VozidláElektričky › BMEŽ #161Spolu s motorovými vozňami BMEŽ #151 - 153 bol na podvozkoch vyradených električiek Ganz #11, 13, 14 a 15 v rokoch 1929 - 1930 podľa dokumentácie Ing. Engela z BMEŽ postavený aj vlečný vozeň rovnakej konštrukcie s číslom 161. Pôvodne sa uvažovalo so skonštruovaním dvoch vlečných vozňov (#161 a 162), avšak nakoniec bol druhý z nich postavený už ako motorový #153. Vďaka celokovovej konštrukcii si tieto vozne vyslúžili prezývku "klietky", alebo "plecháče".


BMEŽ #161

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaRok výrobySprevádzkovanieVyraďovaniePočet
1. BMEŽ "Plecháč" 161 1930 1930 1950. roky 1
Spolu: 1930   1

Technické parametre

Dĺžka so spriahadlami:7820 mm
Šírka:2300 mm
2400 mm (so schodíkmi)
Výška:~ 3000 mm
Rázvor:2900 mm
Počet dverí:2
4 (po rekonštrukcii)
Počet miest na sedenie:26
Počet miest na státie:30 + 1
Celkový počet miest:56 + 1
Pohotovostná hmotnosť:5500 kg
Celková hmotnosť:9400 kg

Opis

Vozeň bol rovnakej konštrukcie ako motorové vozne #151 - 153 so stredným vstupom. Pre cestujúcich osadili v interiéri po celom obvode (s výnimkou dverí) drevené lavice. Vetranie interiéru zabezpečili bočnými rámovými spúšťacími oknami a dvoma stropnými ventiláciami. Osvetlenie priestoru pre cestujúcich zabezpečili piatimi stropnými žiarovkovými svietidlami napájanými z motorového vozňa. Na oboch čelách umiestnili v podokennej časti červené koncové reflektory. Vozeň vybavili solenoidovou elektromagnetickou brzdou, ktorá bola napájaná spojovacím káblom z motorového vozňa. Kľuky ručnej brzdy osadili na čelných stenách interiéru. Vozeň bol zrejme pôvodne natretý sivou farbou a strešná časť bola biela.

Úpravy

Vozeň dostal okolo rokov 1941 - 1942 už klasický červeno-krémový náter. Na zvýšenie rýchlosti výmeny cestujúcich boli koncom 1940-tych rokov k existujúcim dverám pridané ďalšie, na úkor jedného okna na každej strane.

Prevádzka

Vlečný vozeň bol pôvodne určený pre prevádzku v súprave s motorovými vozňami rovnakej konštrukcie BMEŽ #151 - 153. Podľa dostupných informácií však BMEŽ v 1930-tych rokoch neprevádzkovala žiadny vlečný vozeň, nie je preto isté, či sa vozeň #161 po vyrobení do premávky skutočne zaradil.

V dôsledku rapídneho nárastu počtu cestujúcich počas druhej svetovej vojny sa začiatkom 1940-tych rokov tento vozeň zaradil do premávky (už pod číslom 121), spolu s ďalšími vlečniakmi, ktoré vznikli úpravou z motorových vozňov #151 - 153. Vlečniaky spočiatku jazdili výlučne na linke C v súprave s 5-okennými motorovými vozňami, neskôr premávali aj inými motorovými vozňami.

Vyraďovanie a likvidácia

Všetky "plecháče" boli vyradené v prvej polovici 1950-tych rokov. Najmenej jeden z nich bol pod číslom 141 (pravdepodobne ex 161) odpredaný na lesnú železnicu v Žarnovici, kde jeho skriňa slúžila ako sklad. Osud zvyšných vozňov nie je známy.

Katalóg vozidiel

141

  • Počet nevyradených vozidiel: 0 (0%)
  • Počet vyradených vozidiel: 1 (100%)

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.
161 1211941 - 1949141od 1949

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Login: Heslo:

🙂😃😁😂😅
😆😉😊😋😛
😎😗😍🤪🙃
😶😐😏🤔🤨
🙄😣😥😮😲
🙁😕😖😫😞
😭🤐😴😬😨
😱😵😠🤬🤑
😷🤒🤕🤮😇
🤓😈💀👽🤖
❗❓💗👍👎

K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.