DPB získal príspevok z eurofondov na nákup 4 vodíkových autobusov

Prvé autobusy využívajúce vodík ako palivo zaradí bratislavský dopravný podnik do svojho vozidlového parku na jeseň 2023.

Dopravný podnik Bratislava (DPB) získal v júli finančný príspevok z fondov EÚ a štátneho rozpočtu na nákup prvých štyroch 12-metrových autobusov s vodíkovým pohonom vo výške 1,9 mil. €, čo predstavuje spolu 95 % oprávnených nákladov na projekt. Verejné obstarávanie DPB na dodávateľa takýchto autobusov v minulom roku vyhrala spoločnosť Solaris Bus & Coach s autobusom Solaris Urbino 12 Hydrogen. Rámcová zmluva podpísaná s výrobcom autobusov umožní v budúcnosti dodať do 40 vodíkových vozidiel, zmluvná cena jedného vozidla je 610-tisíc € bez DPH. Dodacia lehota vozidiel po ich objednaní je 15 mesiacov, takže v uliciach mesta by sa vodíkové autobusy mohli objaviť začiatkom jesene 2023. Očakáva sa, že vďaka dojazdu cez 350 km na jedno naplnenie nádrží by tieto autobusy mohli v celodennej premávke plnohodnotne nahradiť štandardné naftové autobusy.

Vodíková technológia prináša perspektívu do plánovania mestskej hromadnej dopravy v budúcnosti. V porovnaní s elektrobusmi je výhodou týchto vozidiel dlhší dojazd, ale aj rýchlejšie tankovanie. Nesmierne ma preto teší, že práve náš bratislavský Dopravný podnik bude už čoskoro priekopníkom v tejto technológii s reálnym ekologickým potenciálom do budúcnosti a verím, že tento projekt inšpiruje aj ostatné mestá,“ povedal Martin Rybanský,
predseda predstavenstva DPB, a. s.

Spolu s objednanou polstovkou nových hybridných trolejbusov a desiatok nových električiek tak v roku 2023 príde k výraznému nárastu ekologickejších vozidiel vo vozidlovom parku bratislavskej MHD.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: mi.v #67:
Bol to iný test. Provonávali po koľko km sa ekologický dosah elektromobilu vyrovná spaľováku v jednotlivých kategóriách vozidiel. Vždy porovnali autá rovnakej triedy, jedno so spaľovacím motorom, druhé s elektromotorom a trakčným akumulátorom. Nie je tajomstvom, že výroba elektromobilu kvôli jeho trakčného akumulátoru znamená väčšiu ekologickú záťaž. Neprekvapuje teda, že spaľovákom sa vyrovnali ako prvé malé mestské približovadlá. Potvrdilo sa, že čím väčšie a ťažšie vozidlo, tým menší význam má vozenie trakčného akumulátoru (ktorý poskytne rovnaký dojazd), ktorý musí byť tiež väčší a ťažší. Samozrejme, násobne drahší tiež.
Reakcia na: upravovač fotiek #66:
Teda elektrobicykle a elektrokolobežky 🙂 Ale ste si istý, že "malé mestské približovadlá" boli v teste, ktorý ste citovali? Ja viem iba o teste ADAC, kde boli elektromobily ako jedna jediná kategória a tá skončila ešte aj za nafťákmi.
Reakcia na: mi.v #65:
Mal som napísať že najlepšie z elektromobilov vyšli malé mestské približovadlá. Porovnával som iba autá s elektrickým pohonom a skadom energie vo forme akumulátorov.
Reakcia na: upravovač fotiek #64:
S tým porovnaním ste nepovedali pravdu. Posledného ste vyhlásili za prvého.
Reakcia na: mi.v #63:
Pri súčasnej situácii s plynom nevidím CNG ako výhru.
Reakcia na: upravovač fotiek #62:
Záleží ako ju ocenil ADAC podľa ich kritérií, ktoré ste vy sám v pôvodnom príspevku spomenuli. 🙂 (V odstavci "V Nemecku...")
V tom teste elektromobily prepadli za všetky ostatné pohony, keď sa dobre pamätám. Áno, v kritériách ekologickosti od výroby po zošrotovanie sú najhoršie zo všetkých. CNG bolo prvé. Preto som jemne naznačil, že to porovnanie by sa hodilo odprezentovať čestne 🙂
Reakcia na: mi.v #61:
Záleží od toho ako definuješ "výhru". Moje malé mestské približovadlo sa vyrába aj na CNG, dokonca ich viacero vídavam. Lenže CNG nechcem. Plničky CNG sú oveľa vzácnejšie než nabíjačky a navyše nabiť môžem aj v garáži. Kde aj keby som mal plyn, tak bez kompresorovej stanice by som nenatlačil nič.
Reakcia na: upravovač fotiek #51:
Patrilo by sa čestne priznať, že v tom nemeckom hodnotení dopadov na životné prostredie nevyhralo elektrické auto. Ani benzínové, ani naftové. Vyhralo CNG.
Reakcia na: SuchSoft #59:
Tam si pre zmenu vyskúšam rozbité koľajnice...
Reakcia na: N/A #18:
Vyhneš. Napr. na linkách 1, 3, 4, 7, 9 a A. 😋
Reakcia na: zakaznik #56:
Hej jasne jasne, tak jak je podla teba scam covid atd 😉 ale viac odbocovat od temy nemienim.
Mimochodom motorista platí cez spotrebnú daň z minerálnych olejov vyššiu daň prepočítanú na CO2, než priemysel za emisné povolenky.
(Pri nafte by to malo byť niečo vyše 100 eur na tonu co2 a pri benzíne dokonca cez 200 eur.)

