Prvé autobusy využívajúce vodík ako palivo zaradí bratislavský dopravný podnik do svojho vozidlového parku na jeseň 2023.
Dopravný podnik Bratislava (DPB) získal v júli finančný príspevok z fondov EÚ a štátneho rozpočtu na nákup prvých štyroch 12-metrových autobusov s vodíkovým pohonom vo výške 1,9 mil. €, čo predstavuje spolu 95 % oprávnených nákladov na projekt. Verejné obstarávanie DPB na dodávateľa takýchto autobusov v minulom roku vyhrala spoločnosť Solaris Bus & Coach s autobusom Solaris Urbino 12 Hydrogen. Rámcová zmluva podpísaná s výrobcom autobusov umožní v budúcnosti dodať do 40 vodíkových vozidiel, zmluvná cena jedného vozidla je 610-tisíc € bez DPH. Dodacia lehota vozidiel po ich objednaní je 15 mesiacov, takže v uliciach mesta by sa vodíkové autobusy mohli objaviť začiatkom jesene 2023. Očakáva sa, že vďaka dojazdu cez 350 km na jedno naplnenie nádrží by tieto autobusy mohli v celodennej premávke plnohodnotne nahradiť štandardné naftové autobusy.
„Vodíková technológia prináša perspektívu do plánovania mestskej hromadnej dopravy v budúcnosti. V porovnaní s elektrobusmi je výhodou týchto vozidiel dlhší dojazd, ale aj rýchlejšie tankovanie. Nesmierne ma preto teší, že práve náš bratislavský Dopravný podnik bude už čoskoro priekopníkom v tejto technológii s reálnym ekologickým potenciálom do budúcnosti a verím, že tento projekt inšpiruje aj ostatné mestá,“ povedal Martin Rybanský,
predseda predstavenstva DPB, a. s.
Spolu s objednanou polstovkou nových hybridných trolejbusov a desiatok nových električiek tak v roku 2023 príde k výraznému nárastu ekologickejších vozidiel vo vozidlovom parku bratislavskej MHD.
upravovač fotiek
https://www.ta3.com/relacia/25177/elektroauto-namiesto-benzinu-a-nafty?utm_source=pravda&utm_medium=hp-box&utm_campaign=shp_bleskove_spravy
Síce elektroauto vlastním, som proti výhodám čo sa lacnejšieho parkovania týka, prípadne parkovania úplne zadarmo, alebo možnosti jazdy v BUS pruhoch (ako niektorí navrhujú) alebo diaľnic zadarmo. Oveľa viac by som privátal to, čo som spomenul v príspevku #13.
Na záver: Elektroauto som si nekúpil preto, lebo tým zachránim planétu. To, že je lokálne bezemisné je iba benefit, ale dobre mi je jasné že elektrina sa niekde musí vyrobiť. V rámci zloženia môžem povedať, že moje auto je poháňané najmä jadrovou energiou.
V nemecku porovnávali dosah na životné prostredie počas celého životného cyklu vozidla, od jeho výroby po jeho zošrotovanie a recykláciu. Najvhodnejšie vyšli práve malé metské približovadlá, tuším 150 tisíc km. Upozorňujem že ekonomická výhodnosť je dosiahnutá oveľa skôr, ale o tú teraz nejde. Veľké 2,5 tonové elektrické SUVčka, ak porovnáme elektromobil a spaľovák, musia najazdiť 700 tisíc km aby ich dosah na životné prostredie bol nižší.
Za dva roky som najazdil 35 tisíc km. Či tých 150 tisíc km na mojom elektrickom približovadle dám? Dúfam že áno. Na starom je dnes nábeh 60 tisíc km. Auto má 6 rokov. Dojazd zatiaľ neklesá. Bude to asi aj tým, že koncern VW si necháva rezervu v kapacite, t.j. fungl nové auto nevyužíva 100% kapacity, lebo si necháva rezervu. Životnosti akumulátoru to iba prospeje.