VozidláTrolejbusy › Škoda 30 Tr SOR

Škoda 30 Tr SOR pre Banskú Bystricu, ktorý sa testoval v Bratislave
Škoda 30 Tr SOR z prvej série
Škoda 30 Tr SOR z prvej série (stav 2021)
Škoda 30 Tr SOR z druhej série
Škoda 30 TrDG SOR
Škoda 30 TrDG SOR (stav 2021)

Úvod

Trolejbus štandardnej dĺžky Škoda 30 Tr SOR vznikol zástavbou elektrickej výzbroje od firmy Škoda Electric do autobusovej karosérie SOR NB 12 City. Prvé vozidlo Škoda 30 Tr SOR bolo výrobcom predstavené v roku 2010. Vyrobené bolo pre Banskú Bystricu a časť jeho homologizačných skúšok sa v roku 2011 vykonávala aj v Bratislave. Sériová výroba tohto typu prebiehala v rokoch 2011 až 2020, vozidlá nakupovali dopravné podniky viacerých miest Českej a Slovenskej republiky.

Spoločnosť Škoda Electric sa s týmto typom trolejbusu (spolu s kĺbovou verziou Škoda 31 Tr SOR) stala v roku 2013 víťazom výberového konania na dodávku nových trolejbusov pre Bratislavu. Časť trolejbusov (rad #6100) bola vybavená dieselgenerátorom (APU - Auxiliary Power Unit) umožňujúcim jazdu mimo trolejového vedenia. Spolu bolo v rokoch 2014 - 2015 dodaných 50 vozidiel Škoda 30 Tr, z toho 15 vybavených APU. Cena jedného trolejbusu bez APU bola 403 578 €, vozidlo s APU stálo 498 338 €.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Škoda 30 Tr SOR 6001 – 6015 2013 – 2014 2014 15
2. Škoda 30 TrDG SOR 6101 2014 2014 1
3. Škoda 30 TrDG SOR 6102 – 6115 2015 2015 14
4. Škoda 30 Tr SOR 6016 – 6035 2015 2015 20
Spolu 2013 – 2015   50

Technické parametre

Dĺžka 12180 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3400 mm
Výška podlahy 360 mm
320 mm (nástupná hrana dverí) / 240 mm (s kneelingom)
Rázvor 6180 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 32 + 1 + 2
28 + 1 + 2 (s APU)
Počet miest na státie 62
32 (s APU)
Celkový počet miest 94 + 1 + 2
60 + 1 + 2 (s APU)
Pohotovostná hmotnosť 10680 kg
12780 kg (s APU)
Celková hmotnosť 17550 kg
17270 kg (s APU)
Elektrická výzbroj Škoda Electric SJ 3.1, IGBT-tranzistorový
trakčný menič riadený mikroprocesorom (vstup 600 V DC, výstup 3 x 0-420 V AC/280 A, 0-150 Hz), s rekuperáciou energie pri brzdení
Motor Škoda Electric 4 ML 3444 K/4, trojfázový asynchrónny
APU: KIRSCH APU 100 DIPME - dieselový štvorvalcový motor Iveco NEF N40ENT (Euro 5, 118 kW / 2700 rpm) s elektrickým generátorom PME 250 s nom. výkonom 100 kW / 700 V DC
Výkon motora 160 kW
Počet motorov 1
Celkový výkon 160 kW
Maximálna rýchlosť 65 km/h
Riadenie RBL C 500V, s hydraulickým posilňovačom
Nápravy predná: SOR, nezávislé zavesenie kolies, lichobežníková konštrukcia
zadná: ZF AV 132 II/80, portálová, hnacia
Pneumatiky 285/70 R 19,5 (predná náprava)
275/70 R22,5 (zadná náprava)
Klimatizácia Eberspächer Sütrak AC 515 G2
Chladiaci výkon klimatizácie 22 kW

Fotografie

Opis

Skelet samonosnej panelovej karosérie dvojnápravového trolejbusu zvarili z oceľových profilov a opláštili kompozitnými a plastovými materiálmi a zvarili s rámom podvozka. Pre zvýšenie odolnosti voči korózii použili na spodnú časť vozidla nehrdzavejúce materiály. Rýchlu výmenu cestujúcich zabezpečili v pravej bočnici štvoricou dvojkrídlových dverí otvárajúcich sa dovnútra s elektropneumatickým pohonom a dopytovým ovládaním. Zasklenie vozidla previedli technológiou lepenia s determálnymi sklami.

Asynchrónny motor poháňajúci zadnú nápravu zavesili na rám vozidla. Na streche umiestnili v uzavretom kontajneri komponenty elektrickej výzbroje, manuálne ovládané zberače LEKOV TSS 5.7 (na vozidlách s APU poloautomatické TSS 10.5) s laminátovými palicami Esko a brzdový odporník Gino 3PQ4-B00456 so vzduchovým náporovým vetraním. Sťahováky zberačov Railtech umiestnili na zadnom čele vozidla.

