Zavrieť

Porovnanie dĺžok osobného automobilu a trolejbusu

imhd.sk imhd.sk
  1. Galérie
  2. Update
  3. Netradičné pohľady na vozidlá MHD (4.7.2025) (3/11)
Stiahnuť materiál
Porovnanie dĺžok osobného automobilu a trolejbusu.
Príspevok:
Lokalita: Západný rad, zastávka Valašská
Dátum: 24.10.2024
Vozidlo: Škoda 30 Tr SOR #6004
Galéria: Škoda 30 Tr SOR
Netradičné pohľady na vozidlá MHD (4.7.2025)
Linka: 64
Autor: Ike
Počet zobrazení: 2228

Komentáre

Viac

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.

bobitwo

10.7.2025
#33 Ohodnotiť kladne 1 Ohodnotiť záporne 4
Reakcia na: mi.v #31:
1/ Košice majú v najširšom mieste cca 8km, podľa prieskumov, priemerná vzdialenosť v Košiciach do práce je 2,1km, ak využívajú MHD, je to 2,7km, Bratislava, ak nerátam Jarovce, Rusovce, Čunovo sa je okolo 15km. Priemerná cesta vzdialenosť do práce bola 5,8km, ale ak využívajú MHD, vzdialenosť sa naťahuje na 9km, čo musia prejsť, viac ako 65% ľudí to má ďalej ako 4km, bez ohľadu ako idú. Do Bratislavy v pracovné dni prichádza podľa rôznych prieskumov 200-250 tisíc ľudí za prácou, školou, kvôli úradom atď. Košice majú cca 230 tisíc obyvateľov a za pracou, školou atď tam denne prichádza cca 25 tisíc ľudí.
2/ keď sa už oháňaš %, že v tvojom okolí 80%, super, lebo všetci žijú na malej ploche a nemusia ďaleko cestovať. V Bratislave cca 1/3 pracujúcich ani v Bratislave nebýva, denne dochádza do práce z mimo BA. 50% mimobratislavských pracujúcich dochádza na vzdialenosť väčšiu ako 20km, z domu do práce. V tomto kontexte tvojich 80% je irelevantných, 100% ľudí v Trebišove nepotrebuje na cestu do práce auto, lebo najďalej to majú 1,5km. Je to relevantný údaj pre Bratislavu? Nie.
3/ takže každý boží deň mám stráviť cestou do a z práce niečo medzi 2-3 hodinami a ten čas mám využiť na online nakupovanie? Kontrolu mailov, ktoré nedostávam? Alebo čo iné mám robiť?
Odpovedať

mi.v

10.7.2025
#32 Ohodnotiť kladne Ohodnotiť záporne
Reakcia na: Miro #30:
To je v poriadku, že každý má tú hranicu niekde inde. Inak to vlastne ani nemôže byť. Skôr nie je v poriadku to, keď človek žije v ilúzii šetrenia svojich prostriedkov, tvrdí to ostaným (že takto sa dobre šetrí), ale nad skutočným šetrením buď nerozmýšľa vôbec, alebo to už má vždy zdôvodnené ako ten fajčiar, ktorý vlastne fajčí pre svoje zdravie. Takže ja podporujem, aby každý žil podľa seba a svojej situácie. Kritizujem len tie automaniacke zovšeobecňovania, že MHD ťahá vždy za kratší koniec. Je množstvo každodenných situácií, kedy je to úplne naopak a je dobré učiť sa ich vidieť. Čas, financie, mentálna energia, vnútorná flexibilita – všetko ide do plusu pri používaní MHD. Dlhodobé používanie auta človeka ohlupuje. A samozrejme, že mám za sebou aj obdobia dlhodobého používania auta bez ohľadu na to, či to pri tých cestách bolo treba. Takže niečo viem posúdiť aj podľa vlastného zúženého pohľadu z minulosti.
Odpovedať Príspevok bol upravený autorom.

