Výstavba petržalskej električky bude pokračovať po podpísaní dodatkov k zmluve

Vedenie mesta rokuje so zhotoviteľom petržalskej električky o navýšení ceny zákazky.

Práce na výstavbe električkovej trate do Janíkovho dvora v Petržalke sú v súčasnosti obmedzené v podstate len na prekládky inžinierskych sietí na trase budúcej trate. Samotné stavebné práce na električkovej trati boli pozastavené z dôvodu výrazného nárastu cien stavebných materiálov a energií oproti stavu v čase výberu zhotoviteľa. Ako informoval primátor hlavného mesta Matúš Vallo, zhotoviteľ v tejto situácii nemôže uistiť subdodávateľov, že budú mať zaplatené všetky práce podľa skutočne vynaložených nákladov a preto nateraz nie sú ochotní v prácach pokračovať. Vedenie mesta v týchto dňoch rokuje so zhotoviteľom o navýšení ceny zákazky tak, aby mal zhotoviteľ zaručené, že mu mesto zaplatí práce za súčasné ceny. Navýšenie ceny zákazky umožní nedávno vydané usmernenie Úradu pre verejné obstarávanie k uzatváraniu dodatkov k zmluvám z dôvodu zvýšenia cien, ktoré dovoľuje navýšiť cenu zákaziek až do výšky 50 %. Podľa primátora uzatvorenie dodatkov chvíľu potrvá, keďže musia byť aj v súlade s pravidlami čerpania eurofondov, ktoré má ministerstvo dopravy aktualizovať do konca júna tohto roka.

„Predĺženie električkovej trate v Petržalke je dnes najdôležitejší dopravný projekt v našom meste. Nikoho, ani nás neteší pohľad na stavenisko bez stavebného ruchu, ktorý takémuto kľúčovému projektu patrí. Robíme však všetko preto, aby sme situáciu, ktorá vznikla kvôli zdražovaniu, čo najrýchlejšie vyriešili. V utorok som sa stretol s vedením hlavného člena konzorcia zo Španielska. Rokovania s právnymi tímami pokračujú aj v týchto dňoch. Po sfinalizovaní dodatkov je zhotoviteľ pripravený znovu rozbehnúť práce podľa harmonogramu. Pri projekte, ktorý obsahuje 145 stavebných objektov, 38 prevádzkových súborov, a len samotná zmluva o dielo s prílohami má niekoľko tisíc strán, je takéto nastavovanie nových pravidiel pochopiteľne zložitý proces, ktorý sa pri najlepšej vôli nedá urobiť zo dňa na deň," uviedol Matúš Vallo.

Primátor tiež zdôraznil, že Bratislava o pridelené eurofondy nepríde ani v prípade, ak by sa nepodarilo električkovú trať do konca roka 2023 postaviť. Časť alokovaných prostriedkov pre petržalskú električku môže mesto presunúť na iné dopravné projekty (napr. nákup električiek, trolejbusov, trolejbusové trate, modernizácie vozovní a pod.). Stavebné práce, ktoré by pokračovali po roku 2023, by malo mať mesto možnosť prefinancovať z nasledujúceho programového obdobia. Ako odznelo na poslednom mestskom zastupiteľstve, na dopravné projekty v Bratislave by malo byť z Programu Slovensko určených 195 mil. €.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Viko #24:
K tomu metru - ciastocne suhlasim, po dvoch dnoch farania po Londynskych staniciach som celkom uvital moznost vratit sa vecer na ubytko busmi s jednym prestupom bez potreby absolvovat desiatky schodov (a ze Londynske metro naozaj nie je dajaka mega pastva pre oci). OK, to bol vylet, daco sme sa aj nachodili za tie dni a nebolo to o pravidelnom dochadzani. Keby som mal kazdy den absolvovat kyvadlovu trasu, asi by som sa na to pozeral inak, hlavne z hladiska cestovnych casov.

"Na vzhľad to nejazdí, ale radšej budem tráviť čas v osvetlených, premyslených a rozumne nadimenzovaných priestoroch než v náhodnej tmavej diere v zemi."

