VozidláElektričky › Škoda 29T ForCity Plus

Škoda 29T ForCity Plus
Škoda 29T ForCity Plus (stav 2023)
Škoda 29T3 ForCity Plus z roku 2023

Úvod

Dopravný podnik Bratislava vyhlásil v roku 2012 tender na dodávku nových veľkokapacitných jednosmerných električiek vďaka získaniu nenávratného finančného príspevku z fondov EÚ namiesto nerealizovanej železničnej stanice Bratislava Fililálka. Víťazom tendra sa v roku 2013 stala spoločnosť Škoda Transportation. V tendri ponúkli 5-článkovú jednosmernú električku Škoda 29T ForCity Plus. Nové električky Škoda 29T v počte 30 kusov boli dodané v rokoch 2015 a 2016. Cena jednej električky bola 2 450 000 € bez DPH.

V roku 2021 sa spoločnosť Škoda Transportation s inovovaným typom 29T3 stala víťazom súťaže dopravného podniku na dodanie ďalších 30 jednosmerných veľkokapacitných električiek. Prvých 20 objednaných električiek Škoda 29T3 bolo dodaných v roku 2023 za jednotkovú cenu 2 390 000 € bez DPH (pre 13 električiek bola počas výroby zvýšená na 2 400 432 až 2 685 299 €). Zvyšných 10 vozidiel bude dodaných do polovice roka 2026 vďaka európskym financiám z Plánu obnovy a odolnosti.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Škoda 29T1 ForCity Plus 7401 – 7415 2015 2015 15
2. Škoda 29T2 ForCity Plus 7416 – 7430 2015 – 2016 2016 15
3. Škoda 29T3 ForCity Plus 7431 – 7450 2023 2023 – 2024 20
Spolu 2015 – 2023   50

Technické parametre

Dĺžka 32495 mm
Šírka 2480 mm
Výška 3560 mm
Výška podlahy 350 mm
Počet dverí 5
Počet miest na sedenie 69 + 1 (1. a 2. séria)
63 + 1 (3. séria)
Počet miest na státie 172 (5 os/m2) (1. a 2. séria)
276 (8 os/m2) (1. a 2. séria)
299 (8 os/m2) (3. séria)
Celkový počet miest 241 + 1 (5 os/m2) (1. a 2. séria)
345 + 1 (8 os/m2) (1. a 2. séria)
362 + 1 (8 os/m2) (3. séria)
Pohotovostná hmotnosť 47415 kg (1. a 2. séria)
Elektrická výzbroj Škoda Electric, trakčné jednotky TJ6.3 - trakčný menič s IGBT prvkami, mikroprocesorové riadenie, možnosť rekuperácie (1. a 2. séria)

Škoda Electric, trakčné jednotky TJ6.3.1 - trakčný menič s IGBT prvkami, mikroprocesorové riadenie, možnosť rekuperácie (3. séria)
Motor Škoda 1MLU 2945 K/4-VA, trojfázový asynchrónny, kvapalinou chladený (1. a 2. séria)

Škoda 4MLU 2945 K/4-VA, trojfázový asynchrónny, kvapalinou chladený (3. séria)
Výkon motora 100 kW
Počet motorov 6
Celkový výkon 600 kW
Maximálna rýchlosť 55 km/h (premávková s obmedzovačom, 1. a 2. séria)
60 km/h (premávková s obmedzovačom, 3. séria)
75 km/h (konštrukčná)
Klimatizácia Poll KLMT29S (1. a 2. séria)
Poll KLMT29S.02 (3. séria)
Chladiaci výkon klimatizácie 3 x 22,6 kW (1. a 2. séria)
3 x 25 kW (3. séria)
Vykurovací výkon klimatizácie 3 x 13 kW (1. a 2. séria)
3 x 15 kW (3. séria)

Fotografie

Opis

Skriňu vozidla zhotovili z piatich článkov, ktorých skelet vytvorili pozváraním oceľových profilov. Jednotlivé články pospájali kĺbovými spojmi, ktoré vybavili prechodovými mechmi s točňami. Skriňu vozidla zvonka oblepili laminátovým obložením a v spodnej časti vybavili odnímateľnými laminátovými krytmi. Zasklenie vozidla vyriešili tónovanými bočnými oknami osadenými technológiou lepenia. Pri vozidlách 29T3 použili na ochranu okien pred vandalizmom ochrannú fóliu nalepenú na vnútornej strane skiel.

Jednotlivé články električky s výnimkou stredného uložili na dvojnápravové podvozky, z ktorých dva krajné a jeden vnútorný vybavili trakčným pohonom. Krajné podvozky vyriešili ako plne otočné. Pre zníženie hlučnosti pri prechode vozidla oblúkmi vybavili podvozky mazaním okolesníkov. Na núdzové spriahanie vozidla s inými električkami osadili na oboch čelách zakryté skladacie spriahadlá pražského typu.

Napájanie vozidla z trakčného vedenia vyriešili prostredníctvom polpantografu Stemmann-Technik Fb 800 umiestneného na streche jedného z vnútorných článkov. Kompontenty trakčnej výzbroje Škoda Electric založenej na IGBT prvkoch umiestnili v kontajneroch na streche vozidla.

Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice 5 dvojkrídlových predsuvných dverí od firmy Pars Komponenty s elektrickým pohonom a dopytovým systémom. Pri prvých dverách vyhradili priestory pre kočík a invalidný vozík. Nástup cestujúcich na invalidnom vozíku uľahčili ručne výklopnou plošinou pri prvých dverách. V interiéri po oboch stranách osadili v prvých dvoch sériách plastové sedadlá s červenými textilnými poťahmi STER 6MS v rôznych usporiadaniach. Pri tretej sérii použili sedadlá STER 8MA, pričom sedadlá vyhradené pre určité skupiny cestujúcich dostali modrý poťah. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou.

