Kĺbové Karosy B 741 jazdili v uliciach Bratislavy rekordných 30 rokov

Vysokopodlažné autobusy Karosa B 741 odchádzajú z bratislavskej MHD na dlho odkladaný zaslúžený odpočinok.

S posledným dňom školského režimu bratislavskej MHD v roku 2021 odchádzajú v piatok 26. novembra do histórie aj kĺbové autobusy Karosa B 741, z ktorých prvé vozidlá sa zaradili do vozidlového parku MHD v Bratislave na prelome novembra a decembra v roku 1991, teda pred tridsiatimi rokmi. V priebehu decembra 2021 budú dodané nové nízkopodlažné kĺbové autobusy Otokar Kent C, takže pri najbližšom obnovení školského režimu už výpomoc staručkých autobusov Karosa s najväčšou pravdepodobnosťou nebude potrebná.

Bratislavský dopravný podnik bol v roku 1991 medzi prvými podnikmi v bývalom Československu, ktoré začali tieto mestské kĺbové Karosy prevádzkovať. Vozidlá z prvej 50-kusovej dodávky sa do premávky na špičkové linky MHD zaradili postupne koncom roka 1991 a začiatkom roka 1992. Ako prvá začala premávať trojica vozidiel #1202, 2200 a 4200 na linkách 107 105 a 104. Zaujímavosťou autobusov tejto série bolo, že dopravný podnik ich objednal s tmavými oknami, čo v tej dobe bolo pri mestských vozidlách novinkou. O rok neskôr ich doplnilo ďalších 50 autobusov už s výkonnejšími motormi MAN a posledných sedem vozidiel (s motormi Renault) bolo do Bratislavy dodaných na prelome rokov 1995 a 1996.

Za svoj dlhý život vďačia tieto autobusy generálnym opravám, ktoré sa začali vykonávať od roku 1999, dlhodobému nedostatku financií na nákup nových autobusov, ale aj dobrej údržbe v posledných rokoch, keďže po generálnych opravách vydržali jazdiť ďalších 13 - 15 rokov. V prvej várke prešlo do roku 2001 modernizáciou 15 autobusov vo firme Zliner Zlín. Následne sa v roku 2001 spustil veľký projekt plynofikácie vozidlového parku, v rámci ktorého bolo do roku 2008 na pohon stlačeným zemným plynom (CNG) prestavaných aj 92 kĺbových autobusov Karosa B 741, ktoré sa zároveň podrobili generálnej oprave. Vozidlá, ktoré neprešli plynofikáciou boli vyradené postupne do roku 2010. Posledných 11 rokov tak do premávky zasahovali výlučne vozidlá prestavané na plynový pohon. Ešte v roku 2021 bolo v evidenčnom stave takmer 20 vozidiel, ktoré v prípade potreby mohli zasiahnuť do premávky. Počas posledných rokov boli kĺbové Karosy nasadzované do premávky prevažne v špičkách pracovných dní počas školského roka, kedy je najväčšia potreba autobusov do výpravy. V roku 2020 zasiahli do premávky aj počas letných prázdnin z dôvodu zvýšenej výpravy autobusov kvôli modernizácii električkovej trate v Karlovej Vsi.

Bratislava bola posledným mestom bývalého Československa, ktoré prevádzkovalo autobusy tohto typu. Až do konca prevádzky týchto autobusov zasahovalo do premávky vozidlo #2653 z roku 1991, ktoré teda jazdilo celých 30 rokov, čo sa žiadnemu inému typu autobusu v Bratislave nepodarilo a už ani nepodarí. Zároveň to bolo posledné vozidlo s pôvodnými tmavými oknami, ktoré sa na ňom zachovali aj po dvoch generálnych opravách.

V posledných mesiacoch boli v pracovných dňoch pravidelne v špičkách vypravované tri vozidlá na linky 31 a 75. Aj keď svoju prácu ešte zvládali pomerne dobre, svojou vysokopodlažnou konštrukciou i na dnešné pomery sparťanskou výbavou už nezodpovedali nárokom modernej MHD v hlavnom meste Slovenska.