mi.v

10.7.2025
#31 Ohodnotiť kladne Ohodnotiť záporne
Reakcia na: bobitwo #27:
Píšeš: "Ty argumentuješ sebou, že tebe to vychádza. Tak to vychádza aj ostatným." Lenže to tak vychádza nielen mne, ale možno 80% ľudí, s ktorými som sa rozprával. Možno patríš do 20% ľudí bývajúcich na zle dostupných miestach a to je v poriadku, že ako sa prepravuješ. Ale tvoja skúsenosť a skúsenosť tvojich susedov z toho zle dostupného miesta je zastúpená dosť málo. Robím si prieskum medzi ľuďmi už viac ako 10 rokov. Práveže ty píšeš podľa seba a nie ja, ktorý o tom debatujem skoro s každým – v tom argumentuješ nepoctivo. Ale o tom som ti už písal. Ako môžeš využiť čas, o tom ti teraz písať nebudem (možno neskôr), lebo si sa z toho vysmial a neviem, či to chceš oceniť alebo zase sa len vysmiať. A tak idem nateraz radšej robiť iné, lebo čas mi beží. Maj sa.
Odpovedať

Miro

10.7.2025
#30 Ohodnotiť kladne 1 Ohodnotiť záporne
Reakcia na: mi.v #29:
Otázka je, čo kto myslí pod pojmom "keď treba". Každý má tú hranicu niekde inde.
Odpovedať

mi.v

10.7.2025
#29 Ohodnotiť kladne 1 Ohodnotiť záporne 1
Reakcia na: Ike #25:
Podľa mňa veľmi dobre napísané. Inak poznám človeka, ktorý je pomerne chudobný a pravidelne si požičiava a pomaly spláca peniaze, ale cigariet sa nevzdá. Že cigarety pomáhajú jeho psychike. Takže vlastne fajčí pre zdravie 🙂

Tak je to aj s autozávislákmi, argumentačne to s nimi mnohokrát nejde, lebo keby používali kritické myslenie, už by neboli autozávisláci. Ja takisto idem autom vždy, keď treba. Každá potreba prepravy spustí krátke vyhodnotenie, ktorý spôsob sa použije. Ale ako uvádzate, niekomu je jasné, že "tak ako on" funguje 99,9% obyvateľov a keďže pri ceste v MHD sa nedá kosiť trávnik ani spať v posteli, tak nie je možné nič zmeniť 🙂
Odpovedať Príspevok bol upravený autorom.

bobitwo

10.7.2025
#28 Ohodnotiť kladne 1 Ohodnotiť záporne 1
Reakcia na: Ike #25:
Ten istý problém máš aj s fanatikmi z MHD. On býva v centre, má extrémne dobré spoje tak teda každý kto nechodí MHD je lenivá ošípaná, čo blokuje všetko svojím špinavým autom. Bez záujmu. Potom zvyčajne zistíš, že ten človek vlastne koľkokrát nikam nechodí, ak ho chceš vytiahnuť mimo jeho územia, ak sa niekam ide, je prvý čo sa pýta, kto ho zoberie autom a zvyčajne očakáva, že bude aj vyzdvihnutý.

To isté aj cyklofanatici. On ti vysvetľuje, ako vozí bicyklom deti do škôlky a potom ide do roboty. A potom zistíš, že to má do škôlky 500m a do roboty odtiaľ 800m. Super, gratulujem. Ale hej, bude presviedčať, že sa to tak dá, nie je problém, pritom žije v meste, čo má v najširšom mieste ledva 5km a on býva v centre. Ale hej, univerzálne riešenie všetci na biky a nebyť lenivý. Osobne poznám aj takých fanatikov.

Každý fanatický zástupca proste bude trvať na svojom, je to tak.

Máš potom ľudí, čo to berú prakticky. Kamoš kúpil byt v Galante, pritom pracuje v Bratislave (3 izbák za cenu garsónky). Keď sa ho pýtali, že prečo nechodí autom do práce (kúsok od ŽST Vinohrady), tak povedal, že si kúpil za 20€ bike a z domu tie 2 km na stanicu ide bikom, potom vlak a potom 15min pešo do práce. Časovo je to plus mínus rovnako ako autom. Firma sa po pár rokoch presťahovala do oblasti ako je Technické sklo v Bratislave. Odvtedy chodí autom, pretože VHD by mu to trvalo o 45 minút dlhšie ako autom. Je pre to lenivé hovädo? Nie. Proste sa zmenili podmienky a on sa prispôsobil. Na jeseň sa jeho firma sťahuje na neďaleko Kuchajdy. Už testoval novú trasu. Bike z domu, vlak na Vinohrady a MHD do firmy. Je to o 15 minút dlhšie ako autom, ale je to ochotný akceptovať. Uvidí ale, aká bude každodenná realita. Možno ostane pri aute nakoniec.
Odpovedať