Na predku vozidla umiestnili uzatvorené pracovisko vodiča oddelené presklenou zástenou od priestoru pre cestujúcich. Výhľad vodiča do vozidla uľahčili systémom priemyselnej televízie s vonkajšími i vnútornými kamerami. Pracovisko vodiča vybavili ručným kontrolérom pre ovládanie jazdy a brzdy, riadiacim panelom s ovládacími prvkami, veľkým centrálnym diagnostickým displejom a integrovanou dotykovou obrazovkou palubného počítača BUSE BS 300. Pohodlie vodiča zabezpečilo vzduchovo odpružené anatomické sedadlo s hlavovou a lakťovými opierkami, kabínu vybavili aj malou chladničkou. Komunikáciu medzi vodičom a cestujúcimi zabezpečili komunikačným systémom Regonik HJC30 (1. a 2. séria), resp. HJC31 (3. séria) umiestneným v blízkosti dverí.

Vetranie vozidla zabezpečili výklopnými časťami bočných okien a troma klimatizačnými jednotkami českej firmy Poll KLMT29S umiestnenými na streche vozidla, ktoré umožňujú aj vykurovanie vozidla. Vykurovanie doplnili vyhrievacími telesami Poll KVA-03 pod a medzi sedadlami. Pre kabínu vodiča využili samostatnú klimatizačnú jednotku Poll KLMT29K umiestnenú na streche kabíny. Osvetlenie interiéru zabezpečili prostredníctvom veľkých stropných žiarivkových svietidiel.

Informovanie cestujúcich zabezpečili optickým a akustickým informačným systémom firmy BUSE s vonkajšími DOT-LED displejmi BS 210 (1. a 2. séria), resp. RGB LED displejmi BS 310 (3. séria) na čelách a bokoch vozidla a vo vnútri trojicou širokých obojstranných LCD displejov BS 370. Električky z roku 2023 boli v interiéri vybavené aj nabíjacími USB zásuvkami pre cestujúcich a Wi-Fi pripojením k internetu.

Úpravy

Električky prvej a druhej série boli v roku 2017 dodatočne vybavené Wi-Fi sieťou pre cestujúcich s prístupom na internet. Vybavenie vozidiel Wi-Fi internetom zabezpečila reklamná spoločnosť Recar.

Prevádzka

Prvá električka Škoda 29T #7401 bola dodaná do Bratislavy 17. februára 2015 a následne na nej prebiehali homologizačné skúšky. Časť výsledkov skúšok bolo možné využiť z konštrukčne podobných vozidiel Škoda 30T, preto rozsah skúšok jednosmerného vozidla nebol taký rozsiahly ako pri obojsmerných električkách. Do skúšobnej premávky s cestujúcimi sa vozidlo #7401 zaradilo od 28. apríla 2015 na linke 4 a riadna premávka po ukončení homologizačného procesu začala 1. júna 2015.

Ďalšie električky Škoda 29T boli dodávané v letných mesiacoch od konca júna 2015 a do prevádzky boli uvádzané postupne od 8. augusta. Spočiatku boli prevádzkované v pracovných dňoch na linke 4 a počas víkendov aj na linke 5. Od novembra 2015 boli vypravované v pracovných dňoch aj na linky 3, 6, 8 a 9.

Električky druhej série do Bratislavy prichádzali od začiatku decembra 2015 do apríla 2016, pričom prvé dve vozidlá #7416 a 7417 absolvovali skúšobné jazdy 14. decembra. Do prevádzky s cestujúcimi sa vozidlá tejto série zaraďovali postupne od 11. februára do 13. mája 2016.

Po úprave linkového vedenia od 9. júla 2016 v súvislosti s otvorením električkovej trate do Petržalky boli električky Škoda 29T nasadzované v pracovných dňoch na linky 4 a 9 (a po skončení výluky na Mostovej a Jesenského aj na linku 6) a počas víkendov na linky 4, 5 a 9. Od januára 2018 boli v pracovných dňoch opäť nasadzované aj na linku 8.

V apríli a máji 2019 sa električky Škoda 29T krátku dobu nasadzovali v pracovných dňoch aj na linku 7 namiesto linky 6. Po reforme nasadzovania nízkopodlažných električiek k 27. máju 2019 boli vozidlá 29T nasadzované celotýždenne na linky 4 a 9 a počas špičiek pracovných dní aj na linku 8. Počas výluky električiek do Karlovej Vsi a Dúbravky a súvisiacej reorganizácie električkových liniek v lete 2019 boli električky Škoda 29T nasadené na linky 3 (Rača - Nám. SNP), 4 (Zlaté piesky - Chatam Sófer) a 9 (Ružinov - Nám. SNP).

Po ukončení modernizácie prvej časti Karlovesko-dúbravskej radiály a ďalšej reorganizácii električkových liniek boli električky Škoda 29T od 19. decembra 2019 nasadené linky 4, 9 a po novom aj na linku 1 (Hlavná stanica - Nám. Ľ. Štúra). Na linke 1 premávali v špičke pracovných dní 4 vozidlá 29T (zvyšok K2S), na linke 4 jazdilo 14 Škodoviek (zvyšok súpravy 2xT) a na linku 9 bolo vypravených 10 Škodoviek (zvyšok súpravy 2xT), spolu najviac 28 električiek Škoda 29T. Vo voľných dňoch bola výprava električiek Škoda 29T (príp. aj 30T) na týchto linkách 5+8+7 vozidiel (spolu 20), po opätovnom predĺžení linky 4 do Dúbravky od februára 2020 sa výprava Škodoviek zvýšila na 9.

Pred zaradením električiek tretej série sa k decembru 2023 vypravovalo v pracovných dňoch v špičke na linky 1, 4 a 9 spolu do 28 (5+14+9) Škodoviek, vo voľných dňoch jazdilo naďalej najviac 21 jednosmerných Škodoviek.

