Výluka MHD na Rádiovej ulici (od 27.10.2025)

Výstavba a modernizácia trolejbusovej trate na Trnávke dočasne presmeruje niektoré linky.

Pre modernizáciu trolejbusovej trate na Rádiovej ulici bude od 27. októbra 2025 dočasne vylúčená premávka liniek 60 a 65 po tejto ulici a zároveň bude upravená trasa linky 96 na Trnávke. Zmena potrvá približne 6 týždňov.

  • Linka 60 bude premávať za zastávkou Slovinská priamo po Rožňavskej ulici s obsluhou zastávok Pri strelnici a Depo Trnávka (konečná zastávka). Späť pôjde rovnakou trasou.
    • Linka neobslúži zastávky v úseku Hanácka až Rádiová obojsmerne.
    • Zastávky Hanácka, Spoločenská a Bulharská bude obsluhovať linka 61 a presmerovaná linka 96.
      • Prestup medzi linkami 60 61 96 bude možný na zastávke Slovinská.
    • Namiesto neobsluhovanej zastávky Rádiová odporúčame peší presun k zastávke Depo Trnávka na Rožňavskej ulici.
  • Linka 65 pôjde medzi zastávkami Bojnická a Na križovatkách priamo po Galvaniho ulici.
    • Zastávka Bojnická v smere k Stanici Vrakuňa bude mimoriadne obsluhovaná na Galvaniho ulici (nástupište F).
    • Linka neobslúži zastávky Pri zvonici, Bulharská a Rádiová obojsmerne.
      • Zo zastávok Bulharská a Pri zvonici bude možné použiť linky 61 a 96 s prestupom na linku 65 na zastávke Na križovatkách.
  • Linka 96 pôjde medzi zastávkami Slovinská a Na križovatkách obojsmerne po Slovinskej a Bulharskej ulici, čím posilní premávku na Trnávke namiesto linky 60.
    • Na odklonovej trase obojsmerne obslúži zastávky Hanácka, Spoločenská, Bulharská a Pri zvonici.
    • Linka neobslúži svoje zastávky Depo Trnávka a Bojnická obojsmerne.
      • Pri ceste do/z Depa Trnávka bude možné prestúpiť z linky 96 na linky 53 a 60 na zastávke Slovinská, resp. naopak.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Však načo by sme takúto výluku robili v lete, keď môžeme ľuďom znepríjemňovať cestovanie cez školský rok. To neuvádzanie dátumov do kedy to má byť je také klasické Vallovské. Lebo už sa poučili aby nemuseli stále dávať nové termíny, tak hádžu iba hrubý odhad.
Reakcia na: Klepeto #1:
Ako to mohli dať cez leto keď len 8.8 podpísali zmluvu?? 🤔
A toto je už aj začiatok výstavby novej trate na Galvaniho ako 1. fáza, alebo to s Galvaniho nesúvisí? A neviete, či na križovatke Bulharská x Rádiová je plánovaný trolejový triangel, aby sa dalo ísť z vozovne bez prekladania palíc k Avionu, alebo tam bude len jednoduché rozvetvenie na Bulharskej v smere z centra pre pravidelné linky?
Reakcia na: Mhr1 #3:
Hneď prvá veta v hrubšom formáte pre výstavbu a modernizaciu
A väčšinou keď je niečo k tomu tak sú aj ďalšie články k téme a tu je pripnutú dole
Reakcia na: Klepeto #1:
Nepáčia sa mi (podobne ako viacerým) niektoré kroky súčasného vedenia mesta v oblasti dopravy, no to už naozaj je niekto schopný kritizovať primátora aj za ani nie 2-mesačné obmedzenia v súvislosti s VÝSTAVBOU NOVEJ TROLEJBUSOVEJ TRATE? Čo by za to dali v Košiciach. Je dobré pozerať sa na veci s nadhľadom a objektívne.
Reakcia na: Ma178rek #4:
V tomto sa pripajam k MHR1, kedze jeho otazku vnimam s trosku hlbsim vyznamom. Nikde totiz nie je explicitne uvedene, ci pocas tejto vyluky uz dojde aj k vystavbe novej trate alebo nie (to "maso", ktore tu chyba, ked uz nanho navnadzuje nadpis), co by pripadne mohlo napovedat, ako dlho ma naozaj ta vyluka trvat, kedze udaj "priblizne 6 tyzdnov" je planovanie ako vinko a nakoniec to moze byt kludne aj rok a pol, ako sme v tomto meste uz velakrat zazili (aj ked nie nevyhnutne kvoli trolejbusovym tratiam). Zaroven by sa tym mohol sice meganezavazne (Vallo aj tak ine terminy nema), ale predsa len vypustit nejaky termin mozneho odovzdania novej trate.
Reakcia na: lostrail #6:
Načo vám je všetkým nejaký presnejší termín? Čo sa vám potom bude kľudnejšie zvládať výluka alebo aký to ma význam? Ja plne schvaľujem aby mesto prestalo rozprávať nejaké konkrétne termíny, pretože potom tu nič iné nemáme len to aký je Vallo, mesto a všetci lebo nedodržali termín. Polovica ľudí čo tu vždy a teraz to poviem jednoducho "mudruje" o tom aký kto je, v živote robili v rámci riadenie viacerých činnosti možno tak týždenník maximálne a nerozumejú absolútne tomu, že na každej stavbe sa musí rátať aj s prípadnými problémami či už skrz IS, dodávateľa, subdodávateľa atď. Ak vám nestačí termín, ktorý bol určený obstarávateľom ako kritérium k podaniu ponuky, že trať má byť do 11 mesiacov hotová, tak potom hold. Za mňa je to úplne postačujuce na to aby tu nevznikali zase zbytočné siahodlhé diskusie o nedodržaní termínu, ktorý primátor ani mesto nijako neovplyvnia.
Reakcia na: Dadino #7:
Blbosť. Jednak termín je náležitosti stavebného povolenia a teda jeho stanovenie i dodržanie je vecou správneho projektu. Nestanovenie je výsledok neschopnosti! A i to tu teda ide. Na to idú naše prachy, ktoré mesto dvojnásobnú daňami má. A rozdáva ich pre zlé projekty, nezvládnutie manažmentu. Takže nie, termín treba a je nevyhnutným predpokladom povolenia stavby.
Reakcia na: Dadino #7:
"Čo sa vám potom bude kľudnejšie zvládať výluka alebo aký to ma význam?"

