VozidláAutobusy › Iveco Urbanway 12M

Iveco Urbanway 12M
Iveco Urbanway 12M (stav r. 2021)
Iveco Urbanway 12M (stav r. 2024)

Úvod

Autobus Iveco Urbanway predstavil koncern Iveco Bus v roku 2013 ako nástupcu mestských autobusov Irisbus Citelis. Okrem dizajnových zmien oproti svojmu predchodcovi prišiel Urbanway s motormi spĺňajúcimi emisnú normu Euro 6. Autobusy sú ponúkané v rôznych vyhotoveniach v dĺžkach 10,5, 12 a 18 metrov v naftovej, hybridnej i CNG verzii. Prvé sériové vozidlá vyrobené v závode Iveco Bus vo Vysokom Mýte boli dodané do Bratislavy.

Dopravný podnik Bratislava zaobstaral autobusy Urbanway 12M formou verejnej súťaže v roku 2014 od dodávateľa Corex Vráble, pričom prvých 20 vozidiel bolo dodaných na jeseň 2014 a ďalších 20 vozidiel na jar 2015. Cena jedného vozidla bola 204 897 € bez DPH.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Iveco Urbanway 12M 1041 – 1060 2014 2014 – 2015 20
2. Iveco Urbanway 12M 1061 – 1070, 4041 – 4050 2015 2015 20
Spolu 2014 – 2015   40

Technické parametre

Dĺžka 12000 mm
Šírka 2500 mm
Výška 2845 mm
Výška s klimatizáciou 3066 mm
Výška podlahy 320 mm (1. dvere)
330 mm (2. dvere)
340 mm (3. dvere)
Rázvor 6120 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 31 + 1
Počet miest na státie 63
Celkový počet miest 94 + 1
Pohotovostná hmotnosť 11600 kg (#1041 - 1060)
11550 kg
Motor FPT Industrial Tector 7, Euro 6, HI-eSCR systém, naftový 6-valec s priamym vstrekovaním
Výkon motora 210 kW / 2500 rpm
Objem motora 6728 cm3
Krútiaci moment motora 1000 Nm / 1250 rpm
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka VOITH D 854.6 (DIWA.6), automatická 4-stupňová, s integrovaným retardérom
Riadenie ZF Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: Iveco RI 75 U, nezávislé zavesenie kolies
zadná: ZF AV 132, hnacia, portálová s dvojitou redukciou
Pneumatiky 275/70 R 22,5
Klimatizácia Eberspächer Sütrak AC 136 G4 II
Chladiaci výkon klimatizácie 33 kW
Vykurovací výkon klimatizácie 39 kW

Fotografie

Opis

Samonosnú karosériu autobusu zostavili zo šiestich panelov a ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa. Strechu vyrobili z oceľového plechu, bočnice oplechovali hliníkovým plechom a čelá vyrobili z polyesteru. Na nárazníky a spodnú časť bočníc použili polyester. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice trojicu dvojkrídlových, dovnútra sa otvárajúcich dverí s elektropneumatickým ovládaním a dopytovým otváraním.

V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá STER 8MS s textilným poťahom v usporiadaní 2 + 1 v prednej časti a 2 + 2 v časti od stredných dverí dozadu. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou. Bočnice v interiéri obložili umakartom, strechu obložili polypropylénovými a hliníkovými panelmi. Na osvetlenie interiéru použili LED svietidlá zapustené do obloženia stropu. Oproti druhým dverám vyčlenili priestor pre kočík a invalidný vozík. Nakladanie a vykladanie kočíkov a vozíkov uľahčili pomocou manuálne ovládanej výklopnej plošiny a možnosťou pokľaknutia vozidla v zastávke (tzv. kneeling). Pracovisko vodiča s vyvýšeným sedadlom oddelili od priestoru pre cestujúcich polouzavretou kabínkou s možnosťou úplného stiahnutia bočného bezpečnostného skla dverí kabínky. Vykurovanie vyriešili nezávislým naftovým vykurovaním Webasto s výkonom 30 kW s radiátormi v prednej časti a vykurovacími telesami s ventilátorom v zadnej časti interiéru. Vetranie interiéru zabezpečili uzamykateľnými posuvnými časťami bočných okien, dvoma stropnými vetrákmi a nútenou ventiláciou. Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečili determálnymi bočnými oknami a pomocou strešnej klimatizačnej jednotky Eberspächer Sütrak AC 136 G4 II s chladiacim výkonom 33 kW a vykurovacím výkonom 39 kW.