Električky tretej série začali prichádzať do Bratislavy od 4. augusta 2023, posledné električky boli dodané v decembri. Pred zaradením do premávky s cestujúcimi prebiehali na električke #7431 schvaľovacie skúšky, počas ktorých musela odjazdiť 7000 km bez cestujúcich a následne s cestujúcimi. Skúšobná prevádzka s cestujúcimi prebiehala od 30. septembra do 9. novembra 2023 na všetkých linkách obsluhovaných jednosmernými električkami. Po ukončení schvaľovacieho procesu a drobných úpravách boli električky zaradené do premávky s cestujúcimi postupne od 26. januára 2024 na linkách 1, 4 a 9, najskôr bez zmeny výpravy električiek a od 19. februára 2024 sa nízkopodlažné električky garantovane nasadili už na všetky celodenné poradia na linke 9 a negarantovane aj na päť špičkových poradí tejto linky, čím stúpla výprava Škodoviek v pracovných dňoch o 14 vozidiel na úkor súprav 2xT. Nahradením električiek K2S na linke 9 sa ich víkendová výprava zvýšila o 6 električiek na celkových 27.

Katalóg vozidiel

7401 7402 7403 7404 7405 7406 7407 7408 7409 7410 7411 7412 7413 7414 7415

7416 7417 7418 7419 7420 7421 7422 7423 7424 7425 7426 7427 7428 7429 7430

7431 7432 7433 7434 7435 7436 7437 7438 7439 7440 7441 7442 7443 7444 7445 7446 7447 7448 7449 7450

Legenda a štatistika

7401nevyradené vozidlo: 50 (100 %)
7401odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky): 7 (14 %)
7417odstavené vozidlo (viac ako 6 mesiacov nezasiahlo do premávky): 1 (2 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 69 %, v pondelok až piatok 73,9 %

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: trolejbus6207 #174:
Vďaka za odpoveď. 🙂
Reakcia na: ES499.0001 #175:
Na Vajnorskej s autom.
Reakcia na: ES499.0001 #175:
Neviem, nepýtal som sa, ale je to z overeného zdroja
Reakcia na: trolejbus6207 #174:
#7401 mala akú nehodu?
Reakcia na: Dadino #173:
Stoja kvôli ojazdeným kolesám, treba na nich vymeniť obruče (okrem 7417 a 7401, tie stoja po nehodách)
Prečo doteraz jazdili normálne všetky električky a teraz keď sa sprevádzkovali nové tak zrazu z prvej várky 7 vozov odstavených? Robia sa na nich prehliadky či akože čím viac máme, tým viac odstavujene? Lebo netuším koľko majú nabehané či chodia už na tie prehliadky a preto stoja.
Reakcia na: Petto #167:
Smola, nemám tie snickers😁.
Viem, že možno imhd admin možno vymaže tento komentár za odbočenie od témy ale okrem toho snáď ten admin neurobí nič iné ako vymaže tento komemtár
Reakcia na: Petto #167:
Ale kedy bude na rade 7417?
Po veľkej porave škodoviek bude ešte 7417 stále bude čakať
Reakcia na: Mhr1 #169:
Sarkazmus.
Reakcia na: Andrej #168:
Nie! Rozumieš významu slova "garantovaný"? Teda zaručený!? Ak si invalida naplánuje cestu s nízkopodlažným vozidlom, má plné právo očakávať, že mu také aj príde. Preto by aj zálohy mali byť nízkopodlažné a rezerva vo vozovni na náhradu NP za NP.
Reakcia na: Škoda Forcity #165:
Ja si tiež myslím že údržba a prevádzková rezerva sú úplne zbytočné veci. Ak sa pokazí 29T, môžu ako náhradu poslať súpravu 👍🏼
Reakcia na: Škoda Forcity #165:
Daj si SNICKERS. Skodovky zacnu postupne nabiehat na velke opravy, to este len uvidis zltych farbiciek . 😆
Reakcia na: Škoda Forcity #165:
tak sa na to nepozeraj alebo zober zelenu fixku a premaluj si to na displeji...
Prečo nevyťažia škodovky na maximum!? Nech VYPRAVIA VŠETKY ŠKODOVKY! (výnimka na vozoch s vyžadovanou opravou ako napríklad 7417) ale inak TU NECHCEM VIDIEŤ ŽLTÚ V KATALÓGU VOZIDIEL
Reakcia na: Škoda Forcity #163:
Poprosím aby si nešíril dezinformácie.