Dopravný podnik plánuje po zlepšení pandemickej situácie zorganizovať rozlúčku s bratislavskými autobusmi Karosa aj pre širokú verejnosť.

Karosa B 741 z prvej série v pôvodnom stave (Foto: Dušan Gogal)

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: 810zssk #57:
Neprekrúcaj to čo som povedal. Jasne som v príspevku 56 napísal že to sa dá normálne vyriešiť elektrickou plošinou alebo úplne NP vozom. Hovoril som najmä o prevedení u nás majoritných LE vozov Crossway a CN12. Cestovanie pre väčšinu ľudí bude o niečo menej pohodlné v LE voze ako v klasickom alebo úplne NP keďže LE majú dosť strmé a úzke schody dozadu, navyše majú také Crosswaye LE problém s kúrením. Taka základná vec ako kúrenie je tam zlá, má problém vykúriť nízku časť a vyduchy vzadu idú do poličky. Lepšie sú úplne NP vozy, ponúkajú vysoké pohodlie, výbavu, sú postavené ako "nízke" narozdiel od LE ktoré sú len znížené verzie "vysokých" modelov.
Reakcia na: milanko79 #39:
Vysoké autobusy na "medzimeste" nie sú problém do momentu kým si cestujúci ktorý potrebuje "nízke" autobusy.
Reakcia na: johnnyjanko #54:
Myslím že ono je to na rovnakej úrovni..Vieš a je Iveco a Iveco - To čo sa robí v IT a FR a to čo sa robí vo Vysokom Mýte (zle odliate plasty, plasty čo nelícujú, horšia antikorózna ochrana a celkové vypracovanie) Mal som osobnú skúsenosť Iveco vyrobené vo FR/IT bolo ďaleko lepšie ako z ČR. To Iveco je zase lepšie čo sa týka pracoviska vodiča, výbavy, motorov, prevodoviek... No úprimne radšej by som jazdil na čomkolvek inom ako na týchto 2 značkách XD (okej úplne čomkoľvek nie XDD) A ten kočík sa dá vyriešiť plošinou alebo úplne NP vozom
Reakcia na: 3pa3ck3 #52:
Netusim.
Reakcia na: milanko79 #39:
Pekne si to napísal, ale predsa len aj tie LE nepodarky majú jednu nespornú výhodu: vďaka nim sa v PAD dá dôstojne cestovať s kočíkom. A to nie je málo. Inak súhlas. Všetko pod značkou Iveco je pre mňa jeden nepodarok za druhým. Nechápem, ako je možné, že to všelikde na západe jazdí. SORky si zrejme na západe nikde neškrtnú a pritom sú to (podľa môjho subjektívneho, ale dlhoročného pozorovania) kvalitnejšie autobusy. To mi hlava neberie.
Reakcia na: 3pa3ck3 #52:
podľa výpravy čo som tak rýchlo pozeral tak nie, avšak na 59 bola 1 jazdenka a na 75 dokonca 6 zo 7 poradí "obhospodárovali" jazdenky
Reakcia na: IBBI #23:
Bola dnes aspoň jedna Karosa vonku?
tak keby ze bola rozlucka urcite pridem 🙂
Ja pri Karose budem spominat na svätu trojicu:
1. psssst pri otvarani a zatvarani dveri
2. zavyjanie prevodovky
3. sutaz ako daleko sa da zo sedu vyletiet do vzduchu ked sedite uplne vzadu

