Ikarus 283 #1512 bol po piatich rokoch oživený, umytý a zachytený ako čaká na návštevu z Poľska.
Login: Heslo:













K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.

Viko15.5.2017 22:10  +2#24 Re:
Reakcia na #23 od S499.1023:
Pokiaľ som dobre čítal (hádam áno, keďže tu mám niekoľko reakcií), tak sme sa bavili o tom, aký by bol ideálny výsledný stav #1512 ako historického vozidla, nie aké má nedostatky teraz ako odstavené vozidlo. Neviem, kde si nadobudol dojem, že treba pripomínať nerealizovanie úprav, keď tento fakt vyplýva z kontextu hneď na niekoľkých miestach.

V kocke - čo tým chcel básnik menom laminátka povedať?
S499.102315.5.2017 20:26  +1#23 Re:
Milé deti, pri kritickom hodnotení vzhľadu vozidla a jeho vhodnosti vám uniká jedna drobná vec - autobus je proste v poslednom prevádzkovom stave, v akom išiel von z pravidelného nasadenia, žiadne rekonštrukcie na ňom neboli vykonávané.
gejza15.5.2017 18:06 #22 Re:
"Mesto na to nemá peniaze, bez zahraničnej dotácie alebo silného sponzora to nikdy nebude možné. "

.... možno by stačilo, aby ten, kto manipuluje verejné obstarávanie obetoval časť provízie ....
Peter660715.5.2017 1:02 -2#21 Re:
Reakcia na #18 od Viko:
Obávam sa, že samotná hala k tomu, aby mohla byť sprístupnená verejnosti, potrebuje rekonštrukciu minimálne v hodnote jedného historičáku. Ak nechceš vydesiť potenciálnych návštevníkov. Počnúc osvetlením, cez premočené steny, až po kvalitné protipožiarne zabezpečenie. Mesto na to nemá peniaze, bez zahraničnej dotácie alebo silného sponzora to nikdy nebude možné. Lenže krasňanskej kindermafii niečo také nie je po chuti, lebo by bola nútená odstrániť svoje vlastné historické vozidlá.

mrkvakj: Rozhodne súhlasím s tým, že treba historické vozidlá prezentovať turistom. Nie som si však istý, či by takáto 5€ linka nebola stratová. Skôr by som to videl tak, že by to začali zahrňovať do svojich ponúk rôzne agentúry pre turistov (aj za mierne zníženú cenu). Napríklad ani tu https://www.visitbratislava.com/services/vyhliadkove-auticko-presporacik-oldtimer/ som nenašiel zmienku o historických vozidlách. Na stránke DPB tiež nie je poriadna propagácia a už vôbec nie v cudzom jazyku.