Posledná vec čo potrebujeme je aby tunajší diskutéri začali robiť obrovskú kauzu z vyradenej novej električky.
Reakcia na: juraj76 #160:
Keby sa vrátila výrobcovi, tak by bola ako vyradená
Keď prišla do Bratislavy najväčšia séria T3SUCS 7777-7834, tak sa vozy skladali tak ako prichádzali v poradí, takže tie prvé s nižšími ev.č boli zapratané a posledné boli na začiatku. Skúšobné jazdy začínali s tými s vyššími číslami a tie 778x sa do premávky zaradili ako posledné. No a teraz sa montujú tyče zjavne podľa toho, čo je po ruke. Nezabudnite, že JD je zaprataný električkami z 2 vozovní + nové. Možnosti manipulácie sú zjavne obmedzené, neriešil by som to...
Reakcia na: juraj76 #160:
Ježišmária, bude to tu jazdiť ďalších 40 rokov. Fakt treba každý deň riešiť, kde je ktoré číslo, kedy bude jazdiť a prečo iné jazdí skôr?
Reakcia na: Petto #159:
Nie je to dôležité, ale toto postráda logiku!
1. Píše sa o drobných úpravách v nových električkách, ale podľa akého kľúča sa rozhodlo o poradí električiek? Vari sa losovalo ich poradie, keď nie sú upravované podľa čísel? Alebo ak idú podľa čísel, prečo jazdia len niektoré?
2. 7432 je trochu zvláštny prípad. Bola to práve táto električka, ktorá bola predstavovaná 16.8. Čo sa od vtedy vlastne s ňou robilo? Za takmer pol roka o nej nepočuť. Aj keď sa tu písalo o skúšobných jazdách nových električiek, ona medzi nimi nikdy nebola. A ani teraz nejazdí! Takže čo je s ňou? Vrátila sa okamžite výrobcovi a nie je tu? Alebo sa vari stratila?
Reakcia na: Škoda Forcity #158:
To je asi tak dolezita info ako ked sa opytas: Preco nejazdia 7440,7441 ale 7442 ano.
Prečo nejazdí #7432, prišla do bratislavy asi spolu s #7431 a do premávky ešte nezasiahla, ale napríklad #7433 už áno
Ja som išiel s tou novou a nič som necítil keď brzdí.
A tych 10 dalšich električiek, tie asi kedy?
Reakcia na: Viktor85 #154:
Postupne...
Podľa doplňovanie tyči a tak...
Ide to tak že 1-2 týždenne
Kedy sa asi zaradia to plnej výpravy teraz sú len 4.
Reakcia na: Dadino #152:
Takto je tá farebná plocha väčšia, takže asi to bude tým.
Nevie niekto prečo na tých električkách spravili podfarbenie linky do štvorca? Ja som myslel, že keď majú električky okrúhle podfarbenie tak to bude aj na transparentoch tak. 🙂
Reakcia na: sor_2048 #149:
Nemyslím si
Kým začne jazdiť 7431+ tak prejde aj uhorský rok
Dnes na skúšobnej jazde už aj posledná #7450. Aktuálne na Riviére smer Kútiky.
Reakcia na: juraj76 #146:
Ak bude niekto vedieť, určite sa tu o tie informácie podelí. Nie je potrebné sa každý jeden deň pýtať.
Čo je s novými električkami? Rovnaký problém ako s trolejbusmi? Už absolvovali aj skúšobné jazdy a predsa nejazdia!
Reakcia na: SimonMHD #142:
Čo som čítal tak do konca roka musia byť schválené (aj trolejbusy). Ale kedy by mali začať jazdiť netuším.
Reakcia na: SimonMHD #142:
Chlapče, to netušia ani vyššie postavení ľudia v DPB
Reakcia na: SimonMHD #142:
A nie je to jedno?
Stihnú sa nové vozy zaradiť do premávky do konca roka?
Reakcia na: pharel #139:
A načo? Starým displejom nič nie je. Mali by ich vymeniť až po konci životnosti pôvodných tabúľ.
Reakcia na: pharel #139:
V situácii, keď aktušlne platové podmienky neprilákajú dosť vodičov ani dielenských a keď mesto znižuje počet odjazdených kilometrov, je náhrada zánovných a funkčných displejov úplne mimo zoznamu priorít.
Ahojte, inak ked zivotnost elektriciej je poriadne dlha a uz postupne sa kupuju vozy s farebnymi displaymi, zatial mame prevahu elektriciek z jednofarebnym displayom, nechcel by DP obstarat do starsich 29T a 30T farebne displaye? Predsa len u autobusoch a trolejbusoch je to easy, tie sa vymenia casom s nastupom novych vozidiel ale elektricky vydrzia dlhsie. Dik
Reakcia na: Ma178rek #137:
Žiaľ, mýlil si sa. Nič nejazdí- ak nezačnú poobede.
Reakcia na: Ma178rek #131:
Odpoviem si sám
Keďže sa rozbehli skúšobné jazdy postupne všetkým vozom predpokladám že nasadenie bude od 18.12 keďže všetky eliny nabehaju postupne kilometre... Snáď sa nebudem mýliť... Ale všetko tomu nasvedčuje
Reakcia na: Ma178rek #135:
Na tých 10 majú ísť peniaze z Plánu obnovy.
Reakcia na: RomiZajac #134:
Nie 30 ich bolo v roku 2015, teraz ich je 20 a ak budú peniaze alebo možno aj sa našli sa objedná ešte 10...
A nemalo by byť ich 30?
Reakcia na: SimonMHD #132:
Ešte nie, zatiaľ je ich 18.
Už sú dodané všetky?
Tak vyzerá to že všetky škody sa stihnú do decembra
Ale otázka je kedy začnú mať skúšobné jazdy 7432+ lebo pri prvej sérii behali postupne všetky ale tieto stoja vo vozovni...
Iba žeby to je dôsledok rekonštrukcie Vajnorskej radiály a čaká sa na 15.12 keď budú môcť vozy lietať takmer všade
Nemá niekto info kedy začnú vyliezať ďalšie vozy??
Reakcia na: mdriver23 #129:
Naozaj si myslíš, že by som to písal keby neviem koľko a kedy ich chodí a riadil sa podľa "soc. sietí"? 🤷🏻‍♂️🙈
Reakcia na: Dadino #128:
A ako vies kolko ich chodi a za ake obdobie? Nie vsetko sa zverejnuje na soc.siete
Reakcia na: juraj76 #124:
Hovorilo sa, že budú chodiť po 2ks týždenne. Zatiaľ sa tak nedeje a nechodia ani 1ks týždenne. Je však možné, že už čoskoro sa začnú vo väčšom počte dokončovať a začnú chodiť tak ako sa predpokladalo a to po 2ks týždenne. 🙂
Reakcia na: Ma178rek #122:
Áno
Reakcia na: 6503 #125:
tak ono by to mohlo byt zaujimave keby to slo po zeleznici ako ucelena suprava, aj ked prakticky prinos ani v pripade zeleznicnej dopravy na dovoz vacsieho mnozstva vozidiel naraz tam osobne nevidim....
Reakcia na: juraj76 #124:
Akoze konvoj kamionov? Ci ako? A co je zle na tom, ze chodia po jednej? Akoby vykladali 20 elektriciek naraz?
Nové električky budú chodiť do Bratislavy len po jednej (čiže nie viacej naraz)?
Reakcia na: Kubo123 #120:
Omyl v Stvrtok o cca 00:15 prisla #7434. Akurat ako posledne "denne" sluzby skoncili.
Reakcia na: SimonMHD #117:
Myslím si že otázka smerovala na to koľko cca km už odjazdila či??
Na prelome 7/8.9 dosla 7434.
Reakcia na: 6503 #118:
Sú tu tri vozy, viď kartu vozidla #7433.
Reakcia na: 6503 #118:
Áno, sú tu minimálne dve, včera bola na DOD vystavená 7432.
Reakcia na: SimonMHD #117:
Pokracuju a uz je tu nejaky cas aj dalsi voz. Neviem, ci ku dnesnemu dnu su tu neni uz 3 kusy, ale 2 urcite.
Ako je na tom 7431 so skúšobnými jazdami? Cca kedy by sa mohli tieto nové električky dostať do premávky s cestujúcimi?
Reakcia na: juraj76 #113:
Krasňany sa začnú teraz rekonštruovať, až potom môžu presúvať
Aj tieto električky budú len v Juráku? V Krasňanoch nič?
Reakcia na: Ma178rek #110:
Už je v depe
Reakcia na: Dadino #109:
ktorom depe ? malom pri hlavnej stanici ci na zriadovacke na rendezi ? 😃
(PS: pre nechapavych, narazam na nezmyselnu zmenu premenovavania "vozovna" a jeho obsahovu odlisnost od pojmu depo pouzivaneho obvykle iba v zeleznicnej prevadzke....)
Reakcia na: Dadino #109:
No ževraj sa už aj vykladá 🙂
Údajne už má byť prvá električka v depe. Vie niekto či je to pravda? 🙂
Reakcia na: upravovač fotiek #107:
V prípade Škodovky sa mi viac páči strieborná, pri autobusoch skôr čierna, ale tu mi tá čierna moc nesedí. Šotouši nezabite ma, je to len môj osobný názor.
Reakcia na: Marcelino #103:
Takže zmena dizajnu? Čierna "maska" miesto striebornej? Snáď si zvyknem.
Reakcia na: Kubo03 #105:
Samozrejme.
Reakcia na: Marcelino #103:
Bude displej farebný ako pri otokaroch, NS12?
Reakcia na: Marcelino #103:
Tieto vozy antracitové zberače nemusia mať? Ako to prežili súdruhovia z BID? Toľko farby na jednom vozidle 😱😱
Na FB GR DPB uz foto vyrobenej novej 29T - asi 7431 🙃
Reakcia na: Public Transport #99:
Dúfam že čierna časť nad oknami a bočné prekrytie strechy už bude kvalitnejšie 😁
Aký je vlastne minimálne zakrivenie obratiska pre tieto električky?
Reakcia na: juraj76 #96:
Take lahke nevies ? 😁 Petrzalka 2 uz nebude potrebovat len 30T. Moze tam ist barsco,ak sa to raz postavi 😁.
Reakcia na: juraj76 #96:
V Petržalke bude klasické obratisko, takže tam budú môcť jazdiť všetky električky. Obojsmernosť sa bude využívať pri výlukách.
Reakcia na: Petto #95:
Nebude to skôr tak, že obojsmerné pôjdu do Juráku a jednosmerné do Krasňan? A ako to bude po predĺžení trate v Petržalke? Aj naďalej tam budú môcť jazdiť len obojsmerné električky, alebo už aj jednpsmerné?
Suma sumarum : Objednanych mame 20ks 29T a 10ks 30T ? Ci sa objednalo uz vsetko tj 30ks 29T?
A zaroven ide vsetko na Krasnany ci este aj na Jurak ?
Strašne zaujímavé inak ako zrazu vedie robiť dobré ceny na vozy. 😬 Cca 6-7 rokov rozdieľ medzi zákazkami a voz je o 60 tisíc lacnejší ako predtým. Pritom vo voze budú použité oveľa lepšie veci ako informačný systém, koženkové sedadlá a mnoho iného. 🙂
Mali by ste uviest tu v katalogu, ze 7417 ma az 70 sedadiel 😁.
https://www.uvo.gov.sk/vyhladavanie-zakaziek/detail/oznamenia/435111

