VozidláAutobusy › Karosa ŠL 11 Turist & Karosa ŠD 11Karosa Vysoké Mýto v 70-tych rokoch 20. storočia vyrábala aj autobusy z radu Š 11 pre turistickú a zájazdovú dopravu v dvojdverovom linkovom a zájazdovom vyhotovení odvodené z mestskej verzie ŠM 11. Vozidlá ŠL 11 typov 1311 a Turist 1307 boli určené pre linkovú a kratšiu zájazdovú dopravu. Pre pohodlnejšiu diaľkovú dopravu bol určený typ ŠD 11 2040, ktorý mal polohovateľné sedadlá a nútený rozvod vzduchu s osvetlením nad každým sedadlom (turistická verzia bez rozvodu vzduchu sa označovala ako typ 2040 T). Dopravný podnik nakúpil tieto vozidlá na linky do okolitých obcí pripojených k Bratislave a tiež na nepravidelnú zájazdovú dopravu.


Karosa ŠL 11 1311


Karosa ŠL 11 1311 #1612 po zmene náteru


Karosa ŠD 11 2040 T

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaRok výrobySprevádzkovanieVyraďovaniePočet
1. Karosa ŠL 11 1311 404 – 424 1972 1972 1972 – 1980 21
2. Karosa ŠL 11 Turist 1307 405II 1972 1972 1980 1
3. Karosa ŠD 11 2040 457 1975 1975 1981 1
4. Karosa ŠD 11 2040 T 466 1976 1976 1982 1
5. Karosa ŠD 11 2040 T 1654 – 1655 1977 1977 1982 – 1984 2
6. Karosa ŠD 11 2040 1656 – 1657 1977 1977 1982 – 1984 2
7. Karosa ŠD 11 2040 T 1659 1978 1978 1985 1
8. Karosa ŠD 11 2040 1660 1978 1978 1985 1
9. Karosa ŠD 11 2040 T 1661 – 1662 1978 1978 1984 2
10. Karosa ŠD 11 2040 T 1663 1979 1979 1985 1
11. Karosa ŠD 11 2040 T 1664 – 1665 1980 1980 1986 – 1987 2
Spolu: 1972 – 1980   35

Technické parametre

Dĺžka:11170 mm
Šírka:2500 mm
Výška:3120 mm
Výška podlahy:885 mm (+200 mm pod sedadlami)
Rázvor:5500 mm
Počet dverí:2
Počet miest na sedenie:47 + 1 (ŠL 11 1311, ŠL 11 Turist 1307)
46 + 1 (ŠD 11 2040)
Počet miest na státie:21 (ŠL 11 1311)
0 (ŠL 11 Turist 1307, ŠD 11 2040)
Celkový počet miest:68 + 1 (ŠL 11 1311)
47 + 1 (ŠL 11 Turist 1307)
46 + 1 (ŠD 11 2040)
Pohotovostná hmotnosť:9060 kg (ŠL 11 1311)
9220 kg (ŠL 11 Turist 1307)
9800 kg (ŠD 11 2040)
Celková hmotnosť:14580 kg (ŠL 11 1311)
13785 kg (ŠL 11 Turist 1307)
14250 kg (ŠD 11 2040)
Motor:Škoda ML 634, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním
Výkon motora:141,2 - 154,4 kW / 2000 rpm
Objem motora:11940 cm3
Maximálna rýchlosť:100 km/h
Prevodovka:Praga 5P 80.25, manuálna, 5-stupňová ŠL 11 1311, ŠL 11 Turist 1307)
Praga 5P 80.29, manuálna, 5-stupňová (ŠD 11 2040)
Zapaľovanie:PAL
Riadenie:Technometra 712 HRS 350-6, hydraulické monoblokové servoriadenie
Nápravy:predná: Liaz, nezávislé zavesenie kolies, rovnobežníková konštrukcia s nerovnako dlhými ramenami
zadná: RÁBA A 018, hnacia, tuhá s planétovou prevodovkou v nábojoch kolies, stály redukčný prevod
Pneumatiky:10,00-20