Príklad:
http://www.historickejizdy.cz/
400415.5.2017 0:27 -1 +3#20 Re:
Osobne si myslim, ze 1512 by mala zostat v tomto prevedeni. Rad by som videl 2881 opravenu, ale v najhorsiom pripade existuju tmavocervene 280ky v Prahe, Brne a v Kosiciach. 283ka v tomto natere a s BUSEckom nikde inde neexistuje.
Mike14.5.2017 19:26  +1#19 Re:
Reakcia na #15 od Viko:
1512 bola oživená z dôvodu, že sa upravili predpisy/legislatíva. A teda odvtedy platí (veľmi zjednodušene) princíp, ktorým sa riadia historické autobusy v DPB, že buď prejdu STK a EK vždy v rámci lehoty platnosti (prípadne prejdú na opakovaný termín), alebo sa dočasne odhlásia z evidencie a ŠPZ (teda EČV) sa odovzdajú na políciu.
Viko14.5.2017 18:42 #18 Re:
Reakcia na #16 od Peter6607:
To sme riešili už minule, že peniaze tiež nemusia byť beznádejné - už len keby DPB (príp. i iné mestské podniky) mohol dávať 2% sebe formou nejakého Múzea DPB o.z., tak by to pomohlo. Plus by to mohlo zvýšiť šancu získať nejakú tú dotáciu. Ja osobne som navrhoval sprístupniť zbierku turistom - na vstupnom by sa dalo niečo vyzbierať (krasňanská hala sa musí udržiavať v prevádzke tak či tak, jediné náklady budú na vyrobenie popiskov, propagáciu a cca dvoch brigádnikov). And then, súkromní sponzori a fyzické osoby, ale na to treba fungujúci DP, lebo mnohých určite odrádza tá čierna diera na financie a jej reputácia.
mrkvakj14.5.2017 17:56  +1#17 Re:
Reakcia na #16 od Peter6607:
Najvhodnejsim variantom, pre taketo veci, by podla mna bolo zriadit historicku linku, pre turistov s trasou:Jesenskeho (smer Kamenne.nam.) -Kamenne - Spitalska - Vazovova - Obchodna - Kapucinska - Nabrezie - Jesenskeho, vyclenit na nu napriklad 18+135, spravit k tomu odborny komentar (na sposob Vienna Ring Tram) a vyberat za to napr. 5€. To turisti daju. Myslim si, ze trasa je na historicke pamiatky roznej ery zaujimava, len ich treba najst.
Peter660714.5.2017 17:29 -2#16 Re:
Reakcia na #15 od Viko:
Určujúcim faktom sú, boli a budú peniaze. Nejedná sa len o samotnú rekonštrukciu ale aj o návratnosť investície, keďže DPB nemôže (a v dohľadnej budúcnosti rozhodne nebude) vykonávať plnohodnotnú múzejnú činnosť z čisto vlastných zdrojov. To znamená, že hoci by som s tebou rád súhlasil, nemám pocit, že toto je schodná cesta pre Bratislavu.
Viko14.5.2017 16:59 #15 Re:
Reakcia na #8 od Peter6607:
"Je na zamyslenie, či mať dva historické Ikarusy rady 200 v majetku DPB je vôbec reálne." - podľa mňa by snaha o to mala byť čo najväčšia. Jednak, ako je spomenuté, 280tok tu jazdilo vyše 700, jednak 283jky nikde inde na Slovensku nemali. A bohužiaľ, dopravné múzejníctvo u nás je v biednom stave. Ak si tie vozy nezachová najväčší dopravný podnik, tak to zaňho určite neurobí STM Košice, Múzeum dopravy ani nikto iný. A už či si zoskladáme historičák na kostre 2881 alebo exlevického dovezenca, či na 1512 pôjde len čo máme alebo sa obehajú tie sibírske tigre a podobné destinácie odpredaja, by mala byť len podružná otázka a nie určujúci fakt v rozhodovaní o zachovaniahodnosti.

Ak by sa vyberalo z dvoch TAMov, určite väčší zmysel pre DPB má kĺbák. K 232jkám sme sa dostali ako slepé kura k zrnu, keď Tepliciam došla trpezlivosť s krachujúcim Mariborom, kým 272ka tu má väčšiu tradíciu. Predstav si tú situáciu, že sa vystaví 3702 s komentárom, že tento máme vlastne len náhodou, ale keď si predstavíte podobný, len o polovicu dlhší a v inej schéme a s iným interiérom a s iným pohonom, tak taký sa tu cca v 15 kusoch zmotoval a ďalšie desiatky takmer vyrábali...


---
Akurát tu trocha zapadla tá moja zmienka, že minulý rok bola 1512 oživená. Či sú okolnosti tabu?
Peter660714.5.2017 15:25 -1#14 Re:
Reakcia na #13 od S499.1023:
Čo sa o sebe nedozviem? To sú cenné informácie, len pekne syp ďalej
S499.102314.5.2017 15:20  +2#13 Re:
Reakcia na #8 od Peter6607:
Hlavne, že by si chcel mať od každej série 15Tr historičák .
Peter660714.5.2017 15:13 #12 Re:
Reakcia na #11 od trolejbus6207:
Bratislavská klasika
trolejbus620714.5.2017 15:00 #11 Re:
Reakcia na #10 od Peter6607:
neviem, o akých votrelcoch v Káčerove točíš, tam majú prístup len vyvolení
Peter660714.5.2017 14:38 -2#10 Re:
Reakcia na #9 od trolejbus6207:
Keď sa zoženú na tie 2 Ikarusy peniaze, tak nie je problém. Ja tomu ale neverím, som realista. Neboj sa, dve 15 Tr / 15 TrM určite nebudú

O akom probléme s kapacitou hovoríš? O tých dvoch červených súkromných 15 Tr, ktoré stoja zavreté načierno v depozitári v Krasňanoch?
trolejbus620714.5.2017 14:22 #9 Re:
Reakcia na #8 od Peter6607:
Peťo, Ikarusov rady 200 tu jazdilo za celú históriu 782ks, prečo by nemohli byť zastúpené medzi historčákmi oba modely? Nezdá sa Ti to trošku nepomer, keď 15Tr/15TrM bolo dokopy 41ks(prenajatých iluminátov nerátam) a budeme mať dva historčáky(možno, keď budú prachy a Kremienok nájde na ne kapacity)
Peter660714.5.2017 13:51 -3#8 Re:
Reakcia na #6 od Viko:
Páči sa mi, že pri vyjadrovaní názorov používaš argumenty z vlastnej hlavy, preto si dovolím zareagovať.