Interiérovým a exteriérovým kamerovým systémom so záznamovým zariadením poskytli vodičovi lepší prehľad o dianí vo vozidle i okolo neho. Vozidlo vybavili optickým i akustickým informačným systémom BUSE s vonkajšími DOT-LED displejmi a vnútornými TFT LCD displejmi s možnosťou exteriérového vyhlasovania linky a smeru jazdy pre nevidiacich a slabozrakých cestujúcich. Vozidlá vybavili novým palubným počítačom BUSE BS 301. Niekoľko vozidiel vybavili systémom počítania cestujúcich.

Úpravy

Od roku 2022 sa začali pôvodné textilné poťahy sedadiel pre cestujúcich vymieňať za nové koženkové.

Prevádzka

Prvé vozidlo sa zaradilo do premávky od 10. novembra 2014 na linke 50. Ďalšie vozidlá prvej série sa zaradili do premávky postupne od druhej polovice novembra do januára 2015. Autobusy boli vypravované z vozovne Trnávka prevažne na linky 50, 80 a počas voľných dní aj na linku 70.

Autobusy z druhej série sa zaradili do premávky postupne od 5. mája 2015. Vozidlá tejto série boli deponované vo vozovniach Trnávka a Petržalka. Nasadzované boli okrem vyššie uvedených liniek aj na linky 20 (víkendy), 28 (neskôr prečíslovaná na 29), 87, 94, 99, 191 a 192. Premávali aj na náhradnej linke X13.

V decembri 2017 boli vozidlá #1041 - 1044 preradené z vozovne Trnávka do vozovne Petržalka bez zmeny evidenčných čísiel.

Od februára 2018 sa na krátky čas vozidlá z vozovne Trnávka nasadzovali na linku 20 aj v pracovných dňoch a po nasadení menších vozidiel na túto linku v apríli 2018 boli miesto toho nasadené na niektoré špičkové poradia linky 65, kde ich od polovice októbra 2018 nahradili elektrobusy SOR NS 12 Electric.

Od 16. júla 2018 boli na linku 50 nasadené kĺbové autobusy a naopak, na linku 95 12-metrové vozidlá, preto bolo ďalších 11 autobusov Urbanway 12M preradených z vozovne Trnávka do vozovne Petržalka, odkiaľ boli vypravované najmä na linku 95, ale i na ďalšie linky vypravované touto vozovňou. Neskôr boli aj iné autobusy z vozovne Trnávka podľa potreby požičiavané do vozovní Jurajov dvor a Petržalka.

K januáru 2022 bolo na Trnávke 15 vozidiel Urbanway 12M (#1056 - 1070), z toho autobusy #1061 a 1062 požičané vozovni Jurajov dvor. V Petržalke bolo garážovaných 25 vozidiel (#4041 - 4050, #1041 - 1055). Vypravované boli prakticky na všetky linky obsluhované 12-metrovými autobusmi.

Od januára 2023 boli autobusy #1061 - 1066 a podľa potreby aj ďalšie využívané vozovňou Jurajov dvor pre linku 74, kde nahradili 15-metrové Solarisy. Neskôr boli nasadzované aj na iné linky vypravované touto vozovňou. Od februára 2023 bol autobus #1062 pridelený na účelovú linku 163. Po zrušení linky 74 k 5. augustu 2023 boli autobusy využívané podľa potreby na rôznych linkách.

Katalóg vozidiel

1041 1042 1043 1044 1045 1046 1047 1048 1049 1050 1051 1052 1053 1054 1055 1056 1057 1058 1059 1060

1061 1062 1063 1064 1065 1066 1067 1068 1069 1070 4041 4042 4043 4044 4045 4046 4047 4048 4049 4050

Legenda a štatistika

1041nevyradené vozidlo: 40 (100 %)
1057online: 2 (5 %)
1057dnes v premávke: 2 (5 %)
1041odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky): 6 (15 %)
1041odstavené vozidlo (viac ako 6 mesiacov nezasiahlo do premávky): 2 (5 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 41,1 %, v pondelok až piatok 46,3 %

Teraz v premávke na linkách

N53 / 51
N91 / 51