Zámer predĺženia Ružinovskej radiály bol predložený na zisťovacie konanie

Predĺženie Ružinovskej radiály k TIOP Ružinov má dva možné varianty.

Hlavné mesto v týchto dňoch predložilo zámer prvej etapy predĺženia Ružinovskej električkovej radiály na zisťovacie konanie v rámci posudzovania vplyvov na životné prostredie. Zámer projektu pre mesto vypracovala spoločnosť Valeron Enviro Consulting. Predmetom zámeru je návrh predĺženia električkovej trate od obratiska Astronomická k budúcej železničnej zastávke (TIOP) Ružinov. Zámer nadväzuje na vypracovanú technicko-ekonomickú štúdiu z roku 2023, ktorú si mesto dalo vypracovať pre predĺženie Ružinovskej radiály až po Letisko M. R. Štefánika.

V predloženom zámere boli navrhnuté dva varianty prvej etapy predĺženia električkovej trate. Varianty sa líšia najmä v návrhu obratiska pri TIOP Ružinov, vedenie trate od obratiska Astronomická ponad železnicu a pozdĺž Hornbachu je až na malé odlišnosti v oboch variantoch prakticky rovnaké. V prvom variante je dĺžka trate 995 metrov, v druhom 773 metrov.

Prvý variant predpokladá vybudovanie slučkového obratiska pri TIOP Ružinov, pričom sa súčasne predpokladá zrušenie existujúceho obratiska Astronomická. Na jeho mieste by vznikol prestupný terminál medzi električkami a autobusmi. Druhý variant uvažuje s vybudovaním trianglového obratiska pri TIOP Ružinov a súčasne s ponechaním slučkového obratiska Astronomická v prevádzke.

Podľa zámeru sa výstavba predpokladá v termíne 10/2026 - 10/2028, závisieť to však bude od získania potrebných povolení, vypracovania projektovej dokumentácie a získania financovania. Predpokladané náklady na výstavbu sú v oboch variantoch na úrovni 40 miliónov €.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Petto #35:
Keby bola vlaková zastávka až vo vidlici tratí, mohla elina prejsť z konca Ružinovskej priamo popod ňu, do voľného pásu vedľa Galvaniho a následne stredom/krajom Ivanskej, s rozumne umiestnenými zastávkami obsluhujúcimi všetky funkcie v okolí - obchody jedny druhé, bizniscentrá, areály. Ale tak štúdia vymyslela iný variant, budeme mať paškvil 😃
Reakcia na: Urbanway 2423 #29:
Neviem co je zozadu. Ale zastavka elektriciek (aspon podla prezentacii) bude medzi parkoviskom pri Ikea a dialnicou co je pre Avion uplne od veci. Zastavka by mala byt urcite aj pri hoteli Vienna House na juhu Avionu.
Asi sa pytam zavcasu. No po predlzeni trate k Stn. Ružinov sa asi neuvazuje o dalsej linke ze ? L9 by to mala stihat sama. Ak bude kapacitny problem,tak stale sa da zlepsit interval spickovy. Na novu linku nebudu vozidla - teda zatial to tak vyzera. Iste su len zatial 29T 10ks v roku 2026, ktore vsak pomozu viac do vypravy L3 resp sa znizi pomer starych elin na 3,4.
Reakcia na: Viko #31:
Komplexné riešenia si vyžadujú diskusiu ľudí, ktorí o problematike niečo vedia. Majú nápady, skúsenosti a víziu. Tie sa majú robiť na 10tky rokov, nie ja 4ročné funkčné obdobie. Žiaľ od (podľa mňa) prelomovej vlády SDKU (Miklos a ekonomicke reformy, aj ked tiez nie bez chyby, ale z toho sme tazili poslednych 15 rokov), tu nic také nebolo spravené.

