Úvod

Luxusné ťažké osobné motorové vozne so stredným vstupom a dvoma oddielmi pre cestujúcich – fajčiarov a nefajčiarov boli vyrobené v roku 1930 akciovou spoločnosťou Moravsko-slezská vozovka, Studénka (od roku 1929 súčasť Ringhofferových závodov) v spolupráci s firmou Siemens Bratislava, ktorá dodala pre vozne elektrickú výzbroj. Očíslované boli číslami 201 až 206, vďaka čomu dostali prezývku "Dvojstováky". Určené boli pre najvyťaženejšiu električkovú trať z centra mesta k Hlavnej stanici.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Studénka "Dvojstovák" 201 – 206 1930 1931 1960. roky – 1970. roky* 6
Spolu 1930   6
* Zachovalo sa historické vozidlo

Technické parametre

Dĺžka so spriahadlami 11120 mm
Šírka 2300 mm
Výška 3315 mm
Počet dverí 2 + 2 manipulačné
Počet miest na sedenie 24
Počet miest na státie 38 + 2
Celkový počet miest 62 + 2
Pohotovostná hmotnosť 11000 kg
Celková hmotnosť 15800 kg
Elektrická výzbroj Siemens
Motor Siemens D 612, jednosmerný, napätie 550 V
Výkon motora 40 kW
Počet motorov 2
Celkový výkon 80 kW
Maximálna rýchlosť 30 km/h

Fotografie

Opis

Vozne boli na vtedajšiu dobu moderné električky, mali kožené sedadlá umiestnené priečne i pozdĺžne v usporiadaní do oddielov. Dva salóny vovnútri vozidla boli uzavreté dvojdielnymi posuvnými dverami, pričom aj nástupná plošinka sa dala uzavrieť skladacími dverami. Jeden salón bol vyhradený pre fajčiarov, druhý pre nefajčiarov. Vodič mal na oboch plošinách k dispozícii manipulačné dvere. Čelo dvojstovákov zložené z veľkého okna uprostred a dvoch malých s výklopnou hornou časťou po stranách sa použilo ako vzor pri stavbách a rekonštrukciách starších električiek v bratislavských dielňach. Prúd do vozidla privádzal lýrový zberač s tzv. Fischerovou lištou. Vyfabenie električiek bolo sivé s modrými ozdobnými lištami a bielou strechou.

Úpravy

Električky boli v druhej polovici 30-tych rokov prelakované do červeno-bieleho náteru. Pôvodný lýrový zberač nahradil do roku 1942 pantograf. Po dodávke vlečných vozňov SGP dostali vozne spriahadlá Compact. V priebehu 50-tych rokov boli vozne vybavené elektrickými smerovkami.

Rotačné ventilátory na streche boli ku koncu prevádzky vymenené za náporové vetráky po vzore električiek vlastnej stavby, skrátili sa aj manipulačné lávky na streche. Pri veľkých opravách sa zmenilo aj usporiadanie sedadiel na pozdĺžne a pri vozňoch #21 a 26 nahradili široké okenné stĺpiky s oblými rohmi za tenké. Významnejšou úpravou bolo aj zjednosmernenie vozňov vybratím výzbroje z jedného stanovišťa.

Vozne #21, 24 a 25 boli upravené na snehové pluhy, vozeň #23 sa upravil na prácu s rotačným odmetačom snehu.

Prevádzka

Motorové vozne boli slávnostne sprevádzkované 9. februára 1931. Električky pôvodne jazdili na linke A z Hlavnej stanice k Divadlu. Začiatkom roku 1943 boli prečíslované na #21 - 26. Do roku 1942 premávali samostatne, po roku 1942 aj s vlečnými vozňami až do polovice 60-tych rokov. Vozeň #25 však jazdil až do roku 1970. Električky #21, 23, 24, 25 a 26 boli po odstavení z premávky s cestujúcimi preradené medzi pracovné vozidlá a slúžili ako snehové pluhy a na údržbu koľajových tratí. Voz #26 v spojení s vlekom SGP #103 polieval a čistil trate i zastávky.

Vyraďovanie a likvidácia

Začiatkom šesťdesiatych rokov po požiari vyradili vozeň #22. Pracovné vozne #23, 25 a 26 vyradili v roku 1977. Vozeň #25 po vyradení odoslali v marci 1975 do Technického múzea Brno, pre poškodenú skriňu ho však zošrotovali. Následne bol v novembri 1979 ako náhrada do múzea odoslaný vozeň #23, ktorý sa v depozite nachádza dodnes. Zvyšné vozne #21 a 24 boli vyradené v roku 1978 a zošrotované aj napriek snahe o ich záchranu.

Katalóg vozidiel

21 22 203 24 25 26

Legenda a štatistika

21vyradené vozidlo: 6 (100 %)
203historické vozidlo: 1 (16,7 %)
21technologické vozidlo: 4 (66,7 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.
201 21  
202 22  
203 23 203 
204 24  
205 25  
206 26  

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.