bobitwo

10.7.2025
#27 Ohodnotiť kladne 1 Ohodnotiť záporne 2
Reakcia na: mi.v #26:
Ty argumentuješ sebou, že tebe to vychádza. Tak to vychádza aj ostatným. Ale v realite to tak nie je, ľudia bývajú na rôznych miestach, rôzna dostupnosť VHD, rôzny grafikon.

Ale prosím, poď si vyskúšať moje fungovanie. Ráno na 7:00 keď chodím, musím ísť 3 autobusmi a to si ešte nejaký ten km odkráčam pešo, lebo ak nie, cestujem o cca 15 minút dlhšie a cesta mi trvá 60-65 minút VHD.
Po obede som niekde medzi 75-85 minútami. Jediná možnosť sedieť je ráno v prvom buse. Inak všade kam prestupujem už je plno. Bikom to robím za 30-35 minút, autom by to bolo ráno do 20 minút, po obede cca 30-35 minút. Bike ma stojí 60-70 minút cestovania, MHD 135-150 minút cestovania denne. A to mám prácu 13km bikom, autom 14km a kombinácia MHD+pešo 20,5km. Keby som skrátil chôdzu, tak 23km a cestujem 150-165 minút denne. Skús mi ešte raz vysvetliť, kde pri aute som na cca 50-55 minútach cestovania, bikom som na 60-70 minútach cestovania a MHD na 135-150, resp. 150-165 minútach, že ako som tých 85-95, resp. 100-110 minút využil v MHD vo svoj prospech oproti autu. A je to denne.
Odpovedať Príspevok bol upravený autorom.

mi.v

10.7.2025
#26 Ohodnotiť kladne 1 Ohodnotiť záporne
Reakcia na: bobitwo #23:
No nič, aj tak sa dá ako píšete, ale vidím v tom dosť obrany statusu quo bez snahy o akúkoľvek reorganizáciu a racionalizáciu. Napríklad podľa vášho prispievania na imhd.sk, desiatky minút denne dáte len do diskusií. Ďalšia položka, ktorá by išla dať do fronty. V úvode príspevku ste potvrdili, že namiesto optimalizácie a zamyslenia radšej odpíšete nezmyselné kontrapríklady. (Predtým ste diskutovali dobre, teraz ste sa akoby opustili a zašli do myšlienkového sveta ako z pokec.sk.) A vyhnete sa započítaniu ďalších nákladov. Ktoré sa tu v diskusii objavili, ale na vašom radare je iba cena, aj to nie úplná. A všetko aplikované pre porovnanie s MHD, kde vo vozidle ste nútení podávať niečo ako horolezecký výkon, majúce pri preprave povačšine obsadené všetky ruky aj nohy aj hlavu. No tak jasné, máte to ťažké.
Ale tak každý si je strojcom svojho šťastia. Len častokrát takto vidím nadávať ľudí na svet a okolnosti a pritom medzi riadkami dokazujú, že čo i len máličko zmeniť svoje myslenie je to, čomu sa brána úplne najviac. No tak veľa zdaru, hoci neviem, či to pri tom vnútornom nastavení nejako pomôže. Dovidenia.
Odpovedať Príspevok bol upravený autorom.

Ike

10.7.2025
#25 Ohodnotiť kladne 4 Ohodnotiť záporne
Reakcia na: si #16:
Neber si to teraz osobne, ja tiež mám dve autá, ktoré nadmerne využívam, pri dvoch deťoch je to naozaj náročné byť bez auta, hoci keď sa dá, tak ideme MHD (je to pre nich väčšia zábava a môžem s nimi lepšie interagovať, ale nie napríklad dnes, keď má syn teplotu 39,6°C a ideme lekárke).