Pri vozidlách s APU umiestnili pomocný diesel-generátor v motorovej veži v interiéri medzi tretími a štvrtými dverami.

Pre cestujúcich osadili v interiéri plastové sedadlá s textilným čalúnením prevažne v priečnom usporiadaní 2+2. Strop a bočné steny v interiéri obložili plastovými materiálmi. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou s možnosťou vyhradenia predných dverí len pre vodiča. Nástup a výstup cestujúcich uľahčili možnosťou naklonenia vozidla k vozovke prostredníctvom systému ECAS a pri tretích dverách osadili manuálnu výklopnú plošinu pre cestujúcich na vozíku. Priestor pre detský kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti tretím dverám. Kamerovým systémom poskytli vodičovi lepší prehľad o dianí vo vozidle a okolo neho. Vozidlo vybavili informačným systémom BUSE s vonkajšími DOT-LED displejmi a vnútornými TFT LCD displejmi. Vozidlá vybavili novým palubným počítačom BUSE BS 301. Pre nevidiacich vybavili trolejbusy diaľkovo ovládaným dopytovým systémom s vonkajším reproduktorom.

Osvetlenie interiéru zabezpečili zapustenými osvetľovacími pásmi so žiarivkami. Vykurovanie trolejbusu zabezpečili teplovodným rozvodom s elektrickým ohrevom vody. Vetranie vyriešili pretlakovým spôsobom doplneným otváracími uzamykateľnými posuvnými časťami bočných okien a strešným ventilátorom. Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečili pomocou strešnej klimatizačnej jednotky AC 515 G2 firmy Eberspächer Sütrak a napájanej trojfázovým meničom SM 39.4.

Úpravy

Trolejbusy boli z výroby dodané s vonkajšími tlačidlami na otváranie dverí pracujúcimi na princípe kapacitných snímačov, čo spôsobovalo cestujúcim zvyknutým na klasické tlačidlá problémy pri otváraní dverí. V roku 2016 boli v rámci záručnej opravy vymenené tieto tlačidlá za typ používaný na autobusoch SOR, pričom ako prvé ich dostali vozidlá #6003 a 6005. Zároveň im bol skrátený pridlhý výstražný signál pri zatváraní dverí.

V roku 2023 prebehla úprava vozidla #6001 na výcvikové vozidlo. Úprava spočívala v doplnení sedadla pre inštruktora a doplnení prídavného brzdového pedálu.

Prevádzka

Prvé dve vozidlá (#6007 a 6008) z prvej 15 kusovej série boli do Bratislavy dodané 3. apríla 2014. Od 9. apríla 2014 sa na nich v uliciach mesta vykonával zácvik inštruktorov a vodičov.

Vozidlá #6001 - 6015 sa do premávky s cestujúcimi zaradili postupne od 4. júna 2014 na linkách 64, 204, 206, 210, 211 a 212. Na linku 64 sa však vypravovali len krátku dobu. Všetkých 15 trolejbusov bolo pôvodne zaradených do vozovne Trnávka. Od 1. februára 2015 boli z dôvodu prebiehajúcej modernizácie vozovní trolejbusy Škoda 30 Tr garážované vo vozovni Hroboňova, kde údržbu trolejbusov prevzala Škoda Electric, kde nakoniec aj po ukončení modernizácie zostali.

Prvý trolejbus s diesel-elektrickým agregátom #6101 bol dodaný 19. augusta 2014 a do skúšobnej prevádzky s cestujúcimi sa zaradil od 12. novembra 2014, pričom sa skúšal aj na autobusovej linke 32. Ďalšie tieto vozidlá boli dodané v apríli a máji 2015, pričom do premávky sa zaraďovali postupne od 20. mája 2015. Od 1. júna 2015 boli tieto vozidlá vypravované na linku 210, ktorá sa predĺžila o úsek bez trolejového vedenia od Autobusovej stanice k Novému SND. Ich premávka na linke 210 však nebola bezproblémová, len za prvý mesiac premávky zaznamenalo 6 sprevádzkovaných trolejbusov spolu takmer 50 porúch počas prevádzky. Neskôr sa podarilo poruchovosť týchto vozidiel znížiť a využívané boli aj na linke 205 z Rajskej na Trnávku a v menšej miere aj na iných linkách obsluhovaných v tom čase krátkymi trolejbusmi.

Posledných 20 trolejbusov Škoda 30 Tr (#6016 - 6035) bolo do Bratislavy dodaných v auguste a septembri 2015 a zaradené boli do vozovne Trnávka. Do premávky sa zaraďovali postupne od 16. septembra 2015.

