Od 1. novembra budú trolejbusové linky označované dvojcifernými číslami.
Z dôvodu potreby uvoľnenia číselného radu 201 - 212 pre označovanie nových regionálnych autobusových liniek IDS BK pristupuje Dopravný podnik Bratislava od 1. novembra 2021 k zmene označovania trolejbusových liniek, ktoré majú v súčasnosti trojciferné čísla. Po novom budú čísla všetkých trolejbusových liniek dvojciferné, pričom bude dodržané tzv. oblastné číslovanie liniek (zavedené postupne od roku 1997 pre autobusové linky), pri ktorom prvá číslica udáva lokalitu, ktorú daná linka prevažne obsluhuje. Pri väčšine trolejbusových liniek bude zároveň zachovaná posledná číslica z pôvodného čísla. Nové čísla liniek budú tiež v súlade s už dávnejšie zavedenými označovaniami nočných trolejbusových liniek, či náhradnou dopravou za trolejbusy (N44, N47, N72, X72). Dvojciferné čísla by mali byť lepšie rozlíšiteľné aj na displejoch vozidiel a na zastávkových označníkoch.
Zmenené čísla trolejbusových liniek platné od 1.11.2021:
Pôvodné číslo | Nové číslo | Vysvetlenie nového čísla |
201 | 71 | 7 - oblasť Dolné hony, zachovaná posledná číslica |
202 | 72 | 7 - oblasť Dolné hony, zachovaná posledná číslica, číslo podľa nočnej linky N72 |
203 | 44 | 4 - oblasť Koliba, číslo podľa nočnej linky N44 |
204 | 64 | 6 - oblasť Trnávka, zachovaná posledná číslica |
205 | 60 | 6 - oblasť Trnávka, číslo podľa princípu „na Autobusovú stanicu premávajú linky 40 50 60 70“ |
207 | 47 | 4 - oblasť Patrónka, číslo podľa nočnej linky N47 |
209 | 49 | 4 - oblasť Kramáre, zachovaná posledná číslica |
210 | 40 | číslo podľa princípu „na Autobusovú stanicu premávajú linky 40 50 60 70“ |
211 | 45 | 4 - oblasť Kramáre, Patrónka |
212 | 42 | 4 - oblasť Kramáre, Patrónka, zachovaná posledná čísluica |
Trolejbusovým linkám 33 N44 N47 a N72 ich doterajšie označenie zostane nezmenené.
Aby mali cestujúci dostatok času na oboznámenie sa s novými číslami, DPB už od začiatku októbra označil zastávkové cestovné poriadky nielen pôvodným, ale aj novým číslom, ktoré bude platné od 1. novembra. „DPB stanovil polročné prechodné obdobie, v rámci ktorého budú trolejbusové linky označené v cestovných poriadkoch a za predným sklom vozidiel duálne, čiže s použitím starého a nového čísla linky. O zmenách bude podnik informovať aj prostredníctvom informátorov priamo na vyťažených zastávkach a tiež online kampaňou na sociálnych sieťach," priblížil hovorca DPB Martin Chlebovec.
Zjednotenie číselného označovania trolejbusových a autobusových liniek nastáva tiež z dôvodu postupného zavádzania hybridných trolejbusov, ktoré v budúcnosti nahradia niektoré súčasné autobusové linky. „Trolejbusová doprava je ekologický variant MHD, ktorý v Bratislave premáva už vyše 110 rokov. Okrem rekonštrukcie a budovania nových tratí máme rozbehnuté aj nákupy viacerých typov vozidiel, ktorými spravíme cestovanie po hlavnom meste ešte príjemnejšie a ekologickejšie. Nové prehľadné číslovanie liniek prispeje k rozvoju trolejbusovej dopravy, keď čoskoro vymeníme autobusy za trolejbusy, ale čísla liniek už meniť nebudeme,“ uviedol Martin Rybanský, predseda predstavenstva DPB a.s.
Ike
Podľa mňa pre jednoduchosť dopravy v meste je vyslovene žiadúce mať "malé" čísla a ak sa zaručí, že sa tie linky nikde nestretnú a zároveň sa zaručí, že v internej a licenčnej evidencii budú vedené pod rôznymi kódmi, tak v tom nevidím žiadny problém. Podľa mňa linkové vedenie v Trnave nijak nekoliduje s Bratislavským, rovnako ako by nekolidovalo použitie radu 2xx niekde pri Trenčíne so Záhorím. Ak aj bude IDS ZS, pochybujem, že v komunikačnej kampani sa bude číslo MHD linky spomínať bez mesta.
Inak toto je dosť podobný problém ako v kartografii. Počet štátov alebo regiónov, alebo okresov je ďaleko väčší ako počet rozlíšiteľných farieb. Napriek tomu existuje algoritmus, ktorý zabezpečí, že nebudeš mať dva žlté fliačiky pri sebe. Ak sa podobný algoritmus zabezpečí aj tu, že dve rovnaké označenia liniek nebudú nikdy v strete, tak to je lepšie, ako mať v Trnave linky 930 až 959.
Inak na mindope sme riešili v zákone 56/2012 a vyhláške 124/2012 práve problematiku rozlíšenia medzi licenčným číslom a číslom linky, ktoré sme nazvali "označenie linky" (to, čo vidí cestujúci). Licenčné čísla nech sú v galaktickom IDS unikátne, ale označenia byť nemusia.