Ale tá argumentácia s ťažkými autíčkarmi má vždy jeden komický moment. Najprv príde protiargument na premisu, že deti v MHD neumrú, v duchu "nemôžeš interpolovať svoje nadpriemerne dobré podmienky na celú spoločnosť". Potom nasleduje taký všeobecný rant a potom nasleduje argument "aha, ja to mám takto, MHD využívať nemôžem a teraz to idem interpolovať na celú spoločnosť".

Čiže najprv sa dozviem, že žijem v lokalite s výnimočne dobrým spojením a nemôžem sa porovnávať s bežným človekom a potom príde argument, že protistrana cestuje denne z Čunova do Vajnor, alebo že žije práve na tom 1 % zastavaného územia Bratislavy, ktoré nie je obslúžené MHD a raz do mesiaca vezie na zadnej korbe SUV nasekané drevo do Lesoparku a z toho sa vyvodzujú závery, že takto funguje minimálne 99,9 % obyvateľov.
Odpovedať

bobitwo

10.7.2025
#24 Ohodnotiť kladne 1 Ohodnotiť záporne
Reakcia na: Viko #22:
Záleží hlavne, čo kupuješ... Ja si napríklad kupujem pivo v sklenených fľašiach, beriem vždy celú prepravku. Samozrejme môžem ísť s tou prepravkou MHD, alebo si môžem zakaždým kúpiť 2-3 pivá a zakaždým ich potom prázdne fľašky vrátiť, alebo proste raz za cca 2-4 týždne to prázdne hodím do auta a spravím väčší nákup, keď už idem autom. Bežne robím len drobné nákupy na pár dní dopredu, na čo mi stačí bežný ruksak.
Odpovedať

bobitwo

10.7.2025
#23 Ohodnotiť kladne 1 Ohodnotiť záporne 1
Reakcia na: mi.v #21:
1/ Väčšina ľudí nenakupuje online každý boží deň.
2/ na kontrolu platieb chciem mať kľud, nie že v MHD sa jednou rukou držím, aby som nespadol, v nej zároveň držím papier, čo kontrolujem, v druhej mám ruksak/tašku a zároveň musím sledovať, čo sa deje okolo. Doma to vybavím v kľude za PC za 10 minút a mám mesiac kľud.
3/ nie som workoholik aby som pracovné maily čítal mimo pracovnej doby. Ani ma za to neplatia.
4/ ak niekto niečo súrne potrebuje, tak zavolá, ak to nie je súrne, píše správu.

Gratulujem, že si šťastný človek, čo môže vždy sedieť vo VHD. Môžem spať vo VHD v posteli? Môžem tam jesť? Sprchovať sa? Súložiť? Hrať sa na PC? Variť? Upratovať? Dať si tam kávu s kamošmi? Zacvičiť si tam? Pozerať tam film v kine? Užívať si prechádzku? Ísť na futbal? Nie. Môžem tam maximálne tak štrikovať a robiť všetko, čo mi mobil dovolí robiť.

Inak je zaujímavé, že ty každý deň máš 2x27 minút, kde každý deň celý ten čas online nakupuješ? Kontroluješ účty? Kontroluješ maily a odpisuješ? Gratulujem ešte raz. To čo si opísal je vlastne zabíjanie voľného času, lebo nemáš čo robiť, tak si si vymyslel činnosti, čo nabotnali.

Výrazné zaťaženie rozpočtu? Fabiu 1. generácie s 1.4 MPI v dobrom stave kúpim do 1500€, LPG do toho dám za 800€. To auto ak sa nič fatálne nestane ďalších 5 rokov prežije celkové náklady na to auto ročne ma aj s poistením vyjdú, výmenou oleja atď, rátam tam aj nákupnú sumu auta deleno 5 rokov atď vyjdú do cca 800€/ročne, do práce to mám 6500km, v mojom prípade Rok má 231 pracovných dní cca (po odrátaní dovolenky), auto mi každý deň len pri dochádzaní do práce ušetrí 1,5h času čo je ročne 346,5h, pracovný mesiac má 168 hodín, ak by si nevedel, alebo presne 14,4375 dňa (24 hodín). Vlastne som zabudol odrátať cenu električenky v BA (nebudem sviňa a rátam s ročnou za 263€), teda auto ma stojí ročne na cestovaní do práce cca 537€. Čo je isto viac ako 263€ za ročnú električenku. Ušetrený čas by ma stál 1,55€/h. Už je len na každom, aby zhodnotil, či napríklad tých 1,55€ za každú ušetrenú hodinu som ochotný akceptovať a či mi to za to stojí. Samozrejme auto môžem využívať aj mimo cesty do práce, výlety, dovolenky atď. Keď ideme niekam 2 autom, tak už aj keby som nemal v tom aute LPG, tak podliezam náklady na VHD a o úspore času sa nemusíme baviť pri bežnom cestovaní po Slovensku a okolí, či nejakej dovolenke v Chorvátsku.

