Aký bude nový rozpočet mesta z hľadiska MHD?

Hlavné mesto dá v roku 2023 zo svojho rozpočtu viac financií do MHD, ale objem výkonov sa zníži.

Mesto Bratislava predstavilo začiatkom marca návrh mestského rozpočtu pre rok 2023 s výhľadom na roky 2024 - 2025, ktorý bude mestské zastupiteľstvo schvaľovať na svojom marcovom zasadnutí. Celkovo má mesto v tomto roku hospodáriť so sumou 607,5 mil. €, čo je o 29 % viac ako v roku 2022. Toto zvýšenie je spôsobené nárastom cien a ďalšími prebiehajúcimi krízami.

Zvýšené náklady na prevádzku mestskej hromadnej dopravy sa prejavia aj vo vyššej dotácii z rozpočtu mesta pre bratislavský dopravný podnik (DPB). Rozpočet navrhuje dotáciu na bežné výdavky MHD spolu vo výške 107 mil. €, v čom sú však zahrnuté aj ekonomicky oprávnené výdavky (EON) za predchádzajúce roky, pri plánovanom objeme výkonov v rozsahu 41,35 mil. vlakokilometrov (redukcia výkonov o 2,71 % oproti roku 2022). Keďže po februárových zmenách sa výkony znížili zatiaľ o 1,3 %, bratislavskú MHD v najbližšom čase pravdepodobne čakajú ďalšie redukcie spojov.

Doplnené: Detailnejší pohľad na jednotlivé bežné výdavky navrhované pre DPB a porovnanie s predchádzajúcimi rokmi zobrazuje nasledujúca tabuľka.

  Rok 2020
Rok 2021 Rok 2022 Rozpočet na rok 2023
Dotácia na bežné výdavky 80 500 000 € 87 310 000 € 81 500 000 € 87 500 000 €
Bežné výdavky iné - - 29 538 € -
EON za predchádzajúce roky 7 039 196 € 9 132 390 € 915 355 € 16 200 000 €
Kompenzácia úbytku tržieb z IDS 2 694 856 € 2 646 849 € 3 173 417 € 3 300 000 €
Výdavky z dotácie vlády (návšteva pápeža) - 89 595 € - -
Spolu bežné výdavky 90 234 051 € 99 178 834 € 85 618 310 € 107 000 000 €

Keďže ekonomicky oprávnené náklady pokrývajú náklady za predchádzajúci rok, aktuálna dotácia na tohtoročnú prevádzku vychádza v súčte nižšia (90,8 mil. €) ako za rok 2022 (100,9 mil. €). Preto si mesto objedná menší objem výkonov ako v uplynulom roku.

Bežné výdavky na integrovanú dopravu hlavné mesto plánuje vo výške 2,150 mil. €, v čom je zahrnuté aj spolufinancovanie autobusovej linky 901 do Hainburgu vo výške 25 000 €, kompenzácia zliav a príspevok na prevádzku BID.

Mesto plánuje poskytnúť DPB aj financie na kapitálové výdavky vo výške 11,034 mil. € (+148,9 % oproti roku 2022), ktoré majú byť použité na financovanie, resp. spolufinancovanie nasledujúcich projektov:

  • Modernizácia vozovní - 3. etapa: 2 660 659 €
  • Modernizácia trakčných káblov z meniarní: 208 026 €
  • Modernizácia štyroch meniarní: 583 322 €
  • Modernizácia zastávok MHD: 1 103 032 €
  • Rekonštrukcie električkových tratí v havarijnom stave: 900 000 €
  • Projektovanie modernizácie trolejbusovej trate Slovinská - Rožňavská: 12 000 €
  • Projektovanie novej TT Patrónka - Riviéra a modernizovanej TT Patrónka - Hlavná stanica: 80 254 €
  • Projektovanie novej TT Trenčianska - Hraničná: 28 084 €
  • Projektovanie nových TT Autobusová stanica - Nové SND, Bulharská - Galvaniho: 21 804 €
  • Nové obojsmerné električky: 463 500 €
  • Nové jednosmerné električky: 2 031 500 €
  • Nové hybridné trolejbusy: 1 456 324 €
  • Nové vodíkové/elektrické autobusy: 540 000 €
  • Ostatné kapitálové projekty: 945 000 €

Ďalšie kapitálové výdavky v oblasti MHD má mesto v rozpočte plánované na modernizáciu a výstavbu električkových a trolejbusových tratí (projekty, stavebné práce, majetkové vysporiadanie). Z električkových tratí sa okrem prebiehajúcej výstavby trate do Janíkovho dvora (plánované kapitálové výdavky 56,5 mil. €) chce mesto naďalej venovať príprave a realizácii modernizácií Vajnorskej a Ružinovskej radiály a projektovaniu nových tratí Pribinova - Košická, Dúbravka - Bory, Astronomická (k TIOP Ružinov) a Biskupickej radiály.

V najbližších dvoch rokoch mesto počíta aj s výstavbou nových trolejbusových tratí Bulharská - Galvaniho, Autobusová stanica - Nové SND, Trenčianska - Hraničná a Riviéra - Patrónka.

