VozidláTrolejbusy › Škoda 15 Tr

Škoda 15 Tr v pôvodnom nátere
Škoda 15 Tr #1521 v mestskom nátere (dopravca SAD BBDS)
Škoda 15 Tr #1523 v mestskom nátere (dopravca DPMBB)
Škoda 15 Tr #1518 s poslednou verziou náteru

Úvod

Kĺbové trolejbusy Škoda 15 Tr konštrukčne vychádzajú z typu Škoda 14 Tr. Prvý trolejbus prišiel v roku 1988 ako prototyp na 750 V. Po otestovaní a prevádzke na prvej trolejbusovej linke sa v roku 1990 dokúpili ďalšie 15 Tr a postupne prevzali polovicu výkonov MHD. Oproti trolejbusom na 600 V majú výkon vyšší o 20 kW na motor. Všetky majú hlučné nápravy Rába.

Po založení mestskej a.s. MHD Banská Bystrica (od roku 2007 DPMBB) začali trolejbusy prechádzať veľkými prehliadkami (VP), v rokoch 1997 a 1999 sa ešte zakúpili 2 kusy trolejbusov Škoda 15 TrM, ktoré mali tichšie nápravy a informačný systém BUSE. Navzájom sa líšia vetraním a kúrením kabíny vodiča (sálavé, resp. nútené).

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Škoda 15 Tr 02/7 1501 1988 1989 —* 1
2. Škoda 15 Tr 07/7 1502 – 1527 1990 1990 od 2006 26
3. Škoda 15 Tr 10/7M 1528 1997 1998 1
4. Škoda 15 Tr 10/7M 1529 1999 1999 2019 1
Spolu 1988 – 1999   29
* Zachovalo sa historické vozidlo

Technické parametre

Dĺžka 17360 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3410 mm
Výška podlahy 750 mm
Rázvor 5420 mm a 6380 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 44 + 1
Počet miest na státie 106
Celkový počet miest 150 + 1
Celková hmotnosť 15800 kg (15 Tr)
15900 kg (15 TrM)
Elektrická výzbroj Škoda, tyristorová, pulzná
Motor 6 AL 2943 rN
Výkon motora 120 kW / 1600 rpm
Počet motorov 2
Celkový výkon 240 kW
Maximálna rýchlosť 65 km/h
Riadenie Technometra 712 HRSB-350-6, hydraulické monoblokové servoriadenie
Nápravy predná: LIAZ, tuhá
stredná a zadná: RÁBA 118.06, tuhá, hnacia (15 Tr)
stredná a zadná: RÁBA 518.06, tuhá, hnacia (15 TrM)

Fotografie

Opis

Karoséria je oceľová, strecha a podokenná časť sú tepelne a protihlukovo izolované antivibračným náterom. Podlaha je pri prvých dvoch sériách pokrytá gumou, typ TrM dostal protišmykovú podlahu. Prvé dve série majú ešte koženkové sedadlá, ostatné umelohmotné sedadlá Vogel 600 s textilným poťahom. Trolejbus #1501 má odlišné operadlá sedadiel. Vozy prvých dvoch sérií mali ešte delené predné a zadné sklá. Trolejbusy majú štvoro dvojkrídlových elektropneumatických dverí ovládaných pákovým pohonom. Na predných dverách sú dve sklá, na ostatných len jedno. Prvé dve série majú vpredu za sklom veľké označenie linky, novšie série majú už digitálne transparenty BUSE (kvôli ktorým majú upravené čelá). Vnútorné osvetlenie vozidla je iba žiarivkové. Prvé dve série mali červeno-krémové vyfarbenie. Trolejbusy Škoda 15 TrM už boli dodané v bielo-červenom nátere v bystrickej farebnej schéme.

Úpravy

Od roku 1997 začali trolejbusy prechádzať veľkými opravami (VP, GO). Pri opravách v rokoch 1997 a 1998 sa v interiéri položila gumená podlaha, obnovili poťahy, vymenili mechy a madlá dostali červený náter. Trolejbusy sa po týchto opravách začali lakovať v bielo-červenej bystrickej schéme, prípadne dostávali podkladovú farbu pre celovozidlovú reklamu. Od roku 1999 sa používala protišmyková podlaha a madlá dostali žltý náter. V roku 2001 sa do niektorých trolejbusov (#1506, 1507, 1509, 1516) namontovali vonkajšie transparenty EMtest 1. generácie. Napriek tomu mali tieto vozidlá aj klasické plastové tabule, hlavne číslo linky. Ďalší rok vymenili v #1506 predný transparent za väčší (na pol okna) 2. generácie. Tak ako do #1524 nainštalovali aj vnútorný transparent, prijímač GPS a hlásenie zastávok. Madlá dostali svetlejší odtieň.

Trolejbusy, ktoré neabsolvovali VP/GO, dojazdili v pôvodnom, značne vyblednutom, nátere, prípadne v reklamnom nátere.

Viacerým vozidlám boli pôvodné sťahováky zberačov postupne vymenené za nové sťahováky Railtech a pôvodné oceľové palice zberačov boli vymenené za odľahčené laminátové palice firmy Esko Praha.