A nie? Ked ludia vedia ako dlho budu obmedzeni tak to zvladaju lepsie nez ked im niekto povie "mozno sa vam o 6 tyzdnov vrati trolejbus LOL". Nechapem ako moze niekto objahovat takuto hlupost.
Reakcia na: Andrej #9:
Tak tak.
Reakcia na: lostrail #6:
Osobné radšej nech dajú približne 6 týždňov ako napíšu že bude to za 6 týždňov a zrazu nastane komplikácia typu nájde sa niečo pri výkopových prácach .. alebo čokoľvek čo zdrží výstavbu
Reakcia na: kvorka #8:
Stavebné povolenie má platnosť 2 roky. Lehota dokončenia stavby je zas druhý údaj, ktorý máš uvedený a to 11 mesiacov od podpisu zmluvy. Takže naozaj neviem čo tu splietaš zase o neschopnosti a dvihnutí dane a neviem aké iné blbosti. Údaj v článku ti napovedá dokedy bude výluka. Hlavné je si uvedomiť, že ide o čiastkový termín v rámci jednej stavby. Nejde o celkové dokončenie projektu v rámci ktorého je táto modernizácia na Rádiovej ulici vykonávaná. 😉

Nejdem súdiť ale podľa osočovanie v začiatku tvojho komentára si v živote musel postaviť už veľa projektov keď vieš jasne určiť, že neuvedenie presného dňa je výsledkom neschopnosti. Tak mňa by veľmi zaujímalo keď si tak schopný, ako vieš vyrátať presný deň dokončenia nejakého projektu? Ty si tak dokonalý, že vieš vopred určiť, že v zemi nebudú žiadne neidentifikované IS, že žiadny zo subdodávateľov nebude mať meškanie, že v polovičke novembra nepríde k zhoršeniu počasia atď čo práce môže predĺžiť?
Reakcia na: Andrej #9:
Ja zas nechápem ako môže niekto písať také blbosti ako ty a kolega pod tebou. Ten termín koľko cca bude trvať výluka je daný. Je to cca 6 týždňov. To znamená, že to môže byť aj 5 ale aj 7 týždňov. Presný termín sa ale určiť nedá a ani ty ani kvorka to nedokážete taktiež. Je to stavba, stavba medzi rodinnými domami a šanca, že tam bude niečo s čím sa predĺži termín výluky je väčšia. Ak ale aj nie, je tu šanca aj skoršieho dokončenie a preto nie je namieste nijakým spôsobom určovať presný termín dokončenia, ktorý by bol len na základe niekoho orientačných odhadov. 😉
Reakcia na: Dadino #13:
Ha ha ha. Vážne si myslíš že jeden z dôvodov prečo nebol určený presný termín je lebo je možné že sa tie práce skončia skôr? Tomu sám neveríš. Ani raz v histórii sa nestalo že by niekto pindal lebo nejaké obmedzenia skončili skôr. A tá stavba medzi rodinnými domami je tiež dosť slabá výhovorka, v Petržalke sa nestavala trať medzi domami a aj tak to dopadlo tak ako to dopadlo. Čiže kde presne by sme mohli očakávať že by stavebné práce išli podľa nejakého rozumného harmonogramu? Nie, neuviedli presný termín aby kompetentní nemuseli brat zodpovednosť ak by sa niečo pokazilo pod ich vedením. V prípade že by sa tá výluka naťahovala pár mesiacov tak majú fantastickú výhovorku, že v podstate nikdy nepovedali že do 6 týždňov mala byť ukončená. Mali by ste mať vyššie požiadavky od ľudí, ktorí dostávajú až zbytočné vysoký plat aby riešili takéto problémy nejak rozumne. 🙄
Reakcia na: Dadino #7:
Akože ja s Tebou na 99 % súhlasím, len tá argumentácia mi tak trocha znie v duchu "obetujme trochu transparentnosť politika a mieru informovanosti obyvateľov, v prospech toho, aby sme politika nemohli kritizovať".

Ja si myslím, že volený zástupca by mal mať určené deadliny, pokojne aj sebou samým. Každý z nás má deadliny, buď určené šéfom, alebo nami samými a nevidím dôvod, prečo by volený zástupca mal byť od toho oslobodený len preto, aby nedával druhým príležitosť ho kritizovať. Plánovanie (a ergo z toho vyplývajúce termíny) je predsa alfa-omega fungujúcej správy. Šikovný volený zástupca vie nedodržanie termínov vierohodne odôvodniť.
Reakcia na: Dadino #13:
Prepac, ale potom neviem, ako to robia v zahranici, kde tie terminy dane maju a ak sa nestihnu, tak vedia taxativne a meratelne urcit dovody zdrzania. Len na Slovensku je to akasi zahada, ze drviva vacsina stavieb sa nestihne nacas a nikoho to ani netankuje, pripadne sa udavaju dovody ako jar, leto, jesen a zima, Covid, vojna u susedov a dalsie rozpravky. Ale aspon je velka cast z tych projektov v slabej kvalite. A s tym, kto z nas tu co riadil alebo neriadil, si daj radsej pohov, lebo jedine, co v tejto veci mozes konstatovat je, ze nevies ani prd, co kto z nas robil alebo nerobil. To by som zasa ja mohol zacat vrtat, ze asi patris k takym "manazerom", co nikdy nic nestihnu a preto radsej napadnu cely koncept dedlajnu ako taky, lebo ved vlastne netreba. Nie je frajerina predlzovat terminy, ked sa narazi na nieco neocakavane, frajerina je to aj napriek tomu stihnut, resp. ak sa vycerpaju vsetky moznosti ako to stihnut, tak nabrat gule, rozpracovat novy detailny harmonogram a dat si to pekne vsetko nanovo schvalit bez vydieraciek stavebnika. Tiez by pomohlo, keby dva mesiace na stavbe nebol napr. jeden bager alebo tam nezarodili paradajky (vid Petrzalska radiala, ktorakolvek etapa).
Podobne ak by si chcel pisat, ze nevieme urcit, co je kvalita a co nekvalita, tak to by sme sa mozno mohli bavit o tom, ci sa zalievka armovacky ma robit postupne, naraz a s akymi primesami, ale tu su veci, ktore nebiju do oci len uplnemu ignorantovi. Hadzajuce obluky na elektrickovej trati, rozchadzajuce sa krivo polozene dlazdice na zastavkach a podobne. Zaujimave, ze pri update fotkach zo zapadnej Europy nieco take nevidiet.