Po reorganizácii trolejbusových liniek od 4. júla 2016 boli trolejbusy Škoda 30 TrDG vypravované najmä na linky 64 (Lovinského - Jelačičova, počas voľných dní), 208 (Šulekova - Mliekárenská), 210 (Hlavná stanica - Nové SND) a využívali sa aj na trolejbusovom záložnom vozidle. Jedno vozidlo z linky 210 vykonávalo aj polnočný spoj linky N72 na Dolné hony.

V roku 2018 začali technické problémy trolejbusov Škoda 30 TrDG znova pribúdať a opäť boli v prípade nedostatku prevádzkyschopných vozidiel nahradzované autobusmi. Z rovnakého dôvodu boli od leta 2019 tieto trolejbusy na linke 210 dočasne nahradené autobusmi. V roku 2020 počas pandémie choroby Covid-19 zabezpečovalo vozidlo Škoda 30 TrDG aj prestávky vodičom na linke 33.

Po prečíslovaní trolejbusových liniek na začiatku novembra 2021 boli trolejbusy Škoda 30 Tr nasadzované na linky 44 (ex 203), 45 (ex 211), 49 (ex 209), počas voľných dní aj na linky 47 (ex 207) a 64 (ex 204). Trolejbusy Škoda 30 TrDG boli vypravované na linku 40 (ex 210) a čiastočne aj na linku 60 (ex 205). Z dôvodu úsporných opatrení boli od 13. februára do 9. júla 2023 krátke trolejbusy vo voľných dňoch vypravované aj na linku 72. Po skrátení linky 64 od 5. augusta 2023 boli trolejbusy Škoda 30 Tr nasadené na túto linku celotýždenne. K septembru 2023 sa v špičke pracovného dňa vypravovalo 35 trolejbusov Škoda 30 Tr(DG) na linky 40, 44, 45, 49, 60 a 64 (6+6+2+10+6+5) a 2 trolejbusy 30 TrDG ako záložné vozidlá, vo voľných dňoch bola výprava týchto trolejbusov 26 vozidiel na linky 40, 44, 47, 49, 60 a 64 (4+4+5+4+5+4) a jeden záložný trolejbus, spoje linky 45 zabezpečovali vozidlá z linky 47.

Vypravovanie trolejbusov Škoda 30 TrDG na linku 40 skončilo k 3. februáru 2024, kedy výkony na tejto linke prevzali nové kĺbové trolejbusy Škoda 27 TrA Solaris. Jedno vozidlo 30 TrDG sa naďalej využívalo ako trolejbusové záložné vozidlo, druhé bolo nahradené kĺbovým trolejbusom Škoda 27 TrA Solaris. Na ďalšie linky boli vypravované podľa aktuálnych prevádzkových potrieb, prevažne však na linku 60.

K 29. marcu 2024 skončilo aj vypravovanie vozidiel Škoda 30 Tr na linku 44, keďže po jej predĺžení cez Drotársku cestu na Hlavnú stanicu na ňu boli nasadené nové trolejbusy SOR TNS 12 s trakčnými batériami. Špičková výprava trolejbusov Škoda 30 Tr(DG) v pracovných dňoch školského roka klesla na 23 vozidiel na linkách 45, 49, 60 a 64.

Katalóg vozidiel

6001 6002 6003 6004 6005 6006 6007 6008 6009 6010 6011 6012 6013 6014 6015

6101

6102 6103 6104 6105 6106 6107 6108 6109 6110 6111 6112 6113 6114 6115

6016 6017 6018 6019 6020 6021 6022 6023 6024 6025 6026 6027 6028 6029 6030 6031 6032 6033 6034 6035

Legenda a štatistika

6001nevyradené vozidlo: 50 (100 %)
6003online: 17 (34 %)
6003dnes v premávke: 24 (48 %)
6104odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky): 3 (6 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 46 %, v pondelok až piatok 50,3 %

