VozidláTrolejbusy › Škoda 25 Tr Irisbus

Škoda 25 Tr Irisbus

Úvod

Kĺbový trolejbus Škoda 25 Tr Irisbus od výrobcu Škoda Electric Plzeň vznikol vstavaním elektrickej výzbroje Škoda do autobusovej karosérie Citelis 1A francúzskeho výrobcu Irisbus. Trolejbusy Škoda 25 Tr Irisbus s prídavným diesel-elektrickým generátorom (APU) boli zakúpené pre trolejbusovú trať na Dlhé diely. Prvý trolejbus, na ktorom prebiehala homologizácia, prišiel do Bratislavy 27. februára 2006. Zvyšné vozidlá dorazili do Bratislavy v priebehu júna a júla 2006.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Škoda 25 Tr Irisbus 6701 – 6706 2006 2006 6
Spolu 2006   6

Technické parametre

Dĺžka 17900 mm
18400 mm (so stiahnutými zberačmi)
Šírka 2500 mm
Výška 3460 mm
Výška podlahy 320 mm (1. dvere)
330 mm (2. dvere)
550 mm (3. - 4. dvere)
Rázvor 5355 mm a 6575 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 40 + 1
Počet miest na státie 92 (bez naloženého invalidného vozíka alebo kočíka)
85 (ak je naložený invalidný vozík alebo kočík)
Celkový počet miest 132 + 1 (bez naloženého invalidného vozíka alebo kočíka)
125 + 1 (ak je naložený invalidný vozík alebo kočík)
Pohotovostná hmotnosť 17700 kg
Celková hmotnosť 28000 kg
Elektrická výzbroj Škoda Electric SJ 2.1, IGBT-tranzistorový
trakčný menič (vstup 600 V DC, výstup 3 x 0-420 V AC/310 A, 0-150 Hz), s rekuperáciou energie pri brzdení
Motor Škoda 18ML 3550 K/4, asynchrónny trojfázový, vzduchom chladený

APU: KIRSCH APU 100 DIPME - dieselový štvorvalcový motor Iveco NEF (Euro 4) s generátorom s nom. výkonom 100 kW / 700 V DC
Výkon motora 240 kW
Počet motorov 1
Celkový výkon 240 kW
Maximálna rýchlosť 65 km/h
Riadenie ZF Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: Renault E 70 XH, tuhá
stredná: Renault EM 10 A, tuhá
zadná: ZF AV 132.80, portálová, hnacia

Fotografie

Opis

Samonosnú karosériu zostavili z desiatich panelov a ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa. Strechu vyrobili z oceľového plechu, bočnice oplechovali hliníkovým plechom a čelá vyrobili z plastu. Predný a zadný článok vozidla spojili kĺbom. Na streche predného článku umiestnili komponenty elektrickej výzbroje. Automatické zberače LEKOV TSS 2.1 umiestnili na streche zadného článku. Prídavný naftový agregát s generátorom osadili v zadnej časti vozidla. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice štvoricu dvojkrídlových, dovnútra sa otvárajúcich dverí s elektropneumatickým ovládaním. Pri tretích a štvrtých dverách je jeden schod z dôvodu vyvýšenia podlahy v zadnom článku. V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá s textilným poťahom v usporiadaní 2 + 2. Podlahu pokryli protišmykovou PVC krytinou. Bočnice v interiéri obložili laminátovými panelmi, strechu obložili plastovými a hliníkovými panelmi. Na osvetlenie interiéru použili žiarivkové svietidlá zapustené do obloženia stropu. Pri druhých dverách vyčlenili priestor pre kočík a invalidný vozík a vybavili ho bezpečnostným pásom. Nakladanie a vykladanie kočíkov a vozíkov uľahčili pomocou manuálne ovládanej výklopnej plošiny. Ľahší nástup do vozidla umožnili aj možnosťou naklonenia vozidla v zastávke, tzv. kneelingom. Uzavreté pracovisko vodiča vybavili klimatizáciou Thermo King SR-10E (chladiaci výkon 3 kW) osadenou na streche vozidla. Vetranie interiéru zabezpečili malými výklopnými časťami bočných okien, stropným vetrákom v zadnej časti vozidla a nútenou ventiláciou. Vykurovanie zabezpečili teplovodným kúrením s prietokovým ohrievačom vody. Informovanie cestujúcich zabezpečili optickým a akustickým informačným systémom firmy BUSE. Všetky trolejbusy dodali v bielo-červeno-sivom vyfarbení.

Úpravy

V roku 2008 bolo trolejbusom vymenené prvé bočné neotvárateľné okno na ľavej strane za vodičom za nové s veľkým posuvným vetrákom. K naftovému agregátu vozidiel bolo po vzore autobusov doinštalované samohasiace zariadenie.