Takže aj z pohľadu "boja proti co2" je ťaženie proti spaľovacím motorom podvod.

https://www.iness.sk/sk/nova-dan-ktoru-uz-davno-mame
Reakcia na: upravovač fotiek #53:
Z áut so spaľovacími motormi má štát veľa peňazí, spotrebné dane, rôzne poplatky, výrobcovia dotujú elektroautá predajom áut so spaľovacími motormi.

Preto je prísľub hromadnej elektromobility a zrušenie spaľovacích motorov scam na toľkých úrovniach, že by sa to ani nevošlo do jedného príspevku. 😁

Ako som už písal, samo o sebe by sa to dalo zvládnuť, ale nie s tými ďalšími vecami.
Reakcia na: tr3mp #44:
Nejdem si tu merat pipiky kto kolko dokazal potiahnut bez pauzy a nebudem vytahovat svoje cisla lebo to co rocne nabeham qutom niekto nenabeha ani za 5 ale prave preto ze som uz z takych veci dostal mikrospanok a mam ponaucenie zbytocne to nehrotit. Tiez nemozes porovnavat 400 niekde v Nemecku kde 380 z toho spravis po dialnici za 2,5 hodiny a na Slovensku kde na dialnici stravis tak polovicu z toho a za volantom 4 hodiny.
Pre zaujímavosť: Na Ružíne by mala jazdiť vodíková loď (len ju najprv musia vymyslieť a vyrobiť...)

https://kosice.korzar.sme.sk/c/22975118/vodikova-lod-na-ruzine-zupan-trnka-hovori-o-unikatnom-projekte-v-europe.html
Reakcia na: si #50:
Áno, písal si že máš atmosférický benzín. To je podľa mňa dobrá voľba. Ja nie som voči preplňovaným motorom skeptický, ale väčšinu trás mám do 2 km. Brat má 1.2 TSI 77kW s nájazdom 170 tisíc. Zatiaľ bez problémov, musel riešiť iba bežnú údržbu, nič nad rámec nej. Ale on jazdí relatívne často dlhé trasy a aj po meste sú to jazdy dlhšie než moje.

Verím že časom určite zdania aj elektroautá. Otázka je, ako to spravia. Najférovejšie by bolo podľa prejdených kilometrov a hmotnosti vozidla.