Teraz v premávke na linkách

45 / 1
64 / 1 2 4

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Solider #73:
No to som myslel, že bude víkendová výluka iba spoločná. Keď budú napájať tú časť Prievozskej, ktorá ja aktuálne rozkopaná a káble na stožiaroch predpripravené na zapojenie. Tak ju budú musieť aj pozapájať a predpokladám, že to v noci ani za bežnej premávky nebudú robiť. Jedine, že by som sa mýlil. 🤔 😁
Reakcia na: Dadino #71:
A prečo by mala byť Gagarinova vypnutá spolu s Mierovou? Však na Mierovej už budú nové káble.
Reakcia na: S499.1023 #70:
Teraz to je prejazdné, ale treba prekladať na 2x v smere na DH, čo vždy všetci ocenia pri odklone cez Mierovú, najmä ak prší. Zaujímavé je, že za tie roky sa to nepodarilo normálne zapojiť výhybkami.
Reakcia na: TomJ #68:
Kramáre zrejme nebudú toto leto keďže tak ako spomenul Solider, tie schvaľovacie procesy sú extrémna fraška v tomto štáte. Uvidíme či tomu pomôže nový stavebný zákon, ktorý sa ale žiaľ stále len odkladá. Ako ale čítam tu na na IMHD, tie trate sú viacmenej všetky pripravené k vydaniu územka a teda niektoré už ho majú takže nádej na nejaké začatie niektorej trate tu je. Čo sa týka Dolných honov tam by mala byť cca mesačná výluka ako aj na Mierovej. Tá by mala byť počas leta. Otázne je odkiaľ bude výluka či vôbec nejaký tro***us bude chodiť už na Hraničnej. Vzhľadom na to, že napájacie káble sa robia už až pred Ružovou dolinou tak zrejme bude nejaká víkendová výluka, ktorá sa dotkne ešte 42, 71, 72 a následne bude na Gagarinke samostatná výluka pre 71, 72 keďže terčíky na X71 pribudli tuším len po Prievozskú.


Každopádne je fakt, že počas výstavby a rekonštrukcie týchto tratí budú dosť dlhý čas odstavené ešte ďalšie vozy takže trebalo by s tým niečo robiť nech sa točia vonku lebo potom to dopadne jak dlho odstavené 6841-6845 a keď ich vytiahli na 71 namiesto 24m tak tie vozy smrdeli stuchnute, že sa tam dýchať nedalo. 😐
Reakcia na: Solider #69:
Však to bol pôvodný stav po vybudovaní Haharinovej. Potom to bolo odpojené ale s prekladaním zjazdné, potom to odpojili od napájania a totálne to zdevastovali až s tou odbočkou od Cintorína Vtedyružinov na Haharinku.
Reakcia na: TomJ #68:
Rekonštrukcia trolejbusovej trate na Kramároch ešte nemá vydané povolenia, ani vysúťaženého zhotoviteľa, čiže pravdepodobnosť, že sa bude robiť niečo toto leto je nula percent. Na Dolné hony by mala byť nejaká výluka s X71, ale neviem, či bude trať z Mierovej dočasne zapojená do Popradskej a 71/72 odklonom cez Mierovú, ale dávalo by to zmysel.
Reakcia na: Solider #67:
Výluka na Kramároch má byť toto leto? Tuším je plánovaná aj nejaká výluka na Dolné Hony. Takže cez leto bude fakt väčšina vozov stáť.
Naozaj by teraz mohli dať kĺby na 60, aspoň v PD. A striedať vozy, aby sa každý dostal aspoň raz za týždeň von. Nie, že teraz polovicu odstavia na polroka alebo aj dlhšie a potom bude problém spojazdniť ich.
Reakcia na: TomJ #65:
Trolejbusová trať sa postaví oveľa rýchlejšie ako električková trať, akurát tie administratívne procesy prebiehajú neskutočne pomaly a podľa mňa je obrovská hanba, že taký doslova priblblý projekt sa ťahá pomaly štvrtý rok len na tom, aby vôbec dostal územné rozhodnutie.

