Na mieste nehody #2851 s autom uviazla celá výprava linky 64, trolejbusy boli nahradené autobusmi.
Login: Heslo:

🙂😃😁😂😅
😆😉😊😋😛
😎😗😍🤪🙃
😶😐😏🤔🤨
🙄😣😥😮😲
🙁😕😖😫😞
😭🤐😴😬😨
😱😵😠🤬🤑
😷🤒🤕🤮😇
🤓😈💀👽🤖
❗❓💗👍👎

K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.

S499.102325.7.2019 9:06 -1 +1#31 Re:
Reakcia na #26 od Ike:
Nemáš pocit, že v snahe neprehrať tento "súboj" už neguješ sám seba?
S499.102324.7.2019 23:20 -1#30 Re:
Reakcia na #27 od 810zssk:
Sochi? Kristepane!
810zssk24.7.2019 22:49 -1#29 Re:
Reakcia na #28 od Ike:
No zrejme nemam, lebo som to pochopil presne v tom zmysle v ktorom su potom moje reakcie.

Mne by v podstate uplne stacil zdroj toho tvojho tvrdenia. Lebo v zivote som o tom nepocul a to som sa v tomto kedysi dost rypal. A ani to nedava logiku. Keby som to videl niekde potvrdene tak sa viem pohnut dalej 🙂
Ike24.7.2019 21:54 -1#28 Re:
Reakcia na #27 od 810zssk:
Máš dosť vysoké IQ na to, aby si pochopil, ako som to myslel. Sme riadne off topic. Pekný večer.
810zssk24.7.2019 21:48 -1 +1#27 Re:
Reakcia na #26 od Ike:
"Zodpovední dopravcovia pridelujú šichty tak, aby aspoň jeden pilot letisko poznal."
Zdroj? A co znamena "poznat" letisko? Lebo to je moja pointa. Narosterovat to tak aby tam bol niekto kto "tam niekedy bol" sa do istej miery da. Ale velki dopravcovia bezne lietaju na desiatky letisk (v ramci jednej letky). Nie je mozne aby pilot kazde jedno z letisk na ktore lieta dobre poznal - to ze tam niekedy v minulosti letel neznamena ze ma nejake rozsiahle znalosti tej lokality.

Nehovoriac o chartroch ktore mozu byt kdekolvek - su napr. British Airways "nezodpovedny dopravca" ked svojho casu viezli kralovnu na turne po dalekom vychode Concordom ktoreho piloti tamojsie letiska nepoznali (lebo Concorde tam bezne nikdy nelietal)? Su aerolinky co vozili svoje timy na olympiadu do Sochi nezodpovedne, lebo ich piloti tam nikdy predtym neleteli? Je kazda aerolinka otvarajuca novu destinaciu nezodpovedna lebo proste na zaciatku nema pilotov co to letisko poznaju?
Ike24.7.2019 21:31 -2#26 Re:
Reakcia na #23 od 810zssk:
Dávaš sem extrémne prípady aby si z diskusie vyšiel pozitívne a mne vkladáš do úst veci, ktoré som nepovedal.

A keď nastane kritická situácia potom sa budeš modliť, aby pilot lovil v pamäti a zužitkoval svoje skúsenosti. Či si myslíš, že zázrak na Hudson River by nastal, keby tam leteli dvaja piloti síce poznajúci približovacie tabuľky relevantných letísk ale nepoznajúci rieku Hudson? Alebo Transat 236, ktorému odišli nad Atlantikom oba motory naraz a piloti vedeli, že majú pristáť na Azoroch?

Zodpovední dopravcovia pridelujú šichty tak, aby aspoň jeden pilot letisko poznal. Bodka. Ak sa to samozrejme dá.

To, že si ty nevieš predstaviť pridanú hodnotu, keď okolie znajúci pilot vysvetľuje z hľadiska lokality nováčikovi, na čo si ma dať pozor, je irelevantné.

A saomzrejme, že pristátie je bezpečné aj pri oboch neznalých. Moderné lietadlá vedia letieť (v režime VNAV) bez toho, aby pomaly pilot držal baranidlo. Len keď nastane kritická situácia riziko nehody je väčšie.
Ike24.7.2019 21:16 -1#25 Re:
Reakcia na #24 od S499.1023:
Rozumiem, ale nerovná sa zlý pilot neskúsenému? Najmä ak mal problémy s pristávaním? Je to ako mať zlého inštruktora v autoškole. Tiež to potom môže vyzerať, že jazdia dvaja začiatočníci.
S499.102324.7.2019 18:03 -1 +2#24 Re:
Reakcia na #18 od Ike:
Ja neviem, mám copy/paste znova? Although both pilots were based in Zürich[5] and the CVR picks up Lutz's query to Löhrer about Löhrer's familiarity with "the 28 approach", which Löhrer confirmed he had.