Zároveň musia mať aj dáta na základe ktorých tie návrhy vzniknú. Tým nemám na mysli DPB ako také, ale skôr plánovačov mesta a štátu - nevyhnutne spolu. Plány rozvoja, dáta o obyvateľoch (pohyb, demografia), dáta o pohybe vozidiel, atď.
Reakcia na: Viko #31:
Nemyslim, ze toto je otazka na mna. Pracujem s tym, co mam, resp. co v najblizsej dobe mozeme mat. Aj ked je relevantne sa to pytat, zas napr. nevidim velku pridanu hodnotu mat 15+ rokov trianglove obratisko. To uz potom radsej nech je uvrat a jazdi sa to obojsmerkami, ved k tym 40 maju pribudnut dalsie. V case, ked sa toto spojazdni (ak vobec), uz v Petrzalke potrebne nebudu. Druha vec je, ako na tom v tom case bude 30 uz pomerne starych vozov zo servisneho hladiska.

Cisto technicky trat smerom na letisko moze odbocit uz pred obratiskom a vyuzit cast ulice Galvaniho (aj s novou zastavkou / nastupiskom), co vedie poza Hornbach. A ano, zasa sa to bude lepit, ale to sa bude tak, ci tak.
Reakcia na: lostrail #24:
Možnosti rozvoja do budúcna tento oblúk ale veľmi neposkytuje.

Prečo to nie je dávno vymyslené komplexne? Vrátane toho, kam sa predĺži Ružinovská, kde bude podjazd ako náhrada priecestia na Vrakunskej, kde bude nové prepojenie Ružinovskej a Galvaniho, čo s nepostaveným nadjazdom medzi Vrakunskou a Pharosom a ako v tom celom bude zapojená trať... Mohol sa postaviť jeden podjazd/nadjazd ako združená investícia, takto budeme mať jeden zachádzkový most a pod ním naďalej priecestie.
Reakcia na: Urbanway 2423 #29:
Ja len fakt nechapem doteraz, preco tam nemohli byt 2 zastavky. Avion (OC Galvaniho) a Ikea (OC Ivanska cesta) - blizsie ku vchodom, a do Avionu mohol byt na estakade urovnovy vstup do centra.
Reakcia na: Petto #28:
Tá električka ale obslúži zozadu aj Avion, takže pre tých, čo bývajú pri električke to bude lepšia alternatíva ako 96.
Reakcia na: Urbanway 2423 #27:
S tak debilne navrhnutou zastavkou pri Ikey tam zazraky ta elektricka neurobi.
Reakcia na: lostrail #25:
Ja by som si skôr vedel predstaviť úvrať pri Ikei, keďže tam by sa obratisko asi nezmestilo, ale dopyt by tam cez deň určite bol.
Reakcia na: MatejBA #17:
Ja som nikde netvrdil, že má zmysel viesť všetky spoje k Letisku ale to, že nemá zmysel ukončiť nejaký spoj na Astronomickej, keď na ďalšej zastávke bude tiež dosť zaujímavých cieľov. Tiež nechápem, prečo by sa malo to obratisko pri Stn. Ružinov rušiť pri predĺžení na Letisko (aj keď lepšie by bolo mať aspoň nejakú úvrať kvôli miestu aj niekde za Ikea). Aj nejaké plány počítali so zachovaním obratiska pri Stn. Ružinov. Ak by ho aj niekto chcel zrušiť, tak by mu asi bolo jedno, či tam je obratisko alebo triangel, pretože by ho zrušil tak či tak, čo by bola podľa mňa dosť škoda, keďže áno alternatívne obratisko sa zíde.
Priklanam sa k Variantu 1, lebo ak je moznost urobit plnohodnotne obratisko, je to vzdy lepsie riesenie ako triangle, s ktorymi boli v meste v minulosti len problemy. OK, bolo to vacsinou kvoli nie prave najinteligentnejsim vodicom, ale ani teraz pre DPB asi nepracuju bohvieaki lumeni.

Akurat by som namiesto rusenia obratiska na Astronomickej vybudoval uvratove obratisko s odbocnou kolajou, napr. tak, ze by sa vybudovali dve protismerne spojky a na kazdej strane priebeznej kolaje by sa pridalo po jednej slepej (alebo aj dve na jednu stranu).