Ja budem najradsej presunmi kvoli robote travit co najmenej casu a je mi jedno pri com alebo ako to tam bude vyzerat, pokial to nebude totalna apokalypsa ako v zatopenom tuneli, ktory nedavno zburali. Je rozdiel, ci si idem pozriet nadizajnovanu Petrzalku alebo ci sa potrebujem co najrychlejsie presunut do zamestnania. Tusim ma toto mesto volajake opacne priority. Tym pravdaze nechcem povedat, ze sa nema stavat pekne. Akurat v podjaze nevidim ziadny zasadny dizajnovy, ci urbanisticky problem, obzvlast nie v Petrzalke.

"Ale ak si predstavíme územie od Technopolu po Draždiak v celom svojom rozsahu od jedného radu terasákov po druhý, tak to úplne láka na súčasný development kombináciou parčíkov a hustej blokovej zástavby s elegantným bulvárom vrátane povrchovej trate."

Ta trat by aj tak na vacsine trasy bola povrchova. Akurat problematicke kolizne krizenia by sa obmedzili na prakticky nepodstatne nenosne komunikacie.

Reakcia na: lostrail #23:
"Mentálny atlét" sa premával po cestách s dvihnutou hydraulickou rukou, ten by rovnako odignoroval aj betónový most, keď už o to ide.

"priestory podzemneho metra musia byt uplny cvokhaus" - čudujsasvete, rozmaznaný nadizajnovanou Prahou, špinavým ale elegantným Parížom a stereotypom staníc-palácov z exZSSR zažívam v každom druhom európskom meste šok, aké banálne a často priam depresívne metro majú (Brusel, Lyon, staré úseky Dortmundského Stadtbahnu...). Na vzhľad to nejazdí, ale radšej budem tráviť čas v osvetlených, premyslených a rozumne nadimenzovaných priestoroch než v náhodnej tmavej diere v zemi.

Čo sa petržalskej priekopy týka, dlho som si myslel, že je chyba ju zasypať. Ale ak si predstavíme územie od Technopolu po Draždiak v celom svojom rozsahu od jedného radu terasákov po druhý, tak to úplne láka na súčasný development kombináciou parčíkov a hustej blokovej zástavby s elegantným bulvárom vrátane povrchovej trate. Je to potenciál, ako vytvoriť v Petržalke priestory, kde sa budeš cítiť ako v centre. Len na to treba kus iný urbanistický koncept, než víťazné kresby farbičkami od profesora Kováča.
Reakcia na: birch #22:
Farskeho je rovnako blbe riesenie. Vidim to tiez ako otazku casu, ze sa to bude prerabat. Akurat to uz stoji, takze nema zmysel tam nieco este rozoberat v diskusii. Mimochodom, tam sa kratko po spusteni premavky nanominoval nejaky mentalny atlet s vysokym vozidlom a strhol tam vedenie (ale OK, to mohol aj niekde Nad Luckami).

"- Semafory by tam pribudli tak či tak bez ohľadu na to, či by električka šla pod zemou alebo po zemi."

Ale nebrzdili by elektricku ako nosny system a vylucili by sa kolizie, ktore vzdy najviac ochromia prave elekrickovu dopravu, kedze elektricky sa nevedia obist. Pri sucasnom rieseni sa nebude dat ist s intervalom pod dve minuty (aj tie su otazne). Mozno v najblizsich rokoch nebude treba, ale ked sa centralna os zahusti, situacia sa zmeni.

"- Smer Jantárová -> Pajštúnska po vybudovaní križovatky s električkou v predĺžení Lietavskej, ktorá bude motoristov tiež zdržovať, bude využívaný ešte menej ako dnes. V tomto smere problém nevidím."

Ten smer moze byt este problem, ale vnimam ho s nizsou prioritou.

"- Smer Kutlíkova <-> Pajštúnska je využívaný dosť, ale pri rozumne nastavenej preferencii električiek sa priestor pre autá nájde, je to jediný významný smer križujúci električku."

Ide o aspekt, ktory davame na prve miesto. Pod dve minuty pre elektricku v kazdom smere sa to rozumne pre motoristov nastavit neda. A to je pre mna a mnohych dalsich zakladny problem do buducna. Aj pri tych dvoch minutach sa budu tvorit kolony. To miesto nie je tak jednoduche obist blizkou trasou. Ceny PHM su teraz take, ze uz si mnoho ludi rozmysli, ci pojde rychlejsie naokolo za cenu, ze spali viac. Ani cena listkov MHD sa dlho neudrzi, takze motivacia presadnut do elektricky v podobe lacneho cestovneho bude len kratkodoba, ak vobec nejaka (pre tych, ktorym to doteraz nestacilo, sa pomer coskoro vrati na rovnaku uroven).

