Hlavné mesto získalo eurofondový príspevok na stavbu petržalskej električky, nový harmonogram prác stále nezverejnilo.
Hlavné mesto SR Bratislava získalo začiatkom marca 2023 nenávratný finančný príspevok z fondov EÚ pre prvú fázu projektu električkovej trate do Janíkovho dvora. Výstavba tohto predĺženia električkovej trate začala ešte v novembri 2021. V rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra môže hlavné mesto čerpať nenávratný finančný príspevok maximálne vo výške 81,750 mil. € na práce, ktoré už boli zrealizované, alebo ešte len budú zrealizované do konca roka 2023. Hlavné mesto sa bude podieľať na financovaní projektu piatimi percentami.
Celkové oprávnené výdavky pre prvú fázu projektu vo výške 86,053 mil. € predstavujú 70 % z celého projektu, zvyšných 30 % (resp. skutočné percento zostávajúcich prác v roku 2024) bude financovaných z ďalšieho programového obdobia v rámci Programu Slovensko 2021 - 2027. Predpokladané rozdelenie nákladov pre jednotlivé fázy je uvedené v tabuľke (podľa zmluvy o NFP).
Generálny projekt | Celkové výdavky [€] |
Oprávnené výdavky pre 1. fázu [€] |
Oprávnené výdavky pre 2. fázu [€] |
Poplatky za plánovanie | 6 757 650,77 | 198 356,81 | 0 |
Výkup pozemkov | 1 645 572,49 | 1 632 722,49 | 0 |
Stavebné náklady celkové | 74 573 097,47 | 52 201 168,23 | 22 371 929,24 |
Valorizácia cien | 14 883 942,53 | 10 416 959,85 | 4 466 982,68 |
Nepredvídané výdavky | 7 681 029,04 | 5 376 720,33 | 2 304 308,71 |
Stavebný dozor | 2 237 579,82 | 1 566 035,06 | 671 544,77 |
Technická pomoc | 393 098,54 | 393 098,54 | 0 |
Publicita | 12 896,49 | 0 | 0 |
Daň z pridanej hodnoty | 21 558 353,72 | 14 276 592,55 | 5 962 953,08 |
Spolu | 129 743 220,87 | 86 052 653,85 | 35 777 718,48 |
Hlavné mesto zatiaľ nezverejnilo dodatok k zmluve so zhotoviteľom prác, predmetom ktorého bude aktualizovaný harmonogram prác a nový termín ukončenia výstavby električkovej trate. Pôvodne sa počítalo s tým, že električka začne do Janíkovho dvora premávať už koncom roka 2023. Už v prvom roku výstavby však došlo na stavbe z rôznych dôvodov k výraznému meškaniu jednotlivých prác a zhotoviteľ nestihol splniť jednotlivé míľniky. Pri obnovení prác v auguste 2022 vedenie mesta predpokladalo, že nový harmonogram prác bude známy v priebehu septembra minulého roka, avšak ani na začiatku marca 2023 nie je nový harmonogram k dispozícii. Nie je ani známe, či sa podarilo v priebehu jesene práce akcelerovať tak, ako to bolo prisľúbené.
„Hlavné mesto so zhotoviteľom II. etapy petržalskej električky rokuje o upravenom harmonograme. Nový harmonogram bude tvoriť podklad pre sledovanie postupu výstavby. Postup prác podľa tohto harmonogramu má dať predpoklad na to, aby sa doprava po električkovej trati mohla spustiť v predstihu počas roka 2024, ešte pred samotným ukončením stavby," uvádza hlavné mesto na svojej internetovej stránke.
Aktuálne sa na stavbe po pominutí zimných mrazov opäť vo väčšej miere rozbiehajú jednotlivé práce. Najvýraznejšie práce prebiehajú na troch mostných objektoch - na združenom moste na Rusovskej ceste a električkovom moste ponad Chorvátske rameno pri kostole Sv. rodiny naďalej prebiehajú práce na budovaní spodnej stavby (opory, piliere) a rozbehli sa už aj práce cestnom moste na Kutlíkovej ulici, ktorého hlbinné zakladanie malo byť pôvodne zrealizované v rámci prvého míľnika už pred rokom. Taktiež sa pozdĺž koridoru trate ešte stále realizujú aj preložky inžinierskych sietí a pripravuje sa podkladová vrstva pod električkovú trať. Mesto dnes informovalo, že čoskoro sa začnú budovať aj meniarne, ktoré budú napájať trať elektrickým prúdom.