Zaroven stale si stojim za tym, ze by bolo fajn vediet, ci sa v ramci vyluky bude len rekonstruovat alebo aj stavat nova trat, bola by to pridana informacna hodnota toho clanku a na vysloveni takeho zelania nie je nic na hate speech, aky si tu predviedol. To sa ale tazko vysvetluje ludom, ktori sa drzia takej typickej postsoc zasady, ze "substratu treba len zakladne veci vediet".
Reakcia na: Ma178rek #11:
A to je tak priserny problem napisat napr. max. 16 tyzdnov, kde je aj rezerva na nejake necakane veci? Ked to skonci o 6, nikto frflat nebude. Ak by sa to tahalo za tych 16, psia povinnost je podrobne dokumentovat priebeh prac, aby sa dalo jednoznacne urcit, co boli dovody a ci oneskorenie bolo primerane. Toho maxima sa ale kazdy priposraty manazerko z nejakeho dovodu boji, lebo nahodou by na seba zobral aj zodpovednost za projekt a potom za vysvetlovanie, preco sa to nedalo (tak, aby to bolo aj obhajitelne) a moznost, ze sa mu ukroji z baksisu.

Ale zasa nie je sa comu cudovat. Sposoby v tejto krajine znacne zhrubli, za co maju vacsinovu vinu politici. Ked napr. minister nevyvodi zodpovednost tym, ze odstupi, ked sa v jeho rezorte prevali nejaky skandal, potom asi tazko mozeme ocakavat od projektakov, aby niesli zodpovednost za infrastrukturny projekt. Najma, ak uradnici a politici im aj s navijakom zozeru priblizne terminy. Celkovo sa tu uz nenosi nic, co by znamenalo slusny pristup k tym, ktori za to nakoniec platia, t.j. obcanom. Ziadna zodpovednost, ziadne priznanie si chyby a ked tak len ciastocne, ziadne ospravedlnenie... Radsej sa prepisuju spravy na styl Orwellovho 1984.
Reakcia na: lostrail #16:
...netanGuje... je správne!
Reakcia na: Dadino #13:
Robím v stavebníctve. Na začiatok sa vždy vypracuje harmonogram prác, väčšinou si k tomu prihodíš nejakú tú hodinu, či pár dní navyše pre nepredvídateľné situácie ako počasie, pokazí sa stroj atď. Záleží od rozsahu diela. Teda na konci ti výjde nejaké číslo v zvyčajne v dňoch, kedy by to malo byť hotové. To vieš nahlásiť a mesto by to malo oznámiť.