Keď už počítaš vozy, tak počas výluky na Kramároch bude to číslo premávkových vozidiel ešte nižšie, tam predpokladám príde k rozdeleniu liniek 42 a 49 a autobusové X-ky budú len v časti trasy. Osobne pochybujem, že by degeše zvládli Kramáre a pochybnosti mám aj o pravidelnej premávke na Grófsku nivu, asi niektorí zabudli, v akom stave tie vozy sú a ako vyzerala ich premávka počas letných mesiacov (prehrievanie, zapečené motory, atď).
Reakcia na: TomJ #65:
Neplánujú sa dať voľné 31tr na 60?
Reakcia na: Dadino #63:
Ak sa bude TT v Mlynskej doline stavať takou rýchlosťou ako električka v Petržalke, tak sa nám dovtedy tie 31tr aj rozpadnú. V lete, keď zvykne byť aj 47 krátka, tak bude jazdiť asi len 20 vozov zo 70.
Problém je, že nie sú peniaze a vodiči na rozširovanie výkonov, lebo v opačnom prípade by sme vedeli hneď využiť viac vozov napríklad obnovením 208, posilnením intervalu. Degese by mohli ísť na 49 na Grofsku nivu, prípadne aj 45 k Tescu Lamač.
Reakcia na: Dadino #63:
S 31tr treba ratat zrejme dlhodobo stale aj na L71 par ks. 🤓 A to sa tu dakto dušoval ze denne treba 13 na L71 a 3 budu volne, nech idu na L72 😁
Inak všetci sa rozhorčovali, že koľko 31Triek nám stojí keďže ich nemajú kam vypravovať momentálne. Mňa by ale zaujímalo čo bude s týmito 30Tr/DG. Veď pokiaľ viem tak sa neplánuje žiadna tbus linka kde by sme vedeli dať krátke vozy a predĺženie 49 na GN keď pojme 2-3 vozy naviac tak furt a stále nám tu ostáva polovica krátkych vozov nazvyš. Ja som počul už dávno klebety o odpredaji pár ks a vtedy som tvrdil, že je to hlúposť no jak tak teraz pozerám tak máme celkom dosť veľkú rezervu a obávam sa, či to tým vozom bude prospievať, že budú zasahovať do premávky veľmi nepravidelne. U tých 31Tr to je dočasné kým sa spraví trať Riviéra okej tam to chápem ale tu to nemá nejakú budúcnosť či? 🙂
Reakcia na: Public Transport #59:
Tá predĺžená 49 by nielen zlepšila spojenie na Grófsku nivu, ale tiež by aj udržiavala agregát v degešoch v prevádzkyschopnom stave, pretože keď sa ten agregát nebude pravidelne používať, tak ho už možno ani nepôjde naštartovať v prípade nejakej výluky.
Reakcia na: Public Transport #59:
Tak sa aj uvažovalo dlho. Každý druhý spoj mal ísť na GN kým sa postaví trať. Je ale pravda, že už som o tom dlho nič nepočul takže boh vie, či sa to splní.
Reakcia na: Public Transport #59:
Cez víkend áno
Cez týždeň by bolo posilnenie ráno z intervalu 15 na 12 minút ..
Ono by to mohli byť celodenné spoje ktoré chodia k NUSCH, len po 19 by to museli byť spoje od NOU
Bolo by super ak by každá druhá 49 išla na Grófsku nivu, ponúkla by lepšie spojenie ako 66. Len neviem ako je na tom DPB s počtom trolejbusárov..
Reakcia na: SimonMHD #57:
Nikam. Žiadna nová trat sa nepostavila a došli nám ďalšie trolejbusy.
Kam vlastne pôjdu degeše uvoľnené z L40??
Reakcia na: upravovač fotiek #55:
Urobilo sa to koli tomu ze vyucba z Dg prebieha nakonci vycviku. Tam uz instruktor nepotrebuje pedale. A Dg je menej
Som prekvapený že na výcvikové vozidlo bol upravený bežný trolejbus a nie degeš.
V posledný deň premávky linky 33 pred výlukou na KV-D radiále zachytená Škoda 30TrDG na linke 33 smerom na Kuklovskú, ktorá sa tu v posledných dňoch často vyskytuje.
Hrbolate cesty su argumentom za sedacky ako boli v 14Tr / 15Tr. Tieto calunene, co sa teraz hojne pouzivaju v MHD, nie su oproti holej doske az tak velky rozdiel. Maju akurat tu vyhodu, ze pri ostrejsom vybrati zakruty sa zrazu netlacite styria na dvoch sedackach, ako svojej doby v uzasnych vozidlach TAM, kde tie "prkna" boli.
Reakcia na: S499.1023 #51:
k #51: lenže je rozdiel keď to s tebou udrie na holej doske a rozdiel keď sedíš na schopnej vrstve molitanu.

k #50: asi nerozumieš tomu, že látka na rozdiel od koženky dýcha a preto sa na nej tak nepotíš. Myslíš že v osobných autách zo srandy prišli s nápadom "odvetrávania" sedadiel práve ako v prvých v koženných interiéroch?
Reakcia na: Minko #47:
Polstrovanie nevyhovuje stavu ciest? Čalúnenie nenahrádza perovanie.
Reakcia na: Minko #47:
No a to si predstav, že ten "potný fľak" ostane aj na tej handrenej sedačke, akurát ho nevidíš, lebo je vcucnutý. Takže ak si zástancom teórie, že radioaktivita neškodí, kebo je nie je vidieť, tak potom áno, pre teba je handrená sedačka lepšia.
Reakcia na: Peter6607 #48:
parafrázujúc istého politika: "veru nie". rozdiel je v tom, že na látke, ktorá je výrazne priedušnejšia ako koženka, sa tak nepotíš.
Reakcia na: Minko #47:
Ten istý potný fľak je nasiaknutý vo zvhlnutej látke 😋 Preto to tak kvalitne vonia.
Reakcia na: skopi #44:
skopi lenže povedz ako vyriešiš hlavnú nevýhodu koženiek? fakt to nie je nič lákavé vidieť keď sa niekto postaví a pod ním ostane potný fľak. A čo sa týka teplôt vyzerá to že bude iba horšie. Navyše ako som povedal, v zime zasa koženka strašne chladí. Nepredpokladám, že všetky vozy MHD sú v noci v temperovanej garáži.

