Od 15. novembra bude regionálnu autobusovú dopravu v Bratislavskom kraji zabezpečovať Arriva

Prechod na nového regionálneho autobusového dopravcu v IDS BK by mal pre cestujúcich prebehnúť hladko.

Bratislavský samosprávny kraj (BSK) podpísal nový 10-ročný kontrakt (s možnosťou predĺženia o ďalších 5 rokov) so spoločnosťou Arriva Mobility Solutions, ktorá bude od 15. novembra 2021 prevádzkovať regionálnu autobusovú dopravu v kraji namiesto doterajšieho dopravcu Slovak Lines. Vzhľadom na komplikovaný priebeh verejnej súťaže na nového dopravcu, ktorú sprevádzalo viacero konaní o námietkach a následných odvolaniach, zostalo novému dopravcovi na prípravu len minimum času. Niektoré detaily tak budú dolaďované až počas prvých mesiacov prevádzky, ale ako ubezpečili zástupcovia BSK, Arrivy aj Bratislavskej integrovanej dopravy, prechod na nového dopravcu by mal byť pre cestujúcich plynulý. BSK tiež sľubuje cestujúcim vyššiu kvalitu a atraktivitu regionálnej dopravy.

Na cestujúcich od 15. novembra čakajú nielen nové moderne vybavené autobusy, ale aj niektoré zmeny v organizácii dopravy. Zavedené budú napríklad expresné linky z jednotlivých smerov do Bratislavy a tiež nové nočné regionálne linky. O najvýznamnejších zmenách sme už informovali.

Spoločnosť Arriva Mobility Solutions uspela v súťaži s cenou 334 039 143 € bez DPH (za celých 10 rokov), pričom táto suma je o 54 mil. € nižšia ako cena, ktorú odhadoval BSK v sútaži. Ponuková cena za 1 km pre vozidlo kategórie štandard bola 1,3939 € bez DPH (pre vozidlo štandard plus 1,3953 €, midi 1,4358 € a pre kategóriu mini 1,3234 €). Podľa BSK je nová zmluva nastavená tak, aby mal kraj väčšie právomoci a vyššiu kontrolu nad vynakladanými finančnými prostriedkami a vedel za čo presne platí a zároveň mohol jednoduchšie a presnejšie odhadovať budúce výdavky na dopravu. Náklady dopravcu sú rozdelené do viacerých skupín, ktoré budú osobitne sledované a valorizované v súlade s vývojom cien na trhu a prípadnými legislatívnymi zmenami tak, aby bola dlhodobo udržateľná.

Podľa zmluvy využije Arriva Mobility Solutions, s.r.o., ako subdodávateľa spoločnosť Arriva Trnava, a.s., ktorá poskytne technické a odborné kapacity v rozsahu menej ako 49 % z predmetu zákazky.

Zmena cestovných poriadkov

Od 15. novembra 2021 budú platiť nové cestovné poriadky regionálnych autobusových liniek IDS BK, ktoré okrem už spomínaných expresných a nočných liniek prinesú aj pravidelnú taktovú dopravu so vzájomnými prekladmi liniek a množstvo nových garantovaných nadväzností medzi spojmi tak, aby sa cestujúci nemuseli pri prestupe dlho čakať na nadväzný spoj. Na dodržiavanie nadväzností bude dohliadať centrálny dispečing IDS BK, ktorý bude zároveň môcť zabezpečiť v prípade potreby posilové spoje, či operatívnu náhradnú dopravu v prípade prerušenia vlakovej dopravy. Nové cestovné poriadky vznikali aj na základe pripomienok od jednotlivých obcí v kraji.

Cestovné poriadky na zastávkach budú v novom formáte, ktorý je známy z bratislavskej MHD.

Nové autobusy

Župa stanovila novému dopravcovi ročné prechodné obdobie, počas ktorého bude mať dopravca čas zabezpečiť kompletný vozidlový park podľa technických a prevádzkových štandardov IDS BK. Vozidlový park nového dopravcu bude od 15. novembra tvorený kombináciou nových vozidiel spĺňajúcich štandardy IDS BK a jazdených vozidiel, ktoré nebudú musieť spĺňať všetky požiadavky. Nové vozidlá (minimálne 120) by od začiatku mali tvoriť vyše polovicu vozidlového parku.