Samozrejme, stávajú sa veci, čo nikto nečakal, keď robíš rekonštrukciu, alebo v území, kde už sa stavalo, že nájdeš veci, čo by tam byť nemali. Na jednej stavbe sme našli plynovod, ktorý mal byť 900m odtiaľ, ale za bývalého režimu nedodali dostatok potrubia, tak to dali šikmo, lebo však 5 ročnicu treba plniť, ale do plánov to nikto nedal a o pár rokov neskôr si nad tým postavili malú fabriku, ktorú sme mali prerobiť. Čo teraz? Keďže potrubie nešlo len cez tú malú fabriku, ale aj pod 17 obytnými domami. Prúser jak hovado. Tam bol 3 ročný boj so správcom/majiteľom plynovodu o jeho prekládku. Bežne sa stáva, že hlavne optické káble nie sú tam, kde by mali byť, lebo firmám sa to nechcelo naťahovať okolo pozemkov, tak si to skrátili cez pozemok a ty zrazu jedného dňa vykopeš optický kábel, ktorý tam byť nemá. A neboj sa, je to legislatívne tvoja chyba a musíš zaplatiť opravu kábla. A ten kábel odtiaľ dostať nevieš. Tak isto za bývalého režimu sa veľmi nestarali o to, správne zaznačiť do máp, kde je aká inžinierska sieť. A už sa ti to naťahuje celé. A občan nemá rád, ak sa potom niečo naťahuje a keďže sme na Slovensku, tak každý je odborník, čo majú robiť.
Reakcia na: Mhr1 #18:
Nemínuskujte ma za tieto opravy! Mali by ste za ne byť vďační. To sa fakt neviete zamyslieť nad tým, ako súvisí fakt, že sa vás niečo netýka s tankovaním, teda plnením nádrže? Tank je anglicky nádrž, nijako teda s tým, ako to bolo použité, nesúvisí. Zato lat. tango, tangere = tangovať, teda dotýkať sa, týkať sa. To sa z geometrie nepamätáte na tangentu, teda dotyčnicu? Som z tejto nevzdelanosti dosť depresívny...
Reakcia na: Mhr1 #20:
Mínuskovanie na týchto stránkach je často frustrujúce. Ja mínusky nedávam za vyjadrenie názorov, aj keď s nimi nesúhlasím. Mínusky vnímam ako prvok umlčovania, nie ako formu diskusie. Ak niekto nesúhlasí s niečim, nech napíše s čím konkrétne a prečo.
Reakcia na: Mhr1 #20:
Miki, vieš, koľko takýchto nesprávností sa kodifikovalo? A toto bude ďalšia. Všetci hovoria "tankovať".
Reakcia na: S499.1023 #22:
Dosť má desí, koľko je hlupákov... Lebo dotyčnicu, teda tangentu, mal v škole každý, na to latinu netreba ovládať... A tiež sínus, kosínus, tangens.
A predovšetkým nikto nikoho nenúti používať latinské výrazy, keď ich neovláda. Čo tak zostať pri slovenčine, teda že sa ma to netýka? Alebo, že mi je to jedno?
Reakcia na: Mhr1 #24:
Naozaj si myslíš, že zmeníš beh sveta tým, že to tu každýkrát budeš v iks príspevkoch rozvíjať? Tento web slúži na trochu iné veci, pokiaľ viem...
Reakcia na: Viko #25:
„Nad lidskou blbostí se taky nedá zvítězit. Ale nikdy se nesmí přestat proti ní bojovat.“ — Jan Werich

Zdroj: https://citaty.net/citaty/270417-jan-werich-nad-lidskou-blbosti-se-taky-neda-zvitezit-ale-nik/
Dôkaz, ako sa mínuskovanie používa na umlčovanie.
Reakcia na: Viko #25:
Vieš, ja keď som urobil chybu a niekto ma na ňu upozornil, bol som za to vďačný a snažil sa chybu neopakovať. Veď sa mýlime všetci, len sa za opravu všetci nenaparujeme.
Reakcia na: Mhr1 #23:
No ak na zaklade jedneho slova (ani nie nadavky) cloveka oznacis za hlupaka, vela si tym povedal naopak o sebe.
Tak ako nikdy nepoviem "granuly" alebo "kotly", takisto mi do huby nejde "tangovat" paradoxne prave preto, ze je to spojene s tangom ako tancom. Svojho casu nas uzasny jazykovedny ustav zaviedol aj take, ze ked stlacas tlacidlo na mysi, tak neklikas, ale kľukáš. Tak paci sa, klukni si na dalsiu stranku a nezabudni na lomku, co je mimochodom dalsie slovo, ktore jednoducho neprijimam.
Najvtipnejsie na tom je, ze tieto slova vacsinou zaviedli ludia bud v mojom veku alebo dokonca mladsi a v case, ked som sa slovencinu ucil, neexistovali. Takze odo mna sa automaticky ocakava, ze akceptujem taketo vyplody len preto, ze niekto nosi na krku karticku s napisom Jazykovedny ustav, bez zamyslenia, ci to slovo vobec ma zmysel, nevytvara nedorozumenia, ci nespravne asociacie a ked to neurobim, mam byt u niekoho za hlupaka? Zato ked sa hocikto v tom ustave horsie vyspi a vymysli hovadinu, automaticky to mam prevziat ako novu normu? Este si spominam, ako bola snaha uzakonit aj take, ze hovnik (pohovka) a vopchacik (hot dog). Toto myslim nakoniec nepreslo, ale aj to je priklad, ze nie vsetko, co odtial vylezie, aj za nieco stoji.
Ty naopak predstavujes tu cast obyvatelstva, ktora kaze nekriticky prijimat vsetko, co sa uzakoni a prijme ako norma v krajine, ktora uz vyse 30 rokov nefunguje tak, ako ma. Preco by mali byt uvedene zmeny v jazyku vynimkou?

