Nosná linka 95 je na vedľajšej „koľaji“

Magistrát od januára 2009 uzatvoril Starý most pre inú dopravu ako MHD. Tým došlo k výraznej preferencii aj v prípade nosnej petržalskej linky 95. Tá bola až do septembra 2008 najčastejšie premávajúcou linkou v rannej špičke v Bratislave. Aj v súčasnosti však patrí táto linka medzi tie s najlepšími intervalmi – v špičkách pracovných dní jazdia autobusy každé štyri minúty, cez deň každých 7-8 minút a skoro ráno a večer raz za 10 minút.

Ak budeme analyzovať križovatky, cez ktoré linka 95 prechádza, dostaneme neradostné zistenie. Napriek tomu, že sa jedná o nosnú linku, prednosti v jazde tomu nenasvedčujú:
  • Štúrova – Dobrovičova: pri výjazde z obratiska je nutné dať prednosť v jazde, avšak iba električkám, nakoľko až po križovatku Šafárikovo nám. je vytvorený vľavo od trate vyhradený jazdný pruh pre MHD.
  • Šafárikovo nám: pri prejazde cez križovatku je autobus na vedľajšej ceste, križovatka je riadená svetelnou signalizáciou bez preferencie MHD. Na hlavnej ceste je neporovnateľne intenzívnejšia premávka.
  • Jantárová cesta – Viedenská cesta: Linka 95 (a 78) je na hlavnej, linka 50 pri jazde smerom na Starý most na vedľajšej.
  • Jantárová cesta – Krasovského: Linky 95 (a 78) je po novom na vedľajšej ceste v smere z centra. Prednosť v jazde bola zmenená po uzatvorení Starého mosta, pričom počet ľudí využívajúcich individuálnu automobilovú dopravu je podstatne nižší ako počet ľudí jazdiacich MHD. Tí však musia dávať prednosť jednotlivcom. Podobne bola v minulosti vyriešená aj neďaleká križovatke, kde je na trase linky 50 umiestnená značka Stop.
  • Jantárová cesta – Bosákova: Linka 95 je na hlavnej v oboch smeroch; križovatka je riadená svetelnou signalizáciou bez preferencie MHD.
  • Jantárová cesta – Rusovská cesta: Linka 95 v smere na Nám. hraničiarov musí dávať dvojnásobnú prednosť autám prechádzajúcim po Rusovskej ceste. V opačnom smere dávajú autobusy prednosť jedenkrát.
  • Nám. hraničiarov: Prechod cez komunikáciu je riadený svetelnou signalizáciou bez preferencie MHD.
  • Nám. hraničiarov – Osuského: V oboch smeroch autobusy linky 95 dávajú prednosť vozidlám prichádzajúcim od Furdekovej ulice. Križovatka je riadená svetelnou signalizáciou bez preferencie MHD. Na križovatke troch ulíc a námestia premávajú linky 68 83 88 92 95 96 192 196.
  • Osuského – Hrobákova: Prechod cez komunikáciu je riadený svetelnou signalizáciou bez preferencie MHD.
  • Osuského – Romanova: Linka 95 je v oboch smeroch na hlavnej ceste.
  • Romanova – Kutlíkova: Autobusy obojsmerne dávajú prednosť vozidlám prichádzajúcim od Starohájskej ulice. Križovatka je riadená svetelnou signalizáciou bez preferencie nosných liniek MHD, linka 83 vychádzajúca z obratiska dostáva prednosť pred autami prechádzajúcimi Kutlíkovou ulicou.
  • Kutlíkova – Jantárová cesta: V oboch smeroch autobusy linky 95 dávajú prednosť vozidlám prichádzajúcim od Pajštúnskej ulice.
  • Jantárová cesta – Šintavská: V smere na Vyšehradskú sú vodiči linky 95 povinní dať predosť vozidlám prichádzajúcim od Šintavskej ulice, v smere do centra vozidlám prichádzajúcim zo všetkých smerov.
  • Jantárová cesta – Znievska: Obojsmerne vodiči dávajú prednosť vozidlám vychádzajúcim zo Znievskej ulice doľava na Jantárovú cestu. V smere na Vyšehradskú dávajú autobusy linky 95 (a 92, 192) prednosť aj vozidlám odbočujúcim v smere Lúčanka – Znievska. Po hlavnej ceste premávajú linky 59 98 a 99.
  • Jantárová cesta – Betliarska: V smere do centra linka 95 musí dať prednosť vozidlám odbočujúcim do/z Betliarskej ulice.
  • Obratisko Vyšehradská: Z pochopiteľných dôvodov je pri vjazde i výjazde z priestorov obratiska nutné dávať prednosť vozidlám na Vyšehradskej ulici.


Zhrnutím týchto faktov možno konštatovať, že žiadna svetelná križovatka na trase nie je vybavená preferenciou nosnej linky 95. Z desiatich neriadených križovatiek (križovatky Jantárovej cesty s Rusovskou cestou a Znievskou ulicou sú započítané vzhľadom na ich tvar dvakrát; obratiská započítané neboli) v smere do Petržalky musí dávať deväťdesiatpäťka prednosť 7-krát, v smere do centra 5-krát. Na celej trase tak musia autobusy linky 95 dávať prednosť v 60% prípadov.

Riešením situácie by mohlo byť v prvom rade uskutočnenie prieskumu na problematických križovatkách s cieľom zistiť počty vozidiel jazdiacich v jednotlivých smeroch a zároveň aj počty cestujúcich vo vozidlách. Následne by bolo možné určiť, ktoré smery by bolo najvýhodnejšie určiť ako hlavné. Na vybraných svetelných križovatkách by bolo žiaduce začať so zavádzaním preferencie MHD po vzore nielen miest západnej Európy, ale napríklad aj Českej republiky. Preferovanie linky 95 by nepomohlo len zvýšiť cestovnú rýchlosť do centra, ale zároveň by zvýšilo komfort pre cestujúcich v súčasnosti znepríjemňovaný neustálym brzdením a rozbiehaním vozidiel, a z rovnakého dôvodu aj znížiť prevádzkové náklady dopravného podniku.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.