Takže vstupná hodnota auta je jedna vec, môžem si kúpiť auto za 100 tisíc €, ale aj za 1000€.

Môj príklad, keďže mám Excel a dávam si náklady na auto do neho. Renault Grand Espace IV 3.0 benzín s LPG ma ročne stojí 2500€ na nákladoch (najazdím okolo 30 tisíc km ročne, do práce chodím bikom). Auto mám 11 rokov už, vtedy som ho kúpil za 7 tisíc €. 1000€ stálo LPG do auta. Známy je tak trocha fanatik, porovnáva pri výletoch čas a náklady pri VHD, keď ideme na výlet. Takže mám zmapovaných cca 80% svojich trás. Výsledok ak zarátam k tomu aj cestu do práce, tak auto mi ročne ušetrí cca 600-650 hodín môjho času. Čo sa týka nákladov na dopravu VHD na tie výlety a do práce, tak tie by predstavovali viac ako 5000€. Samozrejme na výlety nechodím sám, zväčša ideme tým autom 5-6 ľudia, takže ak tých 2500€ predelím 5,5 človekom, a nerátam servis, len palivá+výmenu oleja, servis ten k tomu prirátam dodatočne, som na cca 1100€. Samozrejme, niektoré výlety by sa nekonali, lebo bez auta je komplikované sa tam dostať, či už že tam nejazdí poriadne VHD, alebo že autom to je 14 hodín a VHD cez 35 hodín, alebo že si nemôžem zobrať svoje potrebné vybavenie (plastové kajaky ti do autobusu nezoberú proste), alebo že cena dopravy je extrémne vysoká VHD.

Súhrn je teda taký, že ak máš správne auto, na správne činnosti, napriek vysokým nákladom na vlastnenie auta, dokážeš ročne ušetriť stovky hodín svojho času, ekonomicky byť v pluse, alebo aspoň ± náklady porovnateľné s VHD a navyše, nie si limitovaný pri cestách VHD grafikonom. Samozrejme, nie každému to výjde, záleží od toho, koľko stálo dané vozidlo.
Odpovedať

Viko

10.7.2025
#22 Ohodnotiť kladne Ohodnotiť záporne
Reakcia na: bobitwo #19:
Veď áno, ja tých ľudí pri automatoch vidím a nikdy tomu nerozumiem, lebo keď si po pár týždňoch spomeniem, že asi by som mal vrátiť zálohu, tak v špajze nájdem možno dve fľaše a tri plechovky, málokedy trhnem cez euro vratky - a to nežijem nejaký militantne ekologický život 😀 Ale veď fajn, ak niekomu robí radosť kupovať kopu obalov, potom ich doma sysliť, následne ich autom niekam viezť a stráviť desať minút ich hádzaním do stroja, tak proti gustu žiaden dišputát.
Odpovedať

mi.v

10.7.2025
#21 Ohodnotiť kladne 3 Ohodnotiť záporne 2
Reakcia na: bobitwo #20:
Veľa odpovedí od vás aj od ostatných, ale nikto si neuvedomil pointu – usudzujem podľa argumentácie. Veď predsa, keď počítam s prestojmi, mám frontu vecí pripravených na prestoje. Online nakupovanie, kontrolu platieb, čítanie mailov, odpisovanie ľuďom a 10 ďalších. Všetko to sú činnosti, ktoré môžem rovnako dobre robiť pri prestoji ako aj doma.