Predmetom zákazky je rekonštrukcia pieskovačov vozidiel Škoda 29T/30T a to 180 kusov predná pozícia a 90 kusov zadná pozícia. Navrhované riešenie pozostáva z úpravy systému dávkovania a dopravy piesku zo zásobníka do priestoru kontaktnej plochy na koľajnici, použitím podtlakového dávkovača (ejektora). Zákazka zahŕňa komponenty, dopravné náklady a montáž.

Očakávané prínosy rekonštrukcie:
Skrátenie reakčnej doby od povelu po dopravu piesku ku kontaktnej ploche
Zníženie spotreby piesku
Zvýšenie spoľahlivosti a funkčnosti zariadenia
Prvé kolo stredných opráv prebehlo od mája 2018 do apríla 2020, ako prvá prišla na rad 7409 a ako posledná 7430
Reakcia na: piggee #79:
Neda, mozes si tak prepnut dialkove/normalne
To kam to svieti vies upravit len srobovakom ked mas oddeklovane predne kryty
7417 ma atypicky o 1 sedadlo viac medzi 4. a 5.dverami . Musi to mat aj v technicaku napisane ? A aj tu na imhd to tympadom nesedi. 😃 Ma az 70 sedadiel
Reakcia na: FFF13 #84:
Izolepa je liek na všetko 😃 Svieti ti kontrolka? Prelepim to paskou.Nefunguje dopyt? Daj na to štupel z flaše a prelep páskou
Reakcia na: kecho #82:
Presne tak a este k tomu lepiaca páska
Reakcia na: piggee #81:
Ale nema to predne hmlovky, iba zadne, mozno preto to trochu "agresivnejsie" svieti ?
Reakcia na: piggee #81:
Nepodcenuj moderne nastroje DPB - kladivo a letovacku.?
Reakcia na: medzernik #80:
diki moc. Takze ked to raz nastavia debilne pri vyrobe, tak to zostane naveky.
Reakcia na: piggee #79:
Z manualu SKODA 30T: "Vonkajšie osvetlenie je riešené s ohľadom na platné predpisy a maximálnu bezpečnosť prevádzky."