"- Pravé odbočenie Pajštúnska -> Jantárová problémom nebude a odbočenie Jantárová <-> Kutlíkova + cyklisti budú mať voľno spolu s električkami, takže tam problém nebude určite."

OK, nevnimam ako najpodstatnejsie.

"- Križovatka bude najviac obmedzovať cestujúcich na/vystupujúcich z električky, ale zase im oproti prípadnému podzemnému variantu ubudne chodenie po schodoch a aj psychologicky sú otvorené pozemné priestory sú vnímané lepšie ako polouzavreté podzemné priestory, ktoré navyše časom v bratislavských (finančných/hodnotových) podmienkach degradujú."

Je tam miesta na rozdavanie a mohli by sa vybudovat aj plnohodnotne bezbarierove rampy ako doplnok k vytahom (pravda ale je, ze si uz nepamatam, ci ich variant 2m riesil). Co sa tyka tej psychologie, potom musia byt taki Holandania uplne na hlavu, ked vymenili v uplynulych rokoch hned niekolko urovnovych krizovani za mimourovnove a priviedli tak zrejme svojich obyvatelov na hranicu sialenstva. Ale asi je to tak trochu aj o prioritach - obyvatelia Bratislavy su vdaka desatrociam zanebavania MHD rozmaznani vlastnymi autami. Cestovny cas od dveri k dveram pouzivaju ako hlavny argument na pouzivanie auta. No ale nevahaju prizmurit oko, ked by im to v tom aute trvalo o par minut dlhsie, lebo su vo svojom sukromnom ohranicenom priestore, ktoreho su panmi, pricom sa nemusia potit v plnej elektricke s cudzimi ludmi. Zbytocne zdrzania v kombinacii s intervalom, ktory bude na hrane, mnohych nepresvedcia (aj ked urcite nejakych ano). Zaroven sa cele desatrocia naprazdno donekonecna hovori o nosnom systeme MHD, ktory tu chyba. Nosny system nevznikne tak, ze ukazeme na elektricku a povieme, ze toto je nosny system. Ten ma mat aj nejake parametre. Najma z hladiska kapacity za casovu jednotku, spolahlivosti a cestovnych casov. Ked tieto veci splnime, mozeme sa pozerat na veci ako mestotvornost, psychologia (BTW, take priestory podzemneho metra musia byt uplny cvokhaus), pohodlie, cistotu, mobiliar a dalsie aspekty.

"- A napríklad cestujúcich smerujúcich do oblasti Budatínskej bude viac než priechody obmedzovať to, že si budú musieť vybrať, či pôjdu na zastávku 98 alebo 99, čo však nevyrieši žiadna geometria križovatky, ale vhodne umiestnená a nastavená elektronická zastávková tabuľa."

To tiez nepovazujem za hlavny problem.

Ono cloveka zamrzi najviac asi to, ze uz dnes je to tam vyhlbene a spojazdnenie nadjazdu by bolo cenovo porovnatelne (za babku udrzatelne riesenie postacujuce na desatrocia). Dokonca to ani nie je tak, ze sme mali neprerusenu rovinu a teraz to tam pretneme. Opticky pretate to uz bolo aj predtym. Kutlikova je doslova zabita prilezitost, ktora este dho bude zabijat aj elektricku ako nosny system. Preto ju raz za cas pripomeniem. Neviem, ci sa dozijem, ale k zaveru, ku ktoremu prisli Holandania, prideme aj my. Mohli sme sa poucit skor, ale my si radsej vyberame komplikovanejsie cesty.
Reakcia na: lostrail #15:
Obavy ohľadom kríženia električky s Pajštúnskou sa opakujú a ja nie úplne rozumiem, prečo. Však ani na Farského nemá električka preferenciu za každých okolností a síce tam chodci/motoristi v špičke čakávajú dlhšie, ale križovatka po vylaďovaniach funguje celkom ok, a to je štvorramenná. Prečo by to nemalo fungovať na Pajštúnskej?

- Semafory by tam pribudli tak či tak bez ohľadu na to, či by električka šla pod zemou alebo po zemi.

- Smer Jantárová -> Pajštúnska po vybudovaní križovatky s električkou v predĺžení Lietavskej, ktorá bude motoristov tiež zdržovať, bude využívaný ešte menej ako dnes. V tomto smere problém nevidím.

