Naprojektovanie modernizácie vozovní Jurajov dvor a Krasňany podporia eurofondy

Pre vypracovanie projektovej dokumentácie 3. etapy modernizácie vozovní získal DPB príspevok z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra.

Dopravný podnik Bratislava (DPB) získal ďalší nenávratný finančný príspevok z fondov EÚ prostredníctvom Operačného projektu Integrovaná infraštruktúra. Informovala o tom hovorkyňa DPB Ľubica Melcerová. Príspevok schválený vo výške 4,384 mil. € bude poskytnutý na vypracovanie projektovej dokumentácie pre modernizáciu vozovní Jurajov dvor a Krasňany. Pôjde už o tretiu etapu modernizácie vozovní bratislavského dopravného podniku. Projektová dokumentácia bude v ďalšom kroku použitá pre výber zhotoviteľa stavby.

V roku 2020 DPB prostredníctvom verejnej súťaže vybral projektantov pre modernizáciu oboch vozovní. V súťaži uspeli spoločnosti Dopravoprojekt, a.s., Bratislava (modernizácia vozovne Jurajov dvor) a Valbek&Prodex, s.r.o., Bratislava (modernizácia vozovne Krasňany). Výsledok súťaže odobril po kontrole Úrad pre verejné obstarávanie v januári 2021. Projektová dokumentácia by mala byť vypracovaná do 8 mesiacov po podpísaní zmlúv.

„Sú to prvé projekty DPB, ktoré sa budú projektovať prostredníctvom technológie BIM (Building Information Modeling). BIM je celosvetovo vnímaný ako základný nástroj digitalizácie stavebného sektora, pretože poskytuje formálny rámec pre definíciu, výmenu, zdieľanie a uchovávanie údajov o stavbách. Dodaním BIM modelu bude DPB vedieť lepšie a efektívnejšie koordinovať, plánovať a kontrolovať realizáciu výstavby a zefektívni vynakladanie investičných prostriedkov prostredníctvom elektronického plánu organizácie výstavby počas procesu projektovania v 4D a 5D simulácii – finančného plnenia. Ľahšia kontrola dodržiavania časového a finančného plánu výstavby sú pre DPB kľúčové," uviedla Ľubica Melcerová.

Dopravný podnik si od modernizácie sľubuje vyššiu úroveň opráv vozidiel MHD aj zlepšenie podmienok pre zamestnancov skultúrnením pracovného prostredia a použitím moderného technického vybavenia. Nezanedbateľným prínosom bude zastrešenie odstavných plôch pre električky a trolejbusy, čo prispeje k lepšiemu stavu vozidiel. „Napríklad v Depe Jurajov dvor nám nové električky parkujú priamo pod holým nebom. Chceme, aby bola ich životnosť čo najdlhšia a predišli sme zbytočným poruchám, a preto vybudujeme aj nové kryté zázemie na parkovanie vozidiel. Projekt je kľúčový o to viac, že do roku 2023 plánujeme nakúpiť desiatky ďalších nových električiek a trolejbusov, pre ktoré už chceme zabezpečiť oveľa kvalitnejšie technické zázemie. Pri rekonštrukcii sa chceme inšpirovať modernými areálmi v zahraničí,“ priblížil Martin Rybanský, predseda predstavenstva DPB.

Bližší popis navrhovanej modernizácie jednotlivých vozovní:

Vozovňa Jurajov dvor/Trnávka

V tejto vozovni je v rámci tretej etapy modernizácie naplánovaná rekonštrukcia ústredných dielní električiek, ťažkej údržby trolejbusov a autobusov. Súčasne je plánované zastrešenie odstavných plôch pre trolejbusy a odstavného koľajiska pre električky. V rámci stavby majú byť odstránené viaceré nepotrebné objekty, ktoré sú nevyužívané, sú v zlom stave, alebo bude na ich mieste vybudovaný nový objekt.

Dielne na údržbu autobusov sa majú rozšíriť prostredníctvom využitia starých ústredných dielní električiek. Zriadená bude aj nová umyváreň pre autobusy. Pre trolejbusy by mala byť okrem rekonštrukcie existujúceho pracoviska ťažkej údržby vybudovaná i nová hala prevádzkovej údržby trolejbusov s revíznym kanálom a s prejazdnou umyvárňou vozidiel.

Rekonštrukcia a modernizácia ťažkej údržby električiek by okrem opravy samotnej budovy mala zahŕňať i modernizáciu technologického vybavenia na opravy nízkopodlažných električiek Škoda 29T a 30T. Plánované je aj vybudovanie štyroch nových električkových hál - haly na umývanie podvozkov, odovzdávacej haly, haly na úpravu povrchov a haly na opravu agregátov. Postavená by mala byť aj nová trakčná meniareň a nová výpravňa električiek.