Mimochodom, ak je to taky problem, nenutim ta moje prispevky vobec citat, spokojne ich mozes preskocit, nenahnevam sa.
Reakcia na: lostrail #29:
Jazykovedný ústav tu nie je na to, aby prikazoval. Oni iba monitorujú jazyk, ktorý sa bežne používa a vedú záznamy, ktoré potom vychádzajú v slovníkoch. Slová hovník ani vopcháčik, ktoré spomínaš, nie sú vôbec vedené v slovníku súčasného slovenského jazyka, ani ich tam nikto nechcel zapísať, ako si môžeš priamo na stránke Jazykovedného ústavu overiť:

https://slovnik.juls.savba.sk/
https://www.tyzden.sk/lifestyle/8266/lezie-lezun-po-hovniku/

Tvoja predstava o účele a náplni práce Jazykovedného ústavu je myľná a tvrdíš veci, ktoré nie sú pravdivé. To rozhodne nemožno nazvať múdrosťou. A čo je opakom múdrosti, iste vieš. Hlupák je napríklad človek, ktorý píše nezmysly o očkovaní, alebo šíri ruskú propagandu. Alebo iné hlúposti. Smutné je to, že príspevok, šíriaci hlúposti, má šesť kladných a iba jedno záporné hodnotenie. Je to obrazom spoločnosti. Potom sa nečudujme, že nám tu vládne mafia.

Aj slovo tramvaj, ktoré ja s obľubou používam, je v slovníku vedené. Konrkétne v Slovníku slovenského jazyka z r. 1959 – 1968 ako trochu zastaraný výraz. Jazykovedný ústav určite (a už vôbec nie zákonom) nenútil DPB (ani nikoho iného), aby používal slovo depo miesto vozovňa. Proste sa podnik rozhodol používať slovo, ktoré je medzinárodne zrozumiteľnejšie. Ja používam slovo tramvaj tiež z toho dôvodu.