Problém NEBOL v tom ,že by to pilot nepoznal, problém bol v tom, že to nebol dobrý pilot: The report revealed that the pilot had failed to perform correct navigation and landing procedures on previous occasions, but no action had been taken by the airline to remove him from transporting passengers
810zssk24.7.2019 16:55 -1#23 Re:
Reakcia na #22 od Ike:
Snazim sa povedat ze ak pilot lieta na 60 letisk a na niektore z nich leti 3 krat za rok, tak neexistuje aby na kazde z tych 60 letisk mal podrobne znalosti ktore mu umoznia nenarazit do terenu. A keby sme sa spoliehali na pilotovu miestnu znalost tak by som fakt bal lietat. Nastastie sa to riesi inak a pilot moze uplne bezpecne letiet na letisko kde nikdy predtym nebol.
Ike24.7.2019 16:51 -1#22 Re:
Reakcia na #21 od 810zssk:
Pýtam sa, či poznáš skúsenosti všetkých pilotov. Podľa mňa nie. Rovnako nevieš ani to, či registrujú Karpaty alebo nie.

Landmarky však pri pilotovani piloti registrujú. Napr. Pri pristavani na bts rwy 22 sa orientuje (aj, ak je visual approach) na zjednodušenie aj podľa seneckej sypky.
810zssk24.7.2019 16:19 -1#21 Re:
Reakcia na #20 od Ike:
Ja netvrdim ze je vela letisk "kde by nikto nebol" ale ze jeden konkretny pilot velkej spolocnosti lieta na desiatky letisk a teda je uplne nezmyselne domnievat sa ze vsade "kde niekedy bol" pozna miestne pomery. To ze raz za 3 mesiace si rosterovany BTS neznamena ze z hlavy tusis kde su tam Karpaty (alebo ze tam vobec su).

Tym otazkam na lizing vobec nerozumiem, o lizingu som pisal pri Travel Service, tam islo o ACMI prenajom, cize wet lease, a nepriamo poznam ludi co to robili (ceske posadky).
Ike24.7.2019 16:04 -1#20 Re:
Reakcia na #19 od 810zssk:
Nie, to netvrdím. Zase fabulujes. Tvrdím je to súčasť stress mitigation stratégie, ktorú seriózne spoločnosti uplatňujú.

A ty poznáš skúsenosti všetkých pilotov RYR? Aj podmienky lízingu lietadiel? Vieš čo bol wet alebo dry?

V priemere absolvuje posadka 4 lety denne. Tých letísk zase nie je extrémne veľa, kde by nikto nebol.
810zssk24.7.2019 14:38 -1 +1#19 Re:
Reakcia na #18 od Ike:
Naozaj mas predstavu ze nejaky pilot Ryanairu bazovany v Barcelone ktory raz za stvrt roka leti na BTS z hlavy pozna okolity teren a to by mu umoznilo zabranit eventuelnemu narazu do Karpat? 🙂 To neni jak nebohe Danube Wings s ich 5 destinaciami, bezny pilot lieta pravidelne do desiatok az stoviek destinacii. O chartroch a roznych ACMI prenajmoch ani nehovorim. Napr. ked Finnair viezol hokejistov z MS, tak tiez tam nemali pilotov co poznali BTS. Ked Travel Service lietal ACMI pre nejaku izraelsku aerolinku tak to (z podstaty ACMI) lietali ich piloti, ktori samozrejme nepoznaju milion malych letisk v regione.. a tak dalej.

Letecka doprava sa nemoze spoliehat na to ze pilot snad z hlavy pozna okolie. Na prevenciu narazu do terenu su uplne ine nastroje.
Ike24.7.2019 14:25 -1#18 Re:
Reakcia na #17 od S499.1023:
Áno, ale tak, keby druhý pilot, ktorý nemal nalietané nič, mal aspoň predstavu o okolí cyrišského letiska, nemuseli zahučať v tom Bassersdorfskom kopci.

Ten pilot mi pripomína môjho suseda. Má 68 rokov, jazdí denne odkedy ho poznám (t.j. asi od 5. roku) a jazdiť a parkovať nevie.

(p.s. mínuska nie je odomňa)
S499.102324.7.2019 13:44 -2#17 Re:
Reakcia na #15 od Ike:
Tak hneď k prvému a bez veľkého hľadania, len z Wiki:
- Lutz was an extremely experienced pilot with more than 19,500 flight hours.
- Although both pilots were based in Zürich[5] and the CVR picks up Lutz's query to Löhrer about Löhrer's familiarity with "the 28 approach", which Löhrer confirmed he had
- The report revealed that the pilot had failed to perform correct navigation and landing procedures on previous occasions, but no action had been taken by the airline to remove him from transporting passengers

Tkaže to celé svedčí o tom, že k nehode došlo NIE pre neznalosť ale pre rutinérstvo, presne ako som písal.
Ike24.7.2019 13:40 -1 +2#16 Re:
Reakcia na #13 od 810zssk:
Ty si si krásne vykonštruoval premisy, ktoré si mi vložil do úst a následne znegoval. Slamený panák ako vyšitý.

Ja síce nie som pilot, ale mám asi 300 letových hodín v sieti IVAO na B737 a tiež som absolvoval 7 hodín v simulátori B737, takže nejaké pristátia (a minimálne znalosť postupov mám za sebou)

ILS ti funguje len keď si zarovnaný s dráhou, dovtedy letíš na autopilota aj v hmle podľa toho aký máš kurz, resp. ak máš nastavený LNAV (2D trajektória) alebo VNAV (3D trajektória) režim.

tiež existuje čosi ako VOR/DME priblíženie čo je vlastne nepresné 2D navádzanie k letisku (laicky povedané ILS bez pristávacej roviny).

