Koniec košických autobusov Novoplan
  • Táto informácia je zaradená v archíve. Aktuálne informácie nájdete v ľavom menu.

Nové autobusy SOR poslali do histórie už aj slovenské autobusy značky Novoplan


Foto © Jasejo


Štvrtok 17. apríla 2014 bol posledným dňom premávky autobusov značky Novoplan v Košiciach. Posledný prevádzkovaný autobus #5501 bude z dôvodu skončenia platnosti technickej kontroly odstavený z premávky. Po 15 rokoch tak sa z košických ulíc stratí ďalší typ autobusov.

Prvý autobus typu Novoplan C12 #5401, začal v Košiciach jazdiť v roku 1999. Svojho času to bol jeden z mála autobusov, ktorý mal na karosérii osadené lepené sklá, na vtedajšie pomery bol netypický aj netradične tichý chod dverí. Nasledujúci rok boli do premávky uvedené ďalšie dva autobusy s číslami 5501 a 5502, ktoré boli na rozdiel od prvého dodaného autobusu už vybavené automatickou prevodovkou. Autobusy boli vyrobené v závode Novop Lučenec, išlo teda o prvé autobusy vyrobené v Slovenskej republike, ktoré sa objavili v košickej MHD. Autobus #5401 bol v roku 2003 stiahnutý naspäť k výrobcovi (tentokrát už do závodu SAO Levoča), aby poslúžil ako predloha pre novovznikajúcu výrobu mestských a prímestských autobusov Novoplan. Na odplatu bola na autobuse u výrobcu vykonaná oprava karosérie. Už na prvý pohľad boli Novoplany odlišné od tradičných tvarov autobusov Karosa a Ikarus. Ich netypickosť sa po čase podpísala pod to, že bolo obtiažnne získať náhradné diely. Vozidlu #5401 preto bolo upravené zadné čelo pre použitie zadného okna menších rozmerov, #5502 mal od ostatných vozidiel tohto typu atypický zadný nárazník a prasknuté zadné sklo v posledných rokoch držala pokope biela fólia. Nevyhýbali sa im ani časté poruchy. Autobusy #5401 a 5502 boli odstavené koncom roku 2013, tretí autobus aj napriek zaraďovaniu desiatok nových autobusov SOR vydržal v premávke až do polovice apríla 2014.


18.4.2014
-tbus-

Komentáre

Login: Heslo:













K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.

TA1.5.2014 0:29 #18 Re:
Reakcia na #16 od yoop:
Ak sa pracovalo v mierke 1:1, ostali niekde uložené počiatočné návrhy?
Tatranka24.4.2014 11:20  +1#17 Re:
Reakcia na #16 od yoop:
Z hľadiska vonkajšieho dizajnu to bolo vydarené, samozrejme v kontexte doby. Interiér naopak nic moc a remeselné vyhotovenie dtto...
Otázka je či sa podarí zachovať 5501...
yoop23.4.2014 23:02  +4#16 Re:
Koncia v Kosiciach, ale oni aj tu zacinali. Celo a zadna cast autobusu vznikala v dielnach Katedry dizajnu na Strojnickej fakulte. Autorom bol Tomasčik, ktory potom dalej spolupracoval ako dizajner Novoplanu.
Pracovalo sa v realnej mierke 1:1.

Ak sa to tak vezme tak vonajsi obal je Kosicky. nevie sa o tom. mozno nie je to ani dizajnersky skvost. No v tej dobe bol to pokus o zmenu.
Dispecer23.4.2014 20:40 #15 Re:
Reakcia na #14 od tbus:
Hlavne ak tie odkazy ku koncu správy odkazujú na Karosu ŠD 11...
tbus23.4.2014 14:51 #14 Re:
Reakcia na #13 od Iv:
cez odkaz sa da dostat do popisu vozidla, tam je viac podrobnejsie kde co jazdilo
Iv23.4.2014 14:14 #13 Re:
mohlo tam byt spomenute aj ze 5401 chvilu fungoval ako dielenske vozidlo...
tbus20.4.2014 10:11 -2 +8#12 Re:
Reakcia na #10 od Rudyke902:
škoda debaty s tebou
Tatranka20.4.2014 9:47  +1#11 Re:
Dať občanom L IX plynový autobus...Nezaváňa to rasizmom a nedajbože propagáciou istej ideológie? Mal by som napísať Miške Karafiátovej čo na to PR oddelenie...
Rudyke90220.4.2014 9:29 -7 +2#10 Re:
Reakcia na #8 od tbus:
MARTIN moje slova..

A teda spoluobčanom na L IX spoľahlivý bus treba, ale šačania a uss-týlaci a aj košičania sa môžu voziť aj v tých "Vrakosach" a to aj na mestských linkach tiež, že? no coment, fakt..
Martin194519.4.2014 23:59 #9 Re:
Reakcia na #8 od tbus:
Tak zrušiť linku č. 11 a bude pokoj, budu chodiť pešo
tbus19.4.2014 20:22 #8 Re:
Reakcia na #6 od Rudyke902:
ešte raz opakujem, 11ka premáva celý deň, od 4 do 23 hodiny, treba tam spoľahlivý autobus nie novoplan alebo vrakosa, ktorá každú chvíľu potrebuje niečo opraviť akonáhle ju vezme niekto, kto na nej nejazdí 5 dní v týždni
veteran19.4.2014 20:10 #7 Re:
Reakcia na #6 od Rudyke902:
Keď sa spoluobčania začali voziť v TEDOMe, tak 2 z 3 Novoplanov už neboli a ten posledný robil zálohu... Spomínané 2 z 3 Novoplanov viac stáli, ako jazdili. #5401 šiel von len už keď to bolo fakt zlé s vozmi a #5502 tak nejako podobne...
Rudyke90219.4.2014 19:54 -1 +2#6 Re:
Reakcia na #5 od Martin1945:
Presne tak, moja reč! Ale radšej sa tu bude písať ako sa to nedá, že najvhodnejšie na "upravu" kabínky pre vodiča boli TEDOMy pre linku 11, namiesto týchto, alebo starších Karos..
No už sa tu o tom písalo.. Nech sa teda vozia spoluobčania v TEDOMOCH a bežný platiaci cestujuci v starých KAROSACH a donedávna aj v týchto NOVOPLANOCH..
Martin194519.4.2014 9:14 -4 +4#5 Re:
Poslať jeden na Lunik, miesto autobusu TEDOM čo tam posielate.
LUKYmhd19.4.2014 1:11  +5#4 Re:
Reakcia na #3 od Robert80:
Mne sa tie busy pacili boli atypicke a rad som s nimi cestoval.
Robert8018.4.2014 23:00 -4 +1#3 Re:
Konecne. Zbohom HNUSNY Novoplan
110mat11018.4.2014 20:30  +2#2 Re:
Jedna vec mi u tychto autobusov zarezonovala. A to doslova . Tie ich roztrasene tyce na drzanie. To ako keby sa clovek drzal zbijacky
Dispecer18.4.2014 20:24 #1 Re:
A lietajúcu zadnú nápravu nespomenieš?