Mimochodom, ocneil by som, keby si príspevky písal s diakritikou. Ak nechceš, aby vznikali nedorozumenia.
Reakcia na: upravovač fotiek #30:
Aj búdu a siclu používaš pre lepšiu medzinárodnú zrozumiteľnosť?
Reakcia na: lostrail #29:
Myslím, že hovník a vopcháčik boli paródia v rámci nejakej scénky Lasicu a Satinského.
Reakcia na: S499.1023 #31:
Používam ich ako slangové výrazy pri diskusii v komunite ľudí, kde predpokladám, že im budú rozumieť.
Reakcia na: Ike #32:
Presne tak. Nerozumiem, ako sa do hláv ľudí dostala taká absurdita, že to chcel "uzákoniť" jazykovedný ústav, keď to bol Satinského scenár. To by bolo normálne na sociologicko-psychologický výskum, ako si ľudia dokážu prispôsobiť niečo čo počujú v umeleckej scénke do takej podoby, že ono sa to naozaj stalo, že to bola realita a potom nadávajú na nepriateľa, v tomto prípade jazykovedný ústav. Už toľkokrát Satinského dcéra rozprávala, že to bol výmysel jej otca a ľudia napriek tomu donekonečna šíria tento hoax. A ešte si aj vymyslia príbeh, že našťastie snaha o "uzákonenie" tých slov neprešlo... A úplne strácam slová, keď vidím, čo sa rieši v diskusii o výluke na Rádiovej ulici.
Reakcia na: upravovač fotiek #30:
Výraz tramvaj slovenčina potrebuje, lebo ako by sa mali nazývať konská či parná tramvaj. Preto to tu viacerí používame, lebo konská či parná električka je kravina a logický nezmysel. Inak moja babička Žižkováčka (za Pražačku sa urážala) hovorila aj v češtine "elektrika", lebo sa narodila, keď koňka končila a električky začínali. Vtedy to aj v Prahe takto rozlišovali. Brnenská "šalina" nie je nič iné ako skomolenina a skrátenina nemeckého "Elektrische Linie". Takže mať v slovenčine aj tramvaj aj električku je praktické. Upravovač má pravdu.
Reakcia na: lostrail #29:
Budeš sa diviť, väčšinou s tebou naprosto súhlasím. Jazykový ústav ma väčšinou tiež srdí a nemám nič proti slangu. Ale vadia mi chyby. Tankovať a tangovať sú úplne rozdielne výrazy. Mimochodom, to tango, ktoré spomínaš, sa tak volá práve pre blízky kontakt/dotyk tanečníkov. Mne vadia chybné výrazy. Keď niekto povie, že chovajú doma zajace. Zajace nikto nechová, zajac je divoké zviera a v zajatí zomrie. Chovajú sa králiky, čo je iný živočíšny druh. Rovnako mi silno prekáža, keď niekto s košíkom plným bediel, kuriatok, či masliakov povie, že bol na hríboch. Lebo to jednoducho nie je pravda, chodí sa na huby. A hlupák nie je ten, kto sa mýli, mýlime sa všetci. Hlupák je ten, kto zotrváva v omyle...
Reakcia na: Mhr1 #36:
Nuz, tak to mas potom v zivote tazke. Ja to slovo tankovat prave vnimam tak, ze nejaka vec mi neposobuje pocit, ako by po mne jazdil tank, a tak ma netankuje. Mozno aj toto slovo jazykovedny ustav zachyti, niekde zapise a onedlho uz nebude chyba. Napr. takto donedavna bol jediny spravny vyraz pre danu koreninu dumbier, ale teraz je to uz aj zazvor.
Reakcia na: rixphili #34:
No dobre, a? Mozno ty mas v zivote tolko casu hladat, co vsetko Satinskeho dcera povedala. Problem je, ze sa to niekde presne s tym narativom sirilo. Dobre je aspon to, ze nic z toho nepreslo, akoze L+S boli dost mienkotvorni. Presli ale ine slova.
Reakcia na: upravovač fotiek #30:
No a ked zmonitoruju a zapisu, tak to potom niekto zoberie a ide poucovat druhych, lebo si mysli, ze ma vonavejsie otvory.

Co mna zaraza je to, ako dokazes debatu o spravnosti slov postavit na tu istu uroven ako sirenie ruskej propagandy alebo hoaxy o ockovani. To teda tiez nie je znakom mudrosti, ci vyzretosti. Ale mozno by som tu rusku propagandu mal sirit, ked uz som u teba na jednej urovni s tymi, co jej veria.

Zaroven ma az fascinuje, ako si hocikto, kto niekoho ineho nazve hlupakom, ci uz priamo alebo nepriamo, moze co i len vzdialene mysliet, ze adresata takeho vyroku bude ked len v kutiku oka zaujimat, co by ten autor u neho ocenil. Ani ma nepoznas, nevies nic o tom, co som robil, kde a kedy, ale sudis a vypisujes, co by si ty ocenil. Tak si tie sudy pekne zober, zabal si ich do krabicky a strc si ich tam, kde slnko nesvieti. A ak ti vadi chybajuca diakritika, tak taky text necitaj, ani nan nereaguj. Dakujem.
Reakcia na: lostrail #38:
No, určite nemám toľko času, ako niekto, kto dokáže v diskusii k článku o výluke MHD na Rádiovej donekonečna vypisovať o jazyku a na potvrdenie vlastnej argumentácie používať ešte aj roky a roky popretý hoax o jazykovednom ústave. Neuveriteľné.
Reakcia na: rixphili #40:
No neviem, ci tych par prispevkov splna definiciu slova "donekonecna", ale ty vies vsetko najlepsie.
Reakcia na: Mhr1 #35:
S konskou dráhou si nevystačíme? 😀
Reakcia na: Mhr1 #36:
Možno skús rozoznávať medzi tým, či sa nejaké slovo používa preto že všetci sú hlúpi..., alebo preto, že sa jeho význam rokmi posúva. Nebude to potom znieť tak arogantne.
Reakcia na: Viko #43:
Na tom príspevku Mhr1 nie je nič arogantné.
Reakcia na: lostrail #39:
Robí ti taký veľký problém priznať že si sa mýlil a napísať, že už nebudeš používať vyvrátený argument o hovníku a vopcháčiku? Písal si to s plnou vážnosťou a staval si na tom svoju kritiku voči jazykovednému ústavu.
Reakcia na: Mhr1 #36:
Naposledy som sa vybral na hríby, ale keď som bol v lese, tak som zobral aj štyri bedle. Takže nakoniec som sa vrátil s košíkom, v ktorom som mal hríby aj huby, hoci som pôvodne išiel len na hríby. A než mi to niekto bude vyčítať, tak viem, že by stačilo napísať, že som sa vrátil s hubami, lebo aj hríb je iba špecifický rod húb.
Reakcia na: Ike #32:
Typické urban legends.
Reakcia na: Mhr1 #35:
Samozrejme. Ale neviem, načo by som mal hovoriť v bratislavských podmienkach tramvaj, keď v Bratislave žiadne iné tramvaje nemáme (ani sme nemali).
Elektrika sa v Prahe hovorilo ešte veľmi dlho, aj keď už nebolo ptrebné to odlišovať od konky.
Reakcia na: S499.1023 #48:
V Bratislave sme mali aj "tramway":