"Moja pointa bola, že v stave, keď tu bude historická 283ka a 280ka, by sa žiadalo, aby boli odlišné."

Je na zamyslenie, či mať dva historické Ikarusy rady 200 v majetku DPB je vôbec reálne. Podľa mňa táto možnosť zanikla likvidáciou autobusu 4940.

Samotná vizuálna oprava do pôvodného stavu by nemusela byť nákladná, ale nie je veľmi rozumná, keďže ten autobus nie je vraj v tak dobrom stave, aby bola dostatočná a z dlhodobého hľadiska by sa tak zrejme nevyplatila. Ja si teda myslím, že zatiaľ by stačila nejaká drobná úprava (ako si spomenul) a o takých 5 rokov by mohol ísť na úplnú generálku do pôvodného stavu. Ikarus 283 je pomerne vzácny kus a bežnému človeku postačí, keď bude aspoň jedna stará červená harmonika. Bolo by dobré, keby s týmito Ikarusmi neskôr nastala nejaká spoločná dohoda medzi dopravákmi a spravilo sa všetko preto, aby sme mali aspoň jeden z týchto autobusov v reprezentatívnom stave.

"Skúsiš mi vysvetliť, prečo by to zrovna uňho bolo najvhodnejšie, resp. o čo vhodnejšie než pri Karosách či TAMoch?"

Podľa mňa bola rekonštrukcia kĺbového TAMu úplne zbytočná, keďže máme pekný sólo autobus, o ktorý je aj záujem a je oň celkom dobre postarané.
Sommelier14.5.2017 11:52 #7 Re:
Reakcia na #6 od Viko:
Imo je dobrý čas zamyslieť sa nad kúpou krátkeho a dlhého Soru, do premávky ich ani nepustiť, zakonzervovať a následne okolo 2030 sa len zaevidujú ako historičáky. Žiadne polemiky a kopce roboty okolo
Viko14.5.2017 0:49  +1#6 Re:
Reakcia na #5 od dyspozytor:
Skúsiš mi vysvetliť, prečo by to zrovna uňho bolo najvhodnejšie, resp. o čo vhodnejšie než pri Karosách či TAMoch?

Buse... vyzerá to odveci, ale je to dobové riešenie, ktoré nikde inde nebolo. Takže hodnotu má. Tak, ako sa do TAMu nezháňal Peled, ako električky nejazdia výhradne s dochovanými tabuľkami z roku dodania, ako sa na historických jazdách 435ky nebude používať dopyt, tak isto nie je dôvod na prehnané vyžadovanie originality na úkor vecí ani v tomto prípade.

Prebratá schéma z 435? Síce áno (s odchýlkami), ale je fakt, že sa proste v tej dobe prevzala na takmer všetko. 744ky ju napodobňovali, používala sa pri GO na 732, 280 aj 283, prvé plyňáky ju niesli tiež. Takže si stojím za tým, že v danom období sa pokladala za akúsi vizuálnu identitu DPB.

Moja pointa bola, že v stave, keď tu bude historická 283ka a 280ka, by sa žiadalo, aby boli odlišné. Lebo keď sa na DOD ukážu dve červenohnedovínovobodrové harmoniky, akurát jedna dlhšia s platňovými dverami, tak to ocení možno 1% návštevníkov, zatiaľ čo Ik283 po GO by názorne reprezentoval širšie obdobie histórie.

(Disclaimer: pripúšťam, že môžem mať deformované vnímanie tým, že som sa omnoho viac najazdil zgenerálkovanými ako pôvodnými).
dyspozytor13.5.2017 18:02 #5 Re:
Reakcia na #4 od Viko:
tiež nie som zástancom teórie, že historičák musí byť vždy v stave po dodaní, ale u Ikarusu 283 by to bolo najvhodnejšie. Už len to buse je tam jak päsť na oku. Pôvodne nebol inak červený, ale skôr nejaký odtieň hnedej... Navyše, o akom mestskom nátere tu hovoríme? To bola len prebratá schéma z IK. 435, nič viac...
Súhlasím ale, že na reko do stavu po dodaní, by bolo potrebné naozaj veľké úsilie (to som predsa písal už v pôvodnom zamyslení sa)...