Ako však uviedol László Ivan, generálny riaditeľ spoločností Arriva na Slovensku, už začiatkom mája 2022 by mal byť vozidlový park tvorený kompletne novými vozidlami. Dopravca bude na základe požiadaviek BSK prevádzkovať autobusy viacerých dĺžkových kategórií - mini, midi, štandard a štandard plus. Kategóriu mini by mali reprezentovať vozidlá Rošero First FCLEI, ostatné kategórie budú tvorené kombináciou 10,5- až 12,3-metrových vozidiel SOR CN 10,5 a 12,3 a Iveco Crossway LE 12. Najdlhšie vozidlá, ktoré budú nasadené na linku z Bratislavy do Rohožníka, budú vozidlá Iveco Crossway LE 14,5. Nové autobusy budú rovnako ako doteraz červenej farby.

Zatiaľ nie je známe, kde bude mať v Bratislave nový dopravca zázemie pre autobusy a vodičov. Podľa dostupných informácií si dopravca vyberal z viacerých ponúk v lokalitách vzdialených do cca 5 km od autobusovej stanice Mlynské nivy. Do úvahy by prichádzala aj nová autobusová stanica Nivy, no keďže táto bola dokončená a otvorená len nedávno, s jej vlastníkom ešte nový dopravca nerokoval.

Nové označenia zastávok

Zastávky prímestských autobusov bude musieť dopravca vybaviť novými označníkmi, ktoré už cestujúci v IDS BK poznajú z bratislavskej MHD. Vzhľadom na krátkosť času na prípravu sa však nepodarí do polovice novembra 2021 vybaviť všetky zastávky regionálnych autobusov novými označníkmi. Inštalácia označníkov preto bude prebiehať postupne v závislosti od toho, ako to dovolia klimatické podmienky, keďže ich montáž si bude vyžadovať aj drobné stavebné práce (betonáž).

Čipové karty Slovak Lines

Ako nás informoval Peter Války, riaditeľ odboru dopravnej integrácie Bratislavskej integrovanej dopravy, zatiaľ ešte nie je úplne doriešená otázka používania čipových kariet dopravcu Slovak Lines po zmene dopravcu, najmä čo sa týka používania elektronickej peňaženky na kartách. Je však snaha, aby cestujúci mohli tieto karty používať aj naďalej.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Valec #148:
Tu už dochádzajú slová. Ostávajú len emoji: 💗 💗 💗

😂
Reakcia na: Viko #147:
Pezinok sa obrnil a na túto tému s nikým nekomunikuje. A ani po niekoľkých urgenciách z rôznych strán.
Reakcia na: Valec #145:
Inak, prosím ťa nevieš? Pezinok vnútromestskú obsluhu (522) za vlastné prachy nechcel? Alebo je to len dočasný koniec a riešia to nejako?
Reakcia na: Valec #145:
Ďakujem 🙂
Reakcia na: 810zssk #143:
V MA zmluva skončila, preto len do 14.11. Nové CP sú na schvaľovaní, akonáhle budú opečiatkované, budú zverejnené. Ten spoj linky 526 by mal vykonať SL.
CP MHD Malacky majú tiež skrátenú platnosť do 14.11., takže to vyzerá ze s tým SL ide seknúť.
Reakcia na: Joyki #141:
Oficiálne stanovisko je že kto sa prihlási(l) do 30.10. dostane to čo mal doteraz a potom už začnú robiť zadelenia, takže zvyšok dostane to čo zostalo.

Každopádne by ma prekvapovalo ak by ešte neboli uzavreté CP. Zákonný limit na zverejnenie je v piatok, ale tak mohli by sme mať aj vyššie štandardy 🙂
Reakcia na: Joyki #141:
Nic im nebrani zadelovat tych, ktorych uz maju, na nimi preferovane turnusy podla hesla "kto prv pride, ten prv melie". Ti neskor naverbovani/nakomandovani z inych prevadzok dostanu, co ostane volne.
Reakcia na: 810zssk #140:
Arriva až do 12.11. vrátane má naborové seansy, takže ak už zadeluje, tak bud fiktívnych vodičov alebo vodičov z iných regiónov a štátov.
Reakcia na: Viko #139:
Premáva denne, aj podľa súčasného CP, aj podľa návrhu nových CP ktorý bol použitý v rámci obstarávania.