Koľaje prvej konskej železnice viedli od roku 1840 od budovy stanice konky po dnešných uliciach Karadžičova, Dostojevského rad a Vajanského nábrežie až k dnešnému Nám. Ľ. Štúra, preto cestujúci mohli smerom na Trnavu cestovať priamo z centra mesta. V roku 1873 však bola táto železnica prebudovaná na parnú trakciu, a parné vlaky začali premávať zo stanice Považskej železnice na križovatke Krížnej a Legionárskej ulice a k Nám. Ľ. Štúra už neboli vedené. V rokoch 1873 – 1883 preto cestujúcich k tejto stanici z Nám. Ľ. Štúra dovážala po neprestavanom úseku pôvodnej železničnej trate konka, ktorú dobová tlač nazývala „tramway“. Premávka bola prispôsobená príchodom a odchodom vlakov, denne premávali tri páry spojov a cestovné bolo podľa vozňovej triedy od 10 do 20 grajciarov.

Zdroj: https://imhd.sk/ba/doc/sk/15413/Historia-verejnej-dopravy-v-Bratislave-pred-rokom-1895

Samzorejme, keď ja používam slovo tramvaj, myslím tým v drvivej väčšine prípadov električku.
Mesto na Instagrame tvrdí že výstavba potrvá do 5.12 ...
Znamená to 5 týždňov a 5 dní 😂
Myslím si že výraz približne 6 týždňov je v tomto prípade na mieste 🙂
Reakcia na: Mhr1 #35:
Tak sa tu flamuje diskusia kvôli netankovať/netangovať a ty si dovolíš používať nespisovné slovo tramvaj? 😀
Reakcia na: MatejBA #51:
Tramvaj nie je nespisovné slovo.
Reakcia na: S499.1023 #52:
Na to aby bola spisovné slovo by najprv musela byť v KSSJ.
Pozerám že sa nám stratila možnosť prestupu z 96 na régio 605,609,622 v smere von z mesta keďže 6xx nestoja na Slovinskej 🤔 v opačnom smere je to možné na klientskom centre, aj keď to už nie je na hrane 🫤 Možno by šlo aspoň dočasne zriadiť zastávku pre 6xx obojsmerne aj na Slovinskej.
Reakcia na: All1111 #54:
Alebo by sa mohla zriadiť zastávka Klientske centrum obojsmerne pre 96 a N61.
Reakcia na: S499.1023 #52:
Tramvaj je čechizmus a nie je oficiálne v Slovenskom jazyku. Ale tak ako máš vreckovku/kapesnik, ľudom (okrem niektorých) je to jedno 🙂
Reakcia na: MatejBA #56:
Aj tak je to šnuptichl.
Reakcia na: MatejBA #56:
Tam skôr ide o to, aby sa neobjavovali technické a logické nezmysly ako parná električka alebo konská električka. Preto niektorí zvyknú v tomto kontexte používať dobové slovo tramvaj, hoci v slovenských prameňoch sa namiesto termínu tramvaj používa pojem železnica (konská železnica).