Ja som z oblasti Košíc a takých trás po meste, kde by som v MHD nemohol sedieť alebo stáť na dvoch nohách a ukrajovať z radu čakajúcich činností, je málo.
Často ukazovaný výpočet: autom door-to-door 23 minút, VHD 39 minút. Lenže tých 39 sa reálne počíta ako 12 minút, ostatný čas mám k dispozícii. Takže s VHD mám 27 minút na každej dennej jazde do práce a z práce. Denne oproti použitiu auta ušetrených cca 30 minút. Za týždeň 2,5 hodiny. Koľko dní dovolenky (nech 1 deň = 10 hodín) sa vojde do toho čísla ročne?

Ale pozor, ešte stále nikto nezareagoval nielen na čas zabitý v aute, ale aj na výrazné zaťaženie rodinného rozpočtu a vytváranie zápch. No a hlavne na vydanú energiu – v aute človek pracuje na šoférovaní, čo je zbytočná činnosť. Vo VHD človek pracuje pre seba alebo oddychuje.

To, čo píšete v poslednom odstavci beriem, ale to je bežná bieda života, že sa nestihne všetko. Tam sa ponúkajú aj iné riešenia ako používať auto. Napríklad znížiť si pracovný úväzok na menej hodín, pracovať niektoré dni z domu, nastaviť si týždeň na 4x10 hodín namiesto 5x8 atď. Nie vždy sa to dá, ale človek nemôže mať všetko. Ak dá 20% výplaty na benzín a k tomu 50 hodín mesačne na vedenie auta a kopec únavy zo šoférovania – a ešte si myslí, ako šetrím, tak to je podľa mňa práve ukážka absencie triezveho pohľadu na svoje zdroje.

K vašej reakcii som aj tak dal palec hore za úroveň príspevku a debaty.
Odpovedať Príspevok bol upravený autorom.

bobitwo

10.7.2025
#20 Ohodnotiť kladne 3 Ohodnotiť záporne 2
Reakcia na: mi.v #15:
V tomto nemáš úplne pravdu. To čo opisuješ sa dá použiť niekde pri diaľkových spojoch, kde sedíš, bus, vlak, aspoň 30 minút na zadku. Aj to tí ľudia nemôžu robiť všetko, čo by mohli robiť z pokoja domu, max tak čítať knihu, pozrieť si film, zahrať sa na mobile (doma sa možno ani nehrajú, lebo ich to nebaví a hrajú sa len preto, aby zabili čas vo VHD). V momente, keď musíš nastupovať, vystupovať, prestupovať, tlačíš sa tam v dave, musíš po očku sledovať kde si, aby si správne vystúpil, tak, musíš sledovať ľudí, aby si im spravil miesto ak chcú vystúpiť či nastúpiť atď, tak čokoľvek iné ako počúvanie hudby, či podcastov sa robiť nedá. To zvládaš aj ako šofér auta.

Takže áno, kamoška to tak má, sadne do SAD busu a vie, že najbližších 40 minút si môže čítať, či pozerať film. Má to ale také "drobné" ALE. Aby bola ráno na čas v robote, musí stihnúť jeden konkrétny spoj, aj to je v práci o 30 minút skôr ako má byť. Keby išla neskorším spojom, už 30 minút mešká. Po obede to isté. Na to aby stihla bus domov, musí z roboty vypadnúť najneskôr do 16:40 (končí o 16:30). Ak sa to nestane (môže ťa odchytiť šéf, kolega niečo potrebuje atď), tak nestíha svoj spoj a musí potom na zastávke hodinu čakať na ďalší. Mimochodom, posledný spoj jej odchádza domov niečo po 19tej, takže ak chce ísť do kina, s niekým si sadnúť atď, tak buď musí prísť autom, alebo alebo chytiť posledný vlak do Dunajskej Stredy o 23:03 , kam dorazí o polnoci predtým musí byť dohodnutá s manželom, či niektorým potomkom, aby ju tam čakal a zobral domov. Alebo aby pre ňu prišli do Bratislavy. Taxi z Dubajskej Stredy k ním na obec vychádza na 20-25€.

