VozidláElektričky › Studénka #201 - 206Luxusné ťažké osobné motorové vozne so stredným vstupom a dvoma oddielmi pre cestujúcich – fajčiarov a nefajčiarov boli vyrobené v roku 1930 akciovou spoločnosťou Moravskoslezská vozovka, Studénka (od roku 1929 súčasť Ringhofferových závodov) v spolupráci s firmou Siemens. Očíslované boli ako #201 - 206, vďaka čomu dostali prezývku "Dvojstováky".


Studénka #201 - 206

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaRok výrobySprevádzkovanieVyraďovaniePočet
1. Studénka "Dvojstovák" 201 – 206 1930 1931 1960. roky – 1970. roky* 6
Spolu: 1930   6
* Zachovalo sa historické vozidlo

Technické parametre

Dĺžka:10500 mm
Dĺžka so spriahadlami:10530 mm
Šírka:2300 mm
Výška:3310 mm
Počet dverí:4
Počet miest na sedenie:24
Počet miest na státie:38
Celkový počet miest:60
Pohotovostná hmotnosť:cca 14000 kg
Elektrická výzbroj:Siemens
Motor:Siemens D 612
Výkon motora:40 kW
Počet motorov:2
Celkový výkon:80 kW
Maximálna rýchlosť:40 km/h

Opis

Vozne boli na vtedajšiu dobu moderné električky, mali kožené sedadlá umiestnené priečne i pozdĺžne v usporiadaní do oddielov. Dva salóny vovnútri vozidla boli uzavreté dvojdielnymi posuvnými dverami, pričom aj nástupná plošinka sa dala uzavrieť skladacími dverami. Čelo dvojstovákov zložené z veľkého okna uprostred a dvoch malých s výklopnou hornou časťou po stranách sa použilo ako vzor pri stavbách a rekonštrukciách starších električiek v bratislavských dielňach. Vzorom sa na niekoľko rokov stali aj vo farebnom vyhotovení bratislavských električiek. Podľa ich sivo-modrého vyfarbenia začali natierať všetky vozne po opravách v prvej polovici 30-tych rokov.

Úpravy

Električky boli v druhej polovici 30-tych rokov prelakované do červeno-bieleho náteru. Pôvodný lýrový zberač nahradil do roku 1942 pantograf. Po dodávke vlečných vozňov SGP dostali vozne spriahadlá Compact. V priebehu 50-tych rokov boli vozne vybavené elektrickými smerovkami.
Rotačné ventilátory na streche boli ku koncu prevádzky vymenené za náporové vetráky po vzore električiek vlastnej stavby, skrátili sa aj manipulačné lávky na streche. Pri veľkých opravách sa zmenilo aj usporiadanie sedadiel na pozdĺžne a pri vozňoch #21 a 26 nahradili široké okenné stĺpiky s oblými rohmi za tenké. Významnejšou úpravou bolo aj zjednosmernenie vozňov vybratím výzbroje z jedného stanovišťa.

Vozne #21, 24 a 25 boli upravené na snehové pluhy, vozeň #23 sa upravil na prácu s rotačným odmetačom snehu.

Prevádzka

Motorové vozne boli slávnostne sprevádzkované 9. februára 1931. Električky pôvodne jazdili na linke A z Hlavnej stanice k Divadlu. Začiatkom roku 1943 boli prečíslované na #21 - 26. Do roku 1942 premávali samostatne, po roku 1942 aj s vlečnými vozňami až do polovice 60-tych rokov. Vozeň #25 však jazdil až do roku 1970. Električky #21, 23, 24, 25 a 26 boli po odstavení z premávky s cestujúcimi preradené medzi pracovné vozidlá a slúžili ako snehové pluhy a na údržbu koľajových tratí. Voz #26 v spojení s vlekom SGP #103 polieval a čistil trate i zastávky.

Vyraďovanie a likvidácia

Začiatkom šesťdesiatych rokov po požiari vyradili vozeň #22. Pracovné vozne #23, 25 a 26 vyradili v roku 1977. Voz #25 po vyradení odoslali do Technického múzea Brno, pre poškodenú skriňu ho však zošrotovali. Následne bol ako náhradný zaslaný do múzea vozeň #23, ktorý sa v depozite nachádza dodnes. Zvyšné vozne #21 a 24 boli vyradené v roku 1978 a zošrotované aj napriek snahe o ich záchranu.

Katalóg vozidiel

21 22 203 24 25 26

  • Počet nevyradených vozidiel: 0 (0%)
  • Počet vyradených vozidiel: 6 (100%)

Legenda

26vyradené vozidlo
203historické vozidlo

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.
201 21  
202 22  
203 23 203 
204 24  
205 25  
206 26  

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Login: Heslo:

🙂😃😁😂😅
😆😉😊😋😛
😎😗😍🤪🙃
😶😐😏🤔🤨
🙄😣😥😮😲
🙁😕😖😫😞
😭🤐😴😬😨
😱😵😠🤬🤑
😷🤒🤕🤮😇
🤓😈💀👽🤖
❗❓💗👍👎

K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.