Na vybudovanie nových zastávok na Panónskej ceste chce mesto vynaložiť 150-tisíc € z rozpočtu na dopravné stavby a 100-tisíc € na revitalizáciu prístrešku zastávky Nemocnica Kramáre.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Urbanway 2423 #27:
Dúfam že aj kvalita nebude Záluhy t.j. popraskaný betón a hýbajúce sa prefabrikáty
Reakcia na: Petto #25:
Veď sa pozri, aký povrch tam má byť na zastávke (podľa farby tam má byť betón), skosenie chodníkov (na priecestí je prerušovaná čiara namiesto plnej čiary) a VDZ v obratisku (miesta pre autobusy). Z tohto vyplýva, že sa tam počíta aj s premávkou autobusov. Čo sa týka samotných nástupíšť, tak tie vyzerajú úplne rovnako ako na Záluhách, ktoré sú tiež postavené z betónových prefabrikátov, takže by tam nemal byť problém so zastavovaním autobusov.
Reakcia na: JurajSK #23:
Prestúp k Arrive, tam si môžeš robiť, čo chceš.
Reakcia na: Solider #22:
A mame teda lepší nákres danej zastávky? Konecna elektriciek Janikov dvor bude teda pojazdovana na štýl integrovanej z. Zaluhy?
Reakcia na: JurajSK #23:
A svetu mier ☮️
Nech kúpia poriadne autobusy na tých šrotoch sa už nedá jazdiť a hlavne aj zvýšiť platy.
Reakcia na: Petto #20:
Podľa mňa si zle vykladáš výkres - tie zastávky a cesty načrtnuté modrou farbou nie sú súčasťou projektu výstavby električkovej trate, je to označené ako "výhľadový stav, iné súvisiace projekty v území".
Reakcia na: Petto #20:
Veď autobus normálne zastaví na električkovom nástupišti tak ako na Blumentáli a Záluhách. Dokonca aj chodník pri vjazde z Jantárovej cesty na električkovú trať je skosený, takže sa tam asi počíta s premávkou autobusov.
Reakcia na: Solider #19:
Spolocna v zmysle integrovana/primknuta nebude. Bude kusok dalej aspon podla vizualizacie.
Reakcia na: Petto #16:
Veď 93 sa bude točiť v obratisku vedľa električiek a zastávka Janíkov dvor má byť spoločná.
Reakcia na: TomJ #5:
To keď už začínajú pripravovať novú električkovú trať do Bory tak to bude aj zbytočne a netreba že predĺžiť linku 91 či čo sa tam písalo
Reakcia na: Petto #15:
Ty máš čo stále s tou Danubianou?
Reakcia na: Urbanway 2423 #9:
Podla vizualizacie tam nevidim nikde normalny prestup z 93 na eliny ci na 91/191. Zastavka eliny bude pod pojazdom a hore na ceste zastavka pre 91/191 ale primknutu/integrovanu zastavku Janikov dvor pre elektricky + bus myslim neplanuju ani v projekte. Takze z takej Vysehradskej pesi presun k elektricke ak nezmenia 93. 95 By sice sla z Vysehradskej na Lucanku ale ta linka bude zrusena.
Reakcia na: tosomja #14:
Je to sice ina obec i stat, ale je tam ovela vyssi dopyt po spojeni ako do Danubiany tak s tym problem nemam.
Hlavne že sa na linku do Hainburgu našlo 25 000 €. Pomýlené priority mesta.
Reakcia na: baran #11:
Určite záleží od toho, aký bude rozsah revitalizácie. Ak tam pribudnú dizajnové vetrolamy, lavičky, opraví sa chodník a plus sa odstránia očividné systémové chyby, ktoré ten prístrešok má tak, aby prežil ďalších 30 rokov bez ohrozovania cestujúcich, tak je cena primeraná. Ak sa vymaľuje, tak nie.
Reakcia na: baran #11:
Asi tam plánujú pichnúť aj jeden či dva platany.
100 000 € na opravu 1 betónového prístrešku? Tak to bude krásna ryža... Ale vlastne naše progresívne vedenie nekradne, to len tí druhí....
Reakcia na: TomJ #5:
Radšej nechci vedieť.
Reakcia na: Petto #6:
Neplánuje sa aj predĺženie 93 do Janíkovho dvora, aby sa z nej dalo jednoducho prestúpiť na 91/191 a električku? Asi aj NAD tam bude zachádzať, keďže v obratisku je plánovaných 6 miest pre autobusy. Na Labutiu by potom mohli zachádzať vybrané spoje 93 (otáčala by sa na kruhovom objazde), aby tam nemusela 91/191 zachádzať. V budúcnosti by sa mohla druhá časť spojov 93 predĺžiť po Zuzany Chalupovej napr. na Béžovú, ak by už stáli cesty a ak by na to bola vôľa.
Osobné náklady sú zahrnuté v bežných výdavkoch.
Reakcia na: Rudi #1:
Pravdu máš, ale čo tak si spomenúť aj iných zamestnancov DPB, každý je potrebný pre kvalitné fungovanie MHD
Reakcia na: TomJ #5:
Ak spoja Labutiu so Zuzany Chalupovej, tak by sa dalo riesit zmenou trasy 91/191 presmerovanim obojsmerne. Aj podla tejto vizualizacie to vyzera, ze sa spoja tie 2 ulice cez kolaje. Slabomodra farba v mapke.

Som zvedavý, čo ešte chcú zredukovať. Paradoxne by bolo treba pridať vzkm, lebo treba nejako obslúžiť Nemocnicu Bory a nové bytovky južne od Panónskej (či to sa vyrieši len zastávkou pre 91/191 bez posilnenia?).
Reakcia na: Stanleycek #2:
Nie. Mesto platí náklady DPB, teda aby DPB mohol navýšiť náklady musí mať tie financie navyše pokryté od mesta.
Za 4 ks hydrogenov platime 540 tisic ? Tam asi nie je financovanie 5% mesto, 10% stat a 85% EU.
Reakcia na: Rudi #1:
Nerieši to náhodou Dopravný Podnik, a nie mesto?
Nikde tu nevidím platy vodičov.
Zase sa na nich kašle ????