VozidláAutobusy › Iveco Urbanway 12MAutobus Iveco Urbanway predstavil koncern Iveco Bus v roku 2013 ako nástupcu mestských autobusov Irisbus Citelis. Okrem dizajnových zmien oproti svojmu predchodcovi prišiel Urbanway s motormi spĺňajúcimi emisnú normu Euro 6. Autobusy sú ponúkané v rôznych vyhotovenia v dĺžkach 10,5, 12 a 18 metrov v naftovej i CNG verzii. Prvé sériové vozidlá vyrobené v závode Iveco Bus vo Vysokom Mýte boli dodané do Bratislavy.

Dopravný podnik Bratislava zaobstaral autobusy Urbanway 12M formou verejnej súťaže v roku 2014 od dodávateľa Corex Vráble, pričom prvých 20 vozidiel bolo dodaných na jeseň 2014 a ďalších 20 vozidiel na jar 2015. Cena jedného vozidla je 204 897 € bez DPH.


Iveco Urbanway 12M

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaRok výrobySprevádzkovanieVyraďovaniePočet
1. Iveco Urbanway 12M 1041–1060 2014 2014 – 2015 20
2. Iveco Urbanway 12M 1061–1070, 4041–4050 2015 2015 20
Spolu: 2014 – 2015   40

Technické parametre

Dĺžka:12000 mm
Šírka:2500 mm
Výška:2845 mm
Výška s klimatizáciou:3066 mm
Výška podlahy:320 mm (1. dvere)
330 mm (2. dvere)
340 mm (3. dvere)
Rozvor:6120 mm
Počet dverí:3
Počet miest na sedenie:31 + 1
Počet miest na státie:63
Celkový počet miest:94 + 1
Pohotovostná hmotnosť:11600 kg
Motor:FPT Industrial Tector 7, Euro 6, HI-eSCR systém, naftový 6-valec s priamym vstrekovaním
Výkon motora:210 kW / 2500 rpm
Objem motora:6700 cm3
Krútiaci moment motora:1000 Nm / 1250 rpm
Maximálna rýchlosť:90 km/h
Prevodovka:VOITH 854.6, automatická, s integrovaným retardérom
Riadenie:ZF Servocom 8098, integrovaný hydraulický posilňovač
Nápravy:predná: Irisbus RI 75 U, nezávislé zavesenie kolies
zadná: ZF AV 132, hnacia, portálová s dvojitou redukciou
Pneumatiky:275/70 R 22,5

Opis

Samonosnú karosériu autobusu zostavili zo šiestich oceľových panelov a ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa. Strechu vyrobili z oceľového plechu, bočnice oplechovali hliníkovým plechom a čelá vyrobili z polyesteru. Na nárazníky a spodnú časť bočníc použili polyester. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice trojicu dvojkrídlových, dovnútra sa otvárajúcich dverí s elektropneumatickým ovládaním a dopytovým otváraním.

V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá STER 8MS s textilným poťahom v usporiadaní 2 + 1 v prednej časti a 2 + 2 v časti od stredných dverí dozadu. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou. Bočnice v interiéri obložili umakartom, strechu obložili polypropylénovými a hliníkovými panelmi. Na osvetlenie interiéru použili LED svietidlá zapustené do obloženia stropu. Oproti druhým dverám vyčlenili priestor pre kočík a invalidný vozík. Nakladanie a vykladanie kočíkov a vozíkov uľahčili pomocou manuálne ovládanej výklopnej plošiny a možnosťou pokľaknutia vozidla v zastávke (tzv. kneeling). Pracovisko vodiča s vyvýšeným sedadlom oddelili od priestoru pre cestujúcich polouzavretou kabínkou s možnosťou úplného stiahnutia bočného bezpečnostného skla dverí kabínky. Vykurovanie vyriešili nezávislým naftovým vykurovaním Webasto s výkonom 30 kW s radiátormi v prednej časti a vykurovacími telesami s ventilátorom v zadnej časti interiéru. Vetranie interiéru zabezpečili uzamykateľnými posuvnými časťami bočných okien, dvoma stropnými vetrákmi a nútenou ventiláciou. Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečili determálnymi bočnými oknami a pomocou strešnej klimatizačnej jednotky AC 136 G4 II firmy Eberspächer Sütrak s chladiacim výkonom 33 kW a vykurovacím výkonom 39 kW.

Interiérovým a exteriérovým kamerovým systémom so záznamovým zariadením poskytli vodičovi lepší prehľad o dianí vo vozidle i okolo neho. Vozidlo vybavili optickým i akustickým informačným systémom BUSE s vonkajšími DOT-LED displejmi a vnútornými TFT LCD displejmi s možnosťou exteriérového vyhlasovania linky a smeru jazdy pre nevidiacich a slabozrakých cestujúcich. Vozidlá vybavili novým palubným počítačom BUSE BS 301. Niekoľko vozidiel vybavili systémom počítania cestujúcich.

Prevádzka

Prvé vozidlo sa zaradilo do premávky od 10. novembra 2014 na linke 50. Ďalšie vozidlá prvej série sa zaradili do premávky postupne od druhej polovice novembra do januára 2015. Autobusy sú vypravované z vozovne Trnávka prevažne na linky 50, 80 a počas voľných dní aj na linku 70.

Autobusy z druhej série sa zaradili do premávky postupne od 5. mája 2015. Vozidlá tejto série boli deponované vo vozovniach Trnávka a Petržalka.

Katalóg vozidiel

1041 1042 1043 1044 1045 1046 1047 1048 1049 1050 1051 1052 1053 1054 1055 1056 1057 1058 1059 1060
1061 1062 1063 1064 1065 1066 1067 1068 1069 1070 4041 4042 4043 4044 4045 4046 4047 4048 4049 4050

  • Počet nevyradených vozidiel: 40 (100%)
  • Počet vyradených vozidiel: 0 (0%)

Legenda

4050nevyradené vozidlo
1069odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky)