Úvod

Trojnápravový čiastočne nízkopodlažný (low-entry) autobus Iveco Crossway LE 14.5M pochádza z produkcie spoločnosti Iveco ČR Vysoké Mýto. Predstavuje najdlhšieho zástupcu modelového radu Crossway Low Entry, ktorý bol na trhu v inovovanej verzii s motormi spĺňajúcimi emisnú normu Euro 6 od konca roka 2013. Veľkokapacitná trojnápravová verzia s dĺžkou 14,5 metra bola predstavená v roku 2017. Výrobca tento autobus ponúkal v mestskej (City) aj prímestskej (Line) verzii. Autobus bol konštrukčne odvodený od dvojnápravovej 13-metrovej verzie, do ktorej bol vložený predlžujúci diel s treťou nápravou.

Spoločnosť Arriva Mobility Solutions si zaobstarala veľkokapacitné autobusy Iveco Crossway LE Line 14.5M pre vyťaženú linku 269 premávajúcu medzi Bratislavou a Rohožníkom. Nasadenie veľkokapacitných autobusov na túto linku bolo požadované objednávateľom regionálnej dopravy - Bratislavským samosprávnym krajom.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Iveco Crossway LE Line 14.5M 8801 – 8810 2022 2022 10
Spolu 2022   10

Technické parametre

Dĺžka 14495 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3120 mm
Výška s klimatizáciou 3205 mm
Výška podlahy 320 mm (1. dvere)
330 mm (2. dvere)
Rázvor 6945 mm a 1530 mm
Počet dverí 2
Počet miest na sedenie 57 + 1
Počet miest na státie 52
Celkový počet miest 109 + 1
Motor FPT Industrial Cursor 9 F2C, Euro 6e, naftový 6-valec
Výkon motora 265 kW / 2200 rpm
Objem motora 8710 cm3
Krútiaci moment motora 1650 Nm / 1200 rpm
Maximálna rýchlosť 100 km/h s obmedzovačom rýchlosti
Prevodovka ZF EcoShift 6S 1611BD, manuálna, 6-stupňová
Riadenie RB Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: Iveco RI 75, nezávislé zavesenie kolies
zadná hnacia: Meritor MC17X, hypoidná s jednoduchou redukciou
zadná riadená: Irisbus, nezávislé zavesenie kolies, elektronicky riadená
Pneumatiky 275/70 R 22,5
Klimatizácia Thermo King Athenia MkIII S-805
Chladiaci výkon klimatizácie 35,6 kW / 24,1 kW
Vykurovací výkon klimatizácie 47 kW

Fotografie

Opis

Na pozváranom ráme podvozku postavili bočné steny karosérie z trubkovej konštrukcie, strechu a predné čelo vyrobili z lisovanej ocele, na zadné čelo použili kombinované materiály. Antikoróznu ochranu zabezpečili ponorením do kataforézneho kúpeľa a vrchným náterom z polyuretánovej živice. Naftový motor poháňajúci jednoduchú hypoidnú druhú nápravu umiestnili naležato v zadnej časti pod podlahou. V pravej bočnici umiestnili dvojicu výklopných dverí (prvé jednokrídlové, druhé dvojkrídlové) s dopytovým otváraním. Zasklenie vozidla previedli technológiou lepenia, pričom použili tónované sklá.

V interiéri osadili pre cestujúcich linkové nesklopné sedadlá Lineo s textilným čalúnením v červenej farbe, resp. v modrej farbe pri vyhradených sedadlách v usporiadaní 2 + 2. Podlahu pokryli protišmykovou PVC krytinou. Bočnice a strop v interiéri obložili laminátovými panelmi. Na deliace priečky taktiež použili laminát. Nad sedadlami umiestnili police na odkladanie príručnej batožiny a nad priestorom pre kočík panely pre informačné materiály. Priestor pre kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti druhým dverám, pri ktorých zároveň osadili manuálnu výklopnú plošinu. Pracovisko vodiča vybavili uzavretou kabínkou s nastaviteľným a pneumaticky odpruženým sedadlom Grammer a malou chladničkou vo dverách kabínky. Interiérovým kamerovým systémom poskytli vodičovi lepší prehľad o dianí vo vozidle, na snímanie priestoru pred vozidlom použili kameru upevnenú za čelným sklom.

Na osvetlenie interiéru použili stropné svietidlá s LED trubicami. Vetranie interiéru zabezpečili otvárateľnými výklopnými časťami bočných okien, dvojicou strešných klapiek a odsávaním vzduchu v zadnej časti. Vykurovanie vyriešili nezávislým kúrením a vykurovacími telesami v interiéri. Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečili aj pomocou determálnych okien, okenných zácloniek a strešnej klimatizačnej jednotky Thermo King s možnosťou chladenia aj vykurovania.

Informovanosť cestujúcich zabezpečili informačným systémom firmy Bustec s LED transparentami s možnosťou farebného označenia linky a vnútorným LCD displejom. Autobusy vybavili palubným počítačom Transdata Vesna a pri oboch dverách osadili označovače lístkov Mikroelektronika Vega. Internetovú konektivitu pre cestujúcich zabezpečili pomocou Wi-Fi prístupového bodu a cestujúcim umožnili nabíjanie mobilných zariadení prostredníctvom nabíjacích USB konektorov v bočniciach. Vozidlá dodali v červenom laku s čiernou okennou časťou a bielym reflexným pásikom v spodnej časti bočníc. Na základe požiadavky Bratislavského samosprávneho kraja boli na zadnom čele vozidiel inštalované držiaky na cyklonosič.

Prevádzka

Prvé dodané vozidlo #8806 bolo verejnosti predstavené dňa 23. apríla 2022 a o pár dní nato sa zaradilo do premávky na linke 269 z Bratislavy do Rohožníka. Ďalšie vozidlá sa zaraďovali postupne od 9. mája do 1. júna 2022. Okrem linky 269 premávali aj na expresnej linke 209. Jedno vozidlo vykonávalo v rannej špičke jeden pár spojov aj na linke 219 (Bratislava - Stupava).

Katalóg vozidiel

8801 8802 8803 8804 8805 8806 8807 8808 8809 8810

Legenda a štatistika

8801nevyradené vozidlo: 10 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.