Žiaľ finálne CP ešte stále nie sú von. (Chápem že tá príprava infokampane trvá keďže všetko je hrozne narýchlo, ale ak už Arriva zadeľuje vodičov do služieb tak by snáď aspoň CP už v BIDke mať mohli.)
Reakcia na: 810zssk #137:
Ak ale inkriminovaný spoj v zlomový deň nepremáva, tak nevzniká žiaden problém, nie?
Reakcia na: Jak44 #136:
Ďakujem. Tak už len dúfať že ďalší deň nemá rannú :)))
Reakcia na: Urbanway 2423 #135:
Šlo by to tak spraviť, len musíš myslieť na to že vodič SL môže byť od ďalšieho dňa aj vodičom Arrivy a teda mi nie je celkom jasné kedy bude spať 🙂

Spoje zo 14.11. by ešte normálne mali ísť aj po polnoci, teda napr. spoj o 23:20 z BA do Dolian by mal odjazdiť SL aj keď príchod je 0:43. Lenže v prípade spomínanej 526 ide o spoj s odchodom z východzej zastávky o 0:00, teda spoj idúci 15.11., čo by podľa mňa už mala byť Arriva - minimálne formálne podľa zmluvy a licencie. Technicky ide o prvý spoj dňa, nie posledný. Aj v CP má ten spoj poznámku že ide do 14.11. (teda v noci 14./15. už nie a ani plánovač ho nenájde).
Reakcia na: 810zssk #134:
"Vraj" po príchode do koncových dedín to vodič SL otočí späť do Bratislavy, odovzdá bus a taxi ho zavezie späť do miesta bydliska. Celé by to malo byť v rámci platenej služby.
Reakcia na: 810zssk #134:
Nedalo by sa to urobiť tak, že sa vodičom predĺži služba (ak to bude vychádzať a nebudú musieť mať akurát prestávku) a po skončení spoja v nejakej dedine vodič odvezie autobus do garáže? Ráno by to isté, ale opačne, urobili vodiči Arrivy.

Nemá Arriva podľa zmluvy zabezpečovať dopravu až podľa nového CP, t.j. SL musí dojazdiť spoje podľa starého CP, aj keď sú po polnoci?
Vie sa už ako bude zabezpečená logistika prechodu na nového dopravcu? Najmä v kontexte toho že tie autobusy nocujú na dedinách, takže vymeniť autobus SL za autobus Arrivy je zaujímavý logistický problém (ide o dosť veľa vozov, ktoré Arriva musí deň vopred do obcí navoziť a SL zas ďalší deň odviezt + s tým asi bude spojená aj nejaká administratíva).

Osobitne je potom zaujímavá linka 526 kde je posledný spoj vedený z Pezinka o 0:00, takže vodič by v praxi mal striedať dopravcu v priebehu služby (spoj 23:05 - 23:45 ešte robí SL, spoj 0:00 - 0:37 už Arriva).
Reakcia na: Viko #132:
Slovak Lines, zrejme predĺžili zmluvu nejakým dodatkom alebo čo. Bez zmeny, bez avíza o tom, že by sa chystala nejaká zmena /ukončenie MAD, nová súťaž/. Aj tak ňou okrem detí ledva niekto jazdí. Oveľa viac sa jazdí bicyklami alebo PAD.
Reakcia na: Joyki #131:
Kto to jazdí? Na akú zmluvu, licenciu?
Reakcia na: TeBeCe #130:
Jazdia 2 minibusy a zadarmo. IDS to nerozbija.
Reakcia na: TeBeCe #123:
Podla globusu MHD v Senci premava nadalej, aj ked zmluva skoncila 31.10. a nova zatial zverejnena nie je.