Mne osobne karosy nevadili, vyuzivala som ich najma na oblubenom spoji 39 😃
Reakcia na: Viko #45:
Ja som zabudol na jeden dôležitý disclaimer: samozrejme, že dnes do premávky nepatria a žiadna nostalgia to nezmení. 😉
Reakcia na: si #46:
Nejde o priestor na nohy, ale kombináciu výšky posedu a rozmeru operadla. Priestor na nohy bol samozrejme fajn, okrem niektorých sedadiel okolo dverí, ale tie sú problém hádam všade.
Reakcia na: si #46:
Je to tak, v starých autobusoch sa sedelo podstatne priestrannejšie ako v týchto novších. Ja som mal na cestovanie rád aj krátke tambusy a Ik415, to bolo fakt dobré vezenie, tu zas lepšie ako B732.
Reakcia na: Viko #45:
pohyboval som sa volakedy tiez skor v tebou spominanom regione, ale radsej som mal ked mi dosla nejaka karosa ako ikarus (obvzlast ked uz boli 435 a nie 28x), tambus mi v zasade nevadil (teda az na sedacky, ak s tym siel vodic trochu dynamickejsie tak sa na nich udrzat nedalo 😃 )
a teda neviem co splietas o malych sedackach, ale miesta na nohy pocas sedenia a aj miesta na statie v tych karosach bolo priam luxusne, obvzlast ked to porovnam s tym co som mal moznost stretnut v premavke uplynule roky....
Reakcia na: Ike #40:
Možno je prekážka práve v našich rozdielnych skúsenostiach. Keďže môj život sa odohrával skôr v priestore medzi Dolnými Honmi a Petržalkou, 741 z dávnejšej minulosti je pre mňa upotený mastný voz s príliš malými sedačkami, príliš malými okienkami, v ktorom sa dverné krídla rady neotvárali (ale zažil som si aj, že bolo treba držať tyč, aby boli akotak zavreté). Z nedávnej minulosti to vždy boli skôr nejaké polovraky, ktoré strčili na zaplátanie výpadkov (napr. Solarisov na 88, 196) - a to, že hriali, bol jediný bonus ktorý sa mi s tým výskytom asociuje.
Jednoducho som nezažíval kombinácie, kedy by nasadenie 741tky bola najlepšia z možností. Ik435 síce natriasal na voľnobehu a ku koncu mal takisto nulovú údržbu, ale po všetkých stránkach bol pre mňa pozitívnejším zážitkom z cestovania.