Tu nejde o to, že myslenie bolí, ale o čas. Keďže jazdí do práce VHD, musí vstávať o hodinu skôr, ako keby šla autom. Tú hodinu v posteli mohla mohla kľudne spať, alebo si dopriať ranný tréning z manželom. Samozrejme, to sa prejaví večer, lebo musí ísť o hodinu skôr spať. Bežný deň u nej vyzerá tak, že 5:45 budíček, aby 6:15 stihla bus do BA a 7:30 bola v práci, kde začína o 8:00. 16:30 musí utekať z roboty, aby 16:50 stihla bus a 18:00 bola doma. A to nikde nebola nakupovať ani chlieb. Ak potrebuje nakúpiť, tak príchod po 19tej. O 21:30 ide spať. Samozrejme, pred 21:30 ešte musí stíhať svoju hygienu, dať prať, bežné domáce práce a chcela by stráviť čas aj s manželom. Ak by išla autom, budíček 6:45, aby 7:45 bola v práci, z práce odchod 16:30 a 17:15 je doma. Tým že vstávala 6:45, tak môže ísť večer spať o 22:30. Zrazu má teda po práci cca 5 hodín času na to, aby spravila domáce práce, venovala sa manželovi, mohli si dať nejakú aktivitu (bike, prechádzka, zacvičiť si, pozrieť si spolu film atď) a to ešte medzitým aj stihla nakúpiť vs išla VHD, kde si môže max tak čítať a pozerať filmy , zahrať si nejakú hru na mobile, ale po práci má na domáce práce a manžela 2,5-3,5h a na nejaké bicykle atď veľa času nemajú. Ale hej, podľa teba stratila 2h svojho času, že išla autom a nie VHD. V realite stratila 2-3 hodiny svojho času, ktorý mohla stráviť kvalitnejšie za možnosť si prečítať knihu, či pozrieť film (ktorý si mohla pozrieť spolu s manželom napríklad).
Odpovedať

bobitwo

10.7.2025
#19 Ohodnotiť kladne 2 Ohodnotiť záporne
Reakcia na: Viko #18:
Pivá, minerálky, sladené nápoje atď... Choď sa pozrieť k automatom, zriedka vidíš človeka, čo príde a donesie do 10 kusov niečoho. Väčšina ľudí to nahádže do veľkej igelitky, či sakla a keď sa to naplní, tak to berú.
Odpovedať

Viko

10.7.2025
#18 Ohodnotiť kladne Ohodnotiť záporne 4
Reakcia na: si #16:
Čo pije bežná slovenská domácnosť, že furt má plné vrecia prázdnych PET fliaš?
Odpovedať

mi.v

10.7.2025
#17 Ohodnotiť kladne 1 Ohodnotiť záporne 4
Reakcia na: si #16:
Áno, dá sa bývať na mieste s nešťastným spojením (vždy plné spoje) a vtedy to platí. Ale žiaľ, podľa môjho dlhodobého prieskumu, len malý podiel ľudí z celku má práve tento problém. Mnohí nevedia veci riešiť efektívne ani vtedy, keď majú VHD poloprázdnu a dostatok obstojných dopravných spojení. Myseľ je nepripravená na tie veci, o ktorých som písal a nevedia ani nechcú si to zorganizovať efektívnejšie. Radšej vyhodia z rodinného rozpočtu 150-200€ mesačne na palivo a 30 hodín mesačne viac zabitého času. Zdržujú ich dopravné zápchy a zároveň tie zápchy vytvárajú. A tvrdia, že tak je to všetko lepšíe, s autom, so všetkými tými stratami. Mne osobne môže byť jedno, že niekto mrhá svojimi osobnými zdrojmi. Ja len tvrdím, že v tomto sa prejavuje čiastočná degenerácia spoločnosti spôsobená blahobytom. Blahobyt je zrejmý z toho, že súčasná situácia nemotivuje ľudí šetriť – svoj čas, svoje peniaze, spoločný verejný priestor ciest. Bez rozmyslenia míňajú čas, peniaze i priestor verejných priestranstiev určený na dopravu.
Odpovedať Príspevok bol upravený autorom.

si

9.7.2025
#16 Ohodnotiť kladne 4 Ohodnotiť záporne
Reakcia na: mi.v #15:
" Radšej denne v aute zabiť o hodinu viac voči MHD, ale nemusím toľko rozmýšľať! "
nuz, len akosi realita je opacna, o tu hodinu viac na ceste v tomto meste stravis casto prave ked pouzijes VHD; ta je totiz konkurencieschopna pri sucasnej sieti liniek a zastavok viac-menej len ak cestujes medzi centrom a periferiou po niektorej radiale, tangencialne spojenia su vacsinou cista zufalost....