Z dôvodu veľkej poruchovosti diferenciálov vykonal výrobca v roku 2012 úpravu riadiaceho softvéru vozidiel s cieľom zmenšiť namáhanie diferenciálov, po ktorej elektrická brzda prestala fungovať pri rýchlosti cca 5 km/h (pôvodne pôsobila až do zastavenia vozidla). Následne sa pristúpilo aj k výmene hnacej nápravy na jednotlivých vozidlách.

Prevádzka

Skúšobná prevádzka #6701 bez cestujúcich začala v uliciach Bratislavy dňa 30.3.2006. Do skúšobnej prevádzky s cestujúcimi sa voz #6701 zaradil 1. júna 2006 na rôznych trolejbusových linkách, po schválení na prevádzku na trolejbusových dráhach a získaní technického preukazu sa do pravidelnej premávky s cestujúcimi zaradil 7.7.2006. Vozidlo #6702 vyšlo na prvú skúšobnú jazdu 23.6.2006. Zvyšné vozidlá boli sprevádzkované v priebehu augusta 2006.

Testovanie novej trolejbusovej trate na Dlhé diely prebehlo 1. septembra 2006 s vozidlami #6701 a 6705, pravidelná prevádzka na tejto trati na linke 33 začala 4. septembra 2006. Zároveň boli vybrané spoje predĺžené z Molecovej až pod Nový most (Most SNP) s označením 133, pričom v tomto úseku jazdili s využitím dieselgenerátora. Počas víkendov bolo denne niekoľko spojov linky 32 obsluhovaných trolejbusom z linky 33, v úsekoch Kuklovská - Molecova a Limbová - Pražská idúcim ako trolejbus, v ostatných úsekoch trasy využívajúc dieselgenerátor. Trolejbusy na linkách 133 a 32 dojazdili v decembri 2008.

Škody 25 Tr sa operatívne využívajú aj iných trolejbusových linkách v prípade potreby. Zaujímavosťou bolo nasadenie niekoľkých vozidiel na autobusové linky (88, 28) v auguste 2006 počas merania spotreby nafty dieselgenerátora.

Po niekoľkých rokoch prevádzky sa na vozidlách začali objavovať vážnejšie poruchy, nielen elektrickej časti vozidiel. Ako problémové sa ukázali najmä diferenciály. Taktiež čakanie na náhradné diely z Francúzska si vyžiadalo dlhšie odstávky pokazených vozidiel. Častokrát nebolo možné na linke 33 obsadiť všetky poradia trolejbusmi a museli byť nahradené autobusmi, neskôr sa využívalo dotiahnutie trolejbusov Škoda 15 Tr(M) a od roku 2015 aj trolejbusov Škoda 31 Tr na "ostrovnú" trať v Karlovej Vsi.

V druhej polovici roka 2015 zostalo v premávke už len jediné vozidlo, ktoré bolo nasadzované na linku 33 len počas špičiek pracovných dní. Zvyšné vozidlá boli pre rôzne poruchy odstavené. V priebehu jesene 2015 však bola väčšina vozidiel (s výnimkou #6704) opravená a trolejbusy boli znova zaradené do premávky na linke 33. Tento stav ale trval len krátko a po niekoľkých mesiacoch bola opäť väčšina vozidiel Škoda 25 Tr znova odstavená a na linke 33 nahradená trolejbusmi Škoda 31 Tr. V lete 2018 sa po dlhšom čase podarilo opäť sprevádzkovať všetky vozidlá, ale plná výprava trolejbusov Škoda 25 Tr na linke 33 mala znova iba krátke trvanie.

Počas modernizácie električkovej trate v Karlovej Vsi v roku 2020, kedy bola prerušená aj premávka na trolejbusovej trati na Dlhých dieloch, boli trolejbusy Škoda 25 Tr vypravované v menšom rozsahu počas rannej špičky na linky 201, 202 a podľa potreby aj na iné linky.

Katalóg vozidiel

6701 6702 6703 6704 6705 6706

Počet nevyradených vozidiel: 6 (100 %)

Počet vyradených vozidiel: 0 (0 %)

Legenda

6706online
6703dnes v premávke
6701odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky)

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
No teraz sú v premávke iba tak, 2-3 :(((
Reakcia na: SOR TNB 12 #6004 #5:
Pretože boli pre ňu zakúpené a keďže sú práve pojazdné, tak sú tam ?

Osobne by som tam radšej videl niečo iné, v zime napríklad dvojmotorové 27Tr/Trollino 18, ale to je len mokrý sen ?
Reakcia na: SOR TNB 12 #6004 #5:
no comprende
Preco su na 33 sami?
Ja viem, ale predsa prosli o 6:55 na Molecovu cca a 8:30 prec
Reakcia na: Kubex2006SK #1:
A co ako ? Sak sli do vozovne ?
Dnes rano sli dva za sebou #6704 #6703 a na janotovej stahovali zberace