Optický informačný systém EMtest, ktorý bol do niektorých vozidiel nainštalovaný pred rokom 2005 bol pred ich opätovným sprevádzkovaním v roku 2007 demontovaný. Niektoré trolejbusy dostali následne v rokoch 2008 a 2009 nový informačný systém EMtest s veľkým predným displejom, kvôli ktorému dostali nedelené predné okno. Trolejbus 1518 dostal informačný systém a nedelené predné okno až pri VP v roku 2014, pri ktorej zároveň obdržal inovovaný červeno-biely náter. Tento náter dostal v roku 2013 aj trolejbus #1512.

Trolejbusom Škoda 15 TrM bol v roku 2007 pôvodný informačný systém BUSE vymenený za informačný systém firmy EMtest.

Prevádzka

Od začiatku premávali na linkách 1 až 3. Po sprevádzovaní trate na Tulskú aj na linkách 6 a 7. Jedno vozidlo bývalo vyčlenené ako záložný spoj (#1511, #1516), neskôr prešiel na zálohu autobus Karosa C 734, v rokoch 2002 - 2004 tam bol trolejbus Škoda 14 Tr.

Od januára 2006 do novembra 2007 boli trolejbusy odstavené, keďže dopravu na pôvodných trolejbusových linkách zabezpečoval nový dopravca SAD Zvolen autobusmi.

Po opätovnom spustení trolejbusovej dopravy koncom roku 2007, už pod taktovkou Dopravného podniku mesta Banská Bystrica (DPMBB), sa do premávky opäť zaradila väčšina trolejbusov Škoda 15 Tr. DPMBB si prenajal 19 vozidiel typu Škoda 15 Tr od ich pôvodného majiteľa SAD Banská Bystrica. Trolejbusy #1504, 1508, 1511, 1513, 1517, 1519, 1525 a 1526 sa už do premávky nevrátili.

Prenajímané trolejbusy v roku 2010 DPMBB od SAD Banská Bystrica odkúpil spolu vozovňou a trolejbusovými traťami.

Po roku 2015 do premávky sporadicky zasahovali vozidlá #1501, 1512, 1518, 1528 a 1529 v prípade nedostatku prevádzkyschopných nízkopodlažných trolejbusov. Ako posledné ešte v roku 2022 do bežnej premávky s cestujúcimi zasahovali trolejbusy #1512 a 1528. Trolejbus #1501 sa od roku 2020 objavil v ulicach mesta len na objednaných jazdách, alebo pri výcviku nových vodičov.

Vyraďovanie a likvidácia

Ako prvé boli vyradené vozidlá #1504, 1508, 1511, 1513, 1517, 1519, 1525 a 1526, ktoré sa už po prerušení trolejbusovej dopravy v rokoch 2006 a 2007 do prevádzky nevrátili. Išlo o vozidlá, ktoré nemali absolvovanú veľkú prehliadku, resp. boli najdlhšie po VP (#1511 a 1519).

V roku 2011 sa po dodávke nových nízkopodlažných trolejbusov Škoda 30 Tr SOR vyradilo ďalších 15 vozidiel Škoda 15 Tr. Išlo o vozidlá #1502, 1503, 1505, 1506, 1507, 1509, 1510, 1514, 1515, 1516, 1520, 1521, 1522, 1524 a 1527.

Po sprevádzkovaní nových kĺbových nízkopodlažných trolejbusov Škoda 31 Tr SOR v roku 2015 bolo z premávky odstavené vozidlo #1523, ktoré bolo vyradené v roku 2018. Trolejbus #1512 bol použitý v marci 2023 pri policajnom cvičení vo vozovni, pri ktorom bol trolejbus porozbíjaný. Hoci išlo o prevádzkovo najspoľahlivejší trolejbus zo zostávajúcich vozidiel, vozidlo bolo vybraté na rozbitie pre jeho "škaredý lak".

Katalóg vozidiel

1501

1502 1503 1504 1505 1506 1507 1508 1509 1510 1511 1512 1513 1514 1515 1516 1517 1518 1519 1520 1521 1522 1523 1524 1525 1526 1527

1528

1529

Legenda a štatistika

1501nevyradené vozidlo: 3 (10,3 %)
1518odstavené vozidlo: 2 (6,9 %)
1502vyradené vozidlo: 26 (89,7 %)
1501historické vozidlo: 1 (3,4 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Can anyone tell me whether 1528 is currently running in all day service or only in peak hours. Thank you. Andrew
1508 bol zošrotovaný v 2010
Reakcia na: TomoSK #3:
Áno, vidím ale to neznamená že nemohli niektorý nechať ako historický
Reakcia na: Troll #2:
Dik
Reakcia na: Misho #1:
Odporúčam rýchly náhľad do kalendára, a pozrieť sa na to, že je rok 2021, dobre?
Ma tak vytáča že VŠETKY mestá ktoré mali na Slovensku Škody 15Tr/TrM Ich majú viac ako Prešov. My Nemáme ani 1. Dokonca aj Košice majú viac.😠