VozidláTrolejbusy › Škoda 9 TrTrolejbus Škoda 9 Tr konštrukčne vychádzajúci z typu 8 Tr tvoril najpočetnejší typ trolejbusov v Československu. Prvý prototyp trolejbusu Škoda 9 Tr bol vyrobený v roku 1958 ešte v plzenskom závode. Sériová výroba, počas ktorej vyrobili viac ako 7000 trolejbusov tohto typu, prebiehala už v novom závode Škoda Ostrov v rokoch 1961 - 1982, pričom do československých miest dodali spolu 927 kusov týchto trolejbusov.


Škoda 9 Tr HT 28

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaRok výrobySprevádzkovanieVyraďovaniePočet
1. Škoda 9 Tr 2 192 – 196 1962 1963 1975 – 1976 5
2. Škoda 9 Tr 3 197 – 204 1963 1963 1975 – 1979 8
3. Škoda 9 Tr 4 205 – 210 1964 1964 1976 – 1979 6
4. Škoda 9 Tr 7 211 – 212 1965 1965 1976 – 1979 2
5. Škoda 9 Tr 7 213 – 225 1965 1965 1976 – 1979 13
6. Škoda 9 Tr 12 229 – 230 1967 1968 1979 2
7. Škoda 9 Tr 13 105 – 119 1968 1969 1979 – 1983 15
8. Škoda 9 Tr 13 95 – 104 1969 1969 1980 – 1981 10
9. Škoda 9 Tr 14 123 – 124 1969 1970 1984 – 1985 2
10. Škoda 9 Tr 14 120 – 122 1969 1970 1980 – 1985 3
11. Škoda 9 Tr 15 125 – 126 1970 1970 1985 – 1986 2
12. Škoda 9 Tr 16 85 – 94 1971 1971 1981 – 1985 10
13. Škoda 9 Tr 17 130 – 139 1972 1973 1985 – 1987 10
14. Škoda 9 Tr 20 140 – 149 1975 1975 – 1976 1984 – 1988 10
15. Škoda 9 Tr H 25 150 – 159 1978 1978 1989 – 1991* 10
16. Škoda 9 Tr HT 26 1 – 50 1979 1979 1986 – 1991 50
17. Škoda 9 Tr HT 28 51 – 60 1981 1981 1992* 10
Spolu: 1962 – 1981   168
* Zachovalo sa historické vozidlo

Technické parametre

Dĺžka:11000 mm
Šírka:2500 mm
Výška:3240 mm
Výška podlahy:750 mm
Rázvor:5400 mm
Počet dverí:3
Počet miest na sedenie:28 + 1
Počet miest na státie:42
Celkový počet miest:70 + 1 (normálne)
100 + 1 (maximálne)
Pohotovostná hmotnosť:8920 kg
Celková hmotnosť:16070 kg
Elektrická výzbroj:Škoda, stýkačová (9 Tr 2 - 9 Tr H25)
Škoda, tyristorová pulzná (9 Tr HT26 - 9 Tr HT28)
Motor:2 AL 2943 rN
Výkon motora:115 kW
Počet motorov:1
Celkový výkon:115 kW
Maximálna rýchlosť:60 km/h
Pneumatiky:11 x 20"

Opis

Na oceľovom ráme bola postavená karoséria s vonkajším oplechovaním, ozdobnými lištami a troma štvordielnymi dverami v bočnici s elektropneumatickým ovládaním. V interiéri boli priečne rozmiestnené penové sedadlá potiahnuté koženkou. Výnimku tvorilo šesť sedadiel umiestnených pozdĺžne nad prednou nápravou a jedno sedadlo nad zadnou nápravou. Strop a bočnice pokrýval umakart. Osvetlenie zabezpečovali žiarivkové telesá, vetranie posuvné časti bočných okien a stropný vetrák.

Jednotlivé výrobné série sa od seba líšili výzbrojou (do série 9 Tr H25 to bola stýkačová, od 9 Tr HT26 tyristorová), náterom (vozidlá #192 - 196 dodali v inverznom bielo-červenom vyfarbení a mali nápis "TROLEJBUS BRATISLAVA", ostatné už mali okennú a strešnú časť bielu a podokennú červenú), typom a umiestnením smeroviek, ozdobnými lištami na bočniciach a umiestnením hmlových svetiel, ktoré boli do série 9 Tr 20 súčasťou predného nárazníku. Vozidlá prvej dodanej série (9 Tr 2) mali aj v zadných dverách okienka nielen v hornej, ale aj v dolnej časti. Trolejbusy sa medzi sebou líšili aj farebným vyhotovením interiéru. Od 12. výrobnej série sa odporníky presunuli z pod podlahy na strechu.

Úpravy

Vozidlám 2. - 7. výrobnej série boli na začiatku 1970-tych rokov presunuté odporníky spod podlahy na strechu. Škody 9 Tr 2 natreli po oprave klasickým červeno-bielym náterom. Postupne sa trolejbusom demontovali hmlovky a ozdobné lišty z bočníc a nárazníkov. Školské vozidlá #8141 a 8143 dostali inverzný náter podobný prvej dodanej sérii. V 70-tych rokoch trolejbusom umiestnili na prednú masku presklenú podsvietenú tabuľku s označením čísla linky. Na školské vozidlá boli upravené vozy #126 a 150, ktoré dostali nové čísla 8141 a 8143.

