VozidláAutobusy › Tedom C12 GNízkopodlažné mestské autobusy TEDOM C12 G (K23 G) českého výrobcu TEDOM Třebíč vychádzajú zo svojho predchodcu TEDOM Kronos 123 G vyrábaného v rokoch 2004 - 2006. Prototyp autobusu TEDOM Kronos 123 G s karosériou v talianskej licencii firmy Mauri & C. a s novovyvinutým plynovým motorom TEDOM vznikol v roku 2004. Konštrukčne upravené autobusy TEDOM C12 G (K23 G) sa vyrábali po výstavbe nového výrobného závodu v Třebíči v rokoch 2007 - 2011. V roku 2010 vznikol prototyp kĺbového autobusu TEDOM C18 G, ktorý sa prezentoval aj v Bratislave. Vzhľadom na nezáujem odberateľov bola výroba autobusov TEDOM ukončená v januári 2012.

Bratislavský Dopravný podnik mal na testovanie zapožičané v roku 2006 dve vozidlá typu TEDOM Kronos 123 G a v roku 2007 jedno vozidlo TEDOM C12 G. Česká firma TEDOM sa s týmito vozidlami stala v roku 2008 víťazom tendra DPB na obstaranie 12-metrových nízkopodlažných autobusov s CNG pohonom formou dlhodobého prenájmu.


Tedom C12 G z prvej série

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaRok výrobySprevádzkovanieVyraďovaniePočet
1. Tedom C12 G 1101–1110 2008 – 2009 2009 10
2. Tedom C12 G 2101–2110 2009 2009 10
3. Tedom C12 G EEV 2111–2120 2009 – 2010 2010 10
Spolu: 2008 – 2010   30

Technické parametre

Dĺžka:12030 mm
Šírka:2550 mm
Výška:3354 mm
Výška podlahy:340 mm (počas jazdy)
270 mm (kneeling)
Rozvor:6020 mm
Počet dverí:3
Počet miest na sedenie:29 + 1
Počet miest na státie:57
Celkový počet miest:86 + 1
Pohotovostná hmotnosť:12100 kg
Celková hmotnosť:18000 kg
Motor:Tedom TG 210 AV TA 04, Euro 4, CNG, stojatý kvapalinou chladený 6-valec preplňovaný turbodúchadlom s medzichladičom plniaceho vzduchu a elektronickým sekvenčným viacbodovým vyfukovaním plynu TG (#1101 - 1110, 2101 - 2110)

Tedom TG 210 AV TA EEV (City 210), Euro 5 EEV, CNG, stojatý kvapalinou chladený 6-valec preplňovaný turbodúchadlom s medzichladičom plniaceho vzduchu a trojcestným katalyzátorom (#2111 - 2120)
Výkon motora:210 kW / 2000 rpm (TG 210 AV TA 04)
220 kW / 2000 rpm (TG 210 AV TA EEV)
Objem motora:11946 cm3
Krútiaci moment motora:1200 Nm / 1600 rpm (TG 210 AV TA 04)
1146 Nm / 1600 rpm (TG 210 AV TA EEV)
Maximálna rýchlosť:80 km/h
Prevodovka:ZF, automatická, 6-stupňová so zabudovaným retardérom
Riadenie:ZF 8098
Nápravy:predná: ZF RL 85, tuhá, s torzným stabilizátorom
zadná: ZF AV 132/80° SLF, portálová s torzným stabilizátorom
Pneumatiky:275/70 R22,5

