VozidláAutobusy › Laurin & Klement - Škoda 505Autobusy typu 505 NR boli postavené na podvozku úžitkového automobilu Laurin & Klement 505, ktorý vyrábala firma Laurin & Klement ešte pred zlúčením so Škodovými závodmi. Autobus mal oproti nákladnému vozidlu znížený rám (označenie NR). Prvý autobus Škoda 505 sa v Bratislave objavil už v októbri roku 1927. Tento voz zapožičali Škodovy závody ako náhradu za autobus L&K - Škoda 550 #5, ktorý bol vrátený výrobcovi. Ďalšie autobusy typu 505 NR prišli začiatkom roku 1928, pričom zapožičaný voz bol vrátený výrobcovi, rovnako ako aj zvyšné dva autobusy L&K - Škoda 550. Do konca roka 1929 bolo dodaných spolu 9 kusov autobusov typu 505 NR a v roku 1933 bol zakúpený ešte jeden vyhliadkový autobus Škoda 505.


Škoda 505 #11 - 15 (1. séria)


Škoda 505 #57 v pôvodnom stave (2. séria)

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaRok výrobySprevádzkovanieVyraďovaniePočet
1. Laurin & Klement - Škoda 505 NR 11–15 16.1.1928 – 1.2.1928 1928 1937 5
2. Laurin & Klement - Škoda 505 NR 16–17 1928 1928 1940 2
3. Laurin & Klement - Škoda 505 NR 58–59 1929 1929 1940 2
4. Laurin & Klement - Škoda 505 Aerable 60 1929 (?) 1933 1942 1
Spolu: 1928 – 1929   10

Technické parametre

Dĺžka:6400 mm (#51-59)
7120 mm (#60)
Šírka:2120 mm (#51-59)
2490 mm (#60)
Výška:2650 mm (#51-59)
2620 mm (#60)
Výška podlahy:700 mm
Počet dverí:1
Celkový počet miest:30 + 1 (#51-59)
32 + 1 (#60)
Pohotovostná hmotnosť:4320 kg (#51-59)
4530 kg (#60)
Celková hmotnosť:6720 kg (#51-59)
7090 kg (#60)
Motor:Škoda 505, benzínový, vodou chladený 4-valec
Výkon motora:25,7 kW / 1400 rpm
Objem motora:4710 cm3
Maximálna rýchlosť:35 km/h
Prevodovka:manuálna, 4-stupňová
Zapaľovanie:Scintilla
Pneumatiky:32 x 6"

Opis

Autobusy mali, podobne ako ostatné vozidlá v tom čase, motor umiestnený vpredu mimo interiéru pod kapotou a poháňané boli zadné kolesá. Vozidlá mali znížený rám, takže ťažisko bolo položené nižšie, čo im zabezpečovalo vyššiu stabilitu v zákrutách.

Karoséria bola drevená, zvonku oplechovaná. Strecha bola proti premokaniu chránená impregnovanou tkaninou. Vozidlá mali červený náter so žltým pásom pod oknami, časť okolo okien bola sivá, neskôr sa zmenila na bielu. Na vetranie interiéru bol na streche vpredu umiestnený náporový vetrák a vzadu výklopný vetrák. Na nastupovanie slúžil jediný neuzatvárateľný vstup úplne vpredu na ľavej strane. V interiéri sa nachádzali drevené sedadlá umiestnené pozdĺžne. Podlaha bola drevená s odnímateľnými poklopmi. Niektoré bočné okná boli sťahovacie, čelné okno pred vodičom bolo výklopné. Autobusy #11 - 15 mali okná v hornej časti rozdelené priečkou, časť nad touto priečkou bola ešte rozdelená na dve polovice. Ďalšie autobusy už mali od dodania okná nedelené. Osvetlenie interiéru bolo riešené stropnými žiarovkovými svietidlami.

Zväčšený vyhliadkový autobus #60 mal karosériu typu aerable, plátenú sťahovaciu strechu a sedadlá osadené priečne. Osvetlenie interiéru bolo riešené svetlami umiestnenými na stĺpikoch medzi oknami. Vozidlo malo jedny zatvárateľné dvere na ľavej strane. Vyfarbenie bolo tmavočervené, medziokenná časť bola modrá.

Úpravy

V rokoch 1933 - 1934 sa pre nedostatok benzínu pokusne prestavali niektoré autobusy (ako prvý voz #51) na lacnejší pohon drevoplynovými generátormi typu Imbert. Generátory boli rovnako ako pri type Praga NO umiestnené na zadnom čele. Bližší popis drevoplynového pohonu sa nachádza pri popise autobusov Praga NO.

V polovici 1930-tych rokov bola minimálne u autobusu #57 karoséria predĺžená o jedno okno za účelom zvýšenia kapacity vozidla. Menšími úpravami autobusov bolo dosadenie dvoch rotačných ventilátorov na strechu a pridanie plechovej striešky nad predné čelné okno. Pred prechodom na pravostrannú premávku bol ešte jazdiacim autobusom vstupný otvor premiestnený na pravú stranu.

Prevádzka

Zapožičaný autobus začal jazdiť 3. októbra 1927 a mal štátnu poznávaciu značku (ŠPZ) P.VI-21. Pravdepodobne nedostal evidenčné číslo, pretože po celý čas bol v záznamoch vedený len pod svojou ŠPZ. Ďalších 5 autobusov #11 - 15 prišlo začiatkom roka 1928, kedy bol zároveň výrobcovi vrátený zapožičaný autobus. V decembri roku 1928 boli dodané vozy #16 a 17. Následne došlo k prečíslovaniu vozidiel na #51 - 57, aby sa tak uvoľnili čísla pre kupované autobusy Praga NO. Autobus #58 sa do premávky zaradil 2. júla 1929 a voz #59 začal premávať 30. júna 1929.

Vyraďovanie a likvidácia

Škodovácke autobusy boli vyraďované skôr ako to bolo pri ich "staršom bratovi" z Pragy - v júli roku 1937 sa po dodávke nových autobusov Tatra 27/91 vyradilo prvých päť autobusov (#51 - 55), do konca roku 1940 už nezostal z prvých troch sérii týchto autobusov ani jeden. Vozidlo #60 bolo odhlásené z evidencie vozidiel dňa 12. decembra 1942.

Katalóg vozidiel

51 52 53 54 55
56 57
58 59
60

  • Počet nevyradených vozidiel: 0 (0%)
  • Počet vyradených vozidiel: 10 (100%)

Legenda

60vyradené vozidlo

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
11 51od 1929
12 52od 1929
13 53od 1929
14 54od 1929
15 55od 1929
16 56od 1929
17 57od 1929

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Login: Heslo:













K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.