Dopravný podnik vyhodnotil prvý rok služby Kartuj

Platba za lístok bankovou kartou sa čoskoro rozšíri aj do regionálnych autobusov IDS BK.

Na začiatku júla minulého roka zaviedol Dopravný podnik Bratislava predaj jednorazového cestovného lístka vo vozidlách MHD aj prostredníctvom bankovej platobnej karty. Služba s marketingovým názvom Kartuj umožňuje cestujúcim zakúpiť si cestovný lístok na jednu cestu za 1 € jednoduchým priložením (angl. TAP) bankovej karty k príslušnému označovaču cestovných lístkov (označenom logom Kartuj) vo vozidle. Oproti bežným jednorazovým cestovným lístkom má lístok zakúpený platobnou kartou viacero obmedzení - k dispozícii nie je zľavnený lístok, možný je len jeden bezplatný prestup do 45 minút (potrebné je znova priložiť kartu k označovaču v druhom vozidle) a s lístkom nie je možné prestúpiť do regionálneho autobusu alebo vlaku v rámci IDS BK. Ak si cestujúci v jednom dni kartou zakúpi lístky v hodnote 4 €, ďalšie lístky sa mu v danom dni už účtovať nebudú.

Služba je teda skôr určená pre návštevníkov mesta, prípade ako núdzové riešenie zakúpenia lístka pre nepravidelných cestujúcich, ak nemajú možnosť zakúpiť si papierový alebo SMS lístok. Dopravný podnik sme požiadali o vyhodnotenie prvého roka tejto služby.

V období od júla 2021 do júla 2022 využilo službu Kartuj približne 206-tisíc cestujúcich (počet platených TAPov). Z počtu „TAPov“ môžeme usúdiť, že si služba Kartuj našla svoje miesto medzi spôsobmi úhrady cestovného a očakávame, že tento trend bude pokračovať. Cestujúci sa s novým spôsobom platby oboznamovali postupne. Dopravný podnik Bratislava (DPB) okrem spustenia informačnej kampane, či samostatnej webstránky s najčastejšími otázkami a odpoveďami (www.kartuj.sk), dodatočne vybavil všetky multifunkčné označovače cestovných lístkov logom služby Kartuj, aby boli vo vozidle jasne rozpoznateľné," uviedol hovorca DPB Martin Chlebovec.

Nová služba výraznejšie neovplyvnila predaj výhodnejších jednorazových elektronických cestovných lístkov. „Podiel na celkovom počte predaných elektronických lístkov (vrátane SMS CL, eCL cez OCL) prostredníctvom služby Kartuj sa od júla minulého roka pohybuje v rozmedzí od 2 do 5 %, pričom najväčší počet TAPov bol zaznamenaný v mesiaci máj, jún a júl 2022. Zo štatistických údajov sa preto možno domnievať, že systém využívajú najmä jednorazoví cestujúci (turisti)," spresnil Martin Chlebovec. Podiel lístkov cez službu Kartuj na celkovom počte predaných elektronických lístkov bude ešte nižší, keďže v uvedených počtoch nie sú zahrnuté elektronické lístky zakúpené v aplikácii IDS BK, štatistikami ktorých DPB nedisponuje. Treba ešte poznamenať, že na predaj cestovných lístkov a využívanie MHD mala v uplynulom roku ešte významný negatívny vplyv pandémia koronavírusu.

Pri spustení služby v roku 2021 niektorí cestujúci zaznamenali problémy pri kúpe lístka bankovou kartou. Podľa DPB sa tieto problémy podarilo odstrániť a služba by mala fungovať bez väčších problémov. „Na začiatku DPB zaznamenal problémy s jednou konkrétnou sériou bezkontaktných kariet VÚB banky, s ktorými nebolo možné vykonať TAPovanie. V prípade, ak cestujúci požiadal banku o jej výmenu, tá tak urobila bez poplatku. V súčasnosti sú problémy s funkčnosťou systému ojedinelé, ak sa náhodou nejaký objaví, zo strany DPB je bezodkladne riešený," uzavrel Martin Chlebovec.

