Pri Vydrici pribudne nová zastávka, celková oprava zvlnenej trate zatiaľ nebude

Dokedy bude cestovanie električkou po nábreží pripomínať plavbu loďou po Dunaji?

Cestovanie električkami po nábreží v úseku medzi tunelom a Mostom SNP môže cestujúcim kolísaním električiek na zvlnenej trati pripomínať plavbu loďou po Dunaji. V smere do Karlovej Vsi sa navyše v jednom úseku električky plazia rýchlosťou 20 km/h. Niet divu, električková trať v tomto úseku je v súčasnosti jednou z najstarších v rámci centrálnej mestskej oblasti, jej posledná celková rekonštrukcia prebehla pred 30 rokmi, v roku 1993, a svoje najlepšie časy má preto dávno za sebou. Viaceré drobné lokálne opravy trate sa tu naposledy realizovali počas jari 2020. V posledných rokoch územie medzi tunelom a Mostom SNP prechádza rozsiahlou premenou, vznikla tu nová moderná štvrť Zuckermandel a čoskoro bude dokončená prvá etapa štvrte Vydrica. S výnimkou vybudovania priecestia na križovatke pri Zuckermandli sa zatiaľ iné investície do zlepšenia stavu električkovej trate nerealizovali.

Kedy by mohla byť táto električková trať zrekonštruovaná, sme sa opýtali Dopravného podniku Bratislava (DPB). „Pre rekonštrukciu koľajovej trate v úseku Tunel – Most SNP prebieha spolu Hlavným mestom Bratislava inžinierska príprava. Lokálnu opravu koľajových pásov pripravujeme vykonať toto leto v nadväznosti na práce spojené s komplexom Vydrica," uvádza sa v stanovisku DPB, ktoré nám poskytol jeho hovorca Martin Chlebovec.

Spomínané práce na komplexe Vydrica budú zahŕňať aj vybudovanie novej električkovej, resp. združenej zastávky medzi Vodnou vežou a Rybárskym cechom a nového priecestia v rámci budovania dopravného napojenia prvej etapy výstavby. Okrem opravy nevyhovujúceho stavu trate tak bude v prípade budovania združenej zastávky potrebné zhotoviť aj nové zakrytie časti trate, keďže súčasná zámková dlažba nie je vhodná na pojazďovanie autobusmi. Samotné nástupné ostrovčeky novej zastávky vybuduje stavebník Vydrice.

Hlavné mesto uzavrelo v roku 2020 so spoločnosťou Vydrica Development zmluvu o spolupráci, v rámci ktorej sa stavebník zaviazal pri budovaní križovatky pre dopravné napojenie prvej etapy vytvoriť priestor pre plánovanú združenú električkovo-autobusovú zastávku. Na základe tohto záväzku sa mal v smere do Karlovej Vsi vybudovať deliaci ostrovček medzi cestou a električkovou traťou, ktorý by sa neskôr mohol zmeniť na nástupný zastávkový ostrovček (situácia). V roku 2021 bol uzavretý dodatok k zmluve, ktorým sa doplnil záväzok investora vybudovať aj ostrovček v smere do centra mesta a vybavenie oboch ostrovčekov zastávkovým mobiliárom (označníky, elektronické tabule, odpadkové koše, zábradlie). Predmetom tohto záväzku nebola rekonštrukcia koľajovej trate, ani dodanie a osadenie lístkových automatov a prístreškov, ktoré by malo zabezpečiť mesto. V máji 2023 začal Bratislavský samosprávny kraj na základe žiadosti stavebníka konanie pre vydanie stavebného povolenia pre vybudovanie električkovej zastávky Vydrica, keďže pôvodné stavebné povolenia so samotnou zastávkou nepočítali. Predmetom povoľovania je „zmena severného ostrovčeka na električkovú zastávku a dobudovanie južnej električkovej zastávky tak, aby ju bolo možné jednoducho prerobiť na integrovanú zastávku." Vybudovanie novej zastávky a križovatky si vyžiada aj preložku trakčných stožiarov a napájacích vedení električkovej trate (situácia). Cesta smerom do mesta bude rozšírená smerom k Dunaju tak, aby boli zachované dva jazdné pruhy. Povolenie na zmenu stavby bolo vydané v júni 2023.

Nová zastávka by mala začať slúžiť spolu s otvorením prvej etapy komplexu Vydrica, ktoré je plánované v priebehu roka 2024. Na komplexnú rekonštrukciu električkovej trate medzi tunelom a Mostom SNP si budeme musieť počkať o niečo dlhšie.