Zastrešenie odstavného koľajiska a skúšobnej dráhy električiek vozovne Jurajov dvor je navrhované pomocou oceľovej, alebo betónovej haly s rozmermi cca 230 x 80 m. Zastrešenie odstavnej plochy trolejbusov je navrhované s rozmermi 110 x 70 m. Výmenou prejdú aj koľajové trate vo vozovni, pričom je navrhovaný nový riadiaci systém pre stavanie cesty.

Podrobnosti je možné nájsť v Štúdii realizovateľnosti vypracovanej spoločnosťou Sudop Košice.

Vozovňa Krasňany

Vo vozovni Krasňany je navrhovaná komplexná rekonštrukcia hál pre údržbu električiek a elektrobusov a tiež rekonštrukcia a predĺženie krytého odstavného koľajiska.

Údržba električiek sa v súčasnosti zabezpečuje v hale denného ošetrenia a v hale kontrolných prehliadok a mimoriadnych opráv. V oboch halách má prísť k rekonštrukcii plášťov budov, striech, interiéru, technológického vybavenia, brán a revíznych kanálov, ktoré budú prispôsobené pre údržbu nízkopodlažných električiek. Hala kontrolných prehliadok má byť predĺžená o 48 m na celkovú dĺžku 84 m smerom do súčasného átria a vybavená 4 pracoviskami s dĺžkou aspoň 55 m. Krytá odstavná plocha má byť na oboch koncoch predĺžená zo súčasnej dĺžky 110 m na 139 m tak, aby na 12 koľajách bolo možné odstavovať spolu 48 električiek. Nová má byť aj umyváreň pre električky s čistiarňou odpadových vôd, rekonštrukciou prejdú aj koľajové trate a trolejové vedenie.

Navrhnutá je tiež výstavba novej meniarne vo vozovni Krasňany pre zabezpečenie napájania areálu vozovne trakčnou energiou. Komplexnou modernizáciou prejde aj hala na opráv elektrobusov a hala na ich garážovanie.

Podrobnosti je možné nájsť v Štúdii realizovateľnosti vypracovanej spoločnosťou Sudop Košice.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: lostrail #8:
Písal si, že niekoho "nútia" a tak tu nemusíme slovíčkárčiť, dostal vysvetlené, že to nie je z ich rozhodnutia, ale preto, lebo momentálne nemajú inú možnosť. Ak by si napísal, že štát je liknavý v implementácii BIM, tak je všetko naporiadku. Sme pozadu, ale nie dramaticky. Počas predchádzajúcich rokov zatiaľ čo sa inde zavádzalo tu bola vláda čo vo veľkom míňala no s nulovými výsledkami. No zároveň sa nedá povedať, že by všade inde na stavebných úradoch už nepoznali papier. Veď keď ťa nezaujíma rozlišovať a chápať, tak buď radšej ticho.
Reakcia na: N/A #6:
Neviem, kde som hovoril nieco o svojvoli. Statny aparat ako statny aparat. Keby som bol stavebnik, posledne, co by ma zaujimalo, by bolo, ktory urad alebo ministerstvo ma maslo na hlave. Bol by to pre mna jeden stat, ktory si to ma vyriesit.
Reakcia na: S499.1023 #3:
nielen ... pre vsetkych. ale kym tam to nejde z ich vrecka ...
Reakcia na: lostrail #4:
To nie je akási svojvôľa stavebných úradov. Tie na to budú môcť prejsť až vtedy, keď sa schváli príslušná legislatíva, úrady sa vybavia a zamestnanci vyškolia.
Reakcia na: S499.1023 #3:
Tak dik. Ara blue i30 is the new white van ;-P.
Konecne sa spominaju budovy a zabrdlo sa kusok do energetiky. Tak mozno niekto konecne vytiahne zo suflika energeticky audit (aj ked podla zakona mala v roku 2018 prebehnut aktualizacia, ktoru uz po nas zrejme robil niekto iny, ak sa na to uplne nezabudlo, co sa stava casto) a pojdu podla neho.

Mimochodom, toto je velmi pekne:
„Sú to prvé projekty DPB, ktoré sa budú projektovať prostredníctvom technológie BIM"

Stve ma len to, ze do 21. storocia este nepresli stavebne urady, ktore stale nutia odovzdat dokumentaciu v papierovej forme (nie, ze by sa nedala z BIM exportovat, ale ide o princip).
Reakcia na: eMDi #1:
To je retardér pre vodičov bielych dodávok.
Tak predsa len sa stojánka pre električky dočká zastrešenia. 👍
tak poprosim opravit aj krizovatku (kolaje a cestu) na vjazde/vyjazde z vajnorskej ... napravy tam mrte trpia ....