Opis

Samonosnú stavebnicovú karosériu zostavili zo šiestich panelov a zvonka oplechovali hladkým plechom. Spoje prekryli ozdobnými lištami. Strop a bočnice interiéru pokryli sololitom, podlahu drážkovou gumou. V pravej bočnici umiestnili vpredu a vzadu jednokrídlové búchacie dvere s ručným ovládaním. Pre cestujúcich osadili v interiéri sedadlá v zájazdovom usporiadaní 2 + 2 umiestnené na vyvýšenom schodíku. Jednotlivé typy sa líšili použitým typom sedadiel. Pri type ŠL 11 1311 použili latexové sedadlá s koženkovým poťahom bez opierok hlavy a lakťov. Typ ŠL 11 turist 1307 sa vyznačoval nesklopnými latexovými sedadlami s vysokými operadlami a koženkovo-textilným poťahom. V type ŠD 11 osadili pohodlnejšie vysoké sklápacie sedadlá s koženkovo-textilným poťahom. Nad sedadlami umiestnili nosiče na príručnú batožinu. Pracovisko vodiča nebolo oddelené od priestoru pre cestujúcich a nemalo bočné manipulačné dvere. Vykurovanie interiéru zabezpečili naftovým agregátom. V typoch ŠL 11 1311, Turist 1307 a ŠD 11 2040 T zabezpečili vetranie cez stropné vetráky, klapky v prednom čele a horné posuvné časti bočných okien. V luxusnejšom prevedení (ŠD 11 2040) použili aj nútený rozvod vzduchu kanálmi pod stropom s vývodmi nad každým sedadlom. V interiéri použili žiarivkové osvetľovacie telesá, pri type ŠD 11 2040 použili aj individuálne osvetlenie nad každým sedadlom.

Série z prvej polovice 70-tych rokov sa vyznačovali otvárateľnými vetracími časťami na každom bočnom okne, obrysovými svetlami v hornej časti predného a zadného čela, či ozdobnými lištami na nárazníku. V druhej polovici 70-tych rokov sa začali montovať bočné okná s dvomi otváracími posuvnými časťami, pričom otváracie časti malo už len každé druhé okno.

Prevádzka

Prevádzka autobusov v linkovo-turistickom prevedení prispela k rozvoju mestskej dopravy v nových mestských častiach Bratislavy. Nasadzovali ich na linky "Č" do Čunova, "D" do Devínskej Novej Vsi a "Z" do Záhorskej Bystrice. Malá frekvencia zastávok, mechanická prevodovka v spojení s diaľkovým diferenciálom dali vyniknúť dynamickým vlastnostiam autobusov na dlhších tratiach. Autobusy v zájazdovom prevedení sa využívali na nepravidelnú zájazdovú dopravu.

Vyraďovanie a likvidácia

Linkové autobusy boli vyradené do začiatku 1980-tych rokov. Autobusy v zájazdovom prevedení boli vyraďované postupne v 1980-tych rokoch, pričom boli nahradzované Karosami LC 735 a LC 736. Niektoré vozidlá boli odpredané súkromným osobám.

Katalóg vozidiel

1601 405 1603 407 1605 1606 1607 1608 2606 413 1611 1612 1613 417 3612 1603II 3602 1617 1618 1619 1620
1602
1644
1649
1654 1655
1656 1657
1659
1660
1661 1662
1663
1664 1665

  • Počet nevyradených vozidiel: 0 (0%)
  • Počet vyradených vozidiel: 35 (100%)

Legenda

1665vyradené vozidlo
1603IIevidenčné číslo 1603 obsadené 2. krát pri danom type vozidla

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.
404do 19761601od 1976 
406do 19761603od 1976 
408do 19761605od 1976 
409do 19761606od 1976 
410do 19761607od 1976 
411do 19761608od 1976 
412do 19762606od 1976 
414do 19761611od 1976 
415do 19761612od 1976 
416do 19761613od 1976 
418do 19761615od 19763612 
419do 19761616od 19761603II 
420do 19763602od 1976 
421do 19761617od 1976 
422do 19761618od 1976 
423do 19761619od 1976 
424do 19761620od 1976 
457do 19761644od 1976 
466od 19761649od 1976 
405IIdo 19761602od 1976 

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Login: Heslo:

🙂😃😁😂😅
😆😉😊😋😛
😎😗😍🤪🙃
😶😐😏🤔🤨
🙄😣😥😮😲
🙁😕😖😫😞
😭🤐😴😬😨
😱😵😠🤬🤑
😷🤒🤕🤮😇
🤓😈💀👽🤖
❗❓💗👍👎

K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.