To by umoznovalo koncit obojsmerne vozy na Astronomickej. Po poslednej dodavke ich ma DPB 40ks, navyse tieto skratene spoje by premavali mimo najvacsej spicky, t.j. ked by vyprava netrpela nedostatkom vozidiel.
Reakcia na: magistra #22:
Kde konkretne by ta zastavka mala byt? V priecesti s Vrakunskou cestou? Aj tak by zastavka Astronomicka bola hodny kus na peso od zeleznicnej zastavky. Presne to by bolo nepremyslene a chaoticke. Naopak, prekonanie zeleznice dava moznosti rozvoja do buducna, napr. tahanie elektricky k Avionu a potom dalej k letisku.
Reakcia na: magistra #22:
Električka do Biskupíc je plánovaná južnejšou trasou cez Prievoz a Slovnaft (otázne je, kedy to bude). Navyše, neviem si veľmi predstaviť, kadiaľ by išla, ak by mala pokračovať do Biskupíc z Astronomickej, lebo tam podľa mňa na to nie je priestor bez búrania domov. Teoreticky by mohla viesť po Priehradnej ulici, ale myslím si, že by sa to stretlo s veľkým odporom tamojších obyvateľov, ktorí sú zvyknutí na tiché a pokojné prostredie.
Prepáčte mi prosím názor, že ten zámer mesta je len príspevkom k nepremyslenej a chaotickej organizácii dopravy v lokalite. To prosím železnice nemohli vytvoriť zastávku bližšie k jestvujúcej trati MD? Vtedy by bolo možné integrovať MD do jedného uzla! Predlžovanie Ružinovskej radialy by mohlo smerovať namiesto drahého prilepku električkovej trate nikam k jej predĺženiu ako nosného systému do Vrakune a Podunajských Biskupic! Tie alternatívy zámeru mesta nie sú hodné diskusie priateľov dopravy, pretože jej rozvoju neprinášajú žiadne pozitíva.
Reakcia na: Public Transport #20:
Tak ak by to bolo tak, tak OK. Len sa bojim aby to tak realne bolo, a nezrusia to v prospech nejakeho developera ci (a odo mna je to vtipne 😃 ) v prospech P&R.
Reakcia na: MatejBA #19:
Prečo by sa malo rušiť obratisko pri XXXLutz? Súhlasím s tým, že ťahať všetky spoje/linky až po letisko netreba, ale ak ich niekde ukončiť, tak určite na Stn. Ružinov, nie na Astronomickej. Ukončiť polovicu spojov jednu zastávku pred prestupným uzlom je nezmysel. Predĺženie na letisko sa môže realizovať napojením na obratisko Stn. Ružinov, miesto tam je.
Reakcia na: Trolley #11:
Dalsi co vidi len po najblizsiu vyplatu. A ked sa predlzi trat k Letisku? Zrusi sa Astronomicka, zrusi sa aj ta pri XXXLutz a potom co? Kebyze sa aspon planuje aj "vetva" k Suhvezdnej ako alternativne obratisko pre pripad vyluky/problemov/druhej linky co nepojde na Letisko, ale to uz je utopia.
Reakcia na: 810zssk #6:
Tak ale nech sa nerusi potom Astronomicka. Pretoze to obratisko pri XXXLutz sa casom zrusi, ked sa trat predlzi.
Reakcia na: Urbanway 2423 #3:
V com bude lepsie tahat vsetky spoje k Letisku? Alebo ak budu 2 linky? Pretoze navrh s obratiskom pri Galvaniho nerata s obratiskom na Astronomickej.

Nadavame celu dobu na to, ze nasa trat/siet je zranitelna a akakolvek vyluka odpali vacsinu radialy. Ale ked mame moznost nechat obratisko po trase, tak sa najdu "experti" co ho chcu stoj co stoj zrusit. Staci sa pozriet na Prahu ci Brno, kde mas takych prikladov dost, kde to je a nie je to problem. (Brno: Svermova/Stary Liskovec, Rakovecka/Ecerova, Cervinkova/Technologicky Park; Praha: Vypich/Bila Hora, Kobylisy/Brezinevska, Stary Hloubetin/Lehovec, Zahradni Mesto/Nadrazi Hostivar, Sidliste Barrandov/Slivenec)

Tam kludne mozu ist potom obojsmerne elektricky, ktore o chvilu v Petrzalke nebude potreba, tym padom defacto nebudu elektricky cuvat.