Trolejbusy #87, 6138, 6144 a 6037 boli preradené medzi pracovné vozidlá, pričom prinajmenšom trolejbus #6144 bol aj fyzicky upravený na tento účel. V prípade týchto trolejbusov išlo o snahu vedenia dopravného podniku o úsporu pohonných hmôt a o možnosť ich prevádzkovania aj bez vodičského preukazu na autobus. Keďže ale išlo o trolejbusy, dotýkali sa ich všetky obmedzenia tohto typu dopravy, teda mohli jazdiť len pod trolejovým vedením, čo bolo málo operatívne. Naviac, do stavu pracovných vozidiel boli preraďované najstaršie najstaršie trolejbusy, takže nebola veľká motivácia personálu jazdiť s nimi. Preto boli pracovné trolejbusy využívané len minimálne alebo vôbec, a to aj vtedy, keď boli upravené na technologické účely.

Historické vozidlo #53 (ex 6053) bolo v roku 2006 zrekonštruované do stavu zo začiatku prevádzky a historický voz #152 sa rekonštrukcii podrobil v roku 2009 pred storočnicou trolejbusovej dopravy v Bratislave.

Prevádzka

Prvých 5 vozidiel 9 Tr sa zaradilo do premávky od 4. februára 1963. Od 70-tych rokov tvorili základ trolejbusovej dopravy a neskôr sa na 6 rokov stali jediným typom trolejbusov jazdiacich v premávke s cestujúcimi v Bratislave. V roku 1983 v súvislosti s prečíslovaním vozidiel dostali nové štvormiestne evidenčné čísla radu 6000 a 6100. Po vyradení z premávky sa trolejbus #6037 používal na prevážanie pneumatík medzi vozovňami Trnávka a Hroboňova.

Vyraďovanie a likvidácia

Vyraďovanie prebiehalo v rokoch 1975 - 1993 počas dodávok nových trolejbusov 9 Tr a 14 Tr. Do zbierky historických trolejbusov boli zaradené vozy #152 reprezentujúci trolejbusy so stýkačovou výzbrojou a #6053 ako zástupca tyristorových trolejbusov Škoda 9 Tr.

Katalóg vozidiel

192 193 194 195 196
197 198 199 200 201 202 203 204
205 206 207 208 209 210
211 212
213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225
229 230
105 106 107 108 109 110 111 6127 113 114 115 116 117 118 119
95 96 97 98 99 100 101 102 103 104
6123 6124
112II 128 6129
125 8141
85 86 87 88 89 90 91 92 93 94
6130 6131 6132 6133 6134 6135 6136 6137 6138 6139
6140 6141 6142 6143 6144 6145 146 6147 6148 6149
8143 6151 152 8342 6154 6155 6156 6157 6158 6159
6001 6002 6003 6004 6005 6006 6007 6008 6009 6010 6011 6012 6013 6014 6015 6016 6017 6018 6019 6020 6021 6022 6023 6024 6025 6026 6027 6028 6029 6030 6031 6032 6033 6034 6035 6036 8343 6038 6039 6040 6041 6042 6043 6044 6045 6046 6047 6048 6049 6050
6051 6052 53 6054 6055 6056 6057 6058 6059 6060

  • Počet nevyradených vozidiel: 2 (1%)
  • Počet vyradených vozidiel: 166 (99%)

Legenda

6060vyradené vozidlo
53historické vozidlo
112IIevidenčné číslo 112 obsadené 2. krát pri danom type vozidla

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.4.
1 6001od 1983  
2 6002od 1983  
3 6003od 1983  
4 6004od 1983  
5 6005od 1983  
6 6006od 1983  
7 6007od 1983  
8 6008od 1983  
9 6009od 1983  
10 6010od 1983  
11 6011od 1983  
12 6012od 1983  
13 6013od 1983  
14 6014od 1983  
15 6015od 1983  
16 6016od 1983  
17 6017od 1983  
18 6018od 1983  
19 6019od 1983  
20 6020od 1983  
21 6021od 1983  
22 6022od 1983  
23 6023od 1983  
24 6024od 1983  
25 6025od 1983  
26 6026od 1983  
27 6027od 1983  
28 6028od 1983  
29 6029od 1983  
30 6030od 1983  
31 6031od 1983  
32 6032od 1983  
33 6033od 1983  
34 6034od 1983  
35 6035od 1983  
36 6036od 1983  
37 60371983 - 19918343od 1991 
38 6038od 1983  
39 6039od 1983  
40 6040od 1983  
41 6041od 1983  
42 6042od 1983  
43 6043od 1983  
44 6044od 1983  
45 6045od 1983  
46 6046od 1983  
47 6047od 1983  
48 6048od 1983  
49 6049od 1983  
50 6050od 1983  
51 6051od 1983  
52 6052od 1983  
53 60531983 - 200653od 2006 
54 6054od 1983  
55 6055od 1983  
56 6056od 1983  
57 6057od 1983  
58 6058od 1983  
59 6059od 1983  
60 6060od 1983  
112 127II 6127od 1983 
120 127od 1970112IIod 1980 
121 128od 1970  
122 1291970 - 19836129od 1983 
123 6123od 1983  
124 6124od 1983  
126 8141od 1983  
130 6130od 1983  
131 6131od 1983  
132 6132od 1983  
133 6133od 1983  
134 6134od 1983  
135 6135od 1983  
136 6136od 1983  
137 6137od 1983  
138 6138od 1983  
139 6139od 1983  
140 6140od 1983  
141 6141od 1983  
142 6142od 1983  
143 6143od 1983  
144 6144od 1983  
145 6145od 1983  
147 6147od 1983  
148 6148od 1983  
149 6149od 1983  
150 61501983 - 19868143od 1986 
151 6151od 1983  
152 61521983 - 19918341od 1991152od 1991
153 61531983 - 19918342od 1991 
154 6154od 1983  
155 6155od 1983  
156 6156od 1983  
157 6157od 1983  
158 6158od 1983  
159 6159od 1983  

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Login: Heslo:













K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.