a čo sa týka polstrovania, súčasné polstrovanie vôbec nevyhovuje bratislavskému (slovenskému) stavu ciest. A to chcú dostať ľudí do MHD. A načo, aby zo seba spravili invalidov?
Reakcia na: Andy #45:
Áno, v tom určite súhlasím, v tých so sedákom na šikmo sa sedelo najlepšie. Ale ak mám hovoriť za seba, mne sa dobre sedí aj na tých pražských. Tie práve mám pocit, že keďže sú pomerne tenké, nie sú tak náchylné na chlad, prípadne na sálajúce slnko, ale viem hovoriť len z vlastnej skúsenosti.
Reakcia na: skopi #44:
Sedadlá v 14Tr a 15Tr s hrubým podsedákom boli podľa mňa pohodlnejšie než to, čo je v pražských autobusoch.. Úplne najlepšie boli tie z prvých sérií 14Tr, ktoré mali sedák šikmo.
Reakcia na: Minko #38:
Ja mám pocit, že tvoja predstava o koženkovom sedale je klasická hrubá opierka a mäkký podsedák, aké sa nachádzajú v starých 14 Tr a 15 Tr, prípadne v Karosách alebo 200-vkových Ikarusoch. Pritom si stačí predstaviť pražské autobusy, pohodlné tenké koženkové sedadlá. Rozdiel oproti látkovým minimálny a údržba omnoho jednoduchšia. Že zvolili túto alternatívu na poťah sedadiel sa dá veľmi ťažko pripísať náhode.
Reakcia na: lostrail #42:
ako netvrdím že tie látkyy čo sa používajú sú fajn. myslím si, že existuje XY kvalitnejších druhov látok, ktoré by sa mohli použiť v MHD. napríklad aj to čo si pridal je fajn. navyše to vyzerá aj pekne poctivo vypolstrované, nie ako plastová pričňa s 2 cm molitanom. rozhodne miliónkrát lepšie ako sedieť na koženke.
Reakcia na: Minko #41:
Dobre, ale aj skla sa spominali, takze nemusi to byt taka hroza, najma nie, ak je vo voze funkcna klima. Na druhej strane tie calunenia vyzeraju fakt otrasne.
Mimochodom, aj calunenie sa da riesit inak. Da sa obmedzit plocha jeho povrchu a latka, ktorou je potiahnute, nemusi pripominat plys, ale moze byt hladka a nepriepustna, t.j. umyvatelna.