a tlakova flasa je len taky trosku rozmernejsi a hmotnejsi priklad (ale aj taky nehmotnejsi - vratne PET flase v pytli su vzhladom na svoj rozmer kedze ich nesmiess zmackat dost otravne 😃 )

PS: jedna osoba v aute.... rano pri konci svojej cesty a popoludni na jej zaciatku ma v nom naozaj uvidis sameho, na opacnom konci cesty (kam sa ale Ty nemas preco ist pozriet) v tom istom aute bude (okrem rozneho nakladu) obvykle 3-5 hlav

PS2: zmysluplne vyuzitie casu vo VHD kde stojis na jednej nohe a aj to nie svojej velmi jednoduche nie je (byvam na radiale s L3, kde to ze to nepobera substrat zo zastavok pocas spiciek nie je ziadna vynimocnost)

PS3: moje auta 95% stojaceho casu sa nachadzaju na pozemkoch ku ktorym mam LV alebo patria sukromnym vlastnikom s ktorymi som na takomto ich vyuziti dohodnuty) a tych mozno 5% je prave cas ked na presun pouzijem VHD a auto iba ako priblizovadlo k zastavke; vo chvili ked zavadzanie parkovacej dane dospeje do oblasti kde "presadam" na elektricku tak moja motivacia k vyuzitiu VHD pojde k bodu mrazu.....
Odpovedať Príspevok bol upravený autorom.

mi.v

9.7.2025
#15 Ohodnotiť kladne 3 Ohodnotiť záporne 1
Reakcia na: si #14:
Väčší problém je používanie auta vtedy, keď to nie je potrebné. "Fľašu" idem vymeniť raz za týždeň, nákup raz za týždeň, čo ostatné dni? Pohľad na cestu ukazuje 80% áut s jedným cestujúcim. Možno idú práve meniť LPG fľašu alebo na ten nákup. 🙂

K reakcii #12: Problém porovnávania IAD vs. VHD je, že počas vedenia vozidla nemôžeš nič robiť a všetok čas sa odpisuje ako stratený. Čas vo VHD má človek pre seba, aby tam mohol robiť aspoň obmedzený okruh aktivít. Keď ich má vopred pripravené, čas využije naplno ako svoj čas. A tak zrazu zistí, že vďaka VHD má svojho času napríklad o hodinu denne viac ako pri ceste autom. Ale toto je spôsob nazerania, ktorý si autíčkári zakazujú. Lebo nepoužívajú auto preto, aby ušetrili čas, ale preto, že si odvykli organizovať si deň, lebo myslenie bolí. Radšej denne v aute zabiť o hodinu viac voči MHD, ale nemusím toľko rozmýšľať! Toto degeneratívne správanie je podľa mňa hlavný problém používateľov áut. Vie, že vo VHD čas ušetrí, ale na zváženie tej úspory nechce ani pomyslieť.
Odpovedať Príspevok bol upravený autorom.

si

9.7.2025
#14 Ohodnotiť kladne 10 Ohodnotiť záporne
Reakcia na: Ike #11:
ludia si kupuju auta aby sa mohli prepravit vtedy kedy to prave potrebuju a tam kam to prave potrebuju, a nemuseli svoj program striktne prisposobovat ponuke spojov VHD...

PS: auto aj ked niekde na pohlad len zavadzia, moze kludne ukryvat veci ktore ten clovek potrebuje dakedy v priebehu dna.... bezne napriklad ked potrebujem vymenit prazdnu tlakovu falsu za plnu, tak tu prazdnu (ktora bez svojej naplne vazi okolo 13-14kg) hodim do auta a cestou z prace sa zastavim ju vymenit.... skus to absolvovat bez auta....
a ano, ked som zil u rodicov, nemal som vlastnu rodinu a nemusel som zabezpecovat chod domacnosti, tak sa mi lahko kecalo ako maju vsetcia pouzivat VHD a nie auta, avsak ked je zabezpecenie domaceho fungovania na mne, som za to auta rad, pretoze vybavit a odnosit vsetko len za pomoci vhd by ma stalo mnozstvo casu a sil navyse (a nezostali by potom na nieco ine)
Odpovedať