Vizualizácia združenej zastávky Vydrica (zdroj: Vydrica Development/Lucron)

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: TeBeCe #66:
Aha, ja som myslel že tam niekde vykopali pozostatky trate ktorá tam bola do roku 1925.
Reakcia na: upravovač fotiek #65:
To su nove, na priecestie. Nebudu si predsa nicit drahe auta na starych kolajniciach 🙂
Reakcia na: TeBeCe #63:
A tie nové koľajnice sa koľko desaťročí skladovali v asfalte?
Reakcia na: TeBeCe #63:
Nove kolajnice? To znie pozitivne.
Prace na rozsirovani cesty sa zacinaju, uz sa preklada vedenie na docasne stoziare, aj nove kolajnice su tam uz pripravene. Obrazok uz nie je celkom aktualny
Reakcia na: 3pa3ck3 #60:
Ako by mohol byť Chuck Norris po smrti?
Reakcia na: Pe67 #41:
A aby toho nebolo malo, este tam je stale vpustena aj IAD, co je podla mna pri mentalite tunajsich soferov casovana bomba, kedy tam umrie nejake dieta, idealne v kociku. O tom, ako sa tesne popred elektricku dokazu absolventi vysokej autoskoly zivota napchat a namiesto vyvyseneho priestoru prejst potrati (tu medzeru som vynechal zamerne), asi nema ani zmysel pisat. Nebezpecnejsie ale je to, ako sa bohorovne pchaju aj ked je vozidlo na zastavke.
Reakcia na: lostrail #55:
Kedže Chuck Norris má 83 rokov, tak je celkom možné, že pokiaľ by sa niečo také postavilo, tak už bude po smrti a bude možné použiť Tebou navrhované pomenovanie 🙂
Reakcia na: TomJ #40:
Ani ked je upchata Staromestska smerom k Hodzovmu namestiu? Mam trochu inu skusenost z takych momentov.
Reakcia na: Solider #35:
Neviem, ci by nam pomohlo spustit na onu osobu internetovy lync. Staci informacia, ze ten napad bol prilis dobry pre toto mesto. Este par generacii treba.
Reakcia na: Matko1 #38:
Zas tak tragicky by som to nevidel. Pribudol Luzny most, okrem toho je tu stale most Apollo a Lanfranconi, kde pribudli tretie pruhy. Ak by hrozil ten udajny kolaps, este by sa dali na Moste SNP vyznacit BUS pruhy. Viackrat sa ukazalo, ze vodici IAD dokazu velmi rychlo prepocitat trasu, ked by mali niekde dlhsie stat.
Reakcia na: birch #37:
Ked vidis celkovo stav nabrezia medzi NLS a Prison Parkom, mas ten pocit, ze sa nieco hodnotne v tomto meste robi v kratsich horizontoch? Vzdy su to reci o tom, ze nieco velke sa planuje, tak teraz 10 rokov tankodrom.
Reakcia na: Arrivaderci #36:
Taky je aspon posledny navrh, o ktorom som cital. Kedze zanikne rampa poza most a nechces zrusit moznost odbocit smerom do mesta, druhou moznostou bude kruhac. A to by bola teda architektura ako vino. Hlasoval by som za nazov Kruhac Chucka Norrisa.
Reakcia na: Matej138 #34:
Toto cele si si teraz zasa vyhaluzil ty sam. Pisal si o tom, ze my sa tu udajne mame medzi sebou dohodnut a prezentovat nejaky podla teba uceleny nazor, aby si ty chudacik nemusel citat, ze niekomu sa nepaci jedno a inemu zasa druhe. Tiez neviem, preco by som ti akoze mal setrit cas. Nikto ta nenuti moje prispevky citat, alebo ak ano, ja s tym nemam nic spolocne. Na tie tvoje blbosti sa inak reagovat nedalo. Az som mal miestami pocit, ze nastala situacia znama ako trafena hus.
Celá tá zastávka je podľa môjho názoru v prvom rade zbytočná a bude zbytočne zdržovať MHD.

Dochádzková vzdialenosť buď na Chatama alebo pod most je zo všetkých objektov úplne v poriadku. Jediný problém tam je hlúpo riešený (presnejšie neriešený) príchod pre chodcov od Mosta SNP, kedy je nutné buď obchádzať rampu zo severu (čo je najmä od autobusového terminálu dosť zachádzka), alebo prechádzať cez cestu k nábrežiu a potom naspäť. Čo by sa dalo vyriešiť priamym chodníkom od zast. Most SNP (29 smer Devín) k Vydrici, s vybudovaním nových prechodov cez nájazdy na rampy z/na most súbežne s nábrežím.

Toto riešenie by na rozdiel od električkovej zastávky riešilo aj problém ľudí ktorí prídu/odídu autobusmi z/do Petržalky (pre tých pri tomto riešení bude potrebná obchádzka asi dvojnásobnou trasou oproti priamej línii). Nevýhodou je že by tam nemohli zastavovať 31/39, ktoré ale ako už mnohí poukázali tam aj pri navrhovanom riešení zrejme budú zastavovať len jednosmerne.
Zaujímalo by ma, ako sa na tej vizualizácii dostane do združenej zastávky autobus linky 39 idúci zo Staromestskej.
Reakcia na: N/A #45:
Predpokladám, že to bude Podhradie.
Reakcia na: N/A #45:
Dom cechu rybárov a lodníkov je príliš dlhé. Podľa súčasných pravidiel by sa to malo volať Rybári a lodníci.
Reakcia na: Cancer #46:
Alebo: Horkýže Slíže, Atómový kryt😁
Reakcia na: N/A #45:
Neboj sa, Vydrica je historická štvrť, takže určite na mape z roku 1836 nájdeme nejaké vhodné zemepisné pomenovanie. Trojpoľné studne, alebo tak.