Znalosť letiska a jeho okolia v príapade, že si v oblakoch a neletíš LNAV/VNAV je určite výhodou. Ak vieš, že severne od letiska sú hory s výškou 4000 ft a ty letíš 2500 ft a máš kurz 010 a stratil si orientáciu, tak jedno vieš iste, stočíš to na inú svetovú stranu.

Pristávacie tabuľky asi poznáš. Ja som v rámci IVAO (keďže je tam real-time komunikácia tak aj lietanie je real-time) lietal len Budapešť - Bratislava - Viedeň a tie letiská aj pristávacie tabuľky som dobre poznal. Napriek tomu ak mi maďarský dispečer v leteckej angličtine so silným maďarským akcentom povedal, že mám letieť priamo na kótu bravo papa 1756, tak mi chvíľku trvalo v tabuľkách zorientovať sa. Minimálne som ale mal predstavu, kde nad letiskom som, kým som študoval tabuľky.

Inak tu ich máš.
http://vau.aero/navdb/chart/LHBP.pdf

A nie, netvrdím, že piltoi letia vždy vizuálne. Ale minimálne na letisko, kam letia 125. krát, tak vedia naspamäť frekvenciu jednotlových ATC, vedia naspamäť waipoiny, vedia naspamäť frekvenciu VOR/DME alebo ILS a to celé prispieva k pohode počas letu.

A cieľom medzinárodného letectva je stres eliminovať. Samozrejme to nie je riešením opačného problému, keď sú piloti moc cocky (ako pred 2 dňami vydaná správa z preletenia rwy v pardubiciach, kde kapitán podcenil zadný vietor a mokrú dráhu hoci copilot ho upozorňoval). Ale od toho sa to volá cockpit.
Ike24.7.2019 13:26 -1#15 Re:
Reakcia na #12 od S499.1023:
Nikdy to nie je jediná príčina, ale znalosť pomerov by minimálne zachránila lety:

- Crossair 3597; 24.11.2001
- Ruský predvádzcí Superjet; 9.5.2012
- Air China 129; 15.4.2002
- Pakistan International Airlines 268; 28.9.1992

+ Asiana Airlines 214, kde síce bol jeden pilot skúsený, ale druhý, ktorý bol pilot letiaci, bol v strese, lebo v SF pristával prvýkrát a v hustej premávke.

dupe24.7.2019 11:19  +1#14 Re:
Reakcia na #11 od Ike:
Tak povedzme si ze aj na zeleznici je potrebne poznanie trate, napriek tomu ze ma rusnovodic k dispozicii CP / rozkaz so vsetkymi mimoriadnostami a na trati su platne navesti.
Aj v podmienkach dopravnych podnikov existuje zacvik kvoli poznaniu liniek a pritom beznemu kamionakovi staci navigacia.

Stava sa ze pilot, ktory nepozna dane letisko, potom na letisku zabludi, napriek znaceniu a mapam. Pri letoch do Ruska platilo (mozno aj plati), ze lepsia je komunikacia v rustine a udaje piloti dostavali metrickej sustave a museli prepocitavat. O letectvo sa specialne nezaujimam, ale viem ze letiska su v roznych kategoriach (dlzka drahy, vybavenie letiska, okolite pohoria, nadmorska vyska, rezim prevadzky). Rovnako aj lietadla su v roznych kategoriach podla namontovanej (funkcnej) vybavy, aj ked dnes v beznych komercnych aerolinkach to uz nehra rolu. Samozrejme zalezi od aktualneho pocasia (vietor, sneh, dazd, hmla, prilis vysoka teplota).

V krizovej situacii si pilot radsej vyberie drahu ktoru pozna, nez letiet na nezname letisko, vid Klzák z Gimli. https://www.ceskatelevize.cz/porady/10158090296-letecke-katastrofy/209382545080020-kluzak-z-gimli/
810zssk24.7.2019 11:19 #13 Re:
Reakcia na #11 od Ike:
Sorry, ale takto to jednoducho nefunguje. Na to aby nenarazili do terenu maju charts + dalsie pomocky a nie pilota co na tom letisku pristava raz za 3 mesiace, pomedzi 50 inymi letiskami na ktore lieta a vdaka tomu si zazracne pamata kazdy kopec ktory tam je. Na drahu ta v pripade oblacnosti naviguje ILS, nie to ze si pamatas kde je. Ani si neviem predstavit ako by to malo fungovat - ak je oblacnost a teda pilot vizualne nevie kde je, tak ako zisti svoju polohu voci drahe bez pristrojov?
S499.102324.7.2019 10:36 #12 Re:
Reakcia na #11 od Ike:
Mohol by si nejaké konkrétne prípady? Ja mám totiž presne opačný pocit, že väčšina CFIT-ov je napak spôsobená rutinérstvom.

Galérievyhľadávanie (10/10)