Napr. Citadis:
https://www.alamy.com/tramway-bordeaux-citadis-innen-image243323990.html
Reakcia na: lostrail #39:
svetlá farba koženky toho veľa nezachráni, stále bude v zime takmer celú rannú špičku studená a v lete naopak "lepivá" minimálne od rozpáleného ľudského tela (nie každý nosí celoročne dlhé oblečenie). Jediné čo s farbou čiastočne vieš zmierniť (nie eliminovať) je rýchlosť samonahrievania od slnka.
Reakcia na: Machnac #36:
Druhá séria žilinských trolejSORiek má IMHO asi najlepší interiér zo všetkých SOR-trolejbusov, ktoré som doteraz videl.
Odhliadnuc od determalnych skiel a klimy, stacilo by, keby tie sedacky neboli cierne, resp. tmave a problem vyrieseny. V pohode by mohli byt napr. cervene alebo take hnede, ako boli v 14/15Tr.
Reakcia na: Peter6607 #37:
nehovorím že na dennej báze, ale špina v tých sedačkách nie je z týždňa ani dvoch. Keď sa u "rodinných" resp. domácich osobných áut odporúča tepovanie sedačiek v rozsahu min. 1-2x ročne a to sa bavíme o aute ktoré najazdí podstatne menší počet km ročne a nepremelie sa mu interiérom toľko ľudí je jasné že tepovanie v prostriedkoch MHD musí prebiehať častejšie.
Ak tie sklá majú tak potom je determálne sklo buď slabé alebo situáciu nezachráni (max. pomáha možno usporiť na klíme). Zrejme si v lete ešte nesadal do auta s koženným interiérom do ktorého celý deň pálilo slnko alebo opačne v zime celý deň stálo vonku. nehovoriac napríklad na koženkách vo vrakosách sa aspoň mne osobne šmýka, stačí že šofér prudšie pribrdzí a už ma to vyhadzuje zo sedadla smerom vpred. Áno koženka je možno jednoduchšia na základnú údržbu (nie celkovú) ale za maň osobne neprináša žiaden komfort pre cestujúceho naopak oproti látkovému (udržiavanému) sedadlu ho ešte znižuje.
Reakcia na: Minko #33:
Samozrejme, že determálne sklá majú. Majú aj klimatizáciu. Stačí čítať.
Ktorýkoľvek jav (vandalizmus, špina) je u všetkých typoch poťahu rovnaký. Koženkové sedačky sa dajú veľmi ľahko všetkých menovaných nečistôt zbaviť. Či má azda podľa teba DPB tepovať sedačky na dennej báze?
Reakcia na: Petto #35:
U degesov mozno, ale u vozidiel bez APU sa mi nezda, ze by to mal byt problem, kedze napr. presovske vozy tam maju miesto tych dvoch dvojradov sedadiel miesto na statie. Zilinske podla mna tiez, ale tym si nie som uplne isty.
Reakcia na: Machnac #31:
Karoseria tych vozov nie je stavana na tolko ludi, preto tam dali sedadla a neboli pretazovane skrz viac stojacich ludi. Celkovo tie vozy usporiadanim interieru su fail - skor na medzimestsku linku a nie na nosne mestske linky 201,202. Ked dojdu Otokary a SU18, tak tam sa bude dat tancovat "spolocenske tance"
Reakcia na: Peter6607 #32:
"Neustále sa musím obzerať, sú často vlhké, pokryté chlpmi, žuvačkami, vrstvou prachu a smrdia." chces povedat, ze na kozenkove sedadla nesada prach, chlpy ani zuvacky?
Reakcia na: Peter6607 #32:
to chcem vidieť, ako sa ti bude sedieť na tej koženke v lete (pokiaľ viem determálne sklá tieto vozy nemajú). Krásne rozpálenej a keď budeš mať šťastie, možno ti tam "predcestujúci" nechá na pamiatku aj fliačik potu. 😉
posledné 2 roky cestujem MHD intenzívne dennodenne a ani raz som nenarazil na vlhkú sedačku. Žuvačky to sem tam áno a zvyšok to už je vec (ne)údržby.
Reakcia na: Machnac #31:
A rovno by mohli vymeniť tie otrasné poťahy za koženku. To isté by som uvítal aj u 29/30 T. Nádherný interiér s hnusnými špinavými sedačkami... Neustále sa musím obzerať, sú často vlhké, pokryté chlpmi, žuvačkami, vrstvou prachu a smrdia. 😫
Neuvažuje sa pri vozoch 30Tr/31Tr nad vymontovaním dvoch dvojradov sedadiel v priestore medzi 2. a 3. dverami, tak ako to majú NB18 z najnovšej dodávky? V týchto vozoch fakt nie je kam sa postaviť, aby človek niekomu nezavadzal, a zároveň táto medzimestská konfigurácia citelne znižuje obsaditeľnosť. Z mojej skúsenosti su aj tak často tieto sedadlá (najma tie pri okne) prázdne, keďže ľudia sa boja, že sa nedostanú včas von na svojej zastávke.
Reakcia na: Peter6607 #28:
To som si hneď potom všimol, že potom sa to zmenilo na 210/1 😂
Reakcia na: Peter6607 #28:
Včera bola prvá N72 3405 z 210/1, takže odteraz to bude tak?

Druhá vec je, že tá jeho informácia je posledná veta popisu 30Tr už minimálne 2 roky 😂
Reakcia na: tbusabustram6609 #27:
Práve ako si to sem napísal, tak to prestalo platiť... 😁
Jedno vozidlo z linky 210 vykonávalo aj polnočný spoj linky N72 na Dolné hony.- je to 210 / 4
Reakcia na: johnnyjanko #25:
Je to tým, kto je konečný dodávateľ a ako si dal schváliť typ. Preto je to Škoda 30 Tr.
Zaujímalo by ma, prečo tieto trolejbusy nikto nevolá "SOR CITY TNB 12" (prípadne kĺbové "TNB 18"), tak ako to majú napísané na zadnej časti karosérie.

Nie som úplne včerajší, chápem, že karoséria je SOR a výzbroj je Škoda Electric. To je jasné. Ale kto určil, že to je "Škoda z karosériou SOR" a nie "SOR s výzbrojou Škoda"? Napríklad ja vlastním Ford Focus 2. generácie s dieselovým motorom od PSA. Na Slovensku takých jazdia tisíce. V živote nikdy by mi (ani nikomu inému) nenapadlo povedať, že je to vlastne Peugeot s karosériou od Fordu. 🙂