O moznosti nastavenia sklonu osvetlenia sa v navode nepise - vodic nemoze nastavit sklon.
Mam otazku na znalych veci. Da sa na tychto skodovkach nastavovat od vodica sklopenie stretavacich svetiel ako na autach, alebo sa to raz blbo nastavi vo vyrobe dielni a je to tak celu prevadzku vozidla? Lebo mi to pride, ako keby vsetky Skodovky obstaravalo KDH, na vsetkych svietia svetla do neba a vsetkych vodicov oslepuju.
Reakcia na: pharel #70:
Ja som už párkrát zažil, že vodič nejakú mimoriadnosť oznamoval cez mikrofón, problém bol ale v tom, že to takmer vôbec nebolo počuť.
Reakcia na: medzernik #76:
Skor by to nevedeli pouzit cestujuci. Vodicovi sa len na PP zobrazi ci chce prijat hovor, ak sa tam niekomu nahodou podari dovolat.
Ale radi to stlacaju miesto dopytu, vtedy to je len znamenie vodicovi + sa priblizi ten nestastnik na kamere.
Reakcia na: Solider #74:
Teraz ma napadlo, skusal tu niekto pouzit komunikator v 29T/30T? Ci nejaky vodic vobec dokazal odpovedat?
Reakcia na: pharel #70:
To by narusilo balkansky pocit z bratislavskej MHD ?
Reakcia na: medzernik #73:
Nielen to, že nečíta, ale veľkú väčšinu to ani nezaujíma. Keď niekoho viac trápi, aké závesy si dá na kabínu, aby mu nebolo vidno do kabíny, ako to, aby poznal ovládanie voza, tak potom je chyba niekde úplne inde.
Reakcia na: Ámos #72:
Dala, ale dnes už si skoro nikto také veci nečíta, aj keď by mal.
Reakcia na: Solider #71:
A to skoda nedala nejaky manual k vozu, tak ako byva k osobakom? Kde by boli popisane vsetky uzivatelske funkcie a ich ovladanie...
Reakcia na: pharel #70:
Asi nepoznajú tlačítko od toho.
Inak som si vsimol, ze vodici nepouzivaju mikrofon na oznamovanie nejakych informacii o vylukach. Napriklad ked elektricka 4 nesla v sobotu cez nabrezie kvoli Globsecu, sofer vysiel z kabiny, zakrical, potom si vonkajskom presiel az do posledneho clanku, tam zakrical to iste, nemohol radsej pouzit mikrofon do celeho vozu? a bez kricania? :)))
Reakcia na: piggee #68:
a mozno do par mesiacov tie ND splasia aj na aliexpres.com 😃
Vsak skodovacke ForCity sa maju teraz v licencii vyrabat aj v nejakej cinskej fabrike pre Suzhou. Asi terba zacat tie nahradne diely nakupovat tam. Za obalocku nejakemu cinskemu funkcionarovi a hned by sa dohodli. Mozno aj lacnejsie ?
Reakcia na: pharel #65:
No ja teda v DPB urcite ? . Samozrejme ze by ti odpisal blbost, na to som uz zvyknuty z ich odpovedi hoc aj na FB.
Reakcia na: Petto #63:
Hlavne vy sa do toho rozumiete viac, ktori napriklad aj robite v DPB vodicov alebo v dielniach...Ja viem info iba z tychto konverzacii tu 🙂 Urcite by som napisal blbost alebo by ma nejak uzemnil 🙂
Reakcia na: S499.1023 #62:
Nie ?
Reakcia na: pharel #60:
To ze ludia nevedia osobne dnes komunikovat beriem, ale ze ani mail nevies napisat ? Prinajhorsom mu to pride do spamu, alebo aspon si to precita a ak motyka vystretli mozno ti aj odpise. Ked si zvladol prispevok sem, zvladnes aj mail ?
Reakcia na: pharel #60:
A čo ty? Ty ich nemáš?
Reakcia na: trolejbus6207 #59:
Problém je v tom, že keď to nie je závada z viny Schadefabriky, tak na to serú, lebo asi nemajú zazmluvnené dodacie termíny na ND mimo záruku. Mmch., my sme si s mašinami nakúpili aj náhradné diely, pretože napríklad podvozok alebo trakčný transformátor majú dodaciu lehotu tak 1,5 roka. Lenže na náhradné diely asi nie sú eurofondy (máme na každých 20 mašín hodnotovo jednu rozobratú v ND). Skôr by som si položil otázku, ako sa dá omylom vodičky zničiť vozidlo takýmto spôsobom - však je to plné počítačov, má to byť bombenfest und idiotensicher.
Kto mate gule na to napisat priamo panovi Urbanovi a opytat sa ho na toto s tymi dlhotrvajucimi opravami, nedodavanymi ND, mazanim kolaji ci brusenim kolaji :)) Dik som zvedavy co by odpisal.
Reakcia na: S499.1023 #58:
ja som to myslel skôr vo vzťahu ku troloSORom, ako ku električkám, aj keď ten problém s 7411 sa ťahá veľmi dlho, kvôli omylu jednej vodičky a zničeniu jedného podvozku aby voz stál pol roka, je silná káva, podobne ako niekoľkomesačné prestoje troloSORov kvôli prasknutiu prístrojovej dosky ?
Reakcia na: trolejbus6207 #56:
Také tragické to asi nebude, dlhodobé odstavenia sú niečo iného ako nedostatok ND. Hovoril som o tom s výpravcom z JD a ten mi vravel, že sa mu teraz bežne vráti z trate na poruchu jeden voz za tri týždne. V časoch T3 bol jeden deň s čistým poruchovým listom dôvodom k oslave.
Reakcia na: Kobenhavn #55:
Žiaľ, je to smutné a to isté aj pri trolejbusoch. Večne niečo z troloSORiek stojí a opravy od Škodovky sa dĺho dĺho nedočkajú... Mohlo by sa DPB správať svojprávne a začať to napadať, nie je predsa normálne, ak nová električka, ktorá jazdila dokopy dva týždne, sa stala zdrojom náhradných dielov a ani po polroku nie sú schopní ju opraviť...
Reakcia na: Kobenhavn #55:
presne ako píšeš, Škodovka stratila u mňa akékoľvek renomé, nabrali mrte kšeftov a zjavne nestíhajú ani lobogo, kvalita výroby je veľmi otázna, jednoducho tragédia ☠ ☠ ☠
Ja som strašne znechutený z tej 7411:

1. dojekazia sa električke brzdy po presne dvoch týždňoch (od 2.10. do 16.10.2015)... Ako to mi príde absurdné ?