Už čoskoro by cestujúci mohli za cestovný lístok zaplatiť bankovou kartou aj v prímestských autobusoch v rámci Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji (IDS BK). „Možnosť platby kartou v regionálnych autobusoch je v prípravnej fáze, aktuálne dopravca pracuje na implementácii. Po doladení a ukončení testov bude táto možnosť spustená v priebehu mesiaca september. O spustení bude verejnosť informovaná," priblížila hovorkyňa Bratislavskej integrovanej dopravy Eva Vozárová.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Valec #16:
Ďakujem.
Myslím si že keby tu žili Nóri, tak by tu počet tapov bol tak 20-krát vyšší.
Reakcia na: 810zssk #11:
Môj optimistický odhad je koniec roka 2023.
Reakcia na: 810zssk #14:
Píše sa to The Tap Tap 😆.
Btw, to kto presvedčil DPB že tap sa píše TAP? 😀
"„Na začiatku DPB zaznamenal problémy s jednou konkrétnou sériou bezkontaktných kariet VÚB banky, s ktorými nebolo možné vykonať TAPovanie. V prípade, ak cestujúci požiadal banku o jej výmenu, tá tak urobila bez poplatku. V súčasnosti sú problémy s funkčnosťou systému ojedinelé, ak sa náhodou nejaký objaví, zo strany DPB je bezodkladne riešený," uzavrel Martin Chlebovec."
Vďaka tomu som v apríli takmer dostal pokutu od relatívne nepríjemného revízora DPB. Ale keďže mi platnosť karty čoskoro končí, v BA nie som zas tak často a platby cez Google Pay idú, tak kvôli tomu meniť kartu nebudem (bezkontaktné platby v obchodoch idú, problém je vždy iba pri platbe vo vozidlách MHD naprieč Českom a Slovenskom, ak sa pokúšam platiť kartou). Inak vďaka BID za IDS BK appku, v časoch, keď som ešte nemal kreditku a Google Pay som fičal v BSK najmä na nej...
To je ťažká bieda, vie sem niekto hodiť aj celkové náklady koľko táto nepoužiteľná sranda celkovo DPB vyšla? Lebo pri 500 lístkoch denne je to fakt tragédia.
Reakcia na: Valec #10:
Vďaka.

Predpokladám teda že ten nový systém odbavovania je ešte ďaleko (inak by asi nemalo zmysel investovať do tohto na pár mesiacov).
Reakcia na: 810zssk #9:
Zatiaľ iba level 0 - obyčajná platba kartou za papierový lístok.
To avizované platenie kartou v regiobusoch je už ten plánovaný prechod na system check-in/check-out, alebo len obyčajná platba kartou za papierové lístky?
Reakcia na: upravovač fotiek #6:
Ale však registrovať sa musíš len v prípade, že chceš na karte Električenku, alebo ak chceš sledovať prehľad ciest (tuším aj daňový doklad sa dá vytlačiť bez registrácie).
Celé je to jeden veľký fail. Tarifa nekompatibilná s IDS BK, NEPRESTUPNÁ!!! (jeden prestup do 45 minút je absolútna blbosť). Keď idem z Devínskej do Hydrometorologického ústavu, tak mám dva prestupy. Písal som na DPB požiadavku, aby linka 21 zastavovala aj na Karpatskej, kvôli prstupu na linku 44. Lebo občasne túto trasu idem MHD a občasne nemám papierový lístok a vybitý mobil.

Podobný problém cesta medzi Matejkovou a Pionierskou. Jednolinkový variant = dva prestupy. Potom sa nečudujem že ľudia chcú obnovenie linky č. 5.

Celé je to fail. Počet predaných lístkov tomu nasvedčuje. Zo začiatku som sa na túto službu tešil, ale tak, ako je nastavená, je oničom. DPB jej ani nerobí potrebnú reklamu - moc dobre vedia prečo.

Aby to malo úspech, tak systém by mal fungovať BEZ nutnosti registrácie na nejakom webe a mal by byť plne kompatibilný s tarifou IDS BK.
Pre porovnanie Brno:
- Prvý mesiac fungovania služby 158 tisíc lístkov
- Druhý mesiac 212 tisíc lístkov
- Prvé dva týždne tretieho mesiaca 215 tisíc lístkov

Inak povedané, za prvých desať týždňov DPMB predal touto formou viac než 2,5 krát toľko lístkov ako DPB za prvý rok. Toľko k tomu ako skvele DPB tú službu nastavil.

(Zdroj dát: https://www.svetchytre.cz/a/pKu9P/pipni-a-jed-zjistili-jsme-jak-se-dari-novince-v-salinach-a-autobusech)
Reakcia na: Solider #2:
Keď ti nič nehovorí KARTUJ a TAP, tak si úplne OUT.
Ja som už zabudol, že niečo také v Bratislave existuje.
Reakcia na: S499.1023 #1:
Osobne by som si dovolil tvrdiť, že väčšina cestujúcich o možnosti platiť kartou doteraz ani netuší. Nič nehovoriace termíny "Kartuj" alebo "TAP", žiadne viditeľné označenie na vozidle, najmä však na starších vozidlách, kde je na platbu platobnou kartou prispôsobený len jeden, maximálne dva označovače. Minimum informácií k dispozícii a to i na zastávkach. Výsledok ma vôbec neprekvapil.
Považujem za absurdné nechať možnosť platby kartou bezo zmeny parametrov služby. Jedine, že by sa DPB chcel stať jediným podnikom široko-ďaleko, kde sa možnosť platby kartou neujala. 206 tisíc lístkov za rok, to je 572 lístkov denne. Povedal by som, že rovnaký počet lístkov cez kartu predá DPP denne v jedinej električke 😃.