Som zvedavý ako bude napredovať vývoj syntetických palív. Nie je to hlavný trend, ktorým sa svet dnes uberá. Buď sa ide cestou elektromobilov alebo vodíku. To prvé reálne funguje, to druhé považujem za slepú uličku, aj keď to tiež funguje, ale rozhodne to nie je také rozšírené.
Reakcia na: si #50:
Ja osobne očakávam, že príde nejaké spoplatnenie používania auta podľa najazdených kilometrov, ale enviromentálna daň na fosílnych palivách zostane minimálne v terajšej výške. Plus práve u takýchto mestských približovadiel je najpravdepodobnejšie nabíjanie v noci, ktoré by po zavedení "online" tarify na základe aktuálneho zaťaženia siete vedelo cenu znížiť
K téme:

https://www.ta3.com/relacia/25177/elektroauto-namiesto-benzinu-a-nafty?utm_source=pravda&utm_medium=hp-box&utm_campaign=shp_bleskove_spravy

Síce elektroauto vlastním, som proti výhodám čo sa lacnejšieho parkovania týka, prípadne parkovania úplne zadarmo, alebo možnosti jazdy v BUS pruhoch (ako niektorí navrhujú) alebo diaľnic zadarmo. Oveľa viac by som privátal to, čo som spomenul v príspevku #13.

Na záver: Elektroauto som si nekúpil preto, lebo tým zachránim planétu. To, že je lokálne bezemisné je iba benefit, ale dobre mi je jasné že elektrina sa niekde musí vyrobiť. V rámci zloženia môžem povedať, že moje auto je poháňané najmä jadrovou energiou.

V nemecku porovnávali dosah na životné prostredie počas celého životného cyklu vozidla, od jeho výroby po jeho zošrotovanie a recykláciu. Najvhodnejšie vyšli práve malé metské približovadlá, tuším 150 tisíc km. Upozorňujem že ekonomická výhodnosť je dosiahnutá oveľa skôr, ale o tú teraz nejde. Veľké 2,5 tonové elektrické SUVčka, ak porovnáme elektromobil a spaľovák, musia najazdiť 700 tisíc km aby ich dosah na životné prostredie bol nižší.

Za dva roky som najazdil 35 tisíc km. Či tých 150 tisíc km na mojom elektrickom približovadle dám? Dúfam že áno. Na starom je dnes nábeh 60 tisíc km. Auto má 6 rokov. Dojazd zatiaľ neklesá. Bude to asi aj tým, že koncern VW si necháva rezervu v kapacite, t.j. fungl nové auto nevyužíva 100% kapacity, lebo si necháva rezervu. Životnosti akumulátoru to iba prospeje.
Reakcia na: upravovač fotiek #48:
"Problém je, ak niekto ten kvalitný diesel využíva 99% času na krátke 2 km jazdy po meste, kedy sa motor ani nestihne zohriať, lebo potrebuje raz za dva mesiace spraviť bez problémov trasu 600km. Mať dve autá je luxus"
a preto mam benzin.... ten znesie lepsie aj kratke trasy a nema ani problem zvladnut trasy dlhe bez vynutenych vacsich prestavok.... danou za to je o nieco drahsia (v podobe paliva) prevadzka, kedze benzin ma nizsiu vyhrevnost ako nafta....
"Elektrina je v porovnaní s benzínom/naftou bruálne lacná"
ani benzin/nafta nie su az tak zufalo drahe, len na nich sedia spotrebne dane (tvoriace sumarne tamer 3/4 ceny ktoru platis na pumpe) z ktorych vacsina (zatial) na elektrine nie je.... co ale myslis ze sa stane az zacne prijem do rozpoctu zo spodrebnych dani na PHM vyraznejsie klesat ?
Reakcia na: Miro #47:
Dôchodca ktorý najazdí 10 tisíc km ročne bude platiť za benzín možno tak 40% celkových nákladov spojených s vlastnením a prevádzkovaním vozidla. 60% "zožere" poistka a údržba. Samozrejme, ak ten dôchodca na údržbu kašle, tak to bude ináč, ale na stave vozidla sa to odrazí.