- Smer Kutlíkova <-> Pajštúnska je využívaný dosť, ale pri rozumne nastavenej preferencii električiek sa priestor pre autá nájde, je to jediný významný smer križujúci električku.

- Pravé odbočenie Pajštúnska -> Jantárová problémom nebude a odbočenie Jantárová <-> Kutlíkova + cyklisti budú mať voľno spolu s električkami, takže tam problém nebude určite.

- Križovatka bude najviac obmedzovať cestujúcich na/vystupujúcich z električky, ale zase im oproti prípadnému podzemnému variantu ubudne chodenie po schodoch a aj psychologicky sú otvorené pozemné priestory sú vnímané lepšie ako polouzavreté podzemné priestory, ktoré navyše časom v bratislavských (finančných/hodnotových) podmienkach degradujú.

- A napríklad cestujúcich smerujúcich do oblasti Budatínskej bude viac než priechody obmedzovať to, že si budú musieť vybrať, či pôjdu na zastávku 98 alebo 99, čo však nevyrieši žiadna geometria križovatky, ale vhodne umiestnená a nastavená elektronická zastávková tabuľa.
Reakcia na: Viko #19:
Nie je to celkom tak. Prve vyznamne zdrazovanie v stavebnictve prislo cca 3-4/2021 a prichadzalo vo vlnach za rozne stavebne komodity asi do 11/2021. Nasledne v mnohych komoditach stavebnictva dokonca nastal urcity pokles. Signaly boli pre rok 2022 upokojenie situacie no vojna vsetko zmenila. Som svojpomocny stavebnik od 4/2020- minuleho roku som komplet rekonstruoval strechu a zateploval podkrovie takze situaciu v stavebnictve sledujem odvtedy. 4/2020 bol v stavebnictve este pokoj a nic nenaznacovalo sucasny vyvoj.
Reakcia na: jozin #16:
Projekt, kde je to zakreslene, existuje. Povodny variant 2m. Ked sa teraz prepisuju prachy, mohli by tam doplnit subvariant. Existuje aj take, ze zmena stavby pred dokoncenim. Obhajitelnym dovodom je uz aj skutocnost, ze ide o nosny system, ktory ma krizovat vytazenu komunikaciu. Kiezby na to bola hlavne politicka vola.
Takto si pockame na dalsie dve vlny zdrazovania, o 10 rokov to tam rozkopeme a zaplatime este viac. To mimourovnove krizenie je otazka casu (aj komplikacii, ked to tam bude zastavane).
Reakcia na: Minko #18:
To je síce pravda, ale rast cien a nedostatok materiálov tu bol prakticky od marca 2020. Preto je mierne zvláštne, že v zmluve nebol mechanizmus, ktorý by vedel na to reagovať, a teraz sa musí čakať na dodatky.
Reakcia na: keks #17:
Az na to ze s inflaciou v stavebnictve cca 20%+ sa neda pocitat. A uz vobec nie s dlhodobou. Preto tvoje tvrdenia nemaju zmysel.
Reakcia na: Dadino #11:
Zhotoviteľ podpísal zmluvu a tej zmluvy sa má držať. Je zaujímavé, že je v pohode, že keď si zhotoviteľ povie, že chce viac, tak je to v pohode, poďme podpísať dodatok, ale neverím, že keby si mesto povedalo, že chce zaplatiť polovicu dohodnutej sumy (aj keby to pokrylo náklady na projekt), tak by na to niekto pristúpil.
A vôbec, aký rozdiel robí to, že zhotoviteľ buduje niečo, čo bude slúžiť ľuďom? On to nerobí zo svojej dobrej vôle ani za vlastné peniaze. Je to preňho objednávka ako každá iná, za ktorú dostane zaplatené z našich (inými slovami mojich a asi aj tvojich peňazí, ak nemáś pobyt mimo BA).
Reakcia na: lostrail #15:
hmm, cize zmena projektu a teda papierovacky na 3-5 rokov (v tom optimistickom pripade).🤪
Dalsia prilezitost prehodnotit krizovanie Kutlikovej... Teda nie, ze by som sucasny stav chcel, ale ked uz nastal...
Reakcia na: tomas.ryan #10:
Stavebník je Hlavné mesto SR Bratislava.

