VozidláTrolejbusy › FBW Tr51 - Tüscher - OerlikonUž v roku 1943 podnik objednal šesť nových trolejbusov u švajčiarskej firmy Weka Wetzikon, ktorá ponúkla najnižšiu cenu. Vozidlá FBW - Tüscher - Oerlikon mali podvozok od firmy Franz Brozincević & Cie., Wetzikon (FBW), karosériu vyrobila továreň Tüscher & Co., Zürich a elektrická výzbroj pochádzala od firmy Maschinenfabrik Oerlikon (MFO), Zürich. Trolejbusy boli dokončené v priebehu roka 1945, kvôli vojnovým udalostiam však bola firma Weka požiadaná, aby trolejbusy do skončenia druhej svetovej vojny uskladnila. Vozidlá nakoniec dorazili do Bratislavy až na jar 1947.


FBW Tr51- Tüscher - Oerlikon

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaRok výrobySprevádzkovanieVyraďovaniePočet
1. FBW Tr51 - Tüscher - Oerlikon 75 – 80 1945 1947 1963* 6
Spolu: 1945   6
* Zachovalo sa historické vozidlo

Technické parametre

Dĺžka:10180 mm
Šírka:2400 mm
Výška:3250 mm
Počet dverí:2 + 1 manipulačné pre vodiča
Počet miest na sedenie:30 + 1
Počet miest na státie:40
Celkový počet miest:70 + 1
Pohotovostná hmotnosť:8050 kg
Elektrická výzbroj:Oerlikon, stýkačová
Motor:Oerlikon (600 V)
Výkon motora:81 kW
Počet motorov:1
Celkový výkon:81 kW
Maximálna rýchlosť:52,5 km/h

Opis

Vstup do interiéru s pozdĺžnym usporiadaním sedadiel umožňovalo dvojo dvojdielnych mechanicky ovládaných dverí. Do kabíny vodiča oddelenej od priestoru cestujúcich drevenou stenou s modrými sklami viedli z pravej strany manipulačné dvere. Vetranie salónu zabezpečovali bočné polospúšťacie okná, u vodiča otvárateľné čelné okná. Interiér vykurovali odporové telesá pod sedadlami. Žiarovkové osvetlenie salónu napájala vozová batéria, prúd k trakčným obvodom privádzali tyčové zberače s automatickými sťahovákmi na zadnom čele. Vyfarbenie trolejbusu bolo tmavočerveno-krémové, pričom krémová bola aj celá strešná časť.

Úpravy

Trolejbusy neprešli zásadnejšími úpravami. V roku 1952 prešli všetky vozidlá generálnou opravou. V rokoch 1994 - 2005 bolo v dielňach DPB rekonštruované vozidlo #80 do vystavovateľného stavu, pričom dostalo nový interiér, ktorý je replikou pôvodného.

Prevádzka

Vozidlá boli slávnostne uvedené do prevádzky 1. augusta 1947. Jednoduché vozidlá s dobrými jazdnými vlastnosťami slúžili v bratislavskej doprave až do roku 1963. Nakoľko šlo o kapacitnejšie vozidlá ako trolejbusy MAN - Sodomka - Siemens, spočiatku sa vypravovali najmä tam, kde si situácia vyžadovala prepraviť viac osôb.

Ku koncu prevádzky trpeli tieto švajčiarske trolejbusy veľkým nedostatkom náhradných dielov, čo sa prejavilo na počte odstavených vozidiel. Časť vozidiel bola "vrakovaná" a súčiastky sa použili na zvyšné vozidlá. Trolejbusy Oerlikon na začiatku 60-tych rokov mesačne údajne najazdili spolu menej kilometrov ako jeden trolejbus novšieho typu, takže ich prevádzka bola vysoko nehospodárna. V tom čase už boli využívané len na zvládnutie rannej špičky. Vozidlá do vyradenia najazdili vyše 900 tisíc kilometrov.

Vyraďovanie a likvidácia

Trolejbusy sa odstavovali z premávky od roku 1961. Všetky trolejbusy boli vyradené po súhlase dopravnej komisie MsNV v roku 1963, z toho tri na jar a tri na jeseň. Po vyradení sa zachovalo až päť trolejbusov u súkromných majiteľov, ktorým boli odpredané. Voz #76 sa nachádzal v Dúbravke, #77 na majeri na Štefanovičovej ulici (pri budove dnešného Ministerstva financií), #78 a 79 na Trnávke a #80 vo Vajnoroch. Trolejbusy #76 a 77 boli zošrotované pred rokom 1994, voz #80 je od roku 1994 vedený ako historické vozidlo a trolejbus #78 sa vrátil do dopravného podniku v roku 2005, pričom jeho časti boli použité pri rekonštrukcii historického vozidla #80. Na náhradné diely poslúžilo v roku 2014 aj torzo trolejbusu #79.

Vyradením týchto vozidiel začala éra prevádzkovania trolejbusov výlučne československej resp. neskôr českej výroby.

Katalóg vozidiel

75 76 77 78 79 80

  • Počet nevyradených vozidiel: 1 (17%)
  • Počet vyradených vozidiel: 5 (83%)

Legenda

79vyradené vozidlo
80historické vozidlo

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Login: Heslo:













K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.