Takže čím to je? Je to tým, že dodávateľom bola Škoda Electric, a nie SOR? Nič iné mi nenapadá...
Inak je zaujímavé, že vozy s agregátom majú uvádzaný počet stojacich cestujúcich až o 30 menej oproti bežným 30 Tr. Viem, že je to kvôli tomu, aby sa nepreťažili, ale vo voze to nie je nijako vyznačené (napr. viac "žltej podlahy" , kde by sa nemalo stáť). Z pohľadu cestujúceho sa totiž do nich zmestí rovnaký počet stojacich ako do bežnej 30 Tr. Na druhej strane si ale neviem predstaviť, ako chcú narvať dnu 60 stojacich, pokiaľ to nemá vyzerať ako keď robili Guinesov rekord v Mlynskej doline.
Reakcia na: Ike #22:
Ktore myslis konkretne? Pretoze okrem prototypov by mali mat vsetky tbusy uzamkynatelne okna. Dokonca už aj 6101 bola spravená s uzamkynatelnymi oknami. 🙂
Je to detail, ale všimol som si, že trolejbusy z jednej série nemajú uzamykateľné okná, kým druhé majú 🙂
Reakcia na: Dadino #18:
dodavanie/rekonstruovanie oznacovacov
Kratkych trolejbusov 30tr je uz 21
Ci je tych klbov zaradenych uz 69 alebo 70, tak ci tak treba pockat na reorganizaciu linkoveho vedenia, alebo minimalne komplexnu zmenu cp, vypravy a ukoncenie rekonstrukcie vozovni.
Lebo dnesny stav je provizorium, ktore snad coskoro skonci..
Reakcia na: Luky18 #17:
Kvoli akej rekonstrukcii??
Reakcia na: Petto #13:
je ich 70 len 6866 je vo vozovni
Reakcia na: Ámos #14:
viem, poviem len toľko, že tretí pokus bol úspešný, 2x prišlo niečo iné, než malo... ?
Reakcia na: trolejbus6207 #11:
vies na aky diel sa caka, ked vravis ze je to vizitka SORu?
Reakcia na: Luky18 #12:
Stale je to len 69 klbakov, 6866 este nebola vonku
Reakcia na: Petto #10:
70 novych trolejbusov je uz zaradenych od 7.8.2015
Reakcia na: Petto #10:
je načase, však niektoré sóla pomaly, ale iste prestávajú jazdiť, dnes máme už štyri vozy z pätnástich odstavené viac ako dva týždne 6009-ina čaká viac ako tri mesiace na nejaký náhradný diel, po roku jazdenia je to výsmech alebo skôr vizitka výrobcu(v tomto prípade SOR-u, nie Škodovky) a degeše radšej ani nespomínam ? ? ?
6016tka sa uz promenaduje po Plzni , aneb kam sa zaradi 120 novych trolejbusov (hlavne tych klbovych 70) sa coskoro dozvieme
Reakcia na: Viko #6:
rad by som vedel vysvetlenie "vonkajšie nesmie byť aktívne pred zastavením vozidla", ze aky zmysel tejto buzeracii vymysleli.
Trolejbusy Škoda 30 Tr SOR s APU keď z hlavnej stanice na autobusovú stanicu tak musia dávať hore a dole troleje a to zdržuje zbytočný čas. ?
Reakcia na: Stapfel #5:
Nie vnútorné tlačítko samo osebe je problém. Ide o jeho funkciu. Vonkajšie nesmie byť aktívne pred zastavením vozidla, pri vnútornom je to zase želaná vlastnosť. A keďže SOR osádza do dverí "obojstranné" tlačidlá, kde nedokáže mať každá strana inú funkciu, tak je zvnútra len záslepka.
Dopytove tlacitko nema preto z vnutra na dverach lebo drazny urad zakazal. V BB ich museli z vnutra demontovat. Ale je zaujimve ze nove elektricky alebo vlakove supravy kt tiez spadaju pod drazny urad mozu mat z vnutra...
Reakcia na: zollty #3:
Nie je to tak. O tom čo je dráhové vozidlo rozhodol príslušný orgán a trolejbus aj keď s pomocným pohonom ním je.
Neviete mi niekto povedat ako je mozne ze Škoda 30 Tr SOR s APU nemusi mat EVĆ. ked vie jazdit aj mimo trakcneho vedenia? V tom pripade to nie je cisto drahove vozidlo. opravte ma ak to tak nie je.
Súhlasím že tlačítka chýbajú hlavne ak sú ľudia natlačený vo dverách. Keď je to tlačidlo zvonka prečo nemôže byť aj vnútri. Ale jedna vec ma viacej trápi a to je príliš hlučné brzdenie. Čo som sa viezol inými trolejbusmi tak sa mi zdali oveľa tichšie.
Zlé to nie je ale tie tlačítka. Chýbajú mi tam tie na dverách a keď som mal prvý krát možnosť ním ísť jedna pani sa načahovala za tlačítkom ''núdzové zastavenie''. Budeme si na to musieť zvyknúť...?