VozidláTrolejbusy › Škoda 25 Tr IrisbusKĺbový trolejbus Škoda 25 Tr Irisbus od výrobcu Škoda Electric Plzeň vznikol vstavaním elektrickej výzbroje Škoda do autobusovej karosérie Citelis francúzskeho výrobcu Irisbus. Trolejbusy Škoda 25 Tr Irisbus s prídavným diesel-elektrickým generátorom (APU) boli zakúpené pre trolejbusovú trať na Dlhé diely. Prvý trolejbus, na ktorom prebiehala homologizácia, prišiel do Bratislavy 27. februára 2006. Zvyšné vozidlá dorazili do Bratislavy v priebehu júna a júla 2006.


Škoda 25 Tr Irisbus

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaRok výrobySprevádzkovanieVyraďovaniePočet
1. Škoda 25 Tr Irisbus 6701–6706 2006 2006 6
Spolu: 2006   6

Technické parametre

Dĺžka:17900 mm
18400 mm (so stiahnutými zberačmi)
Šírka:2500 mm
Výška:3460 mm
Výška podlahy:320 mm (1. dvere)
330 mm (2. dvere)
Rozvor:5355 mm a 6575 mm
Počet dverí:4
Počet miest na sedenie:40 + 1
Počet miest na státie:92 (bez naloženého invalidného vozíka alebo kočíka)
85 (ak je naložený invalidný vozík alebo kočík)
Celkový počet miest:132 + 1 (bez naloženého invalidného vozíka alebo kočíka)
125 + 1 (ak je naložený invalidný vozík alebo kočík)
Pohotovostná hmotnosť:17700 kg
Celková hmotnosť:28000 kg
Elektrická výzbroj:Škoda Electric, založená na IGBT tranzistoroch, s rekuperáciou
Motor:Škoda 18ML 3550 K/4, asynchrónny

APU: KIRSCH APU 100 DIPME - dieselový štvorvalcový motor Iveco NEF (Euro 4) s generátorom s nom. výkonom 100 kW / 700 V DC
Výkon motora:240 kW
Počet motorov:1
Celkový výkon:240 kW
Maximálna rýchlosť:65 km/h
Nápravy:predná: Renault E 70 XH
stredná: Renault EM 10 A
zadná: ZF AV 132.80, portálová, hnacia

Opis

Samonosnú karosériu zostavili z desiatich panelov a ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa. Strechu vyrobili z oceľového plechu, bočnice oplechovali hliníkovým plechom a čelá vyrobili z plastu. Predný a zadný článok vozidla spojili kĺbom. Na streche predného článku umiestnili komponenty elektrickej výzbroje. Automatické zberače LEKOV TSS 2.1 umiestnili na streche zadného článku. Prídavný naftový agregát s generátorom osadili v zadnej časti vozidla. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice štvoricu dvojkrídlových, dovnútra sa otvárajúcich dverí s elektropneumatickým ovládaním. Pri tretích a štvrtých dverách je jeden schod z dôvodu vyvýšenia podlahy v zadnom článku. V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá s textilným poťahom v usporiadaní 2 + 2. Podlahu pokryli protišmykovou PVC krytinou. Bočnice v interiéri obložili laminátovými panelmi, strechu obložili plastovými a hliníkovými panelmi. Na osvetlenie interiéru použili žiarivkové svietidlá zapustené do obloženia stropu. Pri druhých dverách vyčlenili priestor pre kočík a invalidný vozík a vybavili ho bezpečnostným pásom. Nakladanie a vykladanie kočíkov a vozíkov uľahčili pomocou manuálne ovládanej výklopnej plošiny. Ľahší nástup do vozidla umožnili aj možnosťou naklonenia vozidla v zastávke, tzv. kneelingom. Uzavreté pracovisko vodiča vybavili klimatizáciou Thermo King osadenou na streche vozidla. Vetranie interiéru zabezpečili malými výklopnými časťami bočných okien, stropným vetrákom v zadnej časti vozidla a nútenou ventiláciou. Vykurovanie zabezpečili teplovodným kúrením s prietokovým ohrievačom vody. Informovanie cestujúcich zabezpečili optickým a akustickým informačným systémom firmy BUSE. Všetky trolejbusy dodali v bielo-červeno-sivom vyfarbení.

Úpravy

V roku 2008 bolo trolejbusom vymenené prvé bočné neotvárateľné okno na ľavej strane za vodičom za nové s veľkým posuvným vetrákom. K naftovému agregátu vozidiel bolo po vzore autobusov doinštalované samohasiace zariadenie.

Prevádzka

Skúšobná prevádzka #6701 bez cestujúcich začala v uliciach Bratislavy dňa 30.3.2006. Do skúšobnej prevádzky s cestujúcimi sa voz #6701 zaradil 1. júna 2006 na rôznych trolejbusových linkách, po schválení na prevádzku na trolejbusových dráhach a získaní technického preukazu sa do pravidelnej premávky s cestujúcimi zaradil 7.7.2006. Vozidlo #6702 vyšlo na prvú skúšobnú jazdu 23.6.2006. Zvyšné vozidlá boli sprevádzkované v priebehu augusta 2006.

Testovanie novej trolejbusovej trate na Dlhé diely prebehlo 1. septembra 2006 s vozidlami #6701 a 6705, pravidelná prevádzka na tejto trati na linke 33 začala 4. septembra 2006. Zároveň boli vybrané spoje predĺžené z Molecovej až pod Nový most pod označením 133, pričom v tomto úseku jazdili s využitím dieselgenerátora. Počas víkendov bolo denne niekoľko spojov linky 32 obsluhovaných trolejbusom z linky 33, v úsekoch Kuklovská - Molecova a Limbová - Pražská idúcim ako trolejbus, v ostatných úsekoch trasy využívajúc dieselgenerátor. Trolejbusy na linkách 133 a 32 dojazdili v decembri 2008.

Škody 25 Tr sa operatívne využívajú aj iných trolejbusových linkách v prípade potreby. Zaujímavosťou bolo nasadenie niekoľkých vozidiel na autobusové linky (88, 28) v auguste 2006 počas merania spotreby nafty dieselgenerátora.

Po niekoľkých rokoch prevádzky sa na vozidlách začali objavovať vážnejšie poruchy, nielen elektrickej časti vozidiel. Ako problémové sa ukázali najmä diferenciály. Taktiež čakanie na náhradné diely z Francúzska si vyžiadalo dlhšie odstávky pokazených vozidiel. Častokrát nebolo možné na linke 33 obsadiť všetky poradia trolejbusmi a museli byť nahradené autobusmi, neskôr sa využívalo dotiahnutie trolejbusov Škoda 15 Tr(M) a od roku 2015 aj trolejbusov Škoda 31 Tr na "ostrovnú" trať v Karlovej Vsi.

V druhej polovici roka 2015 zostalo v premávke už len jediné vozidlo, ktoré bolo nasadzované na linku 33 len počas špičiek pracovných dní. Zvyšné vozidlá boli pre rôzne poruchy odstavené. V priebehu jesene 2015 však bola väčšina vozidiel opravená a trolejbusy boli znova zaradené do premávky na linke 33.

Katalóg vozidiel

6701 6702 6703 6704 6705 6706

  • Počet nevyradených vozidiel: 6 (100%)
  • Počet vyradených vozidiel: 0 (0%)

Legenda

6706nevyradené vozidlo
6703odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky)
6704odstavené vozidlo (viac ako 6 mesiacov nezasiahlo do premávky)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Login: Heslo:













K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.