Čím nechcem samozrejme povedať, že si tie vozy nezaslúžia ocenenie za odpracované roky. Len ma úprimne šokuje, skade sa berú všetky tie pozitívne sentimenty 😃 Nechcem vám kaziť párty, ale jednoducho všetko čo som mal rád, zakapalo skôr, než to, k čomu som žiaden vzťah nemal... A je zaujímavé vidieť, že niekto to má presne naopak.
Reakcia na: milanko79 #35:
Ok, poviem to na plnú hubu - keď biedne servisuješ napríklad niečo na báze VÖV II (od Mercedesu po TAM), bude to vo výsledku menej rozsypané, než keď biedne servisuješ panelovú skladačku. Súhlasím, od prevádzkovateľov po objednavateľov až po obsluhu finančných kohútikov si to málo uvedomovali.
Armádne sedemstovky 1) dokopy nejazdili, 2) majú dobrý väčšinou už len lak. Ako benchmark by som ich teda radšej nepoužíval.
Reakcia na: N/A #42:
Ódu som tu kedysi písal. A z úcty ku Karosám to zopakujem.
Bolo to posledný týždeň vyučovania, asi 19.12.2002. Klasická bratislavská kalamita, od rána sypalo a sypalo a keďže bolo tesne pod nulou, sneh sa udržiaval na ceste. Ráno sa na do školy ísť dalo. Odtiaľ sme sa presunuli na Nivy do kina, kde sme mali nejakú besiedku, alebo akadémiu. Poobede to bolo už zlé. Na ceste kaša, ale bielej farby, čo svedčilo o tom, že sneh pribúdal väčšou rýchlosťou ako ho stihli vozidlá roztápať. Prišiel som na zastávku SAV a čakal na 21ku. Čokoľvek prišlo, brzdilo šmykom a prešmykujúc sa rozbiehalo. Pár trolejbusov pri rozbehu hodilo na obrubník. Všetky vozidlá zarosené okná tak, že nebolo vidno transparenty. A potom sa to blížilo. V kolóne áut charakteristický zelený pás. #1320. Doplazila na zastávku a za charakteristického zvuku "pssst" sa otvorili dvere. Nastúpil som, dvere sa "pssssst" zatvorili. Hluk ulice utíchol. Ako keby som nastúpil do ponorky, hermeticky uzavretej od okolitého sveta. Vodič mal vypeckované rádio a z neho hrala Shania Twain, pesnička "I'm Gonna Getcha Good" (úplne si to pamätám). Vodič vysmiaty, všetko stres z kalamity ostal vonku. Za charakteristického zvuku sme sa pohli. Cestu nebolo vidno, ale hore Pražskou sme míňali uviaznuté autá. Keď sme opustili cestu II/505 a išli už do Devínskej, nebolo vôbec vidieť cestu. Vodič točil volantom o stošešť, míňali sme zapadnuté autá ale nejakým zázrakom sme išli rovno. V teplúčku, na pohodlných sedadlách, v dobre usporiadanom interiéri, pri charakteristickej vôni zohriatych plastov v interiéri. Cestou sme stretli možno 3 iné autobusy.
Reakcia na: Ike #40:
Celkom pekná óda na Karosu, s ktorou môžem súhlasiť, kúrili asi najlepšie z týchto starých autobusov.
Reakcia na: volod #36:
Vdaka 🙂
Reakcia na: johnnyjanko #33:
Teraz budem subjektívny. Odmyslím si náklady, morálnu zastaranosť a pod. Zoberiem si pohľad čisto nezainteresovaný, mňa, ako 15 ročného prváka na gympli, ktorý je v roku 2002 prvýkrát odkázaný na každodenné využívanie MHD.

Vtedy na linke 21 boli štyri možnosti: TAM, Ikarus 28x, Ikarus 435 a kĺbová karoska.
To boli možnosti, ktoré sme vtedy ako cestujúci mali. A musím povedať, že Karosy som mal najradšej.
TAMy boli hlučné a studené a o tých školských stoličkách ani nehovorím. Ikarus 435 boli nové, ale podobne boli hlučné a mal som pocit, že v nich bola zima.
Ikarusy 28x už vtedy boli morálne zastaralé a o zime nehovorím.
No a potom boli kĺbové Karosky. Vždy vykúrené, útulné, tiché, pohodlné a neviem prečo, vyvoňané. Vonku mohla byť chumelica, že nebolo možné určiť horizont a v tých autobusoch bolo proste príjemne.

Ešte doplním, že naposledy som ňou išiel asi pred rokom. A pocit bol taký, že zvonku mi prišiel hrdzavý plesnivý šrot, ale vo vnútri sa mi tie pocity z mladosti osviežili.
Tie vysoké busy na medzimeste až taký problém nie sú (v MHD zlé riešenie), stále ponúkajú vyššie pohodlie jazdy ako LE vozy a niektoré LEčka mi prídu také nepodarky ( práve u nás majoritné Crosswaye a CNky )
Preto si nemyslím že sú až také terno. Lepšie riešenie sú LF vozy taký Man Lions City LF pre medzimesto len takých vozov sa tu nedočkáme XD Ale nepodarkov v ktorých si je*eš buď hlavu do stropu alebo kolená do sedadla pred tebou tu máme plno...teraz som si tak spomenul na ten fukár klímy do poličky v LE Crosse XDD
A zase nehrajme sa tu na nejaké extra štandardy, klíma väčšinou nie je pustená, WiFi nefunguje, CP sú rovnako na h*vno ako pred XY rokmi, vodič je nepríjemný stále lenže namiesto zhnitého 7kila ti príde nepodarok ktorému už ale schody nezačínajú vpredu ale vzadu.