Toľko k odbornosti tvojho príspevku.
Reakcia na: tomas.ryan #10:
Mlady, kasli na to lebo tak len ukazujes ze o realnom fungovani firiem pramalo vies.
Reakcia na: tomas.ryan #10:
Takže ty keby máš stavebnú firmu, vyhráš súťaž na vybudovanie Petržalskej električky s cenou trepnem 80 miliónov. Už v začiatku ti ale stúpnu náklady tak, že nedokážeš platiť ceny subdodávateľom a vo finále ťa výstavba bude stáť 95 miliónov napríklad. Tak ty by si tých 15 miliónov zaplatil zo svojho hej? Kašlať na to, že by si potom zbankrotoval a ľudí pracujúcich pre dané spoločnosti pripravil o prácu a teda aj samotný zánik niekoľkých spoločností. Škoda, že si to nevyhral teda...
Reakcia na: keks #6:
Porovnávaš dve úplne rozdieľne veci. To čo si pomenoval v prvom bode je služba, ktorú človek využíva a má zaňu zaplatiť. To je úplne niečo iné ako keď ide nejaký zhotoviteľ budovať úplne nový projekt. On nejde využívať službu od mesta. On ide budovať niečo nové čo ma na konci slúžiť ľuďom. Kdežto ten človek, čo nezaplatí parkovné, lístok na MHD nezaplatil nejakú službu, ktorú využil. A teda neviem kde ti vo svete niekto poskytuje službu zadarmo. Rovnako nepoznám momentálne projekt nie len na Slovensku, ktorý neuzatvára dodatky v zmluvám. Nakoniec aj samotné UVO dalo von manuál kvôli tomu ako postupovať zákonne lebo s tým má problém každý. Či akože podľa teba by bolo lepšie zrušiť zmluvu, urobiť súťaž nanovo, ktorá môže byť ešte drahšia ako bude suma po podpise dodatku s týmto konzorciom. Rovnako by výber nového zhotoviteľa a kontrola trvala mesiace a električka by sa začala znova stavať niekedy možno v 1Q 2023. Tak teda podľa mňa je rozhodne toto čo mesto robí ten správny krok a meškanie tam bude minimálne oproti novej súťaži.

O to aby ľudia vedeli platiť služby, ktoré využívajú sa v prvom rade majú postarať ich zamestnávatelia zvýšením mzdy a o socialne slabšie rodiny sa má postarať štát aby dokázali využívať služby potrebné k životu.
Reakcia na: fanatikmhd #3:
A prečo by nemohol? Nasrať na stavebníka!
Keď developer stavia byty a ceny materiálov klesnú, tiež dáva podpisovať majiteľom nové zmluvy s upravenými nižšími cenami? NIE.
Keď ceny materiálov stúpnu, tak všetci ihneď chcú meniť zmluvy a dodatky... Nikde nie je napísané, že stavebník musí byť na každom projekte nechutne ziskový, keď prostredníctvom subdodáviek len zdiera ostatných reálnych stavebníkov...
Reakcia na: 3pa3ck3 #7:
Rozpočet sa zostavoval 08/2020.

V tom čase by bolo riziko inflácie na úrovni >10% započítané do ceny diela súťažnou samovraždou.
Reakcia na: 3pa3ck3 #7:
Určite mnohí zhotovitelia zahrnuli. A práve preto nevyhrali s najnižšou cenou. 😉 Vyhral ten, ktorý nezahrnul...
Reakcia na: keks #6:
Svojím spôsobom je to zodpovednosť zhotoviteľa, že si do ponúknutej ceny nezahrnul riziko inflácie, ktoré stále môže nastať až do preplatenia poslednej faktúry
Nič v zlom, ale keď bežný človek nemá peniaze (aj z dôvodu rastu cien bez nárastu platu pri súčasnej infácii) a nezaplatí kvôli tomu nejakú daň, parkovné, či cestovný lístok v MHD, tak sa s ním nikto nekašle. Jednoducho príde pokuta, prípadne iné prostriedky na vymáhanie peňazí.
Ale keď sa zastaví práca na miliónovom projekte, ktorý mesto potrebuje ako soľ a ktorý mal byť dávno hotový, to sa zrazu podobné argumenty o inflaćii do úvahy berú a hneď sa idú podpisovať akési dodatky k zmluve a mesto sa tvári ako je vlastne všetko v poriadku...