Opis

Samonosnú karosériu autobusu zvarili z tenkostenných uzavretých profilov z nehrdzavejúcej ocele a oplechovali hliníkovými plechmi a plastom. Strechu vyhotovili z polyesterového plastu zosilneného skleneným vláknom, čelá vytvorili zo sklolaminátu. Nádrže na CNG umiestnili na streche v prednej časti. Použitím nehrdzavejúcich materiálov zabezpečili 12-ročnú garantovanú životnosť vozidla. Do pravej bočnice osadili trojicu dvojkrídlových dovnútra sa otvárajúcich dverí s elektropneumatickým pohonom od firmy Tamware. Nástup a výstup vozíčkarov a detských kočíkov uľahčili výklopnou plošinou pri stredných dverách. Výšku podlahy v zastávke umožnili znížiť pokľaknutím vozidla (kneeling) prostredníctvom elektronického systému ECAS. Podlahu v interiéri pokryli protišmykovou PVC podlahou Altro, bočnice a strop obložili plastovými materiálmi. Pre cestujúcich osadili v interiéri plastové sedadlá Kiel Centra s textilným čalúnením. Na osvetlenie interiéru použili zapustené žiarivkové svetelné pásy, priestory dverí osvetlili bodovými svietidlami. Plynový motor umiestnili v nastojato v zadnej časti vozidla. Pracovisko vodiča vybavili klimatizáciou umiestnenou na streche uprostred vozidla. Vetranie interiéru zabezpečili posuvnými otvárateľnými časťami bočných okien (5 otvárateľných okien, pri vozidlách #2111 - 2115 8 otvárateľných okien), dvoma stropnými ventilátormi a dvojicou stropných okien s elektrickým ovládaním. Vykurovanie vozidla zabezpečili teplovodným kúrením a prídavným nezávislým kúrením. Sklo na prvej polovici predných dverí vybavili vyhrievaním, od vozidla #2111 použili dvojité zasklenie tohto krídla dverí. Vozidlá dodali v celočervenom nátere. Informovanosť cestujúcich zabezpečili optickým a akustickým informačným systémom firmy BUSE.

Úpravy

Pred zaradením do premávky obdržali vozidlá nálepky v novom bratislavskom dizajne. Od vozidla 2106 boli autobusy zaradené do premávky v celočervenom nátere bez nálepiek, ktoré boli doplnené až neskôr.

Prevádzka

Prvých 5 vozidiel bolo slávnostne predstavených na Hviezdoslavovom námestí dňa 5. februára 2009. Do premávky sa prvé vozidlá zaradili od 9. februára 2009 na linke 32. Ďalších 5 vozidiel začalo jazdiť do konca februára aj na linke 133. Vozidlá #2101 - 2105 sa zaradili do premávky od konca mája 2009 a od 1. júla 2009 boli spolu s autobusmi #2106 - 2110 vypravované na linky 20 a 22.
Po zvýšení výpravy vozidiel na linku 133 boli v októbri 2009 vozidlá z Jurajovho dvora preraďované do vozovne Trnávka, v Jurajovom dvore zostali 4 vozidlá, až do dodávky tretej série Tedomov koncom apríla 2010. Tieto vozidlá sa zaradili do premávky od 1. mája (#2111 - 2115) a 4. júna 2010 (#2116 - 2120) na linkách vypravovaných vozovňou Jurajov dvor.
Po redukciách vo vypravovaní autobusov v apríli 2011 zostalo vo vozovni Trnávka len prvých 9 vozidiel Tedom, zvyšné boli opäť presunuté do vozovne Jurajov dvor a po zmenách od septembra 2011 boli aj zvyšné Tedomy preradené do vozovne Jurajov dvor.

Katalóg vozidiel

1101 1102 1103 1104 1105 1106 1107 1108 1109 2121
2125 2122 2126 2104 2105 2123 2107 2108 2124 2127
2111 2112 2113 2114 2115 2116 2117 2118 2119 2120

  • Počet nevyradených vozidiel: 30 (100%)
  • Počet vyradených vozidiel: 0 (0%)

Legenda

2120nevyradené vozidlo
2111odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky)

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.
1110 2121od 2011 
2101 11142009 - 20112125od 2011
2102 11112009 - 20112122od 2011
2103 11152009 - 20112126od 2011
2106 11122009 - 20112123od 2011
2109 11132009 - 20112124od 2011
2110 11162009 - 20112127od 2011

Komentáre

Login: Heslo:













K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.

Petto22.2.2016 12:47 #5 Re:
Asi sa pytam predcasne,ale koncia tento rok tieto crepy ? Min. 1.serii konci koncom roka 2016 8rocny prenajom.
eMDi22.11.2015 13:48 #4 Re:
Reakcia na #2 od Rubber38:
a vyrobcovi to uz moze byt aj tak jedno
eMDi22.11.2015 13:47 #3 Re:
Reakcia na #2 od Rubber38:
myslim, ze je tam moznost odkupu za symbolicku cenu po skonceni prenajmu.
Rubber3822.11.2015 13:35 #2 Re:
Reakcia na #1 od Sor23:
Otázne je, či sa tieto vozidlá môžu kanibalizovať, keď sú len prenajaté
Sor2322.11.2015 11:13 #1 Re:
Je možné, že 1103 už nikdy nebude jazdiť a bude slúžiť na náhradné diely.