VozidláElektričky › BMEŽ #151 - 153Na podvozkoch vyradených električiek Ganz #11 až 15 prebehla v období rokov 1929 - 1930 podľa dokumentácie Ing. Engela z Bratislavskej mestskej elektrickej železnice stavba nových vozňov, ktoré boli celokovové, a tak získali prezývku "klietky", alebo "plecháče". Pôvodné plány počítali s výrobou dvoch súprav pozostávajúcich z motorového a vlečného vozňa pre novú trať do Karlovej Vsi, nakoniec však boli zhotovené tri motorové vozne #151 - 153 a jeden vlečný vozeň #161. Prvý pokus podniku o vlastnú stavbu električiek však nebol príliš úspešný pre nevhodne zvolenú konštrukciu.


BMEŽ #151 - 153

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaRok výrobySprevádzkovanieVyraďovaniePočet
1. BMEŽ "Plecháč" 151 – 153 1929 – 1930 (?) 1929 – 1930 1950. roky 3
Spolu: 1929 – 1930   3

Technické parametre

Dĺžka so spriahadlami:7820 mm
Šírka:2300 mm
2400 mm (so schodíkmi)
Výška:3260 mm (bez zberača)
Rázvor:2900 mm
Počet dverí:2
4 (po rekonštrukcii)
Počet miest na sedenie:20
Počet miest na státie:24 + 2
Celkový počet miest:44 + 2
Pohotovostná hmotnosť:8200 kg
Celková hmotnosť:11650 kg
Elektrická výzbroj:Kontroléry Siemens typu K (4+3 jazdných stupňov, 6 brzdových), automatický vypínač Škoda systému Krupp
Motor:Ganz TB 5 (#151 - 152)
AEG U 102 (#153)
Výkon motora:29,8 kW / 530 rpm (Ganz TB 5)
Počet motorov:2
Celkový výkon:59,6 kW (Ganz TB 5)
Maximálna rýchlosť:30 km/h

Opis

Na opravenom podvozku pôvodného vozňa Ganz zhotovili z oceľových rebier novú vozňovú skriňu so strednými uzatvárateľnými vstupmi, ktorú zvonku obložili plechmi. Nápravy odpružili listovými perami. Okolo podvozku osadili pevný drevený rám ako ochranu proti prejdeniu ľudí. Bočnice v interiéri obložili dreveným obkladom, ktorý mal aspoň čiastočne tlmiť hluk spôsobovaný železnou konštrukciou skrine. Podlahu taktiež pokryli drevom. Pre cestujúcich osadili v interiéri pozdĺž bočníc (s výnimkou dverí a čelných stien) drevené lavice. Pre stojacich cestujúcich zhotovili v interiéri systém mosadzných prídržných tyčí. Vetranie interiéru zabezpečili bočnými rámovými spúšťacími oknami a dvoma stropnými ventiláciami. Osvetlenie priestoru pre cestujúcich zabezpečili piatimi stropnými žiarovkovými svietidlami. Na oboch čelách umiestnili v podokennej časti reflektory a na streche osadili osvetlené linkové orientácie. Vozeň vybavili elektrickou a ručnou vretenovou brzdou. Na oboch čelách umiestnili pracovisko vodiča vybavené kontrolérom Siemens so 7 jazdnými a 6 brzdovými stupňami, ručnou brzdou, ovládačom sypača piesku (piesok sypal na pravú koľajnicu) a šľapacím zvoncom. Prúd z trolejového vedenia dodával lýrový zberač s Fischerovou vložkou. Na streche osadili aj automatický prúdový vypínač Škoda a bleskoistku. Zásuvky pre elektrické spojenie s vlečným vozňom (napájanie brzdy a osvetlenia) umiestnili v dolnej časti čiel.

Pre nevhodnosť konštrukcie - úzky nástupný priestor (šírka dverí 800 mm) a absenciu manipulačných dverí pre vodiča - spôsobenú obmedzenými rozmermi pôvodných podvozkov, sa stali veľmi neobľúbenými. Problémy spôsoboval aj oceľový skelet vozidla v zime pre absentujúcu tepelnú izoláciu.

Električky mali ako prvé v Bratislave sivý náter s bielom strechou.

Úpravy

Po rekonštrukcii na vlečniaky vybratím elektrickej výzbroje v rokoch 1942 - 1943 vozne natreli do červeno-krémovej kombinácie. Pre urýchlenie nástupu a výstupu cestujúcich boli na úkor okna neskôr dosadené na každej strane druhé dvere vedľa pôvodných.

Prevádzka

Motorové vozne boli v prevádzke len krátky čas, neskôr boli pravdepodobne preradené na pracovné vozne. V roku 1942 sa motorový vozeň #152 opäť objavoval v premávke, jazdil však len minimum výkonov prevažne na linke B. Od 27. apríla 1942 sa začal v knihe výkonov uvádzať aj vozeň #151, nie je však známe, či sa v premávke objavil viac ako jeden krát.

Ako prvý bol na vlečný vozeň rekonštruovaný vozeň #153, ktorý od 30. apríla 1942 niesol číslo 122. Od 10. decembra 1942 sa do premávky zaradil vlečný vozeň #123, ktorý vznikol z motorového vozňa #151. V nasledujúcom roku bol na vlečný vozeň prerobený aj voz #152 a prečíslovaný na #124.

Vyraďovanie a likvidácia

Všetky vozne vyradili v prvej polovici 1950-tych rokov.

Katalóg vozidiel

143 144 142

  • Počet nevyradených vozidiel: 0 (0%)
  • Počet vyradených vozidiel: 3 (100%)

Legenda

142vyradené vozidlo

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.
151 1231942 - 1949143od 1949
152 1241943 - 1949144od 1949
153 1221942 - 1949142od 1949

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Login: Heslo:

🙂😃😁😂😅
😆😉😊😋😛
😎😗😍🤪🙃
😶😐😏🤔🤨
🙄😣😥😮😲
🙁😕😖😫😞
😭🤐😴😬😨
😱😵😠🤬🤑
😷🤒🤕🤮😇
🤓😈💀👽🤖
❗❓💗👍👎

K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.