2. Škodovka si zobrala na starosť údržbu a električku používa na náhradné diely...

Nové električky sú krásne, ale nech sa na mňa nikto nehnevá, ale toto podľa mňa dokazuje absolútnu neschopnosť Škodovky a jej ľudí sa o tieto vozy plnohodnotne postarať ?
Reakcia na: eMDi #53:
neviem, ako sú na tom nové električky s poruchovosťou, ale keby sa našiel niekto s gulami, ktorý by trval na odstránení zatekania do prvej série 30Tr pod hrozbou ich vrátenia, získal by moje nekonečné sympatie ?
Reakcia na: trolejbus6207 #52:
no ono je teraz problem ten, ze sa to tam otriaslo par tyzdnov dozadu v zakladoch, takze otazne je, kto je tam teraz za koho nastrceny
Reakcia na: AAA #51:
vieš veľmi dobre, že na to nikto z vedenia DPB nemá gule ?
Reakcia na: trolejbus6207 #50:
Napr. začať striktne trvať na dodržiavaní zmluvy, ak teda nie je písaná výhodne pre Škodu.
Reakcia na: Solider #49:
čo iné Ti ostáva, keď jednoducho výrobca to má na háku
Reakcia na: trolejbus6207 #48:
Vo vlastnej réžii = kanibalizuje dlhodobo odstavené vozy ?
Reakcia na: trolejbus6207 #47:
aby som sa doplnil - pokiaľ viem, menšie opravy po nehodách robí DPB vo vlastnej réžii, väčšie Škodovka
Reakcia na: pharel #43:
to sa musíš pýtať niekde inde, ja nie som zamestnanec DPB ?
Reakcia na: Rubber38 #44:
Konšpiračná teória je taká, že pokiaľ nebudú vyrobené všetky 29T, tak sa nevyrábajú náhradné diely.
Reakcia na: Rubber38 #44:
1) Škoda mala zazmluvnenú len údržbu, nie násilné poškodenia.
2) Škodovka zmluvu na údržbu vypovedala, že jej neboli vytvorené podmienky (tak, ako to bolo vopred dohodnuté, lebo tak bolo výberko zmanipuolvaní, že Schadefabrika dá lacnú údržbu aby nahnala body a potom sa to nezrealizuje (rovnako ako klimakterizácie v prvej tranši SOR-iek). Takže rieši len záruku.
Ozaj a, nemá náhodou ŠKODA TRANSPORTATION zazmluvnenú aj údržbu nových električiek? Ako presne je táto údržba definovaná, resp. ak sa napr. rozhodnú nechať nejaký stroj pol roka čakať na náhradný diel (pretože by to tak mater. závodu práve vyhovovalo), hrozia im nejaké sankcie?
Reakcia na: trolejbus6207 #42:
Este si mohol dodat aj odpoved na prvu otazku, jak je mozne, ze v case, ked sa stale dodavaju nove kusy elektriciek, nevedia dodat aj nahradne diely popripade poslat robosov, ktore by opravili tieto odstavene elektricky, cakat mesiace na opravu je take - slovenske.
Reakcia na: lostrail #41:
už to tu bolo spomínané viackrát - 7411 má závadu na podvozku a 7405 stojí po nehode
Akym sposobom vlastne prebiehaju opravy po nehodach, ked 7401 stale stoji od nehody 11.12. minuleho roku a 7519 od 28.1. tohto roku? Navyse nevie niekto, preco dlhodobo stoja 7405 a 7411?
V opcnych 29T pribudlo 1 sedadlo medzi 4 a 5.dverami , po novom su tam dve sedadla vedla seba. Nie su taketo veci (zmeny obsadenosti) nahodou zakazane ?
Reakcia na: Viko #34:
Jemu to nevysvetlíš lebo je presvedčený o niečom úplne inom ? môžeme ho tu kameňovať komentármi a hejtovať dokola,ale vyjadril svoj názor na čo má právo a my ho môžeme akurát tak počastovať svojimi názormi a palcami hore alebo dole ?
Reakcia na: CraneMan #29:
Lenže ty porovnávaš vozidlá vyše 40 rokov staré (myslím teraz iba T3) s modernými vozidlami...To jak keby si porovnával Škodu 1000MB s najnovším Mercedesom S63 AMG v plnej výbave ? ?
Reakcia na: CraneMan #22:
Pil si? ? keď sa ti nepáči 29/30T,môžeš ísť bývať do Košíc tam majú električky presne podľa tvojich predstáv ?
Reakcia na: CraneMan #29:
No schvalne, aky model alektricky je tvoja predstava. Normalne vyber konkretny model, co by si si predstavoval..
Reakcia na: Viko #34:
Buduci tender nechame vybrat CraneMana 🙂 uvidime, co nam to tu bude jazdit potom 🙂
Reakcia na: CraneMan #29:
Lenze vyska skrine ma svoje dovody:
-jednak technicky, t.j. ak mas mat vozidlo vysoke dajme tomu 2,5m od nizkej podlahy, tak porebujes vyrazne dlhsi pantograf (maximalne "vystretie" tych sucasnych je vraj do vysky 6m). Plus do interieru sa ti lepsie umiestnia komponenty ako podstropne informacne panely - napr. do T3 by sa take obrazovky nad hlavy ludi nevosli.
-jednak psychologicky. Ono, ked je vyssi strop, tak ani pri naplnenom vozidle nemam taky pocit sardinkarne ako u starsich vozidiel, vysoki ludia sa nemusia zohybat medzi tyce a ani ja konecne nemam pocit ze mam hlavu blizko stropu (a to rozhodne nie som vysoky)
Reakcia na: S499.1023 #27:
Nebudem sa radsej vyjadrovat k takymto "skvelym" komentarom. 🙂
Reakcia na: CraneMan #29:
Veľkosť v ktorom smere? Ja mám pocit, že akurát vymýšľaš, aby si mohol op94ovávať.
Reakcia na: CraneMan #22:
WTF ❓
Reakcia na: CraneMan #29:
oprava: nadšený
Reakcia na: S499.1023 #25:
Myslel som "kone" v tom zmysle, že keď prechádza okolo nich vozidlo 2xT alebo K2S, tak v porovnaní s týmito škodovkami vyzerajú miniatúrne. Nejde o dĺžku, článkov mohlo byť pokojne aj viac, ide skôr o veľkosť skrine škodoviek. Sto ľudí, sto chutí, ja s týmito vozmi nadšení nie som...
Reakcia na: S499.1023 #27:
? ?
Reakcia na: Dadino #26:
Tak zase monitor si od nadšenia postriekať nemusíš. Radšej sa venuj štúdiu gramatiky.
Reakcia na: CraneMan #22:
Povedz mi jeden jediny dobod preco si Bratislava nezasluzi aspon elektricky poriadne, ktore ju budu reprezentovat lebo su to skvosty ked uz nic ine. Este nikdy si s tymi "konmi" nesiel v spicke? Lebo v spicke by sa hodili aj o 2 clanky dlhsie este. Su vyuzivane na 100% a su designovo dokonale a konecne nam tu okrem mercedesov jazdi nieco na co aj mi bratislavcania mozme byt hrdy a byt radi ze si mozme v nasej MHD ovela viac zase uzivat komfort. Tvoje reci sa mi zdaju trosku dost absurdne ze Bratislava nepotrebuje taketo vozy. Som najstastnejsi clovek na svete ze to vyhrala skodovka a dufam ze s tymto vozom uspeje aj v dalsom tendry. 🙂
Reakcia na: CraneMan #22:
Prosímťa, čo to trepeš, ty "kôň"? Aké rozmerovo obrovské električky? Však jedna 29T/30T zodpovedá bežne používanej súprave 2xT a vozidlá K2 sú akurát tak danajským darom z minulosti.
Nevieš náhodou, prečo napr. Freiburg im Breisgau (230.000 obyvateľov) alebo Augsburg (280.000 obyvateľov) nakupujú sedemdielne, vyše 40-metrové električky? To už ani nie sú kone, to sú priam kentauri!
Reakcia na: CraneMan #22:
Predpríprava na Silvestra?
Reakcia na: CraneMan #22:
Neviem čo sa ti zas nepáči. Mali sme radšej kúpiť električky Vario ako Košice? ?
Aj tak zbytočnosť, kupovať takéto "kone" do Bratislavy. Takéto rozmerovo obrovské električky sa hodia do Prahy a do väčších európskych metropol, avšak nie sem. Miesto nich sa radšej mohli nakúpiť menšie, a teda predpokladám aj lacnejšie, nízkopodlažné vozy. Ten nasledujúci tender na ďalších 60 nových jednosmerných električiek bude už dúfam rozumnejšie vykonaný, nie je nám treba tu ďalšie takéto hebedá. Zlaté šikovné vozy typu K2 s T3/T6.
Reakcia na: Luky18 #19:
nie je ? , je ich len 15 zatial, evc 7501 až 7515
je 16 obojsmernych elektriciek 30t?
Reakcia na: Luky18 #17:
ani 15 ani cislo 16 si netrafil ?
Nóve elektricky 29t a 30t sú v ako tak v pohodlne. Do Bratislavy takto ktomu prišlo za tento rok 2015 zatiaľ 15 nových jednosmerných električiek 29t a 16 obojsmerných električiek 30t. ?
Reakcia na: roman2 #15:
neviem presne ale tak medzi 7501 a ostatnými 30T sú menšie úpravy preto si myslím že aj u 7401 bude to obdobne.. ktosika to tu spomínal na fóre kto sa v tom vyzná.. ja netuším ja som len šoutus 😃 😃
Reakcia na: mark178 #13:
Aké úpravy napríklad?Súvisiace s výzbrojou alebo podvozkami? ?
Reakcia na: eMDi #12:
Ako 29T1 je zatiaľ označená len 7401, u ostatných sa to asi ešte len zisťuje.
Reakcia na: eMDi #12:
je to prototyp... a boli menšie úpravy na ďaľších podľa požiadaviek DPB robené.. takisto aj na 30T to bolo 😛
Reakcia na: Dispecer #11:
a nie je nahodou 29T1 ta prototypova?
Reakcia na: TTV01 #10:
Nie je to preklep. Tak ako bolo množstvo podtypov Karos B 732, či ČKD Tatier T3, tak isto sa rozlišujú/budú rozlišovať aj pri električkách od Škody.
niečo mi ušlo alebo je to len preklep na tejto stranke? "Škoda 29T1 ForCity Plus, "
Reakcia na: Petto #6:
A čo takto verzia, že ujo s pečiatkou išiel z PNky rovno na dovolenku? 😉
Veď načo by jazdili klimatizované električky teraz v tých horkách, keď môžu od septembra...?
Reakcia na: Petto #6:
tiez som nad tym rozmyslas a jedine co ma napadlo je, ze mesto nema na zaplatenie faktur a caka na financie z min.dopravy.
Reakcia na: roman2 #5:
DPB prevzal asi 2 tyzdne dozadu oficialne 5 ks novych elektriciek , co vychadzalo na 7514,15 a 7402-04. Kdezto obojsmerky sa zaradili hned do premavky, jednosmerky nevedno preco nejazdia doteraz.
Vie mi tu niekto povedať na koho alebo na čo DPB čaká zo sprevádzkovaním 7402 - 7406?To dúfam nemyslia vážne,že sa čaká na nejakého šaša,ktorý sa uráči prísť z dovolenky alebo z PNky! podobne jak to bolo s troloSORmi ?
Reakcia na: imhd68 #3:
29T je iny typ vozidla, takze ocakavam rovnaky proces.
Reakcia na: Petto #2:
Keďže v tom období už bude finišovať schvalovací proces na 30T, 29T bude mať o niečo kratší ten schvalovací proces. Či sa mýlim?
Reakcia na: marek21 #1:
februar 2015
Chcel by som sa opytat kedy by mala prist nova skoda 29T, kedze v clanku sa pise "Nove elektricky skoda 29T v pocte 30 kusov budu dodane v rokoch 2014-2016" a rok 2014 uz nejako skoncil, Dakujem za info 🙂