Obratisko Važecká v stave pred rekonštrukciou
Stav obratiska Važecká pred rekonštrukciou

Rekonštrukcia električkovej trate je naplánovaná až po rekonštrukcii Slaneckej cesty. Koľajový zvršok bol v úseku VSS, Križovatka - Levočská rekonštruovaný v roku 2009. Zvršok by mal byť demontovaný, zrepasovaný a opätovne použitý. Úsek od zastávky Levočská po Važeckú je navrhovaný s asfaltobetónovým krytom. Medzi zastávkou Dneperská a Ladožská pribudne zastávka Čingovská, ktorá bude slúžiť najmä pre návštevnikov nedávno vybudovaného obchodného centra. Električkové zastávky v smere Važecká a protiľahlé autobusové zastávky budú mať naďalej spoločné nástupišťa. Rekonštrukcia zastávky Važecká bude koordinovaná s projektom "Výstavba Terminálu integrovanej dopravy Važecká". Dispozičné riešenie obratiska Važecká zostane nezmenené, ideálne dôjde k rozšíreniu polomeru oblúkov. Povrch obratiska je plánovaný s koľajovými absorbérmi a umelým travníkom. Okolie výhybiek bude vydláždené. 

UČS 19: Južná trieda 

#600 vchádza do obratiska Ryba

Koľajový zvršok na Južnej triede bol vo veľkej časti rekonštruovaný v rokoch 2002 až 2004. V rámci projektu MET 2 by malo dôjsť k jeho demontovaniu, repasovaniu a následnej opätovnej montáži. Úsek Verejný cintorín - Križovatka VSS získa nový zvršok. Taktiež bude kompletne zrekonštruované obratisko Ryba, do ktorého je po novom navrhovaný vstup z oboch smerov. Vymenené budú aj výhybky. Medzi zastávkami Astória a Námestie osloboditeľov pribudne koľajová spojka. Trať je navrhovaná v celom úseku s otvoreným krytom. 

UČS 20, 21: Ulica Osloboditeľov, obratisko Socha Jána Pavla II. 

Zarastená trať do Barce

Kryt trate do Barce je navrhovaný ako asfaltobetónový, obratisko ako zatrávnené. Nástupná zastávka Barca, socha je navrhovaná na výjazde z obratiska, na ulici Osloboditeľov. Obratisko zostane naďalej dvojkoľajné. 

Zdroje informácií:

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Ten začiatok rekonštrukcie el. tratí v Auguste zrejme nie je reálna.
Ešte sa opýtam, aký je hlavný zámer pre vloženie koľajovej spojky vo vetve križovatky VSS smerom na Jazero? Aj v tomto prípade by som mal nejaké vlastné vysvetlenie (možnosť prevádzky Jazero-VSS a späť v prípade mimoriadností), ale možno existuje nejaké lepšie vysvetlenie. 🙂
Reakcia na: afeno #4:
Ďakujem. Rozmýšľal som o možných príčinách, ale priznám sa, takáto možnosť mi nenapadla.
Reakcia na: mi.v #3:
Kvôli pozemkom, na ktorých sa momentálne trať nachádza. Koľajisko sa teraz bude nachádzať iba na pozemkoch patriacich mestu a Národnej Dialničnej Spoločnosti.
Zrušenie rozjazdových koľají pri VSS v smere od Jazera – nie je to podľa vás šetrenie na nesprávnom mieste? Podľa terajších cestovných poriadkov sú obidve obsadené súbežne dosť často.
Nepoznáte niekto dôvody, pre ktoré dostala prednosť zmena koľajiska na menej praktickú verziu?
Hm no je to pekne že trať na jazere prišla na rad - "do plánu" medzi posledné projekty MET .. ? Tak ako tu je spomenute je to najstaršia trať BKV spomedzi všetkých čo už modernizáciou prešli,,, , len je otázka či do toho plánovaneho roku "zahájenia" projektovania a schválenia a pridelenia financii z EU aj ta trať už nebude "prevádzky neschopná" ,, ? No a čo sa týka tu nižšie spomenutej trate do uss (rýchlodráha), tá už generálkou prešla pozdejšie ako trať na jazere bola danná do prevádzky.. a už na tej rýchlodráhe je predsa len ta premávka a frekvencia spojov oveľa nižšia ako to bolo v 90 tich či v začiatkoch roku 2000 ... Len nech sa "dočkame" že sa to "jazero" fakt konečne aj urobi ,,
a co trat do